Jeroen13
//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight
Hallo
Ik ben een robot aan het maken maar als hij tegen de muur rijdt moet hij om draaien dat is gelut met een relais, maar nou moet de motor langer blijven draaien.
Hoe moet ik dus die Relais langer laten schakelen
Jeroen
MiTcHeLL
May The Source Be With You
Een grote elco in serie met een weerstand parallel over het relais zette.
ik weet niet wat de waardes zijn maar er zijn hier op CO mensen die dat wel kunnen uitrekenen.
Jeroen13
ik vat niet echt gek veel van het schema maar ik neem aan dat je het relais schakeld via een schakelaar nu? Als je nou die schakelaar eens een transistor laat opensturen. Dan kan je toepassen wat mittchel tegen je zei. Zet voor de basis van de transistor een weerstandje van zo'n 10K (neem een BC337 als tor bijv.) en plak voor de weerstand een elko van zo'n 470 uF ofzo.... experimenteer maar eens wat. het kan ook ietsie ingewikkelder, maar ik geloof dat je nog niet zo'n die hard elektronica gozer bent dus dit is wel leuk om ff te proberen.
Ik ben ook een robot aan het maken en heb hetzelfde nodig. (ik gebruik alleen ultrasoon) Ik wilde net het schema gaan maken dus dan zal ik het zo ook meteen testen en hier posten.
(470 uF is te veel denk ik verder bedoel ik hetzelfde)
[Bericht gewijzigd door Bliksem op ]
Om mijn geweldige super de huber robot maar eens nuttig te maken :
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view.php?id=4
Hierin staat ook uitgelegd hoe het schema (dat op twee pagina's verder staat) werkt. De uitleg staat in de tweede alinea.
En misschien kan je het beste transistors voor de relais zetten, dit scheelt je veel condensatoren.
Succes. Corné
470 uF is safe... asl je kortere tijden wil zet je gewoon een potmeter over de basis van de tor voor de weerstand uiteraard) naar de massa.. en klaar. De tijd hangt uiteraard ook af van de weerstand die voor de basis van de tor staat, maar daar moet je niet teveel aan klooien.
Op 13 maart 2003 20:04:21 schreef Bernd:
470 uF is safe... asl je kortere tijden wil zet je gewoon een potmeter over de basis van de tor voor de weerstand uiteraard) naar de massa.. en klaar. De tijd hangt uiteraard ook af van de weerstand die voor de basis van de tor staat, maar daar moet je niet teveel aan klooien.
sssssssssst je verraad m'n hele schema al
. Maar ff serieus ik zal zo ff testen ik heb dit allemaal in huis. Als het gelukt is zal ik een schematje posten.
Jeroen13
die schakelaars moeten daar blijven want dat is als hij tegen de muur rijdt.
Ik had deze schema al gebruikt http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=38
want er staat dat ook werkt met een relais
Ik gebruik crocodile clips maar daar explodeert de emitter van T2 en zegt dat hij maar 60 V aan kan en dan hij gesprongen is op 130 V of met een batterij van 9V
Wie weet welke waarde ik voor de weerstanden moet invullen voor bv 2 of 3 sec
Jeroen
Jeroen13
Je kan dat schema inderdaad gebruiken. Als je weet dat R=V/U kan je zelf de weerstanden uitrekenen. Ik denk dat je tor aan teveel amperes is gestorven in plaats van teveel volts.
Jeroen13
ik zal het proberen ik had al een weerstand tussen de relais en de tor geplaatst maar dan schakelde hij niet
Jeroen13
Jeroen13
zonder vertraging staat boven aan maar als ik met die vertraging wil gebruik ik http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=38
deze maar ik weet niet hoeveel ik de waardes moet geven van de weerstanden
Jeroen13
ik weet niet hoe ik dan R=u/v moet gebruiken want als ik dan 9V in vul en 8A dan komt er iets vn 1 ohm uit en ik weet niet waar ik die dan moet invullen
elektron_
beetje gek
Wil je het eenvoudig, neem een NPN transistor en maak een
emittor volger.
De basis schakel je met de drukknop, relais tussen Ground en emittor. Collector aan V+. tussen basis en ground de Elco. Geen basis weerstand nodig / te berekenen.
Hoe groter de versterking van de transistor hoe kleiner de condensator. Dus met darlington ( Hfe = 1000) heb je een 1000 x kleinere C nodig dan deze die je over het relais zou zetten.
[Bericht gewijzigd door elektron_ op ]
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
ps, ff een andere offtopic hint:
plaats ook even een diode over het relais heen. ik zie dat je inductieve lasten aan gaat sturen (motor)
deze diode beschermd je relais tegen piekstromen etc.
Jeroen13
Op 13 maart 2003 20:48:56 schreef elektron_:
Wil je het eenvoudig, neem een NPN transistor en maak een
emittor volger.
De basis schakel je met de drukknop, relais tussen Ground en emittor. Collector aan V+. tussen basis en ground de Elco. Geen basis weerstand nodig / te berekenen.
Hoe groter de versterking van de transistor hoe kleiner de condensator. Dus met darlington ( Hfe = 1000) heb je een 1000 x kleinere C nodig dan deze die je over het relais zou zetten.
Ik snap het niet helemaal kan er ook niks aan doen
Jeroen13
Op 13 maart 2003 20:58:20 schreef Jeroen Boere:
ps, ff een andere offtopic hint:plaats ook even een diode over het relais heen. ik zie dat je inductieve lasten aan gaat sturen (motor)
hoe moet ik diode dan plaatsen
elektron_
beetje gek
Op 13 maart 2003 20:58:20 schreef Jeroen Boere:
ps, ff een andere offtopic hint:plaats ook even een diode over het relais heen. ik zie dat je inductieve lasten aan gaat sturen (motor)
Bedankt Jeroen ff vergeten
, jij bedoeld hier over de relais kontakten; maar dus ook over de spoel, of de transistor gaat naar de maan !
elektron_
beetje gek
Op 13 maart 2003 21:06:15 schreef DJJeroen:[...]
hoe moet ik diode dan plaatsen
> zodat deze NIET in geleiding komt voor de batterijspanning.
dus de Anode aan de ground. Als je een NPN zou gebruiken
Ok ik heb een schema gemaakt. Ik kan het ff hier niet posten omdat geocities niet laat linken en circuitsonline niet naar dit forum en upload archief me niet laat inloggen. Dus je zal moeten klikken.
(plaatje gefixed)
Jeroen13
maar aan welke in/uitgang van de relais moet ik die diode plaatsen en die diode is dat dan voor dat schema van dei TIMER of niet?????????????