Op 19 januari 2006 00:43:50 schreef Dnstje:
http://www.google.com/search?hl=en&lr=&rls=GGLG%2CGGLG%3A2005-…

De mijne staat op google :D :P.

[blind]hoeveel mW is die van jou banadski?[/blind]
Zag het nu pas toen ik naar boven scrolde :P

Pics van mijn dac en de blanking/beamswitch print komt vandaag smiddags.
de DAC schema van mij werkt 100%, (modulatie te laag, voeg een paar transistoren toe. ik heb er geen last van iig)
http://dnst.be/laser/dacwandler+ttl.jpg
http://dnst.be/laser/devilmastah/ttl.JPG
http://www.dnst.be/laser/system/PCDV0014.JPG [losse dvd module boven/ onder de scanner met de andere diode]

Hoi,...

ik heb jouw schema van je DAC bekeken, maar volgens mijn klop er weinig van.... althans...

ik heb het schema van Hilbren er naast liggen... het gedeelte met de DAC en de tl084 is het zelfde... dus dat zal wel kloppen

alleen klopt er van dat gedeelte rond de 74hc374 weinig...

de data lijnen van uit de printer moeten toch zeker op de D0 t.m D7 van dit IC aan gesloten worden?
en de O0 t/m O7 gaan naar de aansluitingen voor Blank-rood-groen-blauw?

als dat zo is klopt je schema niet....
van aansluiting 2 van de printer ga je naar aansluiting 2 van de 74hc374, en dat is de O2? Terwijl je metaansluiting 3 vanuit de printer aansluiting naar de D2 gaat???

en is dat via de software in te stellen welke pin er gebruikt voor blanking enzo... dit omdat het schema van hilbren pin 1 gebruikt, en hier pin 17 (+data)?

en met de 374 heeft de software toch een stap meer nodig om de laser aan/uit te schakelen? eerst goede data op de 374 zetten, dan pin 17 hoog maken?

AAAARRRGGGG... Het is mijn eigen schuld. :(

Ik heb namelijk de modules na de mod op de rand van de behuizing gelegd om te testen... De behuizing was wel geaard, maar de laservoedingen zijn nergens met aarde verbonden, wél met fase en 0 van de wisselspanning uit het stopcontact (via de grootste blauwe condensator naast het trafootje). Wat gebeurt er dan vraag je je misschien af? De condensator wil zich ontladen tussen de behuizing van de diode en de aarde (dat komt omdat aarde en 0 van het lichtnet verbonden zijn). Dát heeft de diodes dus gesloopt. ;(

Ik ga eens kijken of die C eruit kan, ik zie nou niet het nut van dat ding in (tenzij deze de trafo beschermt tegen een te hoge primair/secundair spanning)... Dan verbind ik de massa van de controllerprint met de aarde van de behuizing via een weerstand van 10k. Op die manier mag de diode tegen de behuizing komen. Er kan dan niets meer fout gaan.

http://home.planet.nl/~benadski/CO/smps.jpg

http://home.planet.nl/~benadski/CO/smpsb.jpg

arjan ik heb je een mail gestuurd :)

Verder heb ik trouwens het schema van dnst gebruikt
Omdat ik groen en rood wil gaan blanken

@arjan swets
Sorry ! ik was bij het maken in de war geraken, ik gebruik zelf de 374, maar het schema was voor de 574 :P. de 374 heeft namelijk andere pinouts.
: verschil tussen de 574/374
de 574 is een stuk makelijker aansluiten in aan de linker kant 8 aande rechtekant als output.

de 374- linkerkant 4 in en uit en de andere kant ook. daarom deed die het niet.

@Benadski
Ja ik had ook mijn diode bijna gesloopt, bij de spanning regelaar/driver, had ik 12 v op gezet, de diode stond nog uit omdat de blankin niet aanging die ook op de zelfde voltage moest. toen ik hem uit zetde zag ik heb ff aangaan. maar erna zag ik dat ik de gele draden te pakken had xD, en niet de roode. maar gelukkig werkt hij nog :)

dacD schema bij gewerkt.

[Bericht gewijzigd door Dnstje op ]

Zo, dan heb je erg veel geluk gehad Dnstje! Had ik dat maar... :P

Ik heb net ff berekend wat de gele trafo moet kunnen hebben om het goed te laten gaan. De spanning tussen primair en secundair moet meer dan 325V kunnen bedragen, waarvan 162V DC is. Piekspanning moet dus nog hoger zijn neem ik aan. Kan zo'n klein trafootje dat aan?

Vraagje : weet iemand welke kleur draden van de mot-1's aan de dac moeten? (gDAC 2, en mot-1')
Bas

Op 19 januari 2006 16:37:35 schreef killerbeezz16:
Vraagje : weet iemand welke kleur draden van de mot-1's aan de dac moeten? (gDAC 2, en mot-1')
Bas

Zijn dit de dacs van creative laser toevallig? ik heb ze besteld, betaling is nu ongeveer binnen als het goed is :)

Als je het uitgepuzzeld hebt, post het ff, dan kan ik zo ook mooi gebruiken :)

hm ik heb de DAC gebouwd maar hij werkt nog niet.. het schema heb ik precies nagebouwd, op de output van de dac staat ALTIJD -10 volt.. wat m0oet ik meten wil het goed zijn
?

iemand een idee hoe ik kan achterhalen waar de fout zit?

Op 19 januari 2006 16:37:35 schreef killerbeezz16:
Bas

Het zijn twee spoelen. Een kwestie van Ohm-meter pakken en nameten. Je houd vanzelf twee paren over!

Op 19 januari 2006 18:22:14 schreef T.Assies:
hm ik heb de DAC gebouwd maar hij werkt nog niet.. het schema heb ik precies nagebouwd, op de output van de dac staat ALTIJD -10 volt.. wat m0oet ik meten wil het goed zijn
?

iemand een idee hoe ik kan achterhalen waar de fout zit?

Misschien een schema van de voeding?

Kan zijn dat daar het probleem zit, meet je die -10 volt bij het uitsturen van een bit van de poort, of als alles laag is?

voeding uit de pc, +12 en -12... ik meet nu wel wat op 1 kanaal wat veranderd als ik wat uitstuur waarschijnlijk heeft het met de gain te maken ik pruts ff verder :)

Behalve de voeding; valt er met de de instelpot's wat te regelen ? en wat meet je op de uitgangen van de eerste opamps ?

[Bericht gewijzigd door Aart op ]

met de potmeters is de versterking te regelen, echter het probleem is: de variatie in de spanning is ong 0.05 volt. uit is de spanning bv 4 volt en aan 4.05.. het lijkt dus veel te smal te zijn... wat kan dit veroorzaken?

Vanalles.. Kun je misschien wat meer spanningen meten ?
- uitgang opamp 1
- inverterende input opamp 2

Bij diverse standen van de potmeters/uitsturing, doe maar wat je interressant lijkt.

Welk schema heb je nu exact gebouwd ? Er zijn er -mede door mijn schuld- nogal wat in omloop. ;)

Op 19 januari 2006 14:09:34 schreef roelke.nl:
het is een 574 hoor

:-) ja nu wel...

gelukkig, ik dacht al dat ik het niet begreep...

hmm bij de eerste opamp meet ik met de software gestopt 9.95 volt en gestart 9.98 volt... het probleem lijkt dus in de dac te zitten.. of in mijn parralelle poort....

met de parrallele poort ontkoppeld meet ik 0 volt na de eerste opamp.. het probleem lijkt dus in de poort te zitten. Alsof alle pinnen allemaal hoog zijn.. hoe kan ik controleren of ik in popelscan de juiste poort heb? je kan alleen kiezen voor HEX xxx ?

[Bericht gewijzigd door T.Assies op ]

Oja ik heb uiteindelijk toch maar het schema van Dnst gebouwd. Voornamelijk omdat een aantal mensen het schema al succesvol gebouwd hebben en ik ingeval van problemen (zoals nu :P) dus zeker weet dat het schema op zich correct is...

de motor die ik eraan heb hangen is een unipolaire met de middenaftakking niet aangesloten.. op 1 spoel regelbare remspanning en op de andere de dac output.. lijkt me ook goed. Het zijn GEEN MOT-1, maar dit kan hooguit de snelheid van de projectie beinvloeden en niet het werken an sich lijkt me..

Hoe wil je met een 084 direct een spoel sturen ? Dat is zielig, pas maar op voor de opampbescherming ;)

Je zult een driver in de vorm van b.v. een audio-eindtrapje rond een 2030 nodig hebben. - Maar dit alles is hier en nu denk ik het probleem niet.

Mijn eerste schema is -als ik geen fouten heb gemaakt- identiek aan het originele DAC-schema, alleen duidelijker getekent en met wat extra aandacht voor de gnd-routing. Hoewel het natuurlijk maar ongeveer 50 dB STN hoeft te halen kan dat nooit geen kwaad.

Het tweede is geschikt gemaakt voor voeding met enkel + en - 15 V en heeft daarom een aparte Uref van 5v6 gekregen.

maar het probleem lijkt dus in de parralelle poort te zitten of niet? Heb je enig idee wat daar precies fout aan zou kunnen zijn?

en als driver.. doet de TL084/074 daar gaan dienst toe? of zou ik een extra opamp erachter moeten doen zoals bv een lm324 of...?

Zou kunnen, ik heb nog geen ic-voeten voor de dac, dus nog geen ic's erop (heb hem ff opnieuw opgebouwd, op een iets nettere manier), en meet als ik er prik op zet net iets onder de 12 volt, snap ik, aangezien er via de 20k pot rechtstreeks 12v binnenkomt, zowel x als y.

Hm, is die 12v te gebruiken voor uref of help ik zo de tl naar de knoppen?

/edit: aart, de mot-1 steppers zijn ook op de dac van guido rechtstreeks aangesloten op de opamp, schijnt goed te werken, voor een zwaardere stepper zul je misschien een audio ic moeten gebruiken ofzo

[Bericht gewijzigd door LiquidSmoke op ]

Er loopt op inkoopacties.net weer een nieuwe actie voor de Big Dipper lasers etc. Nu zijn er ook meerdere onderdelen los verkrijgbaar, bijna onmogelijk origineel Cambridge voor die prijs maar kijk (en huiver):

Nr. 39 - Cambridge 6210 Galvo Set 184 Euro
Cambridge 6210 Galvo Set
Kan tot 65+ Kpps aan volgens Pangolin.
Incl. Mirror
Incl. Driverboard
Zie http://www.camtech.com/products/6200/6210.html voor meer informatie.

Nr. 37 - K-1000+ Controller + Galvo 180 Euro
Controllerboard voor K-1000+ (met ILDA) en Galvo's
10 kpps

Volgens het forum, de organisatoren en de betrokken Chinezen :) is het echt de originele cambridge set.

@ driver: Dat zal dan wel.
Mijn excuses, vergeet niet dat ik zelf geen enkele ervaring met dit soort knutsels heb. Ik ben mij er alleen mee gaan bemoeien uit nieuwsgierigheid, om te zien waar men het over heeft, wat het in elektronisch opzicht is en hoe het werkt.

Ik heb al enkele jaren geen Pc's meer in huis met een parralelle poort.. ;)

@ CT6210-set: Dat is dan slechts 22% van de Medialas-prijs. "If it sounds too good to be true, it probably is" is het eerste dat in mij opkomt.
Ik ben natuurlijk benieuwd hoe het zich verder ontwikkelt :)

oke update de problemen met de parralle poort zijn voorbij, ik heb in het bios de instelling 'normal' gekozen. leek me wel wat. Maar nu geeft de eerste opamp -0,1 volt aan ongeacht of het programma draait... lijkt dus ook neit de bedoeling.

dit zou erop duiden dat de DAC niet 100% is maar die is correct aangesloten en ontkoppeld... ideeen? :)

probleem gevonden! de parralle poort stond niet goed en ik had een verkerde weerstand bij de gain. Hierdoor draaide het motortje niet maar trilde heeeeel snel wat je niet kon zien. maar doordat het motortje toevallig tegen een koffiekopje aanlag kon ik het horen :d

morgen even goede potmetertjes scoren!

Thijs