Op 12 januari 2006 14:14:33 schreef zweetvoetje:
Zow, da's weer een lekker dikke onvoldoende voor me mondeling analyse...
Maar ik kon het met een beetje geluk nog net ophalen mn schriftelijk :)

Hoe doe je dat toch? Onvoldoende halen op analyse?

Op 12 januari 2006 14:17:32 schreef Evilest Aedolon:
[...]
Hoe doe je dat toch? Onvoldoende halen op analyse?

die mondelingen zijn gewoon kut, ik wil niet zeggen dat ik het niet kan, maar ik kan het niet mooi noteren, en ik had niet genoeg tijd om alle bewijzen helemaal uit mn kop te gaan leren....

en die ene met die man een zijn boodschappen kar.... wat had die regen daar mee te maken?

in de supermarkt zie je hem nat, dus met de karretje in de regen komt eerst.boodschappen in de auto volgt, en dan wagentje terug(ondertusen is de regen over)

De test klopt niet echt helemaal.
Spreekwooren enz horen daar niet thuis.
Leuk ALS je de betekenis weet, maar dat is meer een kennis test.
Volgens mij niets met IQ te maken.

Heb ook even oefentest bij mensis gemaakt.
Nationale IQ test = 121
MENSIS = 98%
????

Op 12 januari 2006 13:59:30 schreef Jan klaasen:
ik had 127.

Ik begin stilaan het gevoel te krijgen (omdat niemand onder 120 heeft schijnbaar) dat de BNN er alles aan doet om mensen geen minderwaardigheidscomplex te geven.

Zie je het al? Een aanklacht tegen de BNN 'Ja, ik eis morele schadevergoeding, ik heb een zwaar minderwaardigheidscomplex opgelopen door de BNN!'

Op 12 januari 2006 14:22:37 schreef Evilest Aedolon:
[...]
Ik begin stilaan het gevoel te krijgen (omdat niemand onder 120 heeft schijnbaar) dat de BNN er alles aan doet om mensen geen minderwaardigheidscomplex te geven.

Zie je het al? Een aanklacht tegen de BNN 'Ja, ik eis morele schadevergoeding, ik heb een zwaar minderwaardigheidscomplex opgelopen door de BNN!'

Het is geen Amerika hier, schadevergoedingen voor mentale schade worden bijna niet toegewezen.

Maar die BNN IQ test klopt volgens mij echt niet. ik had 130, en een halfjaar terug bij een verkorte IQ door een psycholoog kwam ik iets boven gemiddelt uit. Maar is wel leuk natuurlijk om te lezen dat een best hoog IQ hebt ;)

edit: typo's

Ik vond het ook een vreemde test dan wel een vreemde berekening van het IQ.
Ik haalde vorig jaar 119 (meende ik) bij BNN
Het jaar ervoor zat ik op 127.
Bij Mensa zat ik in April vorig jaar op 129.

Markant is het wel dat volgens BNN je HB bent bij een IQ van 140 of hoger. Bij Mensa is dat 130 :-)
Mij Mensa zou ik "bijna" HB zijn,
Bij BNN helemaal niet :-P

Maar even helemaal terug te komen op de topic Titel:
Ik denk dat de interesse in electronica in alle facetten toch een bepaalde mate van intelligentie vraagt. Net als andere zaken waarbij je je hersenen stimuleerd, zoals bijvoorbeeld schaken.
Nagenoeg alle mensen die ik ken die zich met electronica bezighouden zijn voorzien van een goed stel hersenen.
Dat ik de topicvraagstelling juist hier heb losgelaten is dus ook omdat ik denk dat de meesten van ons met deze intellecte bagage geboren, dan wel opgegroeid zijn.
Wat voor problemen heeft dit gehad voor deze mensen.
Voelden jullie je ook zo vaak onbegrepen en heb je het gevoel hier wel begrepen te worden?
Vinden je collega's ook dat je je druk maakt om niets?
Lag je er vaak buiten op school doordat je "andersdenkend" was?
Dat was voor mij van belang te weten.
Het feit dat ik er onlangs achter ben gekomen dat ik "een hoog IQ" zou hebben verklaart wel de onmacht waarin ikzelf vaak heb verkeerd. Bijna rustgevend zeg maar...

Dat Hoogbegaafdheid synonym is voor het hebben van een hoog IQ? Ik denk van wel.
Of het een zegen is? Ik denk van niet.
Het feit dat een hoogbegaaft jongetje een klas moet overdoen omdat hij niet kan schrijven, stuitte mij tegen de borst omdat ik de machteloosheid en frustratie wel herkende.
En dat gold ook voor andere CO-ers.
Altijd mooi te weten dat je niet alleen staat met je gedachten... (Of je IQ :-P)

Ik vind het wel best zo...
Van mij mag hij op slot...

Net eventjes deze gedaan: http://www.mensa.org/index0.php?page=12
Ik had een score van 25 (grote kans door de mensa test heen te komen...); en toevallig of niet zaten op één telfoutje na alle fouten in taaldingetjes. De teldingen enzo die zag ik wel allemaal meteen.
Ik had t al wel verwacht, ik heb bijvoorbeeld ook nooit goed een kruiswoordpussel in kunnen vullen.

Op 11 januari 2006 22:15:54 schreef racinfo:
al 12 pagina's tekst doorgeworsteld en NOG geen steek wijzer...

lol

zou er feitelijk een verschil zijn tussen het "niveau" van het "100" punt in NL/BE (om maar geen keet te schoppen zal ik die effe gelijkstellen :-p ) en bvb US ?
moet toch... :+

Op 18 januari 2006 22:58:44 schreef Orka:
zou er feitelijk een verschil zijn tussen het "niveau" van het "100" punt in NL/BE (om maar geen keet te schoppen zal ik die effe gelijkstellen :-p ) en bvb US ?
moet toch... :+

Amerikanen zijn per definitie dommer dan wij.
Het is zelfs zo erg dat ze uit onze nederige landen het domste volk kiezen om ze tewerk te stellen in Silicon Valey, en dan nóg slimmer dan zijzelf.
@Free Electron: :-);-)

Hey Fantomaz, als je toch iets in IQ ziet en dan nog die voorgaande statement doet:

Vlaanderen heeft een gemiddeld IQ van 108, Wallonie 100.
Nederland 102.

(natuurlijk is voor een landelijke test 108 = 100)
Gemiddelde belgie is nog steeds ongeveer 104 en 104 > 102

Japan had iets van 107 en dat staat als 'land' op nr. 1
Maar Vlamingen zijn volgens onderzoek meer zoals Nederlanders dan zoals Walen.

Eigenlijk hoort de uitspraak te zijn Walen zijn dom.
Trouwens ik weet niet waar dat 'dom' nu vandaan komt. In 1400 waren er wel alleen boeren in belgie en dus vonden ze de belgen dom, dan hebben ze maar een universiteit gebouwd (eerst vd benelux) om de domheid tegen te gaan.

(Trouwens, genetisch zal er wel weinig verschil zijn in de hersenen tussen Vlamingen en Nederlanders maar omdat er zo een verschil tussen de Walen en de Vlamingen ligt kan je best wel makkelijk concluderen dat het een redelijke kans heeft dat dit door het taalonderwijs in vlaanderen is, namelijk meer woorden kennen -> Hoger IQ)

Nu kunnen we nog een conclusie trekken:
Aangezien belgen dom zijn en belgen een gemiddelde hoger IQ hebben dan nederlanders. En je noemt niemand dom als je zelf dommer bent want dat is nogal...'dom'. Dus hieruit valt af te leiden dat je weinig tot niks kan afleiden uit IQ.

[Bericht gewijzigd door Evilest Aedolon op ]

Op 29 december 2005 14:30:13 schreef Ben_:
[...]

Das toch net het prettige aan de universiteit? Als de college's je niet wijzer maken ga je gewoon niet en bereid je het tentamen voor uit het boek - scheelt meestal tijd achteraf bezien.

[...]

Hoogbegaafd is nogal een stempel-ding geworden inderdaad, en zelfs een beetje een excuus voor allerhande sociale problemen. Ik kan me wel zo voorstellen dat veel mensen die in de electronica belanden zowel tamelijk slim als wat eenzijdig getalenteerd zijn (goed in techniek/weteschap, minder in de rest).

Goed zijn met wiskunde en technisch inzicht zorgt al snel voor goede scores op iq testen... al hoeft dat niet meteen 150+ te zijn, veel meer dan de gemiddelde 100 (108 onder geteste personen, geinig) zal het wel zijn.

Ja, Univarsitairr. Ps leuk zo'n test , als het je plaatst waar je je handhaven kan (bepaalde baan), blijkt vanzelf hoe accuraat het was toch ? soms smijten mensen maar wat mooi met hoge nummers, denk ook, zegt me dan niet zoveel......Of nee, heb eigenlijk niks zinnigs over te zeggen, zonde van moeite om weg te halen, bedankt lezen misschien, doeg.

(Hé, idee dat mijn post (één ergens)is aangepast, niet door mezelf, kan een mod dat doen, of ben ik gek? ,nou ja zal wel (... aan mij liggen).

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (23%)]

Dude, dit topic is 13 jaar oud!!!

Op 28 december 2005 22:18:57 schreef Fantomaz:
Velen van ons kennen het (om maar een beetje in CO gebied te blijven. Anders mijn oprechte excusses dat ik niet binnen het kader blijf)
Veel COers liggen voor met denken en doen op anderen. Electronica wordt vaak geassocieerd met Nerds en Geeks die vanwege hun hoge IQ in een volledig isolement zitten en alleen contacten kunnen leggen middels een forum met overwegend "lotgenoten". Vriendjes maken onder het mom van:"ik heb een technisch probleem. Chatten??" :-)

Welnu even serieus...
Ik kreeg net een verhaal te horen van een jongetje dat gediagnosticeerd is als zijnde "hoogbegaafd".
Alleen is het nu zo (en nu weer even in mijn eigen geleving van alles in grafieken willen zien) dat het bij hem "scheef" loopt (in mijn beleving)
Hij is goed in programmeren, talen, rekenen etc etc, terwijl hij nog maar 6 jaar is!!
Nu het dilema: Doordat een hoog IQ bija nooit over de hele linie evenveel boven het gemiddelde uitsteigt (en dus in mijn bewoording van grafieken "scheef" is) kan hij uitblinken in de reeds genoemde zaken, maar (ver?) acher blijven in (voor hem) minder belangrijke zaken als in dit geval schrijven!!
Deze jongen blijft nu waarschijnlijk zitten omdat hij niet aan elkaar kan schrijven!
In mijn beleving absurd. Want waar wordt er hedentendage nog gelet op de kunst van het schrijven! Juist. Alleen op school.
Het is een kwestie van fijne motoriek, wat welliswaar belangrijk is in het leven. Maar ook zo belangrijk dat je een heel schooljaar tegen frustraties oploopt omdat je medeleerlingen je niet begrijpen omdat je "verder" bent dan zij?

Tot zover even.
Hebben jullie als die hard electronici dat ook ooit zo ervaren, het gevoel hebben vóór te lopen op school zonder dat men begrip had voor je ver gaande kennis in het rekenen met weerstanden, transistoren, condensatoren
(ik moet natuurlijk wel een beetje in het gareel blijven ;-))

Ja, ik ken 't, ben ook hoogbeperkt.

Op 19 januari 2019 12:18:07 schreef flipflop:

Oké, kan ik uit opmaken dat daar één of ander probleem mee is dus, waar ik anderen mee opzadel. Zal eens forumregels of iets nalezen hoe en wat.

Goeie ouwe tijd...

Waarop ik me afvraag waar Free_electron en (Z)weetvoetje etc. gebleven zijn...

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (64%)]

Free_electron hoort bij een sekte waar het niet zo goed mee gaat (Tesla) en mocht bij zijn laatste bezoek in het showtopic niet eens de onderkant (zelfs niet de print) laten zien. Evilest Aedolon is geloof ik ooit verbannen of gaan bloemschikken, maar hij droeg wel vaak zinnige dingen bij, geloof ik.

Ik zie bij even snel kijken wel meer interessante mensen en interessante verhalen in dit topic.

Op 19 januari 2019 12:38:56 schreef G.W.:
[...] Oké, kan ik uit opmaken dat daar één of ander probleem mee is dus, waar ik anderen mee opzadel. Zal eens forumregels of iets nalezen hoe en wat.

Ken je die niet al dan? En rooie tekst ook niet gezien? Ik ga niet zo flauw zijn om een dubbelaccount of wederopstanding te melden, de mods zien vanzelf wel of ze er wat mee moeten doen. Zie dat als bedankje voor het omhooghalen van een topic dat ik nog eens moest lezen, zelfs al voegde je er weinig aan toe.

Wie er nog wél is, is Fantomaz, de Topicstarter.
De betreffende kleuter is nu een evenwichtige, 16 jarige VWO student die zijn vader aftroeft op veel fronten.
Hoogbegaaft, en sinds hij weet wat Asperger inhoudt, en hij zijn tekortkomingen kent, weet hij zichzelf te sturen.

Wat nou wel weer jammer is, is dat zijn interesse in de wis- natuur- en scheikunde liggen. En minder in de Elektronica/programmeerwereld. :-)

Hij komt er wel.

Ik houd van mijn slimme zoon...

Shit!
Dit ging om een ander jochie.
Had overigens ook Asperger. Zodoende kenden we hem.
Mijn eigen zoon had dezelfde kenmerken, waardoor we deze mensen (her)kenden.

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op (18%)]

we zullen het maar weer even in de lijst laten zakken. Tot die tijd een slotje.