Fantomaz

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Het kan toeval zijn, maar ik heb de indruk gekregen dat het laden van de accu's van bv mijn accuboormachine, GSM etc. met mijn 12->230v~ omvormer de accu's sneller om zeep helpt dan wanneer ik ze laad op een "normale" WCD.
En dat ondanks het "volledig leegtrekken en dan volledig laden" Beleid.

Sinds ik beroepsmatig veel bel op de weg -en dus mijn accu steeds meer belast- moet ik deze ook vaker laden met mijn autolader.
Sinds ik dat doe is de gebruiksduur hard achteruit gegaan.

Met de accuboor hetzelfde. Intensief gebruik-te-velde en dus wat vaker laden in de auto. Hoewel ik dat ding al een jaar of wat thuis gebruik (en struktureel laad) heeft hij regelmatig laden vanuit de auto niet kunnen waarderen en is hij na ca 5 laadbeurten(!!) om zeep geholpen...

Het gaat om een 350Watt (?) omvormer die middels blokgolven een wisselspanning simuleerd.

(ik heb in het verleden bij een andere baas ook een laptop aan boord gehad die ik ook laadde onderweg. Ook die heeft niet lang geleeft)

Is hier iets over bekend?
Iemand advies?

Bijna zeker dat de auto-lader door de blokgolf te veel laad.
De accu zal sneller vol lijken, terwijl dit niet zo is.
M.a.w. normaal laden duurt 'n uur, via de auto 35minuten.
Dan doe je dus ook maar 75% laden, de lader slaat te vlug af, dit komt doordat de eindspanning te snel bereikt wordt.

Beste optie, na 1x in de auto ook 1x thuis laden.
Dan zal de capaciteit van de Accu's optimaal blijven.

mvg

Fantomaz

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Met dat zelfde idee heb ik de accu van de boormachine een paar keer flink laten laden in een normale WCD, maar het is echt gedaan met beide accu's

NB Ik laad mijn mobieltje ook regelmatig thuis wanneer hij (bijna) leeg is en ik toch thuis ben...
Maar sinds het "auto"laden is hij hard achteruitgegaan. :-(

PS...
Mijn 230v lader is ook al overleden doordatik hem aan die omvormer heb gehangen.

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op vrijdag 20 januari 2006 21:17:45 ]

jossie

Woei! *heeft etsbak*

Fantomaz

Op 20 januari 2006 21:30:17 schreef jossie14:
Omvormer weggooien!

Zal mijn baas gelukkig mee zijn!!

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Wie betaalt al die accu's?

Marco69

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Die lader zal blokgolf niet leuk vinden. Zit er nog een 'echte' trafo in?
Als je in staat bent met een scopp eea. te bekijken, zou je eens kunnen kijken wat er gebeurt als je er een scheidingstrafo tussen hangt. Spul zou dan wat meer richting sinus gaan, al blijft het een lapmiddel. Anters toch maar in een sinusomvormer investeren...

Fantomaz

Op 20 januari 2006 22:42:40 schreef Henry S.:
Wie betaalt al die accu's?

Ik...
Omdat ik een stomme bokkelul ben met gebrek aan ruggegraat!
Ik gebruik mijn Privé telefoon voor mijn werk en krijg daar geen vergoeding voor. Baas zegt dat het uitzendburo een monteur met gereedschap en telefoon zou leveren. Uitzendburo zegt dat ze de belkosten willen doorberekenen aan opdrachtgever, mijn baas...
Kluitje riet, kastje muur...
Dat geldt ook voor mijn accuboormachine. Is mijn eigen... Gebruik hem op het werk. Intensief... Laden in de auto, accu dood...
Het is er een beetje ingeslopen. Ik ben een half jaar werkloos geweest en kon me beter profileren wanneer ik aangaf zelf gereedschap te bezitten. Dát is me daardoor ook gelukt. Alleen begint dat nu te knijpen.

Als ik aangenomen wordt zonder loonsverhoging, ga ik er nog op vooruit omdat ik dan geen eigen belkosten meer heb.
En nu wéét ik ook wel dat ik dan niet meer moet bellen, of mijn telefoon thuis moet laten... Maar het is dat stukje plichtsbesef omdat ik mijn werk goed wil doen!
Intussen wel GSM accu stervende en toetsen die alleen met geweld iets doen (en een vrouw die het leuk vind met me te SMSen tijdens werk :-))

-ik voel weer een discussietopic geboren worden- :-)

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Ik herken het, zit in het zelfde schuitje...

Op 21 januari 2006 15:01:59 schreef Fantomaz:
[...]

Ik...
Omdat ik een stomme bokkelul ben met gebrek aan ruggegraat!

....
-ik voel weer een discussietopic geboren worden- :-)

Ik zou zeggen je werkgever is het uitzend bureau,laat zij eens zorgen voor je gereedschap. of een degelijke vergoeding geven voor gebruik van eigen spul.

hoe het uitzend bureau en jouw "baas" dat ondwerling regeln is niet jouw probleem

Marco69

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Ok, bokkel*l (kon het niet laten, sorry ;) )
Begin voor die telefoon met een andere accu. Aardige lui, ook niet te beroerd om wat service te geven als iets niet in orde is.
Vervolgens koop je een 12V sigarettenaanstekerlader voor je telefoon. Is dat deel van je probleem opgelost. Je telefoonkosten hebben niet zo'n link met electronica (maar mijn inhuurder zou de P*T op kunnen: sorry, ik heb geen beltegoed; tenzij je natuurlijk vast een acceptabele onkostenvergoeding van je werkgever, het uitzendbureau krijgt).
Voor je gereedschap ligt het wat moeilijker. Hij kan jou mi. niet verplichten het spul onderweg op te laden. Je hebt dus 2 (goede) accu's nodig en 1 goede lader. Je laadt bij de klant op. Overigens vind ik een levensduur van 'een paar jaar' voor een dergelijk accupack niet zo gek hoor. Die stromen zijn fors tot zeer fors. De levenduur is dus 'kort' tot 'zeer kort'.

Afhankelijk van de accu technologie is volledig leegtrekken lang niet altijd aan te bevelen. NiMh is niet zo gevoelig voor geheugen effecten; nadeel van volledig leeg trekken is dat een enkele 'zwakkere' cel aan het einde omgepoold gaat worden. Kijk ook eens bij de Battery University.

Sterke met het vinden van een redelijke onkostenvergoeding / een andere werkgever.

Evarist

Golden Member

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Ik zou ook niet die omwag maken via een omvormer. Bouw een lader voor je boormachine die op 12V werkt en voorzie die van een traaglaadfunctie. (1/10 cap gedurende 14u). Als je de accu niet snel nodig hebt kan je beter traag laden, ondanks wat er gezegd wordt dat die accu's bestand zijn tegen snelladen.
Mijn dochter is de enige die al jaren met dezelfde accu's vliegt, dank zij mijn traaglader.(modelbouw)

Fantomaz

Op 21 januari 2006 15:47:32 schreef Marco69:
Begin voor die telefoon met een andere accu.

Dat ga ik zeker overwegen. Alleen mijn telefoon wordt ook minder (slechte toetsen en dergelijke). Mogelijk zoek ik een ander toestel.

Vervolgens koop je een 12V sigarettenaanstekerlader voor je telefoon.

Dat heb ik waarschijnlijk verkeerd gebracht. Ik gebruik die lader ook, maar ik heb enige tijd (ook vanwege het snelle uitvallen van de accu) mijn telefoon achterin mijn wagen geladen met een lader achter de omvormer.
Ik heb uiteindelijk ook daar een 12v sigaretaansteker in gebouwd. Maar intussen wel een lader defect en een beroerde accu.

Overigens vind ik een levensduur van 'een paar jaar' voor een dergelijk accupack niet zo gek hoor. Die stromen zijn fors tot zeer fors. De levenduur is dus 'kort' tot 'zeer kort'.

Die dingen gingen láng mee... Thuis, en zo nu en dan op het werk. Omdat ik steeds thuis die accu's laadde, vergat ik nog wel eens een reserve van de lader te halen en mee te nemen. Vandaar dat ik deze in de auto laadde.

Sterke met het vinden van een redelijke onkostenvergoeding / een andere werkgever.

Ik hoop mezelf in een vast contrakt te bluffen...

Tx :-)

Op 21 januari 2006 19:57:10 schreef evarist:
Bouw een lader voor je boormachine die op 12V werkt en voorzie die van een traaglaadfunctie.

Lastig, het zijn 18v accu's

Mijn dochter is de enige die al jaren met dezelfde accu's vliegt, dank zij mijn traaglader.(modelbouw)

Modelvliegen is ook een -onderdrukte- interesse van mij. Leuk! :-)

Evarist

Golden Member

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Ook 18V accu's kunnen traag geladen worden met een step-upconvertor. De mijne werkt zo. Is een schakeling uit ELEKTUUR.

Op 21 januari 2006 19:57:10 schreef evarist:
Ik zou ook niet die omwag maken via een omvormer. Bouw een lader voor je boormachine die op 12V werkt en voorzie die van een traaglaadfunctie. (1/10 cap gedurende 14u). Als je de accu niet snel nodig hebt kan je beter traag laden, ondanks wat er gezegd wordt dat die accu's bestand zijn tegen snelladen.

Yep, hier is over nagedacht, perfect.

Heb overigens exact dezelfde mening, waarvoor dank.

mvg