Poels Design
Join the party en become famous !Bezoek ook eens : www.lucpoels.nl
Ik moet voor school (SJM) een omkeerschakeling maken voor een lopendeband.
Het is de bedoeling bij het inschakelen van sturing in-uit ( S1-S0 )dat de lopende band direct naar Links gaat bij het bedienen van ( S2 ) moet deze handeling stoppen en direct naar rechts gaan totdat ( S3 ) word bediend.
De hele schakeling moet met een stuurkring via relais.
Ik heb de vermogenkring al af.De motor werkt op 3 fases van 400V.
Heeft iemand suggesties? Of een voorbeeld tekening ?
De vermogenkring:
http://www.lucpoels.nl/forum/viewtopic.php?p=75#75
[Bericht gewijzigd door Poels Design op ]
Met een relais met 2 x om kun je je motor links- en rechtsom laten lopen.
Met een relais met 1 x maak kun je een stroomkring maken die zichzelf in stand houdt.
Die twee principes moet je combineren. Dat kan op een aantal manieren. Een en ander is ook afhankelijk van het type schakelaars (maak/breek)
als het een DC moter is kan het met 2x enkelpolig wissel relais
sluit de motor aan op de COM aansluitingingen
zet op de aansluitingen NC de massa
zet op de aansluitingen NO de voeding
relais 1 aan is links om
relais 2 aan is rechts om
geen relais bediend of beide wel bediend is stilstaan
Op 22 januari 2006 19:53:21 schreef Poels Design:
Ik moet een omkeerschakeling maken voor een lopendeband, het is de bedoeling bij het inschakelen van sturing in-uit dat de lopende band direct naar Links gaat bij het bedienen van S2 moet deze handeling stoppen en direct naar rechts gaan totdat S3 word bediend.De hele schakeling moet met een stuurkring via relais.Heeft iemand suggesties? Of een voorbeeld tekening ?
Hey ... iemand uit de buurt, SJM ?
Heb je nog meer foto's van de sluis trouwens ? ik heb die dingen altijd al eens van binnen willen zien.
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Op 22 januari 2006 19:53:21 schreef Poels Design:
Ik moet een omkeerschakeling maken voor een lopendeband, het is de bedoeling bij het inschakelen van sturing in-uit dat de lopende band direct naar Links gaat bij het bedienen van S2 moet deze handeling stoppen en direct naar rechts gaan totdat S3 word bediend.De hele schakeling moet met een stuurkring via relais.Heeft iemand suggesties? Of een voorbeeld tekening ?
Pfff..
Als je wat meer punten en komma's gebruikt in je zinsbouw, zou de vraagstelling misschien wat duidelijker worden.
Met als resultaat meer reacties en oplossingen...
Vier relais overigens
1 : start / stop
2 : links /rechts ( s2 s3 )
3,4 vermogen relais onderling vergrendeld gestuurd door 1 en 2