Hoi ik ben JK en ik ben een robotje aan het bouwen op school, en wil er iets leuks mee doen maar ik wil niks doen met een micro controller. Maar dat is niet mijn vraag ik wil eigenlijk een schema doe als hij duwtje krijgt dat hij dan regelbaar hoelang stroom doorlaat. Dus bijvoorbeeld dat dan het wiel een slag draait
groetjes JK
[Bericht gewijzigd door JK op ]
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
en ik wil dat als hij 17 hé, dat hij dan de frequentie
Leestekens en hoofdletters zouden handig zijn, maar nog handiger zou het zijn als je Nederlandstalig correcte volzinnen gebruikt die op afdoende wijze duidelijk maken wat je wil.
Ik begrijp totaal niet wat je wil, dus zal ik geen enkele moeite doen je te helpen. Als jij eens 15 minuten zwaar werkt ,moet je wel een leesbaar en duidelijk tekstje kunnen maken die ons duidelijk maakt wat je wil.
@stecj366: waar lees je dat? Ik kan er niets van maken, maar ik dacht dat hij met schokje een duw tegen de robot bedoelde 
[Bericht gewijzigd door Videomodulator op ]
stecj366
Sonar is meer dan Ping...
[offtopic]
Waarom wil toch iedereen iets maken waar hij iemand een schok mee kan geven? Ik vraag mij dat echt af... Ik vind zoiets echt totaal niet grappig eigenlijk... Voort zelfde geld heeft die persoon hartproblemen, of gaat er iets mis in je schakeling waardoor je "perongeluk" een hogere spanning hebt dan voorzien en dan gebeuren er ongelukken.
Verder zijn bepaalde mensen veel gevoeliger aan electriciteit dan anderen (ik heb altijd klamme handen, heb daar dus veel last van) Ik heb mensen gezien die na het aanraken van 220 eens flink met hun hand schudden, maar mij zou je denk ik 10 minuten op een stoel moeten zetten...
Mijn mening over dit soort dingen is denk ik duidelijk... Sorry maar het moest er uit.
[/offtopic]
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Wat ik ervan kan maken is dat ie iets wil dat als hij een pulsje geeft ofzo dat ie dan een bepaalde tijd een motor laat draaien, en dus niet dat ie schokken uitdeelt (wat mij ook gevaarlijk lijkt ja)
Maar zo kunnen we niet veel.
Ik zou zeggen: sluiten dit topic! Als hij niet duidelijker kan zijn dan die onduidelijke wartaal dan doe ik nog niet de moeite om hem te helpen!
Dit topic is net zo duidelijk als al zijn vorige...
Hoi ik ben JK. Ik ben een robotje aan het bouwen op school. Ik wil iets leuks ermee gaan doen. Ik wil niks doen met een micro controller. Maar dat is niet mijn vraag. Ik wil eigenlijk een schema hebben, dat ervoor zorgt dat als de robot een (afhankelijk van de hardheid van de duw) duw krijgt, dat de motor gaat draaien. Hoe harder de duw, hoelanger de motor moet draaien.
groetjes JK
zoeits?
Op 20 januari 2006 17:56:09 schreef Jan Bot:
[...]zoeits?
ja zo iets maar ik wou niks met dat hij dan een schok krijgt maar dat hij net zoals je zij een motor draait als je ergens op drukt
Captnoord
mov eax, 0x666
Beste jongen, als je een robot gaat maken zal je al heel snel te maken krijgen met Microcontrollers. Tegenwoordig is er een hoop informatie te vinden op het internet. Ik snap dat je met je 13 jaar nog niet hele ingewikkelde dingen wilt maken, maar als je een robot wilt maken ontkom je er niet om.
Toen ik net zo oud was als jou, had ik een stapel van die electro bouw dozen. Het klinkt stom maar daar leer je heel veel van, is niet heel moeilijk. En als je het goed aan pakt kan je nog beetje opscheppen op school. Op rommelmarkten en dergelijke is veel 2 of meerde hands electro bouw dozen te vinden. Tevens op de website: www.marktplaats.nl is er een hoop te vinden.
Ik wens je succes met het zoeken.
ik heb een schema gevonden dat is
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/38
Nou die heb ik er dus voor. Ik wil dus dat dan een wiel draait maar ik wil dat als deze schakeling het gaat doen dat het ene wiel ophoud met draaien.
groetjes jk
Captnoord
mov eax, 0x666
Hey jongen waarom maak je eerst niet gewoon de schakeling. Daarna kan je er altijd nog dingen aan veranderen. Begin toch eens simplel. Dat doen we hier allemaal. We beginnen wat we 100% zeker weten en gaan dan experimenteren.
[Offtopic]
En toch vraag ik me af of het aan de laatste generatie PABO studenten ligt dat dit voorkomt.
Op 23 januari 2006 14:40:22 schreef JK:
ik heb een schema gevonden dat is
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/38
Nou die heb ik er dus voor. Ik wil dus dat dan een wiel draait maar ik wil dat als deze schakeling het gaat doen dat het ene wiel ophoud met draaien.
groetjes jk
Je bedoelt dat zodra je op de knop drukt het ene wiel draait en na een poosje dat het wiel dan weer stopt?
In de beschrijving van die schakeling die jij gevonden hebt staat dat je er ook een relais aan kunt hangen, dat relais laat je dan het motortje van je wiel schakelen.
Je zou dan op de plaats van D1 (het ledje) in het schema een relais moeten plaatsen. Een relais is een soort schakelaar die je kunt bedienen met een stroompje. Zolang er geen stroom loopt staat hij in de ene stand (motor uit) en zodra je er spanning op zet gaat hij naar de andere stand (motor aan).
Let wel op! In een relais zit een elektromagneetje, hierdoor kan inductiespanning ontstaan, wat schadelijk kan zijn voor je schakeling. Om dit tegen te gaan kun je een diode nemen en die over de 2 contacten van het relais heen schakelen, met de kathode (de kant die het pijltje op wijst, meestal staat aan die kant een streepje op de diode) aan de +, de eventueel opgebouwde spanning kan dan wegvloeien, en alles blijft heel.
Veel succes verder 
Captnoord
mov eax, 0x666
Kom op die jongen is 13 die heeft nog nooit van inductie spanningen gehoort laat staan dat ie weet wat het is.
Op 23 januari 2006 15:32:31 schreef Captnoord:
Kom op die jongen is 13 die heeft nog nooit van inductie spanningen gehoort laat staan dat ie weet wat het is.
Geeft niet, dat kan hij opzoeken, alstie die diode maar eraan soldeert.
Als je niet weet dat iets bestaat kan je er ook niet nieuwschierig naar raken en er iets over willen leren.
Groetjes, Jochem
Captnoord
mov eax, 0x666
Klopt maar ik denk dat de jonge in kwestie nog nooit een soldeerbout in zijn handen heeft gehad, laat staan dat ie tekening kan lezen. Je hebt gelijk dat klopt.
Gokje dat ie wel al eens gesoldeerd heeft, bij Techniek, een of ander vak wat ze tegenwoordig in de basisvorming (1e en 2e klas middelbare school) krijgen. En gezien hij 13 is, zal hij wel in de 1e zitten.
Captnoord
mov eax, 0x666
Weet je wat voor solderen dat is?
Kom we gaan wat ijzeren staafjes aanelkaar solderen.
Maar goed, ik vindt dat ie gewoon eerst maar eens wat simpels inelkaar moet gaan zetten. Want straks hebben we dan last van iemand die de klepel heeft horen luiden en niet weet waar de bel hangt.
en ja ik heb al gesoldeert en ik wou nu iets moeilijkers gaan doen want heb geen zin meer in knipperlichtjes
groetjes jk
Op 23 januari 2006 14:51:20 schreef kingjotte:
[...]Je bedoelt dat zodra je op de knop drukt het ene wiel draait en na een poosje dat het wiel dan weer stopt?
In de beschrijving van die schakeling die jij gevonden hebt staat dat je er ook een relais aan kunt hangen, dat relais laat je dan het motortje van je wiel schakelen.
Je zou dan op de plaats van D1 (het ledje) in het schema een relais moeten plaatsen. Een relais is een soort schakelaar die je kunt bedienen met een stroompje. Zolang er geen stroom loopt staat hij in de ene stand (motor uit) en zodra je er spanning op zet gaat hij naar de andere stand (motor aan).
Let wel op! In een relais zit een elektromagneetje, hierdoor kan inductiespanning ontstaan, wat schadelijk kan zijn voor je schakeling. Om dit tegen te gaan kun je een diode nemen en die over de 2 contacten van het relais heen schakelen, met de kathode (de kant die het pijltje op wijst, meestal staat aan die kant een streepje op de diode) aan de +, de eventueel opgebouwde spanning kan dan wegvloeien, en alles blijft heel.Veel succes verder
ik zou niet weten waar je het over hebt
Op 20 januari 2006 15:54:50 schreef stecj366:
[offtopic]
een hogere spanning hebt dan voorzien en dan gebeuren er ongelukken.
[/offtopic]
Nou en? Tis de lading die dodelijk is...
Zoefje
Druk- en typfouten voorbehouden.
Op 23 januari 2006 16:36:19 schreef JK:
ik zou niet weten waar je het over hebt
Koop maar eerst een paar oefendozen, daar leer je de basisbegrippen van de elektronica mee.
Op 23 januari 2006 16:41:38 schreef Zoefje:
[...]Koop maar eerst een paar oefendozen, daar leer je de basisbegrippen van de elektronica mee.
Sluit ik me bij aan, of zoek (zoals ik) een vader die elektrotechniek gestudeerd heeft