Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
wij hebben hier thuis +/- 9 thermostaten hangen, die worden nu allemaal gevoed met 1 paar batterijen, nu zouden we die graag voeden met een transfo( da's geen probleem)
maar als de electriciteit uitvalt zouden die gevoed moeten blijven dmv batterijen(oplaadbaar???)(hoogsten 10 uur nodig) bestaat er een schakeling waarbij de batterijen stroom leveren terwijl de elektriciteit uitgevallen is , en wanner de batterijen na een bepaalde tijd hun spanning verliezen ze bijgeladen worden zou men dat(de spanning) dan ook kunnen controleren door op een knop te drukken en dan een ledje te zien branden (rood-geel-groen), zou men ook kunnen zien wanner de batterijen laden
iemand een schema schakeling???...
Aedolon
Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT
2de deeltje lijkt iets voor ene microcontroller dat is toch het simpelste... en deeltje 1 een transistor als schakelaar gebruiken een PNP dus als er dan geen voeding meer is trans openzetten voor batterij, maar het probleem is natuurlijk de lekstroom, batterij gaat na paar maand toch leeg zijn zonder die te gebruiken.
Michaël
I like it when a plan comes together http://www.geocities.com/elektrozone
wat vind je hier van http://www.geocities.com/elektrozone/noodverlichting.jpg
De baterijen worden opgeladen wanneer de voedingsspanning aanwezig is. Zodra deze wegvalt worden de baterijen gebruikt.
Met s1 (breekkontakt) kan je zien of de baterij nog vol is.
Hier vind je de gebruikte componenten
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
Op 23 maart 2003 20:44:22 schreef Michaël:
wat vind je hier van http://www.geocities.com/elektrozone/noodverlichting.jpg
De baterijen worden opgeladen wanneer de voedingsspanning aanwezig is. Zodra deze wegvalt worden de baterijen gebruikt.
Met s1 (breekkontakt) kan je zien of de baterij nog vol is.
Hier vind je de gebruikte componenten
ist wel goe voor die bat. om die constant te laden, zou men nie beter NiMH bat. gebruiken, hier zouden ook de lampen(thermostaats) overdag wanneer er wel elektriciteit aanwezig is moeten werken, de thermostaats worden gevoed daar 2 *1.5V batterijen dus 3V,of mag de noodverlichting ook met 3V gevoed worden zodat je kabels kan leggen naar de therm. van de transfo en van de lampen naar de thermo. , kzou de noodverlichting misschien ook maken, welke lampen mogen da zijn...???
[Bericht gewijzigd door Tim Blanckaert op ]
Frits Kieftenbelt
Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl
Prutsertje
bloep....
waarom geen relais en een simpel laadcircuitje, via de voeding wordt het relais bekrachtigd en de accu geladen, als de spanning wegvalt dan schakeld het relais af en verbind deze met de thermostaten. als de netspanning terug opkomt wordt automatisch weer omgeschakeld naar netstroom door het relais, voor de accu gewoon een druppellader nemen.
Als je stroom uitvalt werkt je verwarming toch ook niet meer? Of wat je ook schakelt.
Ik denk dat het meer bedoeld is om het programma vast te houden
Omdat een relais traag is, je hebt dan dus even geen stroom op je thermostaten.
tja Grote C's vangen dit wel weer op, maar vrolijk wordt je er niet van.
Tim Blanckaert
Op 25 maart 2003 07:55:01 schreef Prutsertje:
Ik denk dat het meer bedoeld is om het programma vast te houden
inderdaad, want zo 9 thermostaten opnieuw programeren is ook niet alles, maar zou ev noodverl gebruiken, maar mag dat van 3V en spanning steken waar de lampen zitten, zou 3V naar noodverl en 3V naar thermo ==> ook 3V op de uitgangen von de lampen...
Prutsertje
bloep....
Op 25 maart 2003 08:19:58 schreef High met henk:
Omdat een relais traag is, je hebt dan dus even geen stroom op je thermostaten.tja Grote C's vangen dit wel weer op, maar vrolijk wordt je er niet van.
Die kleine onderbreking is vaak geen probleem bij die dingen, als je de batterijen vervangt heb je ook even geen stroom, ik denk dat die thermostaten zelf al een kleine buffer hebben om die op te vangen.
anders zet je na het relais voor de zekerheid een dikke elko of als het echt allemaal zo erg is een goldcap? De oplosing van prutsertje lijkt mij nog zo slecht niet.
Tim Blanckaert
Op 25 maart 2003 19:42:35 schreef Bernd:
anders zet je na het relais voor de zekerheid een dikke elko of als het echt allemaal zo erg is een goldcap? De oplosing van prutsertje lijkt mij nog zo slecht niet.
is helemaal niet nodig, prutsertje heeft gelijk kunnun +/- 1min. zonder batterijen...vindt zelf de noodverlichting het gemakkelijkst, hoe zou ik deze kunnen aansluiten, zoals hier beschreven
maar mag dat van 3V en spanning steken waar de lampen zitten, zou 3V naar noodverl en 3V naar thermo ==> ook 3V op de uitgangen van de lampen... wat wordt er bedoeld met drukknop breekcontact???
En als je nou eens diode's gebruikt om beide voedingen (220 voeding en batterij), aan te sluiten, ben je van dat probleem alvast verlost. Laden kun je doen met een LM350 in stroomstand geschakeld. Zie daarvoor de datasheet ervan.
Groeten
Antoine
elektron_
beetje gek
Sorry blunders verwijderd, opnieuw:
Je hoeft toch niet met relais en zo te werken.
Ik zou het zo doen:
Stel dat de batterij spanning hoger is dan +In dan is de uitgang van de opamp laag en staat R3 parallel met R1.
De LED staat dus gesperd, en de batterij loop niet leeg via
LED.
Zodra de batterij de Minimum spanning (ingesteld met R1/R2/R3, vb 1,8 Volt )bereikt wordt de uitgang van Opamp hoog , de batterij begint te laden en LED brandt. Opamp levert nu ook stroom aan het Thermo-circuit + ipv de batterij.
R3 komt parallel met R2, en +In wordt iets opgetild.
De spanning over de batterij moet nu groter zijn dan +V om het laden te stoppen.( Hysteresis) Dus hoger dan de begin waarde. ( Vb 3 Volt)
Een defecte batterij die constant wordt geladen kan je opmerken door de LED die continue brandt.
Neem een µA741, die is kortsluitbestendig.
Aangezien de µ741 beperkt stroom kan leveren kan de laadtijd lang zijn, maar dit is geen bezwaar, integendeel is beter voor de batterij. De voedingspanning voor deze
schakeling is best 9 Volt.
De voedingspanning moet wel een gestabiliseerde voeding zijn, 7809 of zoiets, en 1 % metaalfilmweerstanden voor de spanningsdelers. De minimum en maximum batterijspanning hoeft dan niet nog eens appart een zener, maar het kan eventueel mits kleine uitbreiding.
Succes ermee.
[Bericht gewijzigd door elektron_ op ]
Tim Blanckaert
kzeg nie da uw schema nie goe is maar zou liever met noodlicht werken:
maar mag dat van 3V en spanning steken waar de lampen zitten, zou 3V naar noodverl en 3V naar thermo ==> ook 3V op de uitgangen van de lampen... wat wordt er bedoeld met drukknop breekcontact???
hoeveel volt komt er op de lampen te staan 3 of zoiets?
kzou tuwe ook wel willen gebruiken maar heb nog nooit opamp gezien, iemand een afbeelding???
elektron_
beetje gek
Ik begrijp je taal niet zo goed.
Bij de noodverlichting worden de NiCd konstant geladen.
Dat is niet goed. NiMh kunnen er iets beter tegen.
Als er netspanning is zal er door R2 zoveel stroom gaan,
dat de basis spanning te hoog wordt, en de transistor NIET geleidt. Met de drukknop onderbreek je de stroom door R2
en er kan nu wel basis stroom vloeien, de transistor geleidt en zal stroom door de lamp sturen, afkomstig van de batterij. Als de netspanning wegvalt wordt deze stroom
dus ook onderbroken.
- Als je een 2,4 Volt batterij plaats waar de lampen zitten gebeurd er niets. De batterijen zullen nooit laden. Tenzij je rechts de batterij ook nog laat staan, en die moeten dan
meer dan 2,4 Volt zijn.
- Een Opamp is een kleine versterker meestal in in DIL behuizing. zie www.fairchildsemi.com/ds/LM/LM741.pdf
kost bijna niets ( € 0,50)
Tim Blanckaert
kga uw schema gebruiken mmar wa bedoelt ge met
spaaning te regelen met R1/R3
met µA741
met V+
wa is GND, de aarding of zo?
is het 9VDC en hoeveel ma verbruikt het, het schema zoals het er nu staat zou perfect moeten werken.(er zou dus nog stroom moeten geleverd worden als de elekrticiteit wegvant?)..? waar zitten de batterijen? zout ge de waarden van de componenten nog eens kunnen geven
elektron_
beetje gek
Let op ik heb dit niet gemaakt, maar theoretisch bedacht,
alhoewel dit voor 90 % een gewone comparator met hysteresis is. Enkel het laden vanuit de uitgang is een beetje speciaal.
Er komt nog een beetje rekenwerk bij:
Eerst bepaal je de V-min en V-max ( minimum en maximum spanning voor je batterij)
dit zijn de schaklpunten waarbij het laden stopt of start.
Vmin= Rmin X (V / R2+Rmin) waarbij Rmin= R1 en R3 in parallel
Vmax= R1 X (V / R1+Rmax) waarbij Rmax= R2 en R3 in parallel
zie: http://www.on4cp.org/cursus/cc/rp.htm
http://www.on4cp.org/cursus/cc/rs.htm
R3 is normaal veel groter dan R1 en R2
µA741 of LM741 is zelfde, ander merk.
V+ is de voedingspanning tov de - die je aan de schakeling legt. Dus als je een voeding hebt van 12 Volt,
is V+ de + aan sluiting van die voeding.
Grnd is de - aansluiting van dezelfde voeding in dit schema. Grnd betend meer in complexe schakeling.
Som spreekt men ook van V- V+ en Ground. Dan heb je een schakeling met 2 voedingen.
Soms +12 -12 +5 -5 allen tov ground, dan heb je 4 voeding met gemeenschappelijk punt.
Probeer de waarden zelf eens te berekenen, ik weet niet of ik dit zelf nog kan.
Als je voor R4 100K neemt heb je nog maar 2 onbekenden
in 2 vergelijkingen.( is wiskunde: subsitutie)
maar gebruik voor R1 R2 en R3 tussen 4,7 en 100K
de LED weerstand is (9 Volt-2VoltBatt- 2 VoltLED)/20mA
Google ook eens met "weerstanden parallel serie"
zie ook: http://www.on4cp.org/cursus/cc/assr.htm
Tim Blanckaert
elektron_
beetje gek
Ja dat stelt een batterij voor met één cel.
Eigenlijk heb je er zo 2 boven mekaar.
Het is maar een symbool. De + en - is belangrijk.
Tim Blanckaert
daar hoort dus 3v op te zitten om de batterijen de in serie liggen tijdig op te laden, kunt ge ook eens de warden geven van de weerstanden als maximaal 2.8v is en minimaal 2v je zou er mij een grote dienst mee bewijzen
elektron_
beetje gek
Ik heb daar straks geprobeerd het volledig te berekenen,
en ik was verrast dat er toch wat schrijfwerk bij komt.
Ik denk dat ik eens ga gokken, bereken en dan bijsturen.
Dus k zal dat nog eens bekijken.
Nog een zaak zou ik toevoegen, een zener over de batterijen
van 3,3 Volt. Het zou jammer zijn dat je thermostaat kapot
gaat door het falen van de schakeling !
Ben je zeker dat de Thermo op oplaadbare batterijen werken want die hebben toch een lagere spanning.
Tim Blanckaert
voor 9 thermostaten zitten er nu 2 oplaadbare NiMH batterijen van 1800mah waar er anders 18 alkaline bats in moeten, thermo's gaan niet kapot, zal eerst wel de spanningen met voltmeter meten... ik hoop dat zee goed werkt, en als je klaar bent met berekenen kun je die dan hier eens zetten
mvg Tim