hallo,
Ik zit in het eerst jaar professionele bachelor. Hierbij moeten we een project maken. Ik heb al wat bedrijven bezocht voor de technische specificaties te weten te komen. Om dit project tot een goed "perfect" einde te brengen zou ik de temperatuur en vochtigheid moeten kunne meten. Bij bepaalde waarden moet een process in werking treden.
Hieronder mijn vragen en de essentie van zaak.
- Bestaat er een vochtigheidsmeter in de vorm van een sensor of zo. vb: een fotodiode kan de lichtsterkte meten. een ntc kan temperatuur meten, een ??? kan de vochtigheid meten. De term "meten" is hier gewoon een verandering van elektrische eigenschappen.
-Hoe zouden jullie dit aanpakken. Ik heb vorig jaar al elektronica gedaan. Dit was mijn eindwerk, om jullie een idee te geven wat ik kan of niet toe in staat ben. De temperatuur is niet een echt probleem. Dit zou ik kunnen doen met gewoon wat opampjes (heb ik al toegepast om een ventilator op temperatuur te laten aanspringen).
Het volgende is nu misschien wat te ver gegrepen. Met een microcontroller avr. Is het te verwezenlijken om de temperatuur uit te lezen en bij een bepaalde INSTELBARE waarde een uitgang hoog te krijgen.
De parameters zijn dus temperatuur en vochtigheid. Analoog kan ik temperatuur zeker verwezenlijken. Digitaal weet ik het totaal niet. Hoe denken jullie hierover. Is dit niet digitaal op te lossen zonder al enkele jaren ervaring te hebben, of is dit wel te verwezenlijken met de nodige inzet.
Nog belangrijk om te weten: Tegen Juni moet het klaar zijn, en we werken met een groep van 5 personen, waarbij ik het elektronisch gedeelte doe.
Hopelijk kunnen jullie mij tips geven,… het is natuurlijk niet de bedoeling dat jullie een kant en klare oplossing geven. Dan is de fun er ook af?
Al bedankt
Tom Van Heirsele
BruzaQ-Inc
Gewoonte is de intelligentie van de menigte
Vochtigheidsmeter ----> Hygrostaat
[Bericht gewijzigd door BruzaQ-Inc op ]
LaStei
carpe cerevisi
Voor de luchtvochtigheid zijn er gelijksoort sensoren te vinden, even gegoogled: http://www.sensorsmag.com/articles/0701/54/main.shtml
welke je dan kiest is dan meestal beperkt tot wat een leverancier heeft....
hallo,
Nu al gezocht op het net waarbij ik iets wijzer ben geworden. De NH-3 sensor is binnen in een elektronica zaak in de buurt. MAAR. Ik vraag mij eigelijk af of deze wel kan gebruikt worden in stoffen zoals aarde en zo. Ze spreken allemaal van de luchtvochtigheid, maar ik zou graag de vochtigheid meten van aarde (meerbepaald humus). Is dit ook mogelijk met zo'n sensor? Zijn er al mensen die zo'n schakelingen hebben?
Al bedankt
Tom
klein is fijn
Moderator
De vochtigheid van aarde bepaal je door de droge massa te wegen.
Dus aarde nemen, wegen, in de droogstoof drogen en daarna nog een keer wegen. Daaruit bereken je dan de hoeveelheid droge stof en de hoeveelheid water die er eerst in zat.
Naar mijn weten zijn er geen sensors die je zo in de grond kan prikken om de vochtigheid te meten.
LaStei
carpe cerevisi
Ik denk inderdaad dat het moeilijk wordt een ge-eikte sensor voor in de aarde te hebben. Als een maatstaf zou je de elektrische geliedbaarheid kunnen gebruiken. Neem wel een wisselstroom om te meten, anders meet je elektrolyse verschijnselen mee. Misschien een andere oplossing... twee (geisoleerde) platen (of een geisoleerde pen in een geisoleerde koperen pijp. Water heeft een veel grotere E0 als lucht, dus de capaciteit zal best veranderen met de vochtigheid.
idd, ik ben vandaag naar een bedrijf geweest, die mijn project proffesioneel deden, en die bepaalden de vochtigheid van humus ook zo. De vochtigheid was eigelijk geen onderdeel van mijn project, maar het zou wel handig zijn. Ik zal het dus houden bij temperatuur. Ik ben dan ook nog niet genoeg gevorderd in elektronica om zo iets te kunnen uitvoeren, en de tijd is ook beperkt.
Bedankt
Tom
[Bericht gewijzigd door Tom v.h. op ]
BruzaQ-Inc
Gewoonte is de intelligentie van de menigte
ik heb ook zo al iets lopen denken, maar het zal moeilijk worden. De relatieve vochtigheid zou in het begin zo'n 60% moeten zijn, en op het eind van het procos zo'n 30% Het proces duurt zo'n 16 weken. Deze info heb ik van bedrijven. Maar wij moeten dit kleinschalig doen. Temperatuur is normaal alleen voldoende, maar het zou mooi zijn indien ik de vochtigheid er ook kon in verwerken. Maar dit is ZEKER geen verijste opgelegd door school
Bedankt
Tom
Je zou experimenteel kunnen vaststellen hoe bij verschillende vochtigheden de capaciteit en/of de geleidbaarheid van een stukje aarde verandert. Als je in een tabel hebt staan wat het verband is tussen die twee zou je op die manier redelijk eenvoudig kunnen meten. Maar ik weet niet in hoeverre andere stoffen in de humus invloed hebben op de geleidbaarheid en capaciteit.
Je moet wel zorgen dat je meetinstrumenten hoogohmig zijn, anders kan de warmte van de meetstroom al verstorend werken.
oké, ik ga eerst de temperatuursregeling in orde maken. Als ik dan nog tijd heb, kan ik beginnen experimenteren met de voorstellen die jullie geven.
Hartelijk bedankt
Tom