Ik heb al gezocht maar kan niet vinden wat ik zoek. (zal wel aan mij liggen anders zie ik graag de link) Ik wil een scoop kopen om wat te experimenteren en leren er mee te werken. Ik heb er geen nodig het is meer voor de interresse anders kocht ik wel een nieuwe. Het ding kan 100x meer als wat ik kan dus ik stel geen hoge eisen. Wat ik zelf bouw bevat hooguit een paar transistors of een 555 ofzo. Ik heb op marktplaats enzo gekeken maar ik durf niks te kopen omdat ik niet weet waar ik op moet letten.

- Ik vind buizen een beetje eng (is erg oud toch ? en lang opwarmen)
- Ik begrijp dat je 2 kanaals moet hebben
- een gebruiksaanwijzing: is dat nodig
- vaak staat er bij zonder probes: zijn die zo te koop of merkafhankelijk en duur
- Ik heb geen scheidingstrafo, kan ik dan niks met een scoop.
- wat heb je nog meer nodig (ik doe (voorlopig) niets met HF en meer dan 230V

Ik heb een multimeter met scoopschermpje van voltcraft (ja dat schijnt troep te zijn maar ik ben er erg blij mee). Die heeft geen probes en mag je zo op 220V duwen zover ik weet. Ik gebruik die scoopfunctie best vaak maar het is erg klein. Ik schijn het ding op een pc aan te kunnen sluiten maar ze hadden de software en kabel niet meer. Ik kan zelf wel een kabel maken als ik de specs heb maar software is wat anders.

Fred101

Buizen is niet eng, opwarmen moet je toch want de kathodepijp heeft ook een gloeidraad, maar de tijd is erg kort met mijn 25 jaar oude Tektronik en hij doet het nog heel goed.
Probe's heb je wel nodig en horen bij de scoop, zijn merk af hankelijk soms i.v.m. de 10 deler die er soms in zit en de scoop moet dan omschakelen.

Gebruiks aanwijzing heb je zeker als beginner wel nodig en zeker voor de komplexere metingen.

Scheidingtrafo? heb ik ook niet, waarvoor eigenlijk, scoop is een mobiel apparaat.
Meer heb je niet niet nodig.

Een scheidingstrafo is nodig als je aan schakelingen wil meten waarbij je direct op het lichtnet wil meten.
In verband met aarding en dergelijke moet daar een scheidingstransformator tussen om de spanning ten opzichte van aarde op te heffen, en dat je dus veilig kan meten.

Overigens lijkt een buizenscoop me ook wel wat, maar heb al een goede staan, dus dat gaat voorlopig niet door:P

Op 8 februari 2006 10:01:40 schreef weardguy:
Een scheidingstrafo is nodig als je aan schakelingen wil meten waarbij je direct op het lichtnet wil meten.
In verband met aarding en dergelijke moet daar een scheidingstransformator tussen om de spanning ten opzichte van aarde op te heffen, en dat je dus veilig kan meten.

P

Betekent dat als ik in een toestel meet en na de trafo blijf er niks aan de hand is. Stel dat ik dan per ongeluk toch op een 230V stuk meet (met 1 op 10 probe) is dan gelijk de scoop kapot of krijg ik dreun ? Ik heb 1 geaard stopcontact op mijn hobbykamer de rest is niet geaard. Dan moet ik daar de scoop dus op zetten.

fred

Buizenapparatuur is naar mijn ervaring in de hobbypraktijk geen bezwaar.
De levensduur van buizen is heel behoorlijk, als je het apparaat niet vaak gebruikt eigenlijk "eeuwig". Opwarmen duurt een minuut oid.

Let wel altijd op dat je het in (goed) werkende staat koopt, reparatie kan lastig zijn.

Twee kanaals (door choppen of alternaten) is eventueel ook extern toe te voegen maar zit op veel wat modernere scoops ingebouwd. Ik kan zelf ook goed zonder leven.

Gewone 1:1 en 1:10 probes voor analoge scoops zonder meer zijn standaard en niet erg duur.
Soms is het bij een meting handiger en/of beter het signaal direct aan te sluiten met een geschikte BNC kabel en wat T-stukjes, verloopjes, gepaste terminators en dergelijke.

Een scheidingstrafo heb je nodig als je met de scoop wilt meten aan schakelingen die direct met de netspanning verbonden zijn. Je voed de schakeling dan via de trafo, zodat de gnd van de scoop veilig aan aarde kan hangen of anders in ieder geval geen gevaarlijke spanning kan voeren.

Had zelf vroeger een Tektronix 545, een werkelijk uitstekende en zeer uitgebreide scoop, maar die was te groot en onhandig voor de simpele dingen waarvoor ik hem hier thuis werkelijk gebruik.
Nu heb ik in plaats daar van een heel simpel 1-kanaals Tektronix 317 scoopje, wel weer buizen maar echt in nieuwstaat. Kan er wat men noemt mee lezen en schrijven :)

Een scoop is wmbt toch meer een gevoelsinstrument, hij verschaft je inzicht door te laten zien wat er gebeurd. Meten doe je met een meter.

Dit verhaal beperkt zich tot simpele analoge metingen.

Op 8 februari 2006 13:11:37 schreef Aart:
Een scoop is wmbt toch meer een gevoelsinstrument, hij verschaft je inzicht door te laten zien wat er gebeurd. Meten doe je met een meter.

??? scoop ene gevolesinstrument ?
probeer maar eens een complex signaal te meten ....
een voorbeeld :
wat is vpp van dit signaal

__
___|  |__________________________________________

aan tijd is 1 microseconde. de piek is dan 12 volt. af tijd is 1 seconde.

wat gaat uw voltmeter tonen denk je ? nul ? ... tzal er dicht bij zijn.

Een oscilloscoop is na een voeding het allerbelangrijkste instrument in een lab.
en meter kan je inderdaad met ene meter .. lintmeter of plooimeter

stijgtijd , daaltijd , duty cycle , fase , Vpp , Vavg , overshoot , undershoot , ringing , ruis , Vrms , frequentie , periode , on-time , zijn allemaal parameters die je met een multimeter NIET kan meten...
volts ohms en ampere ... en soms eens ene transistor en soms eens ene condensator. en RMS .... der zijn der maar weinig true-rms hoor ... voor sinussen ja. je moet eens een blokgolf aanleggen of een zaagtand of driehoek en kijken wat ze je dan geven als 'rms' waarde. ze zitten er serieus naast. en als de frequentie boven de 100 khz gaat ist gedaan met 'true-rms'

nog ene voorbeeldje

transistorschakelingetje met 1 transistor. in 1 volt ac uit 2 volt ac. alleen een scoop kan laten zien dat je faze 180 graden gedraaid is .. ( by CES ) voor die voltmeter is dat botten gelijk

schakelingetje met 555. voeding 12 votl. de uitgang staat volgense de voltmeter op 4 volt .. scoop zal je de golf laten zien en je zal de frequentie kunnen bepalen en zien dat de blokgolf assymetrisch is ( langer af dan aan )

kortom let op met uitspraken zoals 'scoop is gevoelsintrument'. een scoop zijn je 'ogen' in een circuit.

[Bericht gewijzigd door Aart op ]

Zo bedoelde ik het ook min of meer, maar dat kwam blijkbaar niet over.

Een scoop is zeer nuttig om te weten wat je meet.
Maar een nauwkeurige aflezing zit er op een simpele analoge scoop waar het hier over gaat niet in, daar zijn andere instrumenten geschikter voor. Bij een scoop gaat het om het zichtbaar maken van dingen.

Ik ben overigens zo vrij geweest even een "/" aan de code-sluittag toe te voegen om de layout heel te houden. mijn eerste modactie .. ;)

[Bericht gewijzigd door Aart op ]

hehe .tegen dat ik de /code wou zetten was het al geklonken. snel zijn ze wel ... die nieuwe mods... zeker nieuwer firmware.

analoge scoop geef ik je gelijk in. das een 'visueel ding' maar de digitale machines kan je echt mee meten

Op 8 februari 2006 16:26:55 schreef free_electron:
analoge scoop geef ik je gelijk in. das een 'visueel ding' maar de digitale machines kan je echt mee meten

Ja daar kan jij echt mee meten :-) zo te horen , ik niet en gezien mijn beperkte achtergrond kennis denk ik ook niet dat ik zover ooit kom (jammer genoeg). Ik kan tenminste driekwart van het verhaal van free electron niet volgen. Wat moet ik dan met een scoop ? Leerzaam, je ziet wat er gebeurd. Ik maak wat op een breadbord probeer te begrijpen wat er gebeurd en kijk dat na met mijn scoopje.

fred
bedankt, ben al weer wat wijzer, zal eens op marktplaats ed gaan zoeken.

ik ben aan het zoeken geweest op het net maar het is erg vaag. Het varieert van een antiek buizen ding voor 10 euro tot nieuw in doos met het verzoek een bod te doen. (was handykit van F 569 nieuw) maar ik zie die gebruikt zgan voor 50 euro. Alleen als het wat is (bekend merk, zo'n 100-200 euro, compleet en met boekjes)zijn ze binnen een dag weg. Dus die overblijven vertrouw ik niet zo, die hebben de kenners ook laten liggen. Ik heb ook bij conrad voor 299 euro een mooie 2 kanaals voltcraft gezien (moet nog probeset van paar tientjes bij). Daar zit garantie op en boekjes bij en hij staat bij mij hoog uit een uur per week aan. Nu weet ik dat dat bocht is vergeleken met HP enz maar zo'n gebruikte is ook een risico, die heeft misschien al jaren 8 uur per dag aangestaan. Zal ik voor die voltcraft gaan of weet iemand iets beters voor me. De een kanaals zou al zat zijn maar daar krijg ik waarschijnlijk als ik verder ben spijt van.

Fred101

is handykit mks507 voor 100 euro zonder probes nieuw in doos. Is dit wat of voor de voltcraft gaan ?