Hallo allemaal,

Ik ben bezig een robot spinnetje te maken.
Het spinnetje ga ik aansturen met een microprocessor, in de eerste instantie is het de bedoeling dat het beestje alleen gaat lopen.

Ik heb poten gemaakt van dik aarde draad uit de installatietechniek.
Die stukjes draad heb ik op kleine kogellagertjes gesoldeerd, als gewrichtjes.

Alleen nu is het probleem (en ik dacht dat ik er makkelijk aan zou komen) nu ben ik liefst 24 mini actuator's nodig.
Een voor het naar voor en achter bewegen van het pootje,
Een voor het op en neer bewegen van het pootje, en een voor het knietje.

Als die dingen nou echt zo duur zijn als waar ik nu achter kom (meer dan 8 euro p.s.) dan moet ik het knietje maar weg laten, en kan ik eventueel ook nog wel een paar pootjes weg laten, maar dat complexe lopen dat maakt het nou juist zo leuk (terwijl er vier actuatoren paralel geschakeld gaan worden, de twee pootjes tegenover elkaar doen altijd het zelfde, en pootje optillen en het knietje ook)

Is er iemand die een goed idee heeft waar die dingen voor weinig vandaan of uit te halen??

Dit is ongeveer wat ik zoek:

http://images.automationworld.com/issues/03.04/images/Products/0403NP08.jpg

De maat komt niet zo heel precies, maar het zou mooi zijn als ze nog wat kleiner waren als deze.
En de spanning liefst niet te hoog...

[Bericht gewijzigd door Matthijs op ]

beetje off topic maar waar haal je die?
(the headhunter ziet een gebruiksmogelijkheid)

Ja off Topic, maar Ik zou ook graag weten waar Je het voorbeeld vandaan haalt (koopt)...
btw Mini Servo's is dat niks? Wel duur vind Ik..

Ik heb op google gezocht naar die dingen, alleen engelstalige aanbieders gevonden, en verder niet naar gekeken ivm de prijs.

En servo's kan ik niet echt kwijt op deze manier.

....../o\-----
...../.....\
../-----\______
/
(linker pootje van voren gezien)

-----=actuator (in het echt schuin)

Kijk niet naar de puntjes.

Kun je bewegingen die hetzelfde zijn niet via bowdenkabeltjes (? heet dat zo -> `remkabels') overbrengen naar een set actuatoren in het `lijf'. ? :)

Is vast te doen, en misschien niet eens zo'n gekke oplossing aangezien 4 'spieren' de zelfde functie altijd tegelijkertijd uitvoeren, alleen was het de bedoeling dat het spinnetje compact blijft, het lijf zo groot als een handpalm.
Maar ik zal eens met dit idee aan de gang gaan, ik knip een remkabel aan stukjes, het voordeel is dat ik dan wel met gewone servo's uit de modelindustrie kan werken!

Dat soort kabels bestaat ook in hele fraaie dunnere varianten, maar waar je die zou kunnen krijgen heb ik geen idee van.

Een ander handig idee is misschien het een en ander vast wat uit te balanceren met veren oid ? Of gaat dat vanzelf goed als er meerdere poten op 1 actuator komen ?

In princiepe maakt het niet zoveel uit hoever hij zijn knie buigt, want als hij zijn knie buigt is het pootje al van de grond aan het gaan.
Dat is eigenlijk meer voor de sier.
Maar het dingetje is ook voor de sier :)

Misschien dat iemand mij een tip kan geven waar ik dat soort fijnere kabeltjes kan vinden of uithalen?

Als je geen snelheid nodig hebt, kan het redelijk goedkoop met muscle wires. Anders moet je toch echt die dure actuators gebruiken wil je het compact houden...

ga eens kijken in een winkel voor modelbouw. Daar hebben ze hele dunne, de binnenkabel is minder dan 1 mm doorsnede (die kabels worden veelal gebruikt om de roervlakken in de vleugels te bewegen).

En misschien is Conrad best.nr. 223310 ook wat, maar ik kan niet precies zien wat het is.

edit: zie de Conrad productcategorie "Home | Modelbouw | Vliegtuigmodellen | Toebehoren voor vliegtuigen | Nippels & bowdenkabels"

[Bericht gewijzigd door Fox2 op ]

Het idee van de iniemienie remkabels spreekt me erg aan, en die muscle wires ook heel erg, alleen heb ik daar nog geen prijzen van gevonden.
Appart spul zeg, nog nooit gezien.

Die dingen van robotwinkel zijn nogal groot ;)

Die kabel is niet zo gek duur, volgens mij red je het wel voor €8,- per "spier"

8 euro per spier is te veel...
Dan ben ik bijna 200 euro kwijt voor mijn tijdverdrijf :)

Op 18 mei 2005 22:02:04 schreef Fox2:
edit: zie de Conrad productcategorie "Home | Modelbouw | Vliegtuigmodellen | Toebehoren voor vliegtuigen | Nippels & bowdenkabels"

Hmm, ik heb ooit verschillende kabels gekocht om uit te proberen en ik raad iig het geel/blauwe type van conrad niet aan. Er staat dat het wrijvingsverlies te verwaarlozen is, maar dat is niet waar. De gewone bowdenkabel gaat veel lichter.

Check eerst even de prijzen van die musclewires _ergens_...

Parallax is distributeur, zij kunnen je wel helpen. Kwestie van even bellen ;)

Ik heb voor een robotje gebruik gemaakt van miniatuurprintrelais: kapje eraf en pootjes eraan solderen. Dat is nogal een pielwerk maar hij liep wel (pootjes van 0,8mm)

in nieuwere harde schijven zitten ze ook. Als je er daar 24 van kunt bemachtigen ben je dus klaar :).

Hardeschijven he?
Daar kan ik wel aankomen, maar wat is nieuw en wat is oud voor jou?

In `moderne' harde schijven (laatste 10 jaar ?) zitten voicecoils, lijkt me niet handig of vergelijkbaar met een normale actuator.

De kracht is dan evenredig met de stroom.

Kwestie van een klein ideetje mijnentwege.
Solarbotics verkoopt trilbatterijmotortjes met opgebouwde vertragingskastje.Als je die asjes zou kunnen op een fijn draadeind krijgen (a la M2 ofzo) en daar een moertje op laten lopen, buisje errond, kan je ongeveer een soort van elektrische piston maken.
Allemaal puur hypothetisch natuurlijk, want het is echt wel prielwerk.

Op 18 mei 2005 20:48:11 schreef Matthijs:
Dit is ongeveer wat ik zoek:

[afbeelding]

De maat komt niet zo heel precies, maar het zou mooi zijn als ze nog wat kleiner waren als deze.
En de spanning liefst niet te hoog...

Dit lijkt me een kogelomloopspindel. Leuk als je CNC bankjes wilt bouwen. De opties van muscle wire en bowdenkabels zijn stukken goedkoper.

Ik heb tweedehands al eens gekeken naar kogelomloopspindels voor een klein freesbankje en daar werd gewoon 40 euro gevraagd voor een kogelomloopspindeltje van 70mm.
Als jij deze spindel voor 8euro kon kopen zou ik graag willen weten waar :-) Dan ga ik er ook eens kijken voor een slagje grotere spindel. Misschien dat me CNC ideetje dan weer wat verder kan.

Op de foto is alleen de spindel te zien. Hier zit nog geen electromotor op.

[Bericht gewijzigd door jovak op ]

Om hem recht naar voren te laten lopen heb je maar 2 motoren (servo's) Nodig:
De helft van de poten staan op de grond en de andere helft staan omhoog. Je hebt een motor nodig om deze van positie te laten wisselen.
Verder heb je nog een motortje nodig die de helft van de poten die naar voren staat naar achteren te laten bewegen. De poten die al naar achteren stonden kunnen ook meteen naar voren bewegen. Misschien is 't ook mogelijk om de poten cirkeltjes te laten maken, dan heb je maar één simpele DC motor nodig!
Wil je ook nog kunnen draaien dan zou ik er eens over denken om de poten aan de linker en rechter kant appart aan te sturen. Poten omhoog/omlaag kun je dan met 1 motor doen, dan heb je 3 motoren nodig.
Pak eens pen en papier en ga eens wat tekenen.

[Bericht gewijzigd door No_Brain op ]