Beste, Iemand,

Na mijn eerste poging een topic te starten over het maken van een stappenmotor print ben ik terug mijn hok in gekropen om research te doen, en het project wat beter op te zetten.

Ik ben nog lang niet klaar maar het leek me al wel tijd om weer eens wat van me te laten horen.

Op de hier onder geplaatste link heb ik het schema geplaatst waar mee ik de nieuw opzet wil beginnen.

De kritiek op de het vorige project was dat ik direct te diep in het ontwerp gedoken was. Dus nu eerst een algemeen schema met wat duidelijke vragen. Dan zal hopelijk het echte elektronica schema zo dadelijk beter uit vallen.

1 Hoe kan er het beste gecommuniceerd worden tussen de PC en de elektronica?

- Via een ISA kaart?
- Via USB?
- Via RS232?
- Direct of via een speciale communicatie print?
- Op een ander manier namelijk .......

2 Hoe kan er het beste gecommuniceerd worden tussen de verschillende CNC-assen?

- Via een master Schakeling (Figuur2) of direct tussen de printjes onderling?
- Hoe Synchroniseer je zo'n beweging?
- Is er zo iets nodig als een Synchronisatie clock.
- Hoe Communiceer je sowieso het beste tussen PIC chips?

http://members.home.nl/rvvoorden/Home/_Techniek/Stappenmotor_project/H…

RS232 werkt erg gemakkelijk, is universeel, is gemakkelijk na te meten, en zowat alle microcontrollers hebben een UART waarmee ze erg gemakkelijk RS232 kunnen praten.
Naar de toekomst toe kan je RS232 naar USB convertors gebruiken.
Edit: Om onderling tussen PIC's te communiceren kan je ofwel de RS232 omzetten naar RS485 (dan heb je een bussysteem, zelf protocol opstellen, werkt erg goed). Of je kan een masterPIC gebruiken die de communicatie afhandelt, en dan slavePIC's enkel de data geeft die ze nodig hebben, dat zou je bijvoorbeeld ook via I²C kunnen doen (voor korte afstanden).

In mijn eindwerk (16kanaals meettoestel) had elk kanaal een eigen printje met PIC, dat via I²C aangesloten werd op een "moederbordje" (netjes modulair dus, de I²C was naar elk kanaal hetzelfde, maar de datalijn werd met een analoge multiplexer naar de juiste meetmodule geschakeld). Verschillende meettoestellen konden doorgelust worden (met gewone netwerkkabels) via RS485, om zo een enorm uitbreidbaar systeem te hebben. Wat voor jou het beste is, hangt af van de situatie, maar mij lijken RS85 naar alle PIC's (heel storingsonafhankelijk, mogen erg lange draden worden), of I²C van een master naar de verschillene slaves, de 2 mooiste opties.

Ik heb nog ff op je site gekeken, en voor zover ik ff vluchtig zie lijkt me figuur 2 nodig. Voor de synchronisatie kan je gewoon een bepaalde communicatie kiezen, bijvoorbeeld (ASCII-waarden voor de letters) "Sync", en dan start je alle PIC's op het moment dat de "c" toegekomen is.

[Bericht gewijzigd door Videomodulator op ]

Zijn er buiten de langere afstanden die met RS485 Afgelegt kunnen worden nog meer voordelen in vergelijking met SPI? Ik zat in eerste instantie namelijk aan SPI te denken voor de communicatie tussen de MCU's onderling.

Als ik RS485 gebruik voor de communicatie tussen MCU's dan heb ik op een pic18F452 geen poort meer over voor de rs232 verbinding met de PC.... dilemma ....

[Bericht gewijzigd door Richard van Voorden op ]

Op 21 februari 2006 00:01:06 schreef Richard van Voorden:
Zijn er buiten de langere afstanden die met RS485 Afgelegt kunnen worden nog meer voordelen in vergelijking met SPI? ...

RS485 is gewoon beter en betrouwbaarder, vooral in een "vuile" omgeving. Zelf een protocol bedenken kan natuurlijk maar als je toch bezig bent is het waarschijnlijk een stuk slimmer om het veel gebruikte en zeer universele MODBUS protocol aan te houden. Dat is het meest gebruikte protocol in de industrie.

Op 21 februari 2006 00:01:06 schreef Richard van Voorden:
Zijn er buiten de langere afstanden die met RS485 Afgelegt kunnen worden nog meer voordelen in vergelijking met SPI? Ik zat in eerste instantie namelijk aan SPI te denken voor de communicatie tussen de MCU's onderling.

Als ik RS485 gebruik voor de communicatie tussen MCU's dan heb ik op een pic18F452 geen poort meer over voor de rs232 verbinding met de PC.... dilemma ....

RS485 is een bussysteem, daar hang je al je PIC's aan, en een convertortje van RS232 naar RS485. Je kan dus zonder PIC data op de RS485 zetten met je PC.
Zoek eens op internet, er is genoeg info te vinden, het is een erg simpel en mooi systeem.

Als je een cirkel baan beweging uitvoert van bijvoorbeel 50 ms. dat betekent dus 20 bewegingen per seconde. of je bouwt een zeer grote cirkel op uit kleine rechte stapjes en daar tussen door moet er nog gelet worden op de verschillende digitale in en outputs dan heb je dus een zeer druk bezetten bus. Op die bus is determinatie zeer belangrijk. Je kunt het dan niet hebben dat er een on voorspelbaar systeem zo als een PC op de zelfde bus zit. daarom wil ik CNC en PC van elkaar schijden.

ALs je het er niet mee eens bent hoor ik het graag, ik laat me graag overtuigen met goede argumenten. ;)

Haast alle CNC programma's werken op de printerpoort...
en dat geld ook bijna voor alle electronica , welke je zo kan kopen voor CNC...

Haast alle CNC programma's werken op de printerpoort...
en dat geld ook bijna voor alle electronica , welke je zo kan kopen voor CNC...

Sorry maar dat is in de hobby wereld. Dat bedoel ik niet negatief of zo, begrijp me niet verkeert.

In de hobby wereld worden veel dingen op een goede en praktische manier opgelost. Daar kun je veel van leren en het is leuk maar mijn bedoeling is hier om iets profesioneels te maken. Of ik het ooit profesioneel ga gebruiken is nog de vraag.

De printerpoort is dan niet het probleem, dat ding is immer snel genoeg. Echter, een pc met windows is niet deterministisch. Dat wil zeggen windows kan wel snel zijn (+1GB/S data overdracht is geen probleem) maar je weet nooit of er niet even iets tussen door komt.

Op mijn werk maken we ook besturingen op basis van PC's en heel af en toe zijn die dingen gewoon 1 volle seconde met iets anders bezig. Daarom moet het real-time gedeelte altijd losgekoppelt zijn.

dit is wat ik bedoel met CNC:

http://www.gefanuc-europe.com/mastereur_en/broker.jsp?uMen=a6f703e4-16…
http://www2.automation.siemens.com/mc/mc-sol/en/701ecff2-0611-47eb-8be…

er is echter een grote maar,....
Als ze een printer voor 100 euro kunnen maken die op sub-micro-meters naukeuring inkt druppeltjes positioneren dan moet een CNC sturing ook goedkoper kunnen. en dat is eigenlijk waar ik op termijn heen wil. De simpelheid van een printer met de functionaliteit van een CNC-besturing. Inclusief behoud van alle voordelen van beide systemen.

is het mogelijk...... een mens mag toch dromen :)

Op 21 februari 2006 21:55:48 schreef Richard van Voorden:
dit is wat ik bedoel met CNC:

http://www.gefanuc-europe.com/mastereur_en/broker.jsp?uMen=a6f703e4-16…
http://www2.automation.siemens.com/mc/mc-sol/en/701ecff2-0611-47eb-8be…
.....

oke dat soort spullen kom ik ook wel eens tegen via me werk... sorry, ik dacht dat het over hobby machine ging... (dit is ook een hobby forum)

Op 21 februari 2006 21:40:47 schreef Richard van Voorden:
[...] Sorry maar dat is in de hobby wereld. Dat bedoel ik niet negatief of zo, begrijp me niet verkeert.

wat doe je dan met stappenmotoren?

sorry, ik dacht dat het over hobby machine ging... (dit is ook een hobby forum)

Eigenlijk heb ik het antwoordt op deze vragen al een beetje gegeven:

In de hobby wereld worden veel dingen op een goede en praktische manier opgelost. Daar kun je veel van leren en het is leuk maar mijn bedoeling is hier om iets profesioneels te maken. Of ik het ooit profesioneel ga gebruiken is nog de vraag.

1 Op dit moment bevind mijn project zich nog in een hobby stadium.
2 ik vind het leuk.
3 Het is dus mijn hobby om iets profesioneels te maken.
4 zie het alls iemand die oude auto's repareerd. Die doet dat ook alleen met orginele onderdelen, dat is voor hem een soort regel. Voor mij is de regel dat het profesioneel gebruikt zou kunnen worden ook als dit nooit het geval zal zijn.

wat doe je dan met stappenmotoren?

1 Stappen motoren zijn geen hobby motoren.
2 Eerst klein leren hoe een motor werkt voor dat ik begin met het zware werk. Dat is ook de reden dat de motoren met een sinus vormig PWM signaal aangestuurd gaan worden en niet met enkele stapjes.

[Bericht gewijzigd door Richard van Voorden op ]

Op 22 februari 2006 07:21:59 schreef Richard van Voorden:...Stappen motoren zijn geen hobby motoren...

Ik meen toch dat een beetje serieuze CNC machine niet met stappenmotoren maar met servomotoren is uitgerust. Nadeel van servo's is dat die serieus geld kosten. Stappenmotoren zijn heel erg low-budget en volgens mij toch echt meer voor hobby-machines.

enkel kom ik wel eens een cnc machine met stappenmotoren tegen.
maar dan staan ze meestal in de hoek onder een laag stof.:p
veeeeeel te traag !!

en ja met een sinus aansturen is wel mooier anders wordt je ook nog gek van het gejank.

Grrr, Ik moet hier ook altijd zo op mijn woorden letten...Niet erg natuurlijk ik moet er alleen even aan wennen.

Oké daar gaat i. Stappen motoren zijn niet goedkoop of duur. Er zijn kleine goedkope motortjes die uit auto's gesloopt worden die inderdaad niet duur zijn er zijn echter ook duurdere modellen die weldegelijk industrieel gebruikt worden. Want denken jullie nu echt dat stappen motoren een hobby product zijn? Daar voor is de markt echt te klein voor.

Nou hebben jullie wel degelijk gelijk dat CNC-machines inderdaad bijna nooit met Stappenmotoren worden uitgerust. Voor een CNC-machine wil je meestal terugkoppeling en als het even kan wil je dat zelf direct met behulp van een glas-liniaal bijvoorbeeld. Op die manier compenseer je meteen eventuele uitzetting van de machine, slijtage van statwielen, stadriempjes en kogelomloopspindels.
Ook worden Stappenmotoren niet gebruikt voor echt hoge vermogens.

Om nu direct met servo motoren te beginnen is mij net een brug te ver. Ik begin eerst lekker met stappen motoren en zie vervolgens wel hoe ver ik kom. In principe kun je een stappenmotor als je het goed doet op termijn zelfs als een servo-motor aan sturen. Eigenlijk wil ik nooit naar echte servo motoren overstappen. Ik wil uiteindelijk van stappen motoren overstappen op kortsluitanker motoren. Kortsluitanker motoren hebben heel veel voordelen. Ze zij te krijgen van klein tot heeeeeeeel erg groot. Ze zijn niet kapot te krijgen. Ze zijn goedkoop. Zo kan ik nog wel even door gaan. De kortsluit ankermotor is in principe mijn favoriete werkpaartje. Het ding heeft echter 3 grote nadelen. 1 Ze zijn heel moeilijk aan te sturen. 2 ze hebben een slecht koppel bij lage snelheden. 3 ze worden bij lagen toeren warm. Probleem 1 is een kwestie van de juiste elektronica. Probleem 2 is gewoon een probleem, er is wel een beetje aan te doen met de juiste aansturing maar het blijft moeilijk. Probleem 3 is te verhelpen met een actieve ventilator. De keuze voor die heerlijke Kortsluitanker motor zal dus altijd moeten worden afgewogen tegen de nadelen. Om nu echter altijd meteen voor een servo-motor te kiezen vind ik ook onzin (dat laatste is mijn mening en geen fijt).

O ja tot slot ...... Bedankt voor de reactie, we hoeven het niet overal over eens te zijn, het gaat om de discussie. Daar leren we beide van. En denk niet dat ik niet luister, dat doe ik namelijk zeer zeker wel.

@Jouke: Nee die kende ik nog niet, maar nu dus wel.

Gaaf, dat zijn de betere linkjes, Bedankt.

Dat geeft me inspiratie, `k ben ben direct begonnen met een nieuwe link pagina, en dit is de eerste link.

;)

Na deel van een link pagina, er moeten meerdere links op staan..... dat gaat me dus weer tijd kosten....Grom.

Beste Richard,

Voor het aansturen van een freesmachine kun je 2 modules waarnemen:
1. De controller. Deze genereert pulsjes op de juiste snelheid voor de verschillende assen. Dit om bv. een cirkel te trekken.
2. De motor driver. Deze zet de pulsjes om de juiste motor signalen.

Eerst over punt 2. Een driver lijkt simpel gebouwd echter je moet een hoge frequentie (<100khz) van stappen aankunnen. Ten tweede moet het de driver een beetje robuust zijn zodat je niet je controller opblaast.

Punt 1. Voor de controller wordt vaak een PC gebruikt bv. het programma Mach2 dat de boel via de parallelle poort aanstuurt. Het programma leest een gcode file in en genereert daaruit de pulsjes. Het klopt dat je geen ingewikkelde dingen met windows moet gaan doen tijdens het frezen. Maar mach2 lijkt toch wel het populairste programma.
Er zijn ook hardware controllers te krijgen waar je de gcode file dan heen stuurt. Het voordeel is natuurlijk dat je dan iets anders kan gaan doen met je pc tijdens het frezen.

Wat wil jij gaan maken? Een controller of de driver? Over een controller kan ik zeggen dat het niet bepaald simpel is aangezien je allerlei ingewikkelde berekeningen op een simpele (goedkope) cpu moet doen.

Verder denk ik dat de parallelle poort prima geschikt is om een cnc met stappenmotoren mee aan te sturen. USB heeft bv. nog meer last van latency.

Via onze site verkopen we een simpele cnc machine voor de beginner: http://www.disneyland.com
Een groter cnc machine kost al gauw een veelvoud. Het is dus de vraag waarvoor je iets wilt bouwen en hoeveel het moet gaan kosten.

groeten,
Dinne

Voor het maken van reclame kan je een banner plaats huren.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]