Ik ben op zoek naar een printboormachine. Nu heb ik wel een dremel (namaak) maar uit de losse hand is het niets. daarom ben ik op zoek naar een standaard daarvoor of een andere optie. Ik wil er eigenlijk niet teveel geld aan uit geven.
heeft iemand tips?
diode
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Maar dan heb je kwaliteit, je kunt ook eens in de bouwmarkt kijken.
edit: Proxxon: http://www.hegema.nl/catalogi/N_art_41.html
edit 2: link aangepast
[Bericht gewijzigd door Laurens66 op ]
Maar dan heb je kwaliteit, je kunt ook eens in de bouwmarkt kijken.
Idd de lagers zijn bij goedkopere versie's vaak snel versleten vooral bij de hoge toeren die deze machines maken.
Misschien is een kleine kolomboormachine iets voor jouw, bij de praxis of gamma ed. zijn vaak goedkopere varianten te krijgen waar max. een boor van 13mm in kan worden gemonteerd.
[Bericht gewijzigd door Aganor op ]
Ik boor m'n printjes ook met een kleine kolomboormasjiene uit de gamma...een Agojama is het geloofik. gaat prima...maakt wat meer herrie dan ik had verwacht, but who cares...tboort, en recht... 
Oeps, mijn link was niet helmaal goed, hierbij de nieuwe:
http://www.hegema.nl/catalogi/N_art_41.html
Je kunt ook gaan voor de proxxon kolomboormachine maar dar betaal je je scheel aan. €190 of €360 voor de grotere.
Ik heb een professionele van een autoglasschade bedrijf. Hoogtoerig, extreem stabiel, super gelagerd. Past met een eigengefabriekt hulpstuk in een zware stabile boorkolom.
Gewoon bij je lokale autoglasboer gaan zeuren: na drie maanden elke dag gejengel wil die er vast graag een kwijt om van je af te zijn 
Ik boor m'n printjes ook met een kleine kolomboormasjiene uit de gamma...een Agojama is het geloofik. gaat prima...maakt wat meer herrie dan ik had verwacht, but who cares...tboort, en recht...
Jah zo'n ding bedoel ik kosten iets van 39.95 in de aanbieding dacht ik.
Ik ben dus ook opzoek naar een printboormachine. Ik ben al bezig met het ontwikkelen van een CNC gestuurde boor, maar dat is toch wel een lange termijn project.
Laatst had ik al een dremel standaard gehaald voor de ferm tool die ik nu heb. De standaard was zo onnauwkeurig dat ik hem direct weer terug heb gebracht naar de gamma. Kostte iets van 50 euro en voor dat geld verwacht ik toch wat meer dan plastic rommel (speling meer dan 2mm, genoeg om een printboor te laten breken). Viel me ontzettend tegen van dremel.
Nu zie ik dat die proxxon op hetzelfde prijsniveau ligt, is deze beter? Het gaat me er voornamelijk om dat de Z-as beweging soepel en nauwkeurig loopt.
Nou heb ik hier geen ervaring mee maar ik weet wel dat Proxxon goede dingen heeft, zo hebben wij de grotere kolomboormachine en daar zijn we zeer tevreden over.
Ook over de mini decoupeerzaag en de mini boormachine (((dremel)))doen het erg goed.
Ik zal van de week is bij een proxxon leverancier gaan praten.
en gewonne grote (goekopen) kolomboor heeft denk ik een te laag toerental. en is welicht wat lomp voor printjes
misschien is zelfbouw ook nog een optie
hmm... zie hier http://www.hermanbuitelaar.nl/Item.aspx?Id=52
Hey dat ziet er wel goed uit zeg! Hoogtoerig, klein, robuust en niet al te duur. Alleen jammer dat het niet echt in de omgeving is.
voor mij hetzelfde... en omdat ik eigenlijk alleen een standaard zocht wat boven het budget.
iemand bekend met het merkt "HBM", het zal wel privat label zijn sinds het verkocht word door Herman Buitenlaar (Machine)
Ik heb even een mailtje gestuurd om aanvullende info. ik zal de reactie hier mededelen.
wellicht kunnen we nog korting krijgen als we met meer mensen inkopen. maar ik vindt 59 euro heel weinig voor zo'n apparaat. zeker als je kunt dat alleen een s tandaart van proxxon al 37 euro kost ( http://www.kruis.nl/artikelen/728606.html )
[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op ]
pcnerd
Take a parachute, and jump!
Op 25 februari 2006 21:59:11 schreef Jan klaasen:
Ik zal van de week is bij een proxxon leverancier gaan praten.en gewonne grote (goekopen) kolomboor heeft denk ik een te laag toerental. en is welicht wat lomp voor printjes
misschien is zelfbouw ook nog een optie
over het algemeen kun je die kolomboren van heel laag naar behoorlijk hoogtoerig maken.
als je niet te hard drukt houdt je boortje het eeuwig uit.
je kunt ook boorstandaards zonder boor kopen, daar kun je mischien wel een dremel multitool inzetten, voetschakelaartje + variac ofzo en je kunt naar hartelust boren.
Goed initiatief Jan, ik ben zeker in voor een inkoopactie. Dat scheelt dan ook weer met de verzendkosten. Op de site zie ik 24uurs levering in de regio staan voor 100 euro, dat moet wel goedkoper kunnen voor zo'n klein apparaatje.
Ik gebruik daar gewoon een huis-tuin-en-keuken kolom boormachine voor. Geen hardmetalen boortjes, maar gewoon 0.7. Past ook nog in de kop. Hoogste toerental is natuurlijk veel te laag voor die boren, maar printplaat is zacht, dus dat gaat prima.
tja zo'n standaart zoch ik eigelijk maar van wat ik er van gezien heb is het of rommel of ook tegen de 40, 50 euro
Op 25 februari 2006 22:54:03 schreef KillerB the Supreme:
Goed initiatief Jan, ik ben zeker in voor een inkoopactie. Dat scheelt dan ook weer met de verzendkosten. Op de site zie ik 24uurs levering in de regio staan voor 100 euro, dat moet wel goedkoper kunnen voor zo'n klein apparaatje.
die haast heb ik niet (24uur)... het is ook zondag morgen dus ik verwacht geen reactie. als ik het werkelijk wil kopen wil ik het ook wel eerst even zien... (en voelen). ik voel er toch meer voor om 2 tientjes meer uit te geven voor een degelijk apparaat dan weer staan klooien met een standaard voor de dremel.
Oh zo'n haast heb ik er ook niet mee hoor, als het maar binnen enkele weken kan vind ik het prima.
Ik weet verder niet of jij er in de buurt woont en dus even makkelijk kunt gaan kijken? Ik woon namelijk in provincie groningen en dat is toch echt te ver weg (vooral met een benzineauto die net 1:10 rijd
)
Ik geef overigens ook liever iets meer geld uit aan goed spul, dat bespaar ik dan later weer aan boortjes.
Op 25 februari 2006 23:08:50 schreef KillerB the Supreme:
Oh zo'n haast heb ik er ook niet mee hoor, als het maar binnen enkele weken kan vind ik het prima.Ik weet verder niet of jij er in de buurt woont en dus even makkelijk kunt gaan kijken? Ik woon namelijk in provincie groningen en dat is toch echt te ver weg (vooral met een benzineauto die net 1:10 rijd
)
Ik geef overigens ook liever iets meer geld uit aan goed spul, dat bespaar ik dan later weer aan boortjes.
nou ja regio breda... dus is ook nog een eindje minder ver als jouw. Ik heb ook nog het voordeel van een ov kaart
Ik heb nog eentip voor een ieder die zelf printjes boort.
Ik heb onder het statief waar mijn printboor in staat een lampje gemaakt precies in het gat waar de boor in komt. ( wel je statief afstellen dat je niet in het lampje boort)
Gewoon 1 fel ledje gebruiken. (3v type 100mA of zoiets) Dit werkt super bij het boren.
Ik heb wel mijn statief op een houten blok moeten zetten anders kon ik dat lampje niet monteren. Maar ik zou het iedereen aanraden !
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Dit is mijn vorige: een Maxicraft 80Watt met aparte boorstandaard. Voldoet zeer goed maar je hebt een regelbare 15V/3A voeding nodig.
Als ik me goed herinner kwam de prijs (boormachine + standaard) op een kleine 100 Euro.
Boormachine komt standaard met een regelbare boorkop tot 3.2mm.
DE Maxicraft gebruik ik nu nog zelden vermits ik nu deze bezit:
230V/85Watt motor, riemaandrijving, 3 snelheden, zéér nauwkeurig.
Was ongeveer 250 Euro.
Ik heb ondertussen de spanvijs en een een regelbare boorkop tot 6mm in optie bijgekocht.
CD