Onlangs heb ik in het 2dehands winkeltje hier in het dorp een Philips 4 kanaals 100 MHz oscilloscoop op de kop weten te tikken voor € 5,00.

Toen de scoop voor het eerst door mij aangezet werd creëerde deze uit zichzelf op alle kanalen een sinus vormige rimpel op het display. De frequentie van deze rimpel was om en nabij de 250 kHz.

Na een ferme tik tegen de zijkant van de behuizing is het display helemaal uitgevallen.
Op het moment van inschakelen van de scoop wordt nog heel even de rimpel zichtbaar. Hierna bereikt de elektronen straal op één of andere manier de fosfor laag niet meer.
Het elektronen kanon licht namelijk wel nog op, maar ik ben niet zeker of dit ook betekend dat er een elektronen straal op weg gaat.

Graag wil ik deze oscilloscoop repareren.
Daarom ben ik op zoek naar het schema van de PM3263.
Dan kan ik tenminste gericht gaan zoeken.

Kan iemand mij hieraan helpen??

Als iemand tips heeft zijn deze natuurlijk ook van harte welkom!

Ik heb de zelfde scope (wel werkend). Ik ben ook al eens opzoek geweest naar het schema en niet gevonden. Ik heb wel een mailtje naar de schematheek gestuurd (http://www.dse.nl/~schemath/nederlands.html), maar kreeg een berichtje terug dat ze door familie omstandigheden niet meer mee bezig waren. Mischien dat ze ondertussen wel weer schema's willen opsturen. Proberen kan geen kwaad. En laat ff weten of je het schema te pakken hebt gekregen, want ik heb ook wel interesse :)

Ik zag inderdaad al een foto van jou PM3264 staan.
Bedankt voor de tip, ik ga eens wat contact proberen te leggen en ik hou je op de hoogte!

Heb ook te horen gekregen dat er door omstandigheden een flinke wachtlijst was voor schema's.

Tot nader bericht kunnen er géén schema's meer aangevraagd worden.

Hallo Kirkhaan,ik heb ook zo'n skoop,stond al jaren op zolder en die had dus hetzelfde probleem met die rimpel op de traces.Ik heb inmiddels wel kontakt gehad met de schematheek en die zal me wat sturen.
Ik heb het probleem echter al opgelost: aan de onderkant zit een grote print,met 4 opsteekprintjes erop.Ergens zit een uA324 of LM324 met daaromheen wat power transistors en elco's.Daar zit het probleem.Het blijkt namelijk een + en - 5V regulator te zijn en door veroudering van de elcos is het spul niet meer stabiel en gaat oscilleren.Twee elco's van 150uF/16V in de direkte nabijheid bleken de schuldige te zijn:afkoelen=oscilleren opwarmen=stabiel.Ik heb er een elco van 220uF paralell overheen gesoldeerd en het is opgelost(hoef je het hele board niet uit te bouwen).
Dit moet wel een designfout zijn.mischien hadden ze toen nog niet gehoord van een bode-plot?
Als ik die schema's binnen heb laat ik nog wel wat weten.

Hey MC6800,

Bedankt! Ik ga eens kijken wat voor effect dit bij mijn scoop heeft!

Ja er zitten daar test-points in de buurt.gemerkt met -IN ,+IN,+5 ,-5.
Die +IN en -IN daarop staat + en - 12V.
Die +5 en die -5 die zijn wel 5v en -5 maar er zit een flinke rimpel op :zo ongeveer 200mV.
Ik denk dat je wel een tweede skoop nodig hebt om dat juist te kunnen beoordelen :)
Maar ja een elcootje erover solderen kan geen kwaad en is ook niet moeilijk.
Ik heb enige dagen geleden geld overgemaakt naar de schematheek ,hij is kennelijk aktief,eigenlijk verwacht ik dat schema elk moment binnen.,dan kan ik er nog wel wat meer over zeggen.

Ik heb nog een 2e scoop staan, dus dat gaat wel lukken. Als het schema meer zegt hoor ik graag van je!

Ik heb mijn PM3264 ook weer aan de praat!
Hij had niet exact hetzelfde probleem als jij aangaf, bij mij zat de rimpel (ruim 400 mVtt) op de 12V).

In ieder geval harstikke bedankt voor de tip!

Potverdrie, en dat voor 5 euro! :) Toch een geluk dat zoiets naar de tweedehands winkel wordt gebracht, voor hetzelfde geld (spreekwoordelijk gezien dan) beland zo'n apparaat in de container :'(

Ik heb inmiddels die schema's ook binnen (complete service en operations manual) van de schematheek.en wat bleek: juist ja die schakeling rondom die LM324 zijn spanningsregulators. 4 stuks, 2 keer negatief en 2 keer positief.
Mijn skoop heeft trouwens wel wat meer problemen als alleen die rimpel:schakelaars die slecht kontakt maken krakende potmeters etc.Ook die coax kabeltjes die her en der zitten hebben vaak slecht kontakt.

Spijtig da ik juist te laat ben, maar heb die ook, en heb heel de service manual op CD staan (gekregen toen ik hem 2e hands kocht, was wel een pak duurder, maar ook werkend natuurlijk)

Zeg mannen,ik heb mijn skoop inmiddels ook weer in orde,alle potmeters zijn gesmeerd en zo,maar er is nog een ding:bij het veranderen van de ingangsverzwakker verandert telkens het DC niveau.Dat is wel bij te regelen,maar vervelend.Is dat bij jullie exemplaren ook zo?

Nu we het toch over scoops hebben. Heeft iemend van jullie toevallig ook de service manuals van de pm3261 of iets wat er op lijkt. Ik heb deze scoop tweedehands gekocht en hij werkt prima maar ik zou graag de service manuals hebben liefst in digitale vorm.

Op 30 juni 2007 10:48:07 schreef MC6800:
Zeg mannen,ik heb mijn skoop inmiddels ook weer in orde,alle potmeters zijn gesmeerd en zo,maar er is nog een ding:bij het veranderen van de ingangsverzwakker verandert telkens het DC niveau.Dat is wel bij te regelen,maar vervelend.Is dat bij jullie exemplaren ook zo?

Hmz, nee. Mijne heeft hier geen last van.