Draadloze hartslagmeter uitlezen op USB

Hallo,

Voor een school project moeten wij een draadloze hartslagmeter maken. Deze bestaat dus uit een mobiel deel en een vast deel. Het vaste deel is moet gekoppelt worden met de pc. Zo dat een trent kan worden gemaakt van de hartslag.

We doen de opleiding electrotechniek, maar zelf zijn we meer van de automatiserings kant, en niet echt electronica kereltjes. Maar we komen een eind.

Wij hebben gekeken naar verschillende mogelijkheden voor de overdacht. We kunnen een standaard 434MHz zender/ontvanger module, http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2/~flN0YXRlPTM5NjAyNjU… , gebruiken, en deze (door middel van een rs232 interface chip?) aansluiten op de COM-poort. Hier bij verwachten we niet al te veel problemen. Maar de uitdaging ligt bij bluetooth. We hebben een chip gevonden, hier een link naar een project van andere studenten die deze hebben gerbuikt, http://www.d-d-s.nl/adeunis-arf32.html.
We willen één zo'n chip in onze hardslagmeter bouwen. Hier in komt ook een A/D converter. En dan een standaart bluetooth sticky voor de verbinding met de pc.

We hebben een beetje ervaring met C en C++, en willen deze dan ook gebruiken voor de software voor de meter.
Maar we hebben al wel gezien dat het programeren met USB niet mee zal vallen, zo niet bijna onmogelijk is.

Wat is jullie mening; niet doen en gewoon met de radiografische module van conrad?

Of is het volgens jullie wel te doen en kunnen we het proberen?

Laat me weten hoe jullie er over denken, en of je misschien nog tips hebt voor dit project.

Alvast hart-stikke bedankt!

Hmm, beetje jammer. De linken werken niet, heb nu even geen tijd, maar zal er na kijken.

Bij die 2e kan je gewoon de laaste punt weg halen.

Tis wat he...

Op 15 maart 2006 14:58:02 schreef CurryMan:
Bij die 2e kan je gewoon de laaste punt weg halen.

Tis wat he...

Jij ook. Tis wat he...

Op 15 maart 2006 14:52:18 schreef CurryMan:
We doen de opleiding electrotechniek, maar zelf zijn we meer van de automatiserings kant, en niet echt electronica kereltjes. Maar we komen een eind.

Wij hebben gekeken naar verschillende mogelijkheden voor de overdacht. We kunnen een standaard 434MHz zender/ontvanger module, http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2/~flN0YXRlPTM5NjAyNjU… , gebruiken, en deze (door middel van een rs232 interface chip?) aansluiten op de COM-poort. Hier bij verwachten we niet al te veel problemen. Maar de uitdaging ligt bij bluetooth. We hebben een chip gevonden, hier een link naar een project van andere studenten die deze hebben gerbuikt, http://www.d-d-s.nl/adeunis-arf32.html.
We willen één zo'n chip in onze hardslagmeter bouwen. Hier in komt ook een A/D converter. En dan een standaart bluetooth sticky voor de verbinding met de pc.

We hebben een beetje ervaring met C en C++, en willen deze dan ook gebruiken voor de software voor de meter.
Maar we hebben al wel gezien dat het programeren met USB niet mee zal vallen, zo niet bijna onmogelijk is.

Dan zou ik zeggen "maak het jezelf niet al te moeilijk". Als je zeker weet dat je met die zenders een mooi en goed werkend geheel kan maken, waarom dan moeilijk doen met bluetooth met een grotere kans op mislukking. Heb je ook nog meer tijd om je uit te leven op het programma ;)

en op de usb interface... ( tip: elektuur )

[Bericht gewijzigd door muddy op woensdag 15 maart 2006 22:12:37

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
free_electron

Silicon Member

blutoothe rs232 verbinding moduletjes kopen
eentje aan hartslagmeter , eentje aan pc
dat aan de pc via een ftdi232 koppelen. komt met kant en klare drivers

software wordt dan een makkie ( standaard mscomm library gebruiken voor seriele poorten en klaar )

let wel dat hospitalen niet tuk zijn op draadloze verbindingen .... dat durft nogal een storen met gevoelige apparatuur ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
klein is fijn

Moderator

Op 15 maart 2006 14:58:02 schreef CurryMan:
Bij die 2e kan je gewoon de laaste punt weg halen.

Tis wat he...

Je kan je eigen posts editten met http://www.circuitsonline.net/images/f_edit.gif.

Hier is de werkende link naar de Conrad.

Op 16 maart 2006 00:47:11 schreef free_electron:
blutoothe rs232 verbinding moduletjes kopen
eentje aan hartslagmeter , eentje aan pc
dat aan de pc via een ftdi232 koppelen. komt met kant en klare drivers

ik zou voor een usb bluetooth stick gaan, met de software die erbij zit kan je een virtuele com poort maken. Stelt geen fluit voor!
Die RS232 bluetooth modules zijn vaak zeer simpel aan te sturen via commandos op de RS232, µC eraan knopen en lijkt alsof je µC via de uart aan de PC hangt.

Hoe wil je de hartslag gaan meten? lijkt mij eerlijk gezegd een stuk moeilijker. Ik zou eerlijk gezegd daar meer op focussen, die bluetooth verbinding is even datasheet lezen en de module ertussen stoppen.

Welke kant gaan we op?

Bedankt voor jullie reacties!

posts editten, dat zocht ik ja :-)

Een andere klasgenoot van ons heeft zo'n sticky, dus daar gaan we van de week eens mee stoeien.

We gaan de hartslag gaan we optisch meten. Dus doormiddel van een IR-LED en een foto-transistor. Als het licht door een vinger, of oorlel, .... schijnt, wordt de licht intesiteit iets minder tijdens een hartslag. Als het goed is krijgen we morgen deze componenten, en kunnen we het uitproberen. En kijken hoeveel we het signaal moeten versteken en filteren.

Ik laat nog wel weten hoe en wat we gaan doen, meer tips altijd welkom natuurlijk.

Op 20 maart 2006 10:50:11 schreef CurryMan:
Bedankt voor jullie reacties!

posts editten, dat zocht ik ja :-)

Een andere klasgenoot van ons heeft zo'n sticky, dus daar gaan we van de week eens mee stoeien.

We gaan de hartslag gaan we optisch meten. Dus doormiddel van een IR-LED en een foto-transistor. Als het licht door een vinger, of oorlel, .... schijnt, wordt de licht intesiteit iets minder tijdens een hartslag. Als het goed is krijgen we morgen deze componenten, en kunnen we het uitproberen. En kijken hoeveel we het signaal moeten versteken en filteren.

Ik laat nog wel weten hoe en wat we gaan doen, meer tips altijd welkom natuurlijk.

Ben zeer benieuwd of je de hartslag goed kan meten, lijkt me intressant. Zit je toevallig op de HvA? Welk jaar en klas?

Welke kant gaan we op?

Ik weet niet wat HvA is. Maar zit op Saxion hoge school Enschede. 2e jaar.

Dit project wordt al een aantal jaar gegeven, en is al vaker op deze manier gedaan. Hoe mooi het werkt weet ik ook niet. we hebben ook een les gehad in de werking van het hart enzo (gaap), het kon ook gemeten worden door een naalt direct in het hart te steken. Maar hiervoor konden we geen vrijwilligers vinden :-)