Ik hoop in juli klaar te zijn met mijn mbo diploma electronica. Nu vroeg ik me af wat jullie ervaringen zijn van mbo werknemers tegenover hbo werknemers. Ik sta voor de keuze om verder te gaan of niet. zelf zit ik er hard over te denken om voor mijn hbo te gaan maar zou graag jullie ervaring willen horen.
LaStei
carpe cerevisi
Als je de capaciteiten hebt, altijd doen! Natuurlijk is een MTS diploma best een mooie afsluiting, maar met meer diploma's gaan er meer deuren open. Het verschil tussen MTS en HTS in mijn ogen is een verschillende manier van denken. Even heel hard generaliseren... MTS is meer op het niveau van uitvoeren, waar een HTS meer is op het niveau van uitdenken...
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Ik weet niet hoe jullie opleidingen zich verhouden tot deze in België, als je iets niet verstaat moet je het maar vragen.
Ik heb in mijn middelbaar onderwijs electromechanica gedaan, maar dan had ik het zowat gezien van mechanica, dus heb ik 3 jaar hoger onderwijs gedaan, voor graduaat (bachelor) elektronica. Aangezien dat erg gemakkelijk gelukt is, met weinig studeren, probeer ik nu nog verder te doen. Ik studeer nu voor ingenieur (master) elektronica, door de bologna-akkoorden (europese eenmaking van hoger onderwijssysteem) kan ik in 2 jaar mijn ingenieursdiploma halen (Ba-na-Ma noemen ze dat).
Met de graduaatsopleiding ben ik wel tevreden, ik ben daardoor zeker van werk, de werkaanbiedingen vlogen me echt om de oren, en het was nog leuk om te doen. Nu ben ik echter niet zo tevreden, we zien hoofdzakelijk wiskunde, (fluido)mechanica, warmteleer, chemie, milieukunde, terwijl ik toch wel voor de electronica ben gekomen, het is echt saai en doorbijten. Volgend jaar zou het moeten beter zijn, meer electronica en weer een eindwerk. Daarna (of als ik er niet door ben direct) ga ik gaan werken, wat ik ondertussen echt wel zie zitten.
Ik zou het niet anders gedaan hebben, met een graduaatsdiploma ben je tenminste praktijkgericht, in tegenstelling tot mensen die direct de ingenieursopleiding zijn begonnen. En naar ik hoor hebben bedrijven het liefste praktijkgerichte ingenieurs, die weten waar ze mee bezig zijn, dus liever iemand die zoals ik eerst graduaat heeft gedaan.
wietn
Waar rook is is er.......geen componentje meer
Videomodulator, jij zit toevallig niet in kortrijk?
Meeste vakken (buiten warmteleer) zijn dezelfde.
Grtz
tijdens mijn stage merk ik dat het technische verschil tussen een hbo'er en een mbo'er niet veel verschild maar wel dat een hbo'er beter projectmatig kan werken. en zelf denk ik wel dat ik de capaciteit ervoor heb. omdat ik eigenlijk met weinig moeite de mbo opleiding tot nu toe afgerond heb. maar zijn er hier ook mboérs die actief zijn in de ontwikkeling van electronica of komen die allemaal in de service en reparatie terecht?
LaStei
carpe cerevisi
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt wat stage betreft. Als het goed is zou een HTS'r iets meer achtergrond info moeten hebben, waardoor-ie zich beter in nieuwe situaties redden kan, omdat hij de verbanden tussen de diverse diciplines gebruikt. Maar ik ken MTS'rs die dat ook van naturen doen, en HTS'rs die ik nog niet mijn strijkijzer zou laten reparen...
Capt501
http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !
Wiqu,
Als ik zo vrij mag zijn je te adviseren :
probeer gewoon een HBO opleiding af te ronden.
Heus je hebt er geen flikker aan en als je zelf een beetje snugger bent, bereik je op eigen gelegenheid een heel wat hoger niveau,
MAAAAAAR !!!!!
Ooit zul je eens moeten soliciteren,
en dat is men totaal niet geintereseerd in wat je kwaliteiten zijn
maar in wat je aan papierwinkel in huis hebt.
Daar zijn allemaal wel (twijfelachtige) redenen voor
maar dat boeid niet, jij wilt een baan hebben en zij zijn de baas.
Sorry dat het zo bot overkomt.
Zo is het ook bedoeld,
Want ook ik heb maar al te vaak gezien hoe op deze wijze door personeelsbeleid slechte keuzes werden gemaakt.
LaStei
carpe cerevisi
Mee eens Capt501, het is soms lastig als je probeert niemand tegen de schenen te schoppen, maar dat is precies ook wat ik bedoel! 
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Op 19 maart 2006 17:55:35 schreef wietn:
Videomodulator, jij zit toevallig niet in kortrijk?
Meeste vakken (buiten warmteleer) zijn dezelfde.Grtz
Yep, PIH, 1e jaar SDV-OT.
ja zelf denk ik dat het bedrijf waar ik nu stage loop mij aan het einde van mijn stage een contract aan zal bieden. Ik kan die natuurlijk aan nemen,
Maar als dan besluit ergends anders naar toe te gaan.. zal ik een probleem hebben. ik heb me ook verdiept in de vacatures maar je ziet ook dat ze hoofdzakkelijk op zoek zijn naar hbo'ers. Het zal dus nog 3 jaar schoolbanken worden voor het papiertje. eigenlijk wel jammer want het ontwikkelen en het zelf creeren van schakelingen en electronische apparaten is natuurlijk het mooiste wat je kan doen
maar dat moeten we dan nog maar even uitstellen
doen..
als je mbo hebt afgerond mag je 1 stage van het hbo overslaan. dat scheelt je een half jaar. Daarnaast zou je nog een versnelde route kunnen doen wat je ook een half jaar kan schelen.(tip niet doen).
HBO is niet moeilijk.
alleen 1 ding moet je kunnen, en dat is wiskunde.
En dat maakt de opleiding weer moelijk 
HBO, is veel meer zelfstudie en zelf dingen uitzoeken. Als niet weet hoe je iets aan moet sluiten of aan moet sturen hoef je echt niet naar de leraar te lopen, want die vertelt het toch niet. Lekker allemaal zelf uitzoeken.
m
Op 19 maart 2006 20:35:19 schreef wiqu:
ja zelf denk ik dat het bedrijf waar ik nu stage loop mij aan het einde van mijn stage een contract aan zal bieden. Ik kan die natuurlijk aan nemen,
Maar als dan besluit ergends anders naar toe te gaan.. zal ik een probleem hebben. ik heb me ook verdiept in de vacatures maar je ziet ook dat ze hoofdzakkelijk op zoek zijn naar hbo'ers. Het zal dus nog 3 jaar schoolbanken worden voor het papiertje. eigenlijk wel jammer want het ontwikkelen en het zelf creeren van schakelingen en electronische apparaten is natuurlijk het mooiste wat je kan doenmaar dat moeten we dan nog maar even uitstellen
UUh dat doe je ook op het HBO. en op best hoog niveau.
Denk maar aan een draadloze hartslag meter.Project uit het tweede jaar.
Je moet gewoon kijken of je de MTS makkelijk hebt kunnen halen en of je nog zin hebt om nog 3 jaar op school te zitten.
Zelf heb ik wel voor de HTS gekozen en ben nu met mijn 2e jaar bezig, het is veel projectwerk en er wordt ook geen les meer gegeven van 9 tot 5 zoals op de MTS. Ik vind dat als je denkt het aan te kunnen je het gewoon moet gaan proberen, als het niet lukt jammer dan. Je kunt beter nu overdag de HTS doen dan dat je het later nog eens in de avond erbij moet gaan doen, dit is wel erg zwaar.
Wat betrefd het verschil in het bedrijfsleven, je zult sneller door kunnen groeien in het bedrijf waar anderen jaren op dezelfde plek blijven zitten. Vooral de combinatie MTS-HTS is in het bedrijfsleven erg gewild.
Succes met je keuze.
[Bericht gewijzigd door drommelshz op ]