Ik heb een medialas tera scan set (45 kpps)gekocht met power supply's en een dual channel driver board.
Nu ben ik nog opzoek naar een ILDA print/kaart of wat het ook mag zijn. Weet iemand welke ik hier voor nodig ben en heeft iemand hier zo'n print/kaart tekoop?
En hoe gaat het met de blanking van de laser? Waar wordt deze op aan gesloten?
En op m'n driver board zit ook een aansluiting met FEETBACK
Waar wordt deze op aan gesloten?
En met welke software kan ik deze setup straks het beste proberen?
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
gelukkig...
Me Dac doet het... althans op de scoop op de x/y mode zie ik barney braaf dansen..
dan ga ik nu maar galvo's bouwen.....
Op 21 maart 2006 21:49:06 schreef ledfreak:
[...]dat ziet er wel uit als een laser diode en tec driver inderdaad
ik zou hem ff aansluiten zonder laser en ff de uitgangs spanning meten maar het ziet er wel goed uit zo te zien
rechts de ingangs spanning links boven laser aansluiting en links onder is blanking waarschijnlijk
Vannacht een beetje aan het prutsen geweest en ik heb het spul werkende...
Ledfreak bedankt voor de info..
ledfreak
Moderator green laser forum http://www.greenlasers.co.uk/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi
Op 22 maart 2006 03:50:47 schreef Me_vs_You:
[...]Vannacht een beetje aan het prutsen geweest en ik heb het spul werkende...
Ledfreak bedankt voor de info..
ahh mooi man nou veel plezier er mee en pas op voor de ogen 
hallo,
ik ben diegene van de kapotte hene laser.
maar ik wou vragen of het nog wel de moeite is om hem te maken. hoeveel mw komt er ongeveer uit zo'n hene buis?
of kan ik beter direct een nieuw laser kopen?
ik heb deze laser zien staan op internet..
is dit wat?
http://www.inkoopactie.net/ia/1cttlsld/1/8kby36bj
ik en nog altijd benieuwd hoe ik de hene kan repareren hoor! ik heb nog niet gekeken of die voeding kapot is maar daar zal ik zo snel mogelijk naar kijken.
(alleen lijkt me dat niet zo'n slim idee , die draadjes tegen elkaar houden...)
Op 21 maart 2006 23:33:47 schreef Hammink:
Ik heb een medialas tera scan set (45 kpps)gekocht met power supply's en een dual channel driver board.Nu ben ik nog opzoek naar een ILDA print/kaart of wat het ook mag zijn. Weet iemand welke ik hier voor nodig ben en heeft iemand hier zo'n print/kaart tekoop?
En hoe gaat het met de blanking van de laser? Waar wordt deze op aan gesloten?
En op m'n driver board zit ook een aansluiting met FEETBACK
Waar wordt deze op aan gesloten?En met welke software kan ik deze setup straks het beste proberen?
Ik heb wel easylase liggen, is wel een professionele dac 
Ik heb ook nog wel wat liggen. Een Alphalite interface incl. software. Als je interesse hebt, mail me maar.
ledfreak
Moderator green laser forum http://www.greenlasers.co.uk/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi
Op 22 maart 2006 07:22:01 schreef okido4777:
hallo,
ik ben diegene van de kapotte hene laser.
maar ik wou vragen of het nog wel de moeite is om hem te maken. hoeveel mw komt er ongeveer uit zo'n hene buis?
of kan ik beter direct een nieuw laser kopen?ik heb deze laser zien staan op internet..
is dit wat?
http://www.inkoopactie.net/ia/1cttlsld/1/8kby36bjik en nog altijd benieuwd hoe ik de hene kan repareren hoor! ik heb nog niet gekeken of die voeding kapot is maar daar zal ik zo snel mogelijk naar kijken.
(alleen lijkt me dat niet zo'n slim idee , die draadjes tegen elkaar houden...)
ohh had je hem nog niet aan de praat gekregen
tja dr komt gemiddels 0.5 mw tot max 2 mw uit die laser buis
dus echt interesant is het niet
maar desnoods kan je altijd nog zelf een voeding bouwen
of gewoon een nieuwe hene voeding kopendie kosten ook vrijwel niks 2e hands
Heeft er hier iemand ervaring met het aansluiten van een MediaLas Tera Scan set?
Ik weet nemalijk niet helemaal hoe ik de voeding op de drivers moet aansluiten.
hilbren
zonder rook geen elektronica
Op 22 maart 2006 00:11:37 schreef Arjan Swets:
gelukkig...Me Dac doet het... althans op de scoop op de x/y mode zie ik barney braaf dansen..
dan ga ik nu maar galvo's bouwen.....
wil ik wel graag weten, of er nog iets deffect was (bij mij deed 1 kanaal het nooit...?)
Mensewn die hun gebruikte DAC willen verkopen voor een leuke prijs mogen me even mailen.
Ik heb m'n hele laser systeem klaar voor zover ik na kan gaan alleen de DAC onbreekt dus ik kan er nog niks mee helaas.
Dnstje
Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/
je zou hem aan je geluids kaart aan kunnen knopen tijdelijk.
http://dnst.be/laser/software/heathcliff.zip
hier heb je het aanstuurings progie omhem te testen.
wel leuk , 300mW dpps 532 laser 
(dac0832 voor 5.82e @ eijlander.nl alleen een ICtje dus voor zelf bouw jammer genoeg)
[Bericht gewijzigd door Dnstje op ]
@ Hammink:
Ik ben jaloers op je set. Deze doen het op 45K toch?
Heb zelf 'maar' een M9024 set van 30K.
Je feedback-aansluiting is voor terugkoppeling naar een safeguard. Een printje om je laserstaal uit te schakelen als 'ie te lang stil staat.
Verder kun je iedere simple DAC gebruiken voor de TeraScan.
Voor 35 euro kun je de 8 bit DAC van Guido (DACg) in elkaar friemelen, maar je kunt ook een EasyLase kopen van Laserist of bij www.jmlaser.com, de fabrikant.
Wel zo mooi want die werkt op je USB en is 12 bits !!
Natuurlijk kleuren uitgangen, MIDI-ingang en blanking voor je laserstraal. Deze heb ik zelf al een jaar en heb er nog nooit problemen mee gehad. Een aanrader !
Ik neem aan dat je Mamba gebruikt, want Popelscan is voor simple plaatjes. Heb je nog ILDA-plaatjes nodig, dan hoor ik het wel.
Succes ermee !!
Op 22 maart 2006 23:09:39 schreef ScanTech:
@ Hammink:Ik ben jaloers op je set. Deze doen het op 45K toch?
Heb zelf 'maar' een M9024 set van 30K.Je feedback-aansluiting is voor terugkoppeling naar een safeguard. Een printje om je laserstaal uit te schakelen als 'ie te lang stil staat.
Voor 35 euro kun je de 8 bit DAC van Guido (DACg) in elkaar friemelen, maar je kunt ook een EasyLase kopen van Laserist of bij www.jmlaser.com, de fabrikant.
Natuurlijk kleuren uitgangen, MIDI-ingang en blanking voor je laserstraal. Deze heb ik zelf al een jaar en heb er nog nooit problemen mee gehad. Een aanrader !Ik neem aan dat je Mamba gebruikt, want Popelscan is voor simple plaatjes. Heb je nog ILDA-plaatjes nodig, dan hoor ik het wel.
Succes ermee !!
Idd, deze werken op 45 kpps / 50 kpps max.
Ik wou dat ik zelf zo'n DACg in elkaar kon zetten maar op het gebied van printjes solderen ben ik niet thuis helaas.
Ik heb ondertussen de TeraScan's op de DMX print van m'n K1000+ aangesloten. Dit werkt wel leuk alleen erg jammer dat de annimaties van deze dmx laser bagger zijn dus wordt echt tijd dat ik ze via een DAC kan proberen.
Iemand DAC Tekoop voor leuk prijsje??? 
[Bericht gewijzigd door Hammink op ]
Ik heb me zelf een DAC gebouwd met wat schema's die ik hier vond. Nu ben ik die aan het testen met VirtualBench en een NI-DAQ. Eerste testjes met HE-Laserscan lopen goed, maar met de demo versie van Mamba Black krijg ik de parallelle poort-DAC niet aan de praat. Kan er iemand aub een printscreen van 'Mamba black - parallel port settings' scherm doorsturen ?? Of het PDS (Parallel DAC Settings) bestand ??
Alvast bedankt,
Freddy 2U
Nicondrio
beter als een beginner beginnen, en als een expert eindigen, dan andersom | pureesoiree!!!
Hey,
Ik ben onlangs n beetje gaan lezen over lasers, en ik vint t wel cool spul. Dus uiteraard lijkt het me wel leuk om m'n eigen scanner te maken. Maar eerst een beetje rustig beginnen.
Heb gister een blokker laser gekocht (3,5mW) lens eruit, en kan flink ver komen (ongeveer halve kilometer int donker) toch las ik een paar pagina's terug dat deze lasers slecht waren. Dan vraag ik me toch af waarom?. (ze zijn nu in de aanbieding voor €2,79 wat volgensmij niet duur is).
Ik had namelijk als plan dr nog 1 of 2 te kopen, maar als ze toch niet zo goed zijn...
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
De aansturing is niks, ik denk dat het daarom gaat.
Zo'n goedkope laser heeft geen terugkoppeling, vaak alleen een weerstandje voor de stroombegrenzing, wat niet bepaalt stabiel is.
Een goede laserdiode heeft de nodige terugkoppeling, en een nette aansturing (maar deze 2 zitten vaak bij elkaar)
Tja, het is wat je er mee wilt, ik ben ook begonnen met kermislasers (denk dat de kwaliteit tussen een blokker en kermis ding niet veel uiteenloopt) en das best leuk voor een tijdje.
Tot ik een 35 mW gasbuis kocht (ook leuk, maar diode's kan je een stuk makkelijker aan en uit zetten)
Op 22 maart 2006 23:09:39 schreef ScanTech:
@ Hammink:Ik ben jaloers op je set. Deze doen het op 45K toch?
Heb zelf 'maar' een M9024 set van 30K.Je feedback-aansluiting is voor terugkoppeling naar een safeguard. Een printje om je laserstaal uit te schakelen als 'ie te lang stil staat.
Natuurlijk kleuren uitgangen, MIDI-ingang en blanking voor je laserstraal. Deze heb ik zelf al een jaar en heb er nog nooit problemen mee gehad. Een aanrader !Ik neem aan dat je Mamba gebruikt, want Popelscan is voor simple plaatjes. Heb je nog ILDA-plaatjes nodig, dan hoor ik het wel.
Succes ermee !!
AH kijk iemand met m9024 scanners 
heb jij msn want ik wil eigenlijk al sinds een lange tijd is wat scanresultaten zien.
want ik wil ze ook gaan kopen (vooral vanwege de grote hoek)
Op 23 maart 2006 13:41:38 schreef Electrogek:
[...]AH kijk iemand met m9024 scanners
heb jij msn want ik wil eigenlijk al sinds een lange tijd is wat scanresultaten zien.
want ik wil ze ook gaan kopen (vooral vanwege de grote hoek)
kep je toegevoegd alleen heb ik wel ff een scan probleempje nu... 
Dnstje
Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/
Op 23 maart 2006 09:04:54 schreef Nicondrio:
Hey,Ik ben onlangs n beetje gaan lezen over lasers, en ik vint t wel cool spul. Dus uiteraard lijkt het me wel leuk om m'n eigen scanner te maken. Maar eerst een beetje rustig beginnen.
Heb gister een blokker laser gekocht (3,5mW) lens eruit, en kan flink ver komen (ongeveer halve kilometer int donker) toch las ik een paar pagina's terug dat deze lasers slecht waren. Dan vraag ik me toch af waarom?. (ze zijn nu in de aanbieding voor €2,79 wat volgensmij niet duur is).
Ik had namelijk als plan dr nog 1 of 2 te kopen, maar als ze toch niet zo goed zijn...
Ha, die laser kun je tot max 8mW laten draaien
standaart die je nu heb is dus <1mW 22ohm in serie met de batterijen. verander je die weerstand naar 15ohm heb je iets van 3.5 of iets hooger mW te pakken.
10ohm weerstand er tusse was ongeveer 8mW
als je laager gaat heb je een diode minder.
(nee ze zijn niet veller als de laser van laserexpert die 10mW diode
)
@weardguy
hm de DVD Laser brander heeft ook geen terugkoppeling, kan dat kloppen?
mamba instellen:
bij elke opstart output settings openen en op ok drukken.
dan kun je die laser icontje aan klikken, en scannen.
werkt bij mamba versie 150.
leg is uit