CNC PCB boormachine deel2

Dit topic is gesloten

@diode
Ik denk dat je in de war bent met Polyamides, die nemen wel water op en zetten uit. PTFE (teflon)doet dit niet.

volgens mij mogen glijlagers die onder water worden gebruikt niet van teflon zijn omdat deze opzwellen(dacht ik tenminste).
Wat doet nylon eigenlijk onder water?

[Bericht gewijzigd door diode op woensdag 22 maart 2006 20:06:35

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Nylons zijn Polyamides . Nylon en het eerder genoemde Delrin zijn merknamen van DuPont

[Bericht gewijzigd door J Bos op woensdag 22 maart 2006 20:59:53

Dus wat kan dan onder water?
Delrin en Teflon wel maar Nylon niet?
Ik ben namelijk met een pomp bezig waar ik dit in toe wil passen dus is wel even makkelijk om te weten.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Vandaag bij de lokale ijzerhandel geweest. RVS draadstang M10 kost 5 euro. nonRVS 1,50 euro..

Bleek die ook de wereld aan lagers te hebben.. Merk SKF.. Echter moet ik een typenummer weten welk lager dan pas kan ik lagers kopen.. Dus the search is on.. Nu nog uitzoeken wat het beste / juiste lager is voor M10 draadstangen.. Even kijken wat er paar posts terug gezegt werd..

Je moet je draadstang in ieder geval aan beide uiteinden voorzien van een lager. De draadstang zal uiteindelijk spelingvrij tussen 2 steunpunten (lagerbokken) bevestigd moeten zijn en exact uitgelijnd moeten worden t.o.v. de geleidingen.

trouble shooting? machine gun magic!

Over lagers gesproken, heeft iemand een goeie tip voor een aantal lagers voor een spindel van buitendiameter 15.8mm? Ik dacht aan hoekcontactlagers, en zat te denken aan een kraag op de spindel, waaroverheen dan de lagers. Die lagers zouden aldus minstens ca. 17-20mm binnendiameter moeten hebben. Met tips bedoel ik: waar vind ik die zo gauw, het liefst waar ik hands-on kan shoppen (geen webshop).

Kleinere lagers zou wel kunnen, maar dan moet ik de spindels laten afdraaien, als dat al makkeljk mogelijk is, en a) dat kost geld (d.w.z. relatief teveel voor mijn project, vemoed ik) en b) daar heb ik geen controle op -- hoe precies zou dat gaan. O, en c) wordt dat überhaupt gedaan (mensen uit Amersfoort en omstreken met ervaringen?)?

BJ

Hoekkontaktlager 7304 (binnendiameter 20mm). Dan heeft je bus nog een wanddikte van 2mm, kun je hier nog draad op snijden voor je asmoer KM4 (M20x1)
In een technische handelsonderneming zou je ze moeten vinden.

trouble shooting? machine gun magic!

Op 24 maart 2006 21:31:36 schreef MrLiberty:
Over lagers gesproken, heeft iemand een goeie tip voor een aantal lagers voor een spindel van buitendiameter 15.8mm? Ik dacht aan hoekcontactlagers, en zat te denken aan een kraag op de spindel, waaroverheen dan de lagers. Die lagers zouden aldus minstens ca. 17-20mm binnendiameter moeten hebben. Met tips bedoel ik: waar vind ik die zo gauw, het liefst waar ik hands-on kan shoppen (geen webshop).

Kleinere lagers zou wel kunnen, maar dan moet ik de spindels laten afdraaien, als dat al makkeljk mogelijk is, en a) dat kost geld (d.w.z. relatief teveel voor mijn project, vemoed ik) en b) daar heb ik geen controle op -- hoe precies zou dat gaan. O, en c) wordt dat überhaupt gedaan (mensen uit Amersfoort en omstreken met ervaringen?)?

BJ

Op de www.marktplaats.nl staat regelmatig een advertentie van iemand die tegen een redelijke vergoeding draaiwerk zoekt.
in de rubriek draaibanken, misschien een optie?
Ik heb mijn 10 mm spindels op 8 mm afgedraaid voor het lager.

> Ik heb mijn 10 mm spindels op 8 mm afgedraaid voor het lager.

Ik wou dat ik dat kon -- ik kijk op vrijdagnamiddag altijd of ze bij de plaatselijke machinefabriek de sleutel in het slot hebben laten steken. Dan kan ik me in m'n eentje op zaterdag in de theorie en praktijk verdiepen, en op zondag m'n onderdelen maken ;-)

BJ

Op 25 maart 2006 22:49:32 schreef MrLiberty:
> Ik heb mijn 10 mm spindels op 8 mm afgedraaid voor het lager.

Ik wou dat ik dat kon -- ik kijk op vrijdagnamiddag altijd of ze bij de plaatselijke machinefabriek de sleutel in het slot hebben laten steken. Dan kan ik me in m'n eentje op zaterdag in de theorie en praktijk verdiepen, en op zondag m'n onderdelen maken ;-)

BJ

Ik kon het eerst ook niet, en na een paar keer was ik het zat en heb een draaibank gekocht, wel een chineens, want die zijn nog betaalbaar en niet te groot voor de hobbyist bij www.buitelaar.nl
.

// even tussendoor/

Iemand een tip voor een goede frees voor op cnc machine ?

ik was aan het denken om een borstelloze modelmotor te nemen en hier wat meer lagers aan te maken....

is dit iets ?

Gr Ronald

Op 26 maart 2006 11:25:37 schreef Freakyronald:
// even tussendoor/

Iemand een tip voor een goede frees voor op cnc machine ?

ik was aan het denken om een borstelloze modelmotor te nemen en hier wat meer lagers aan te maken....

is dit iets ?

Gr Ronald

proxxon of een goed merk bovenfrees.
neem een bosch of dewalt oid.
zorg wel dat je de profi-line hebt en niet dat hobbbyisten spul.

Take a parachute, and jump!

Op 26 maart 2006 11:25:37 schreef Freakyronald:
Iemand een tip voor een goede frees voor op cnc machine ?
ik was aan het denken om een borstelloze modelmotor te nemen en hier wat meer lagers aan te maken....
is dit iets ?

Ik gebruik deze kress 900. Eerst had ik een Dremel er op zitten, maar dat is slappe hap. Bovendien is die Kress mooi stil.

Op 26 maart 2006 10:21:00 schreef chopper:
Ik kon het eerst ook niet, en na een paar keer was ik het zat en heb een draaibank gekocht, wel een chineens, want die zijn nog betaalbaar en niet te groot voor de hobbyist bij www.buitelaar.nl

Daar heb ik gisteren ook al zitten kijken. Welke heb jij als ik mag vragen. Erg mooie spullen en ik vind het heel betaalbaar (vergeleken met mijn zelfbouw denk ik waar doen ze het van). Ik zat eerst op marktplaats te kijken voor een draaibank, maar dat gaan we dus niet doen.

ik heb aleens gedraait met de kress frezen, opzich zijn deze goed echter hebben ze koolborstels... dit vind ik minder omdat dit nogal behoorlijk aan slijtage onderhevig is... bij veel gebruik is dit binnen een half jaar defect..... borstelloze modelmotor vebruikt ook al snel 22 A bij 24 volt.. dit is voor mij genoeg... en het is perfect in toerental te regelen.

Gr Ronald

Op 26 maart 2006 11:37:36 schreef ikkedus:
[...]

Ik gebruik deze kress 900. Eerst had ik een Dremel er op zitten, maar dat is slappe hap. Bovendien is die Kress mooi stil.

[...]

Daar heb ik gisteren ook al zitten kijken. Welke heb jij als ik mag vragen. Erg mooie spullen en ik vind het heel betaalbaar (vergeleken met mijn zelfbouw denk ik waar doen ze het van). Ik zat eerst op marktplaats te kijken voor een draaibank, maar dat gaan we dus niet doen.

Ik heb de HBM CQ9332 Metaaldraaibank http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&am…
en ik ben daar best tevreden mee, mooi kompleet. Er komen alleen meedraaid center, boor kop en beitels bij. reken op 200 euro daarvoor.

Op 26 maart 2006 12:40:04 schreef chopper:
Ik heb de HBM CQ9332 Metaaldraaibank http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&am…
en ik ben daar best tevreden mee, mooi kompleet. Er komen alleen meedraaid center, boor kop en beitels bij. reken op 200 euro daarvoor.

Waar let je dan op, want de meeste bankjes zien er een beetje gelijkwaardig uit. En deze is toch weer een stukje duurder dan ik in mijn hoofd had.

Op 26 maart 2006 13:11:01 schreef ikkedus:
[...]

Waar let je dan op, want de meeste bankjes zien er een beetje gelijkwaardig uit. En deze is toch weer een stukje duurder dan ik in mijn hoofd had.

Dat hangt af wat je er mee wilt doen, ik zelf wil zowel
kleine als ook redelijk grote dingen in kunnen spannnen
, soms pijpen die 35 mm dik zijn (eist een grotere doorlaat als het lange zijn) Automatisch support in lengte maar ook dwars, schroefdraad snijden, zo weinig als mogelijk voor draai-snelheid verandering, riemmen veranderen. Lengte tussen de centers, en ga zo maar door, alle zaken bepalen de prijs.
Je koopt zo ding niet als je maar 1 draadstang van 10 naar 8 mm afwilt draaien, dan kan je voor dat geld het makkelijk laten doen. Je moet dus kijken naar wat jij er mee wilt doen. Ik zou nog wel een wat grotere willen hebben, maar ik heb een kleine schuur en wil er ook niet zo veel geld insteken, dus ik moet een kompromie maken.
dit bedoel ik dus: http://members.lycos.nl/iochenk/draaibank/schuur.html

Mooi hoor, ik wil kleine dingetjes gaan draaien. Bijvoorbeeld bevestigingen van tandwiel naar een as.
Maar je zet zo'n ding toch niet in de schuur. Ik heb mijn CNC ook niet in de schuur staan. Is het veel te koud *poets*

Heb je al eens met een schroefmaat gemeten hoeveel die kleine dingetjes afwijken?

Erg benieuwd naar... :)

Vraag aan mij? Ik heb nu geen draaibank.

ik ga de kress nog eens halen als ze ze goed zijn volgens jullie.

iemand adres ? lieft ergens waar ik gewoon naartoe kan rijden...

Gr Ronald

Die link waar ik 'm besteld had, had ik 'm de volgende dag al via de post

Op 26 maart 2006 18:45:27 schreef LED-Maniak:
Heb je al eens met een schroefmaat gemeten hoeveel die kleine dingetjes afwijken?

Erg benieuwd naar... :)

Ik kan (gemeten)op 0.05 mm nauwkeurig draaien met mijn chinese draaibank.

Op 26 maart 2006 18:40:31 schreef ikkedus:
Mooi hoor, ik wil kleine dingetjes gaan draaien. Bijvoorbeeld bevestigingen van tandwiel naar een as.
Maar je zet zo'n ding toch niet in de schuur. Ik heb mijn CNC ook niet in de schuur staan. Is het veel te koud *poets*

Als je meer ruimte en mogelijkheden hebt is dat heel mooi,
ik heb voor het ijzer een klein schuurtje en voor mijn motorfiets een ander verwarmt schuurtje maar die 2 twee bij elkaar zetten lijkt mij niet zo goed en die ijzer chips van de draaibank dichtbij de motorfiets krijg je al snel roest-deeltjes op het chroom. Dat is zo het nadeel van een rijtjeshuis zonder garage in de grote stad.

Dit topic is gesloten