heeft iemand een verklaring voor het volgende probleem ?
ik heb een laser van Shanghai Draemlasers 215mW 532nm
met TTL blanking , ik heb de blanking die van pin 1 (dacht ik )die van de printerpoort komt gebufferd met een cd4011 op 5V (nand poort), op zich geen enkel probleem, maar hoe meer blanking ik heb in mijn figuur , hoe minder lichtsterkte er overblijft voor de rest van de figuur

Op 27 maart 2006 11:48:27 schreef Croeske_b:
heeft iemand een verklaring voor het volgende probleem ?
ik heb een laser van Shanghai Draemlasers 215mW 532nm
met TTL blanking , ik heb de blanking die van pin 1 (dacht ik )die van de printerpoort komt gebufferd met een cd4011 op 5V (nand poort), op zich geen enkel probleem, maar hoe meer blanking ik heb in mijn figuur , hoe minder lichtsterkte er overblijft voor de rest van de figuur

uhhh das normaal helaas

stel dat je een mechanische blanking zou maken , dan zou dit probleem mss wel opgelost kunnen zijn, of wel een PCOEM (te duur, te veel vermogen verlies ) of een mot1 ( te traag )
ik had nog een idee om een blanking te maken met een relais , heeft iemand daar al eens mee geëxperimenteerd ?

Kep wel met een CD steppertje geprobeerd echter te kleine hoek.
ik ben nog even verplan om met een LCD dat te doen. en hem te koelen of te warmen op juiste temperatuur met een peltier.

[line]wat doet een AOM dan?[/line] Hoe doet een AOM dan? of PCOEM. je zou eigelijk een closed loop galvano hebben voor blanking :P

Hoe je ook blankt, alle tijd dat de laser uit is `verlies' je vermogen, dus voor een goed redement snel blanken en afbuigen en vooral ook goede frames aanmaken.

AOM en PCAOM zijn beide regelmatig aan bod geweest, zie anders de laserfaq. Je hebt een gepolariseerde laser nodig om ze te met goed redement toe te passen, maar dan is het ook onvergelijkbaar snel in verhouding tot mechanische methoden.

[Bericht gewijzigd door Aart op ]

een PCAOM kan blanken en verschillende kleuren uit een gemixte straal halen, hoe het juist werkt weet ik niet , ik dacht met een soort piëzo op bepaalde frequenties, maakt niet uit, voor mij veel te duur, als je DPSS kan blanken is het goed, alleen jammer van dat vermogenverlies
ik ga het eens proberen met een shutter te maken met een onderbrekingsplaatje op een hefboompje van een relais te lijmen , eens kijken welke snelheden ik kan halen

ik zat net te denken, zou je niet kunnen blanken (mechanisch) op een of andere manier met een piëzo element? motertjes worden vrijwel allemaal te traag...

een piezo trilt 0.00004mm :p. of teminste niet genoeg om een beweging te maken.

is een monitoor omtebouwen mogelijk? en de stralen te zien krijg uit dat ding? als je die matte roosterweg haalt.

http://24.200.192.31:81/LaserShow/images/Others/OscillatorBetter.jpg

ik gebruik het bovenstaande verhaal van norm zijn page...

nu neem ik aan dat wat in dit schema aangegeven wordt met PD het stukje printplaat is wat in 4 stukken is verdeelt?

maar is dan,aan de kant van de spoel, het signaal wat van het draaibare vlindertje af komt?

zijn het trouwens special diodes die op de galvo gebruikt worden?

kortom...snap er ff geen bips van...

Op 27 maart 2006 16:47:13 schreef Croeske_b:
een PCAOM kan blanken en verschillende kleuren uit een gemixte straal halen, hoe het juist werkt weet ik niet , ik dacht met een soort piëzo op bepaalde frequenties, maakt niet uit, voor mij veel te duur, als je DPSS kan blanken is het goed, alleen jammer van dat vermogenverlies
ik ga het eens proberen met een shutter te maken met een onderbrekingsplaatje op een hefboompje van een relais te lijmen , eens kijken welke snelheden ik kan halen

ik ben benieuwd :)

Op 27 maart 2006 16:47:13 schreef Croeske_b:

niet de snelheid die je nodig hebt helaas

@arjan: op de site van elm chan staat de 'klassieke' PD, daar staat beschreven hoe je de PC maakt, het signaal dat bij de spoel binnenkomt is idd van het vleugeltje( met nog 4 diodes erbij)

voor de diodes geldt: ze moeten minimaal een snelheid van 10 mHz oftewel 50nS responstijd hebben (minder kan altijd: ik heb bav99, die hebben maar 5nS ofzo (of was het nou mS? iig 10mhz)

jammer...geen antwoord...niemand... toestand...

wat moet ik nu vannavond doen?

Op 28 maart 2006 17:28:05 schreef muddy:
@arjan: op de site van elm chan staat de 'klassieke' PD, daar staat beschreven hoe je de PC maakt, het signaal dat bij de spoel binnenkomt is idd van het vleugeltje( met nog 4 diodes erbij)

voor de diodes geldt: ze moeten minimaal een snelheid van 10 mHz oftewel 50nS responstijd hebben (minder kan altijd: ik heb bav99, die hebben maar 5nS ofzo (of was het nou mS? iig 10mhz)

hoi...
maar er gaan 3 draden naar de galvo....2 naar de diodes welke naar de 4stukjes koper gaan...
en eentje van het vlindertje...

zou iemand kunnen vertellen in dat schema van norm welk draadje waar zit...

en wat kan ik allemaal na meten aan dat schema van norm..?

Hoi

kijk eens in het galvo amplifier bord van elm chan en daar het onderste gedeelte rond U5. daar zie je de drie draden weggaan. Als je het schema van norm ernaast houdt, zie je vrij veel overeenkomsten. Je kunt dus zelf de pinnen in het schema van norm een 'naam' geven (ik dacht g,o,i). als je dan in het pd-schema van elm chan kijkt, zie je welke pin g,o,i is.

i: input
o: output
g: ground (wel zo handig om storing te voorkomen, het is dus een gegrounde mantel van de kabel)

ik zal meteen even kijken

edit: in norms schema: links zit I, rechts O.

Op 28 maart 2006 20:22:41 schreef muddy:
Hoi

kijk eens in het galvo amplifier bord van elm chan en daar het onderste gedeelte rond U5. daar zie je de drie draden weggaan. Als je het schema van norm ernaast houdt, zie je vrij veel overeenkomsten. Je kunt dus zelf de pinnen in het schema van norm een 'naam' geven (ik dacht g,o,i). als je dan in het pd-schema van elm chan kijkt, zie je welke pin g,o,i is.

i: input
o: output
g: ground (wel zo handig om storing te voorkomen, het is dus een gegrounde mantel van de kabel)

ik zal meteen even kijken

edit: in norms schema: links zit I, rechts O.

hoi,...

sorry ik had dus weer eens niet goed gekeken...
ik dacht(waarom weet ik ook niet) dat het draaiende vlindertje op de ingang kwam... maar toen ik het verhaal van ELM CHAN nog eens goed bekeken had zag ik dus dat het vlindertje aan de ground hing...

maar nu heb ik het allemaal een klein beetje werkend...
althans me galvootje stond een beetje te trillen en brommen...
alleen wordt de 7815 en 7915 en de tda2030 worden een beetje bloedheet....

maar er zit ook niets van koeling op....
dus dat zal ik eerst eens gaan doen...

mogen 7815 en 7915 samen op 1 koelblok?

Op 28 maart 2006 23:08:34 schreef Arjan Swets:
[...]

mogen 7815 en 7915 samen op 1 koelblok?

Lees de datasheet er maar is op na :) (kan je vast verklappen dat dat ongeisoleerd niet goed gaat...) Het 'vlindertje' zit inderdaad op de ground, I en O op de twee polen van de diodes zoals idd op chan z'n site staat. Bij norm is nog een hoop te lezen in het forum denk ik, alleen is dit niet zo overzichtelijk.

7815 en 7915 mag niet zoomaar op de koeler aangesloten. tenzei isolatie :P

verdernog is dat schema de vervanger van de EX03-16m ? dat in elm-chan's schema staat?

als het zo is. dan ga ik hem ook ff maken.

alleen hoe moet het verder? :P

De driver van m'n Tera Scans is weer gemaakt en verwacht deze zeer binnenkort weer hier te hebben.

Ik heb alleen nog geen DAC dus die moet ik zeker nog even kopen.
Heb iemand nog een Goeie DAC ligge voor een mooie prijs?

Mail me maar als je iets hebt of weet: G_Hammink@Hotmail.com

hallo,

Ik heb lossen laser diode uit pointer gehaald.
Nu heb ik deze aangesloten op twee pootjes met twee oplaad baren baby batterijen, nu doet de laser niets meer dan alleen een klein rood puntje geven wat maar 10 cm ver gaat... wat is hier de oplossing voor, bij iemand anders deed hij het wel goed op die manier..

Heeft iemand hier misschien wat links naar pagina's met xy scanners met speakers ?

Op 30 maart 2006 17:23:51 schreef BamiBal:
hallo,

Ik heb lossen laser diode uit pointer gehaald.
Nu heb ik deze aangesloten op twee pootjes met twee oplaad baren baby batterijen, nu doet de laser niets meer dan alleen een klein rood puntje geven wat maar 10 cm ver gaat... wat is hier de oplossing voor, bij iemand anders deed hij het wel goed op die manier..

Heeft iemand hier misschien wat links naar pagina's met xy scanners met speakers ?

die zijn kapot.
je moet ze altijd aansluiten MET weerstand
(ik heb met een iets duurdere laser hetzelfde gedaan)

x en y scanner kun je voor googleen (kijk zo wel ff)

http://feldhaus.co.uk/projects/laserscanner/

terug lezen kan ook, een diode kun je snel dood maken zonder weerstand mja. of anders een heelee lange draad gebruiken van 100meter ofz :P.

verder nog iemand over die pd schema?

Op 30 maart 2006 19:26:36 schreef Dnstje:
http://feldhaus.co.uk/projects/laserscanner/

terug lezen kan ook, een diode kun je snel dood maken zonder weerstand mja. of anders een heelee lange draad gebruiken van 100meter ofz :P.

verder nog iemand over die pd schema?

ik weet hoe je een diode kunt doden (elektrogek ook) :P

Waarom werkt bij iemand anders wel zonder weerstand?