TDA7000

Als een van mijn eerst projectjes probeer ik het schema http://braincambre500.freeservers.com/pedro%20TDA%20schematic%20(6-7-0… te maken. Ik krijg echter geen geluid. Wat doe ik mogelijk verkeerd?

hmm, ik mis informatie:
-waarmee versterk je/bekijk je het signaal
-wat voor antenne gebruik je
-draai je wel aan je instelbare condensator
-hoe heb je hem precies opgebouwd? (pcb, behuizing e.d.)

Take a parachute, and jump!

ik gebruik eenvoudige computerboxjes en als antenne een eenvoudige draad of een antenne van een oude FM-radio
ik denk dat t probleem een beetje in die spoel zit...

Ah en het is gebouwd op een breadboard

Op 3 april 2006 21:11:05 schreef freagel:
ik gebruik eenvoudige computerboxjes en als antenne een eenvoudige draad of een antenne van een oude FM-radio
ik denk dat t probleem een beetje in die spoel zit...

hoeveel wikkelingen heb je nu op je ontvanger?

Op 3 april 2006 21:12:03 schreef freagel:
Ah en het is gebouwd op een breadboard

hmm, kan problemen bezorgen.
vertel is wat meer over die spoel?

Take a parachute, and jump!

heb al vanalles geprobeerd fijne tot dikke koperdraad 2-12 wikkelingen, verschillende diameters, ik verwachtte eigenlijk op zijn minst ruis te horen

Op 3 april 2006 21:18:31 schreef freagel:
heb al vanalles geprobeerd fijne tot dikke koperdraad 2-12 wikkelingen, verschillende diameters, ik verwachtte eigenlijk op zijn minst ruis te horen

hmm, houdt er wel rekening mee, dat elk printbaantje (hier connectortjes op je breadbord) tegelijkertijd een spoel als condensator is.

en tja, kijk alles is na, op je breadbord maak je heel gauw fouten.
ik hoop dat je niet enkel je uitgang hebt aangesloten, maar ook de gnd met de versterker van je boxjes hebt verbonden?

Take a parachute, and jump!

Die weerstand naar de antenne is bij mij 100 Ohm maakt dat veel verschil?

Henry S.

Moderator

Nee.

De 10k weerstand moet los van de 4.5V, dan moet je iig ruis horen.

Vroeg Jan Bot ook al om, dus geef antwoord ;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 3 april 2006 21:25:55

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 3 april 2006 21:22:44 schreef freagel:
Die weerstand naar de antenne is bij mij 100 Ohm maakt dat veel verschil?

henry s. was me voor, hoe denk jij trouwens over het breadbord henry?

[Bericht gewijzigd door pcnerd op maandag 3 april 2006 21:26:15

Take a parachute, and jump!
Amateur19

Overleden

Die spoel van 56nH is ongeveer 2-3 wikkelingen van .7mm over 5mm. Ongeveer dus. 100nH is 5 wikkelingen .7mm over 5mm. 10nH is 2,5 cm lang 1mm doorsnede.

Neem zilverdraad.

:)

[Bericht gewijzigd door Amateur19 op maandag 3 april 2006 21:34:55

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
Amateur19

Overleden

Op 3 april 2006 21:25:48 schreef pcnerd:
[...]
henry s. was me voor, hoe denk jij trouwens over het breadbord henry?

Breadboard en HF gaan eigenlijk niet. Tot 100KC ofzo. Misschien 1MC maar dan heb je het wel gehad.

:)
oeps, ik was Henry niet:+

(ook door het gewoon te proberen achter gekomen. Stentor 5Watt zender op breadboard.|:()

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Ik heb helaas geen zilverdraad liggen, morgen misschien maar ik hoor nog steeds geen ruis... Ben ook nog eens alles aan t nakijken. Wat zijn eigenlijk de componenten met cruciale waarde?

Amateur19

Overleden

Op 3 april 2006 21:35:24 schreef freagel:
..........Wat zijn eigenlijk de componenten met cruciale waarde?

Het tankcircuit is behoorlijk Krities. Spoel met trimmer.
Condensatoren die rondom zitten wel zo kort mogelijk erop.

Pen 15, 17 en 18.

Je kan ook gelakt koperdraad gebruiken maar dan loopt de Q wat terug op frequenties boven de 100MC.

Zilverdraad heeft een beter skingeleiding dan gewoon koperdraad.

Welke frequentie is hij voor bedoel deze ontvanger?

:)

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
Henry S.

Moderator

Op 3 april 2006 21:25:48 schreef pcnerd:
[...]
henry s. was me voor, hoe denk jij trouwens over het breadbord henry?

Er moet minimaal ruis hoorbaar zijn!

@Amateur19: 6.3MHz spul werkt er ook wel op, een 10.7 MF deel ook heb ik gemerkt ;)

Maar als het voor 100MHz is... vergeet het maar, je zal wat ruis horen, verder niks.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 3 april 2006 21:51:06

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik zou hem liefst als gewone radio gaan gebruiken dus 90-110 zoiets. Zijn er eigenlijk eenvoudigere schema's dan dit voor een radio?

Amateur19

Overleden

Op 3 april 2006 21:48:46 schreef Henry S.:
[...]
Er moet minimaal ruis hoorbaar zijn!

@Amateur19: 6.3MHz spul werkt er ook wel op, een 10.7 MF deel ook heb ik gemerkt ;)

Maar als het voor 100MHz is... vergeet het maar, je zal wat ruis horen, verder niks.

Was ik ook al bang voor en het is een FM-ontvanger dus het breadboard geeft hier de problemen.

Het IF circuit moet een naukeurige constante hebben anders gaat hij in de mute. Bij een beetje fase verschil tussen tank circuit/IF osc. en RF is het al weer stil volgens het blokschema en de parameters.

Helaas Freagel. Wordt een lastige om hem stabiel te krijgen en er ruis uit te krijgen, laat staan een radiostation luisteren.

:)

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
Amateur19

Overleden

Op 3 april 2006 21:53:15 schreef freagel:
Ik zou hem liefst als gewone radio gaan gebruiken dus 90-110 zoiets. Zijn er eigenlijk eenvoudigere schema's dan dit voor een radio?

Niet echt voor FM 88-108. Wel AM met een OA95 en een Kristal oortelefoon en een trimmer-condensator.

:)

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
Henry S.

Moderator

Op 3 april 2006 21:53:15 schreef freagel:
Ik zou hem liefst als gewone radio gaan gebruiken dus 90-110 zoiets. Zijn er eigenlijk eenvoudigere schema's dan dit voor een radio?

Dit is wel ongeveer het eenvoudigste, neem gaatjesprint met losse soldeereilandjes, werkt prima.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Nog steeds niets ik haal alles er uit en begin opnieuw.
Misschien toch ergens een fout gemaakt...

volgens mij ligt het aan die breadboard. ik heb al problemen alsik op 6Mhz erop werk. lat staan tegen de 100MHz.

bouw em es op gaatjesbord, veel kans dat ie het plots wel doet !
warschijjnlijk dat die klemmetjesconstructie in een breadboard een te hoge zelfinductie geeft (en capaciteiten tussen twee van die gevallen)

Aha heb nu ruis ... ik denk dat ie t doet (nog steeds op een breadboard)

Op 4 april 2006 00:05:10 schreef freagel:
Aha heb nu ruis ... ik denk dat ie t doet (nog steeds op een breadboard)

dan let je nu enkel de volgende stap, gaatjesprint.

Take a parachute, and jump!