D-work
Linux is like a wigwam. No windows. No gates. Just an Apache inside.
Ik ben stom geweest door een kitje te kopen van velleman
Het gaat over het kitje K2032(Digital Panel Meter).
Ik had deze gekocht voor mijn zelfgemaakte labvoeding.
Na deze te hebben gemaakt en aangesloten,
kom ik tot de conclusie dat deze maar tot 999MV gaat
,
en mijn Labvoeding gaat tot 18V. dus ik heb die voor niets gekocht.
Is der een mannier om deze aantepassen ?
Ik weet dat er op deze site de DVM staat,
maar ik heb deze al proberen te maken (x2 maal) maar deze werkt nooit.
Of indien er iemand de PCB voor te etsen heeft is dit ook welkom.
Want ik kan al een winkel beginnen met CA3162 en CA3161 ic's
Groeten David
EDIT : De DVM van deze site heb ik nog niet gemaakt, maar de deze hier http://users.otenet.gr/~athsam/digital_volt_and_ambere_meter_eng.htm
Rob Keij
Honourable Member
Heel simpel,
potmeter (b.v. 100K) op de ingang instellen op 100x verzwakken.
meter werkt dan van 0...99,9 volt.
D-work
Linux is like a wigwam. No windows. No gates. Just an Apache inside.
Alvast bedankt Rob, maar kan je iets specefieker zijn ?
Hoe aansluiten enzo
Alvast bedankt
[Bericht gewijzigd door D-work op ]
Frits Kieftenbelt
Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl
Pak een potmeter; soort maakt niet zoveel uit, als hij maar een waarde heeft van tussen de 5k en 100k.
Sluit de ene vaste kant aan de - (0V, massa, GND) en de andere vaste kant aan de + van je 18 Volts voeding.
De 0V van de DVM sluit je gewoon aan op de 0V van je voeding.
De + ingang van de DVM sluit je nu aan op de loper (de middelste pin) van die potmeter.
Nu moet je de DVM nog met die potmeter afregelen.
Daarvoor heb je een voltmeter nodig die je rechtstreeks aansluit op de uitgang van je voeding (dus NIET aan de DVM)
Draai die potmeter helemaal naar minimaal.
Draai je voeding langzaam op, let op de DVM, deze moet 0V aan blijven wijzen, zo niet, dan moet je die potmeter juist de andere kant opdraaien.
Draai de voeding op naar een mooi getal, bijv. 17,00 Volt.
Nu kun je langzaam die potmeter op draaien totdat deze bijv. 170 aanwijst, wat dan door moet gaan voor 17,0 Volt.
Als het goed is moeten alle tussenliggende waarden ook kloppen (dus 9,00 Volt zal 90 op de DVM moeten aangeven)
Wanneer die potmeter te gevoelig is, kun je nog een weerstand (van bijv. 4x die potmeterwaarde) in serie zetten tussen de vaste kant van die potmeter en de + van je voeding.
Heb je bijv. een potmeter van 10k, zet er dan een weerstand van 39k mee in serie.
Benm
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design
Als je een 1/100 deler wilt maken, ben je wat lastig uit met een potmeter, en kun je wellicht beter gewoon met 2 weerstandjes een deler bouwen. Of met een weerstand en een potmeter zoals hierboven, maar dan bijvoorbeeld een weestand van 100k en een potmeter van 2k2. Een 1/100 deler is dan wat makkelijker in te regelen - ergens rond het midden van de potmeter.