Vraagjes over 'subwoofer filter'

Hoi,

ik heb wat vraagjes over die subwoofer filter die op de site staat uitgelegd.
[*] Kanaalscheiding
Dat er mono van gemaakt wordt snap ik, maar wat doet die weerstand van 94 Ohm (R1 en R2) voor je kanaalscheiding? Want het is wel de bedoeling dat op de overige speakers links links, en rechts rechts blijft.
[*] Voeding
Er wordt de symetrische minivoeding aanbevolen. Waar laat ik de min van die voeding? Aan die omgekeerde T van het filter?
[*] Voeding 2
Ik wil hem inbouwen in een [url]http://www.velleman.be/kits/k4010.htm]K4010 ven Velleman[/url], en daar zit al een trafo in. Deze levert echter 2x 30V. Kan ik iets met die trafo of moet ik echt een aparte trafo kopen?
[*] Formule
Als ik de formules goed begrijp zijn zowel R als C variabel?
[*] Uitgang
Als ik een mono-uit wil, kan ik dan R6 en die uitgang gewoon weglaten, of moet ik dan ook nog iets met R5 doen?
[*] Versterking?
Er wordt aangegeven dat P1 dient als regelaar voor de versterking? Dit is toch geen versterker :? Wat is dus de functie van P1? Of begrijp ik het dan verkeerd? Want daaruit volgt dus de volgende vraag:
[*] Plaatsing
Dit filter gaat dus tussen de voor- en de eindversterker? Mengen wordt er niet mee gedaan, maar de cd-speler en de tuner gaan in de voorversterker?
[*] 240 Hz?
Ik heb begrepen dat de meeste subwoofers rond de 85, 100 Hz gezet wordt? Speciale reden hem dan uit te rekenen met 240 Hz?

Alvast bedankt. Ik weet het, het is een flinke lap, maar toch :)

Jeroen

Moderator

Op ma 01-04-2002 20:51:17 schreef Paul Nieuwkamp:
Hoi,

ik heb wat vraagjes over die subwoofer filter die op de site staat uitgelegd.
[*] Kanaalscheiding
Dat er mono van gemaakt wordt snap ik, maar wat doet die weerstand van 94 Ohm (R1 en R2) voor je kanaalscheiding? Want het is wel de bedoeling dat op de overige speakers links links, en rechts rechts blijft.

Ik zie geen weerstanden van 94 Ohm. De weerstanden zijn
om de kanalen toch nog een beetje uit elkaar te houden.

[*] Voeding
Er wordt de symetrische minivoeding aanbevolen. Waar laat ik de min van die voeding? Aan die omgekeerde T van het filter?

De min komt aan de min van de opamps (zie rechtsonder).

[*] Voeding 2
Ik wil hem inbouwen in een K4010 ven Velleman, en daar zit al een trafo in. Deze levert echter 2x 30V. Kan ik iets met die trafo of moet ik echt een aparte trafo kopen?

Hier kun je wel 2 x 12 of 2 x 15 V van maken, maar het probleem is dat de 78xx regelaars maar maximaal 35 V aan de ingang willen.

[*] Formule
Als ik de formules goed begrijp zijn zowel R als C variabel?

Ja. Maar R maar in een bepaald gebied (ik dacht van 4,7 tot 10 k).

[*] Uitgang
Als ik een mono-uit wil, kan ik dan R6 en die uitgang gewoon weglaten, of moet ik dan ook nog iets met R5 doen?

Gewoon R6 en uitgang weg is genoeg lijkt me.

[*] Versterking?
Er wordt aangegeven dat P1 dient als regelaar voor de versterking? Dit is toch geen versterker :? Wat is dus de functie van P1? Of begrijp ik het dan verkeerd? Want daaruit volgt dus de volgende vraag:

De eerste opamp versterkt het signaal wat, en dat is reglbaar.

[*] Plaatsing
Dit filter gaat dus tussen de voor- en de eindversterker? Mengen wordt er niet mee gedaan, maar de cd-speler en de tuner gaan in de voorversterker?

Ja, tussen voor- en eindversterker.

[*] 240 Hz?
Ik heb begrepen dat de meeste subwoofers rond de 85, 100 Hz gezet wordt? Speciale reden hem dan uit te rekenen met 240 Hz?

Dat 240 Hz was meer een foutje. Kleinere sub's worden meestal hoger gezet. Maar je kunt het gewoon opnieuw uitrekenen.

Alvast bedankt. Ik weet het, het is een flinke lap, maar toch :)

[edit]
Misschien kun je ook meteen een betere opamp gebruiken. Weet zo vlug geen type.
[/edit]

[Bericht gewijzigd door Jeroen op maandag 1 april 2002 22:20:11

[*] Kanaalscheiding
Ja sorry, ik bedoel dus R1 (47K) en R2 (ook 47K). Dat is samen 94K. Maar aangezien ik mijn onderwerp niet mag veranderen (krijg die melding) kan ik er die K niet bijzetten, en die link ook niet fixen (staat een ] teveel).
[*] Voeding
Waarom dan een symetrische voeding? Dan heb je die nul toch niet nodig? En dan, waar is die omgekeerde T (onder R2 zeg maar) dan voor?
[*] voeding 2
Enig idee hoe ik dat kan doen?