Kwam ook nog kleine antenne voor sw tegen-en nog meer leuke kits daar-: http://www.qrpproject.de/MP1_antenne.htm

Op 11 april 2006 18:57:50 schreef zweetvoetje:
bedoel je deze?

Idd!

Verder weet ik niks er van, vond het een eigenaardige schakeling.

Wat ik wel weet is dat die torren niet echt hoog gaan, pisheet met weinig uitgangsvermogen.

Misschien zijn oude RGB drivers wat? BF457 oid. Iemand daar ervaring mee? Dit zijn torren met een hoge Ft-90MHz en een hfe >25.
http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/B/F/4/5/BF457.shtml

Ik heb zelf ook een paar bc457's liggen, ik dacht idd dat die geschikt waren, totdat ik de datasheet zag. Ic, max=100mA. Dat is dus alleen geschikt als je het voed met bijvoorbeeld 100V ofzo, maar zoiets heb ik hier niet bij de hand...

Overigens gaat het nou wel redelijk goed. Ik gebruik nu een mengeling tusen GES en GCS. gewoon 2 aparte windingen rond het kerntje, één tussen collector en plus, één tussen emittor en min. Ik moet nou alleen nog wel proberen omschakeling tussen de twee transistoren wat soepeler te laten gaan. Het simpelweg verhogen van de ruststroom werkt niet goed genoeg.

Ben ziek maar lees stiekem mee!
Hee @Hans je gaat geen record breken he?
(met die antenne!)
Groetjes allemaal!

Rob007.

Op 12 april 2006 18:19:19 schreef rob007:
Ben ziek maar lees stiekem mee!
Hee @Hans je gaat geen record breken he?
(met die antenne!)
Groetjes allemaal!

Lekker onder de wol blijven Robbie-boy, met de zakdoekjes, Beerenburg en toetsenboard binnen handbereik...:)
Dat van die antenne was een grapje... (Nog) geen Isotron, maar de oude verkorte halvegolf-dipool op zolder met een SWR van 1:1.7.
Allemaal de schuld van de Woningstichting, die vond dat iedereen aan een nieuwe CV-ketel toe was. Nu loopt er een extra aluminium (CV-)buis door de zolder naar het dak, waardoor de SWR 3 streepjes slechter geworden is. Voorheen had ik een SWR van 1:1.4, maar dat gaat binnenkort allemaal veranderen. Ben er al mee bezig...;)

Nog ff een vraagje: Welke balun zou beter funktioneren bij een halvegolf-antenne (rechtstreeks aan of bijvoorbeeld via de open voedingslijn in een antenne-tuner)?
Een 1:1 of 1:4 balun?
http://www.pa1g.nl/tech/balun.htm
Beiden zou mogelijk zijn...

[Bericht gewijzigd door Hans de Swan op ]

@Hans, jij beschrijft een verkorte halve golf antenne op zolder, hoe kan ik me dat het beste voorstellen?
1. een oude gpa i.p.v. verticaal nu horizontaal dus langs de nok.
2. of een een straler dus twee draden gevoed vanuit het midden.

bij antennes dient men in acht te houden dat het deel van de antenne wat de meeste stroom voert en daarmee het meeste straalt zo hoog mogelijk opgehangen wordt.Voor een halve golf dipool is dit dus het voedingspunt.De stromen zijn hier max. en de antenne zal hier ook maximaal stralen.Gelieve in dit deel van de antenne geen verlengspoelen gebruiken (rendament antenne loopt terug ).Ga je toch verlengen doe dit dan aan de op bv 2/3 deel van de antenne. De uiteinden van een dipool voeren niet veel stroom deze kan je gerust wat wegspannen zoals het je het beste uitkomt of los laten hangen .Een SWR van 1 : 1 is geen garantie voor max. afstraling.Voor Hans nog maar een keer is de impedantie van van de dipool 50 of bijna 50 ohm dan moet je een 1 op 1 balun gebruiken met daar onder een mantelstroom filter ten minste als je coax 50 ohm gebruikt ..bij baluns kijk je naar de kabel imp. en naar die van de aan te sluiten antenne dit vertelt je dan wat wenselijk is. Aanpassen die hap dat is de remedie.

Op 13 april 2006 11:08:04 schreef Hans de Swan:
[...]

Nog ff een vraagje: Welke balun zou beter funktioneren bij een halvegolf-antenne (rechtstreeks aan of bijvoorbeeld via de open voedingslijn in een antenne-tuner)?
Een 1:1 of 1:4 balun?
http://www.pa1g.nl/tech/balun.htm
Beiden zou mogelijk zijn...

Hallo Hans,

Tja denkt de woningbouw vereniging eens wat goeds te doen....
Wat betreft je balun, ligt er een beetje aan wat je wilt;
Ik zie het zo; een balun maakt onderdeel uit van je antenne en dan ligt het er weer aan wat je wilt met die antenne een (verkorte) dipool of inverted V, gepiek voor een freq. werkt heel goed met een 1:1 balun bij de antenne gevoed met 50ohm coax. Eventueel met een extra mantelstroomfilter achter de zender. Wil je bijvoorbeeld op meerdere freq. werken met de zelfde antenne dat zouik gaan voor de dipool met open lijn en symetrische tuner al dan niet met ingebouwde balun. Ik heb geen ervaring met verkorte dipolen ( gepiekt op 48m) gevoed met open lijn en symetrische tuner op andere freq. als de 48m.
Daarnaast zijn alle antenne theorieën natuurlijk bedoeld voor een antenne in het open veld, dus zonder hindernissen in de buurt. Experimenteren kan geen kwaad, bij de een werkt dit beter, bij de ander dat. Het blijkt wel uit de aluminium pijp de er nu extra bij is gekomen op je zolder. Je zou nu je antenne iets langer of korter moeten maken om een goede swr te krijgen terwijl hij waarschijnlijk toch goed berekend was.

Ik heb vroeger ook met binnen antennes op zolder gewerkt en steeds werkte een gepiekte antenne beter, alhoewel in theorie een antenne met openlijn en tuner het ook goed zou moeten doen.

Ook blijf ik mij verbazen hoe sceptisch sommigen zijn over een bepaalt ander type antenne denk aan de mag. loop en de Isotron. Ik denk maar zo wat de boer niet kent dat vreet hij niet. Ik heb bijde types geprobeerd en ze werken echt.
zie ook http://www.xs4all.nl/~pa0fri/Ant/Isotron/Isotronant.htm

Was vanavond nog ff onair rond achten op 6270 met 15 wattjes swr 1:1.1 kwam in monnickendam lekker hard binnen, geen wonder "vlak naast de deur", wat mij opviel is dat ik tijdens het draaien aanzienlijk last had van fading op mijn ontvanger in de studio, ik heb hier eigenlijk nooit eerder last van gehad, nu dus wel met de isotron http://www.uploadarchief.com/Bestanden/335f5352088d7d9bf74191e006d8e24c.JPG

Ik ben echt benieuwd naar de resultaten met deze antenne.Heb zelf ervaringen met een magn.loop en dat is dus waardeloos voor zenden.Voor ontvangst werkte hij wel goed.Als deze isotron wel goed werkt is het een uitkomst voor velen.

@Hans: Als ik jou was zou ik toch een keertje een draaddipool ophangen, de eerste meters over de lengte van je zolder, de rest de hoekjes om. 1:1 ondanks cv-leidingen en waslijnen.

weet iemand als de irf540 een goede vervanger is voor de irf510? de 510 is nergens te krijgen hier.

@ Galaxy

Volgende keer eerst op co zetten en dan luister ik ook afgesproken .

@weasel

Je hebt toch internet!!! ja hoor gewoon er in doen kan best anders de 520 530 enz..

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]

Op 13 april 2006 22:43:25 schreef Weazel:
weet iemand als de irf540 een goede vervanger is voor de irf510? de 510 is nergens te krijgen hier.

Je kan dat proberen, een 540 heeft een hogere ingangscapaciteit en je zal deze nog laagohmiger aan moeten sturen.

Het is sowieso een misvatting dat je fets alleen met spanning kan aansturen op hogere frequenties.

Op 13 april 2006 22:40:12 schreef Henry S.:
@Hans: Als ik jou was zou ik toch een keertje een draaddipool ophangen, de eerste meters over de lengte van je zolder, de rest de hoekjes om. 1:1 ondanks cv-leidingen en waslijnen.

Ja hans hebben we toch al vaker geopperd doe het nu eens een keer.proberen !!!! je moet alles proberen.kost weinig moeite.spoelen er uit zijn toch slecht voor het rendament.

Op 13 april 2006 23:24:15 schreef Rd12tf:
[...]

Je kan dat proberen, een 540 heeft een hogere ingangscapaciteit en je zal deze nog laagohmiger aan moeten sturen.

Het is sowieso een misvatting dat je fets alleen met spanning kan aansturen op hogere frequenties.

Idd, er moet ook vermogen achter zitten!

Op 13 april 2006 23:24:58 schreef MRF-Technoligy:
[...]

Ja hans hebben we toch al vaker geopperd doe het nu eens een keer.proberen !!!! je moet alles proberen.kost weinig moeite.spoelen er uit zijn toch slecht voor het rendament.

En kost je maar 12 meter tweelingsnoer ;)

Op 13 april 2006 13:44:24 schreef Galaxy:
@Hans, jij beschrijft een verkorte halve golf antenne op zolder, hoe kan ik me dat het beste voorstellen?
1. een oude gpa i.p.v. verticaal nu horizontaal dus langs de nok.
2. of een een straler dus twee draden gevoed vanuit het midden.

De verkorte halvegolf'zolder'-dipool staat op deze pagina beschreven (going back in time with this Intersound flashback-back-back-ba...): http://www.circuitsonline.net/forum/view/28033/27

Enne... ik ga er mee bezig. Had eerst nog een idee om 2 PVC-buizen met een lengte van 3.30mtr. en een diameter van 10cm. op te hangen met daaromheen zo'n 22 mtr. montagedraad gewikkeld, als een soort van spiraal-antenne... Open voedingslijntje eraan in combinatie met tuner, balun en mantelstroomfilter...
Maarre... eerst maar eens kijken wat dat tweelingsnoer in de rondte gaat doen...;)
Bedankt voor het advies, mannen. Ik ben overtuigd! :)

@Hans, ik heb je situatie bekeken en ik ben ook zo aan het rommelen geweest eerst met een dipool gevoed vanuit het midden en later met een v-dipool twee spoelen met elk 50 windingen 1.5 mm rond 5 cm, met aan beide uiteinden een whip antenne, dit geheel tegen het dak aan, schuin aflopend over de breedte van de zolder met een openings hoek van ca. 45 graden.
Vervolgens dikke coax so-239 zo"n 8 meter naar de shack, waar ik het geheel kon bijstellen met me antenne tuner, de swr bedroeg 1:1.5 op 48 meter, de antenne was hoofdzakelijk bedoelt om uit te komen op de 76 mtr en mg.

@henry, Wat jij beschrijft heb ik ook al eens gedaan een langdraad waarvan de eerste meters over de lengte van de zolder en vervolgens op iedere spantbalk het hoekje om en zo weer terug het zigzag effect, nadat ook hier de woningstichting o.a. nieuwe cv-leidingen heeft aangelegen viel mij direct op dat dit vrijwel zeker invloed had op mijn tx signaal de swr was beduidend slechter geworden.
Rx matig bleef ongeveer het zelfde, later heb ik een 1:9 balun toegepast en ben ik de antenne gaan voeden vanaf het begin v/d langdraad i.p.v. een open lijn.
Wat mij opviel was dat de swr verbeterde wel had ik aanzienlijk meer last van storing en tegenwerking met andere antennes o.a. voor 3 mtr. en 13 cm die door de draad werd beinvoed.

Het is geen langdraad maar een dipool antenne ;) Gevoed met een 1:1 balun (FT240-34 & RG58) - HB9ABX: http://www.datacomm.ch/hb9abx/curr-balun.htm

Koppelt super met een langdraadantenne die er ook hangt, die hoef ik tijdens het zenden ook niet beet te pakken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Wie heeft gisteravond (Zat.) Borderhunter nog gehoord op 3.925 MHz. (76mtr.)??? Werkelijk een snoeiharde ontvangst hier!!!:) Er was echter één probleempje... de boel vloog in de hens!!! Borderhuntertje heeft zelfs nog overwogen de brandweer te bellen...:'-( Een wat vroegtijdig paasvuurtje, dunkt me...:9