De KG-uitdaging, deel 7!

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Deel 7 alweer van Rob's kruistocht naar meer actie op de kg.

Mocht je net binnenkomen, hier zijn:

Deel6
Deel5
Deel4
Deel3
Deel2
Deel1

En met deze post van Rob007 begon het:

Als niemand het erg vind?
Begin ik hier een apart onderwerp over:

DE UITDAGING!

Was eigenlijk maar een grapje hoor! Maar toch een leuk idee!!! En dussssssss.

In principe zou je alles zelf kunnen bouwen! Maar dat gaat wat ver!
Laten we er van uit gaan/hopen dat we allemaal een redelijke KG ontvanger hebben.
Wat is dan de bedoeling?

( MAAK EEN KG ZENDERTJE! )

Op welke frequentie?
Tussen de 6200 en 6400KHZ - AM

Hoeveel Watt?
Het vermogen maakt niet uit!

Maar wat is dan de bedoeling?
De bedoeling is dat je er lol aan beleeft! (is zelfs verplicht!)

Ja maar wat is nu het doel?
Het doel is dat jij met je zelfbouw zendertje ergens anders binnen komt!

Ja maar bij wie?
Laten we het zo zeggen:
Je bent natuurlijk een held als je met bijna geen vermogen heel ver weg komt!
MAAR!
het is vind ik al enorm goed als je met iets simpels door heel Nederland heen rammelt!

Hoe kan je dan winnen?
Winnen doet niemand! Het gaat hier om de kick!
Alhoewel!?
Er word natuurlijk wel tegen je op gekeken als je met een handje vol rommel,
ZOOWWW VER WEG KOMT!

En verder?
En verder lijkt het mij leuk als je er lol aan gehad hebt!

En dan?
Misschien vind je het leuk en word/blijf je piraat!
OF!
Ga je nog een stapje verder en ga je voor je licentie?
Wat jij wilt! In alle gevallen wens ik je veel succes!

Ik heb nog meer info die tik ik tussendoor er wel bij!

Doe je mee? Er zit nu al iemand te luisteren in Duitsland!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

@allen
Zo MRF is mee-gelift naar deel 7...

Ondertussen zit ik te piekeren om mijn Versa-Tower in resonantie te brengen en de gehele mast als een vertikale straler te gebruiken.Ik denk dat het een gamma match of Omega-aanpassing wordt en die koppel op een derde deel van af de grond.En ja let op nu komt het met Coax ga voeden (van je geloof afgevallen MRF ?) nee de kippeladder blijft No 1. Maar uit practische overwegingen lijkt me dit nu even makkelijker.

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op dinsdag 28 maart 2006 19:01:20

MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
Frederick E. Terman

Honourable Member

Hoi MRF, ik keek even op je site (leuk!) en naar de antennediagrammen.
Het valt me op dat de diagrammen gelden voor 36 meter hoogte van het voedingspunt, maar dat is bij jou 18 meter.
Ik vermoed dat je zowel in het model de hoogte (Z) hebt ingevoerd, als ook op de Calculate pagina.
De hoogte die je bij Calculate invoert wordt er bij opgeteld, zodoende heb je per ongeluk met 36 m gerekend.
Wil je eens kijken of dat kan uitkomen?

(het nut van de hoogte invoeren op de Calculate pagina is bijvoorbeeld: je tekent een dipool gewoon met Z=0, en dan maak je met "Optimization - No goal set (simple sweep)" een mooie reeks met hoogten van bijv. 5 tot 50 meter om te zien wat er allemaal gebeurt met de eigenschappen van zo'n dipool op verschillende hoogten.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Vervolg van de metingen aan ferrietkernen op vraag van rd12tf en MRF-technoligy.

Om de beginnen de sweep van 0 tot 50 MHz van kern nr 4.
Dit was een kern van onbekende oorsprong, een gaf slechte resultaten boven een paar MHz.
Primair en secundair ongeveer 10 windingen.
De rommel links op het eerste schaaldeel is 0 MHz, op het negende de 50MHz marker.
De 0 dB as ligt op het voorlaatse vertikale schaaldeel.
Een vertikaal schaaldeel is ongeveer 0.75 dB.
(De detektor is een diode, niet lineair dus. De drie schaaldelen boven het midden zijn 4 dB samen, de twee schaaldelen onder het midden zijn 6dB)

http://users.pandora.be/on1aht1/2/4_10W.jpg

Al iets beter met primair en secundair 3.5 windingen.

http://users.pandora.be/on1aht1/2/4_35W.jpg

En met 2.5 windingen.
Deze keer zitten er ook markers op 10MHz.

http://users.pandora.be/on1aht1/2/4_25Wrechtover.jpg

Bij de vorige metingen lagen de wikkelingen rechttegenover elkaar. Met de wikkelingen naast elkaar krijg je dit resultaat:

http://users.pandora.be/on1aht1/2/4_25Wnaast.jpg

Bifilair gewikkeld wordt het bijna helemaal goed. Tot 30MHz een verschil van minder dan 1dB.
(@ rd12tf: bij een varkensneusje liggen de wikkelingen zowiezo dicht bij elkaar zodat hier nauwelijks verschil te merken was)
http://users.pandora.be/on1aht1/2/4_bifilair.jpg

Een effect dat ik gemerkt had tijdens andere metingen was de dat rommel in het begin soms rustiger is. Hieronder identiek dezelfde opstelling als vorige, maar met één van de wikkelingen signaal en aarde omgedraaid. Het dipje ongeveer temidden verandert als je de massa's aanraakt, en verdwijnt praktisch als je ze galvanisch met elkaar verbindt. De rommel is hier ook slechter dan voorgaande. Bij de varkensneusjes is die bijna weg bij de goede keuze.
(de massa's van de uiteinden van de meetkabels zijn in de testopstelling niet met elkaar verbonden)

http://users.pandora.be/on1aht1/2/4_bifilair_omg.jpg

Als laatste ongeveer 15cm montagedraad twisted zonder kern:

http://users.pandora.be/on1aht1/2/15cmbifilair.jpg

Mijn vorige conclusie was dus niet (helemaal) juist. De 'afgekeurde' kernen rechts voldeden niet omdat de koppeling tussen de windingen enkel magnetisch gebeurde, enkel via de kern dus. Bij bifilair wikkelen krijg je capacitieve koppeling, die vooral bij de hogere frequenties meespeelt, en overneemt.
En nu nog eens een echte Amidon kern uitproberen...

http://users.pandora.be/on1aht1/ferriet/6a.jpg

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Wederom bedankt Pertinax, voor de mooie meting!

Het is niet de capacitieve koppeling die een (grote) rol speelt, in tegendeel, je wilt dat niet omdat je anders resonanties krijgt samen met de zelfinductie van de spoel.

Het is de grotere magnetische koppeling, die de transformator beter maakt door minder spreidingsverliezen.
Wat ook mogelijk is, is dat de kern "verdwijnt" (zelfinductie neem dan ook af!) bij hogere frequenties en bij kamerwikkeling verminderd daardoor de koppeling.

Er zijn ook lucht spoelen gemaakt met getwist draad om de zelfde redenen, uiteraard met veel minder zelfinductie door het ontbreken van een kern (Daar speelt deze wel de hoofdrol).

Van Amidon heb je twee soorten materiaal: Ferriet en ijzerpoeder in diverse mixen waarvan de belangrijkste parameters, in tabelvorm, bekend zijn en ik raad je zeker aan om hier de zelfde experimenten mee te doen.

En ik raad mijzelf aan ook zo'n zwieper te maken!!! ;)

@pertinax

Bedankt voor de moeite en zo zie je maar in wikkelen en wikkelen zit een erg groot verschil.De "waardeloze" kern kan nu ook weer uit de prullenbak gevist worden.Mooie plaatjes hoor.

@frederick
Ik zal het nazien en zonodig aanpassen bedankt voor je oplettendheid.( Wordt op prijsgesteld )

Edit: Heb het nagerekend klopt wat je zegt Frederick.Het is op de lage banden met name een beetje anders.Ik zal dit aanpassen op de lagere banden heb ik meer versterking dan nu op de site staat .

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op dinsdag 28 maart 2006 22:42:39

MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/

Ziezo daar ben ik weer, ik heb het oscilatortje in een hoek gegooid (geintje) geen foto"s......want me batterijen waren op van me ditale camera en ga wat anders bouwen met buisjes el 84 + 807.
En dan nu.... De Antenne ala Isotron hobbytron werkt als een Kanon de bandbreedte betrefd 50 Khz en de swr liegt er niet om 1:1.5 bij 100 watt zonder tuner op de 48 mtr. na een antenne tuner yeasu fc-700 er tussen te hebben gezet draaide ik "m met gemak op 1:1.1 de meter ramde werkelijk de naar links de hoek in, ook op de 76 mtr. gaf ie zonder tuner 1:1.7 aan dit met een vermogen van slechts 5 watt en met tuner vervolgens weer 1:1.1 ook op de 180 mtr. middengolf bij slechts 5 watt 1:2 zonder tuner, met tuner 1:1.1 de antenne is op zich erg klein, ik dacht nog van zal dit nou echt gaan werken, en ja hij werkt als een kanon!http://www.uploadarchief.com/Bestanden/757b505cfd34c64c85ca5b5690ee5293.JPG

Zoals hierboven staat beschreven heb ik "m gebouwd en het is een absolute aanrader voor degene die klein behuist zijn of een leuke vakantie antenne zoeken, de materialen zijn bij de bouwmarkt verkrijgbaar de materialen van de antenne heeft me ongeveer 30 euro gekost, dus tel uit je winst.....whahaaaaaaa.

Op 30 maart 2006 00:56:52 schreef Galaxy:
ik dacht nog van zal dit nou echt gaan werken, en ja hij werkt als een kanon!

Nou, ben niet overtuigd. Laat eens horen zou ik zo zeggen. Je hebt in elk geval één luisteraar.

echtepino

Golden Member

Op 30 maart 2006 11:56:54 schreef QRO_man:
[...]
Nou, ben niet overtuigd. Laat eens horen zou ik zo zeggen. Je hebt in elk geval één luisteraar.

Neen overtuigd ben ik ook niet, een goede SWR wil niet zeggen dat er ook een goede afstraling is. Als ik kijk naar de lengte van die antenne schat ik het rendement op 1%.

Word lid van de Benelux DX Club

@F.E. Terman...

Bijzonder interessant te vernemen dat we de geestelijke vader van o.a. het 'antenne engineering handbook' in ons midden blijken te hebben.

Zal mijn literatuur er nog weer eens op naslaan want ik meen me te herinneren dat er enkele aspecten beschreven werden die ik niet helemaal begrepen heb.

@Pertinax,

dank voor de moeite om je meetresultaten te delen. Altijd interessant om te zien waar anderen zoal tegen aan lopen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

@QRO_man: je bent de eerste die het noemt :-)
Een goeie antennediscussie laat ik niet graag lopen, maar soms is het gewoon ondoenlijk op alles in te gaan wat er gezegd wordt. Gelukkig hebben we altijd nog de luistertest!

@Galaxy: Ik ben ook erg benieuwd naar de resultaten.
Een kleine antenne die op 6,3 MHz resoneert en op 1,65 MHz nog steeds maar een SWR van 1 op 2 heeft wil ik ook wel!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@GALAXY: Heb ook materiaal van de Isotron op http://www.am-forum.tk/ gezet en ben benieuwd naar de meningen en bevindingen van de mensen daar.
Blijft tot heden een interessante antenne en misschien een oplossing voor sommigen??? Ik ben benieuwd! ;)

HF-junk, verslaafd aan ether.

Ik ben ook niet overtuigd van de isotron,misschien als dummyload.....

Op 30 maart 2006 13:00:59 schreef Frederick E. Terman:
@QRO_man: je bent de eerste die het noemt :-)
Een goeie antennediscussie laat ik niet graag lopen, maar soms is het gewoon ondoenlijk op alles in te gaan wat er gezegd wordt.

Aha, een man van mijn hart ! Dat MRF's pattern niet kon kloppen had ik ook al geconcludeerd. Zie eerdere discussies hierover. Ben meer NEC dan MiniNec georienteerd en had zodoende onvoldoende info om de oorzaak bij het MMana gebruik te zoeken.

Henry S.

Moderator

Op 28 maart 2006 21:46:17 schreef Rd12tf:
Wederom bedankt Pertinax, voor de mooie meting!

Het is niet de capacitieve koppeling die een (grote) rol speelt, in tegendeel, je wilt dat niet omdat je anders resonanties krijgt samen met de zelfinductie van de spoel.

Het is de grotere magnetische koppeling, die de transformator beter maakt door minder spreidingsverliezen.
Wat ook mogelijk is, is dat de kern "verdwijnt" (zelfinductie neem dan ook af!) bij hogere frequenties en bij kamerwikkeling verminderd daardoor de koppeling.

Er zijn ook lucht spoelen gemaakt met getwist draad om de zelfde redenen, uiteraard met veel minder zelfinductie door het ontbreken van een kern (Daar speelt deze wel de hoofdrol).

Van Amidon heb je twee soorten materiaal: Ferriet en ijzerpoeder in diverse mixen waarvan de belangrijkste parameters, in tabelvorm, bekend zijn en ik raad je zeker aan om hier de zelfde experimenten mee te doen.

En ik raad mijzelf aan ook zo'n zwieper te maken!!! ;)

Ohja, nog meer op de to-do :P

Op 30 maart 2006 12:37:12 schreef QRO_man:
@F.E. Terman...

Bijzonder interessant te vernemen dat we de geestelijke vader van o.a. het 'antenne engineering handbook' in ons midden blijken te hebben.
[...]

Berichten vanuit het hiernamaals? ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Een berichtje van Dave W.N.K.R.:

I thought it was about time you all knew that L4 on the Corsair and L5
on the Commando circuit can be replaced with 2 turns on a ferrite bead.
It just shows how un crucial it all is.
I was running low on t-68-2s so I did without and it made no
difference, it was just overkill from the start!
Dave.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Met een T68-2 kan je nog wat, maar met 'a ferrite bead' kan je zowat alle kanten op, behalve de goede!

Henry S.

Moderator

De T68-2 komt wel weer van pas in een uitgangskring ;)

Tja, 'ferrite bead'... ik hou het wel bij de varkensneusjes ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 30 maart 2006 18:09:03 schreef Henry S.:

@F.E. Terman...

Bijzonder interessant te vernemen dat we de geestelijke vader van o.a. het 'antenne engineering handbook' in ons midden blijken te hebben.

Berichten vanuit het hiernamaals? ;)

Misschien wel, dan ben ik dus nu een geest.. hopelijk ook wel geestig af en toe.. en ik schrijf nu opeens ook vlekkeloos Nederlands (nou ja, met een klain accenttje).

@QRO_man: je kent, neem ik aan, 4NEC2 van Arie Voors? Zo niet, onmiddellijk googelen (*geldt ook voor meelezers*).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@hans is prima dat je dat plaats op het mg/kg-forum
@anderen
Kijk probeer je niks, dan ondervind je ook niks, ik bedoel of het werkt ja of nee, dat ga ik komende tijd ondervinden wanneer ik aan het draaien ben op 6.3 mhz.
Met de magnetic loop had ik in het begin ook zoiets van "gaat dit wel lukken" en het lukte, het enige nadeel was wel dat ik steeds naar boven moest om tijdens verandering van frequentie die afstem condensator moest bijregelen.
Wat de isotron betrefd heb ik zoveel mogelijk de maten aan proberen te houden van PAØUNT de pvc pijp van van 1 mtr. lengte had eigenlijk 81 cm moeten zijn, de spoel voor 40 mtr. 16 windingen en 80 mtr. totaal 32 windingen de diameter van de pijp waar tevens de spoel omheen is gewikkeld moest 10 cm zijn, gezien er hier in de bouwmarkt alleen pijp met 11 cm diameter aanwezig was, heb ik die maar genomen, iets wat mij opviel uit andere informatie van nabouwers bleek al snel dat de maatvoering voor deze antenne niet erg kritisch is, en omdat ik toch wat 1.5 mm instalatie draad over hield besloot ik om nog ff door te gaan met wikkelen tot dat ik op 94 windingen uit kwam om zo ook de lagere banden te bereiken 160 a 180 mtr.
Ontvangstmatig brullen de ver afgelegen stations uit mijn speaker beter zelfs dan met een magentic loop antenne.
Ook heb ik ooit een EH Antenne van dit kaliber gebouwd die veel minder presteerde dan andere antennes waar ik mee geexpirimenteerd heb in het verleden, maar goed dan kan je natuurlijk alle short verticals en kleine antennes met een dummy vergelijken, bij mij werkt het in ieder geval en ik hoop dat het bij anderen ook het geval is, en mocht dat niet zo zijn dan hoor ik dat graag zodat er altijd wat te verbeteren valt.

@Galaxy
Ik hoop je spoedig te horen op de een of andere freq.Galaxy
onbekend maakt soms onbemind maar de praktijk en de tijd zal ons leren.Ik hoop dat je veel plezier zult beleven aan deze antenne en we volgen je resultaten op de voet succes!!

@allen
Heb de antenne diagrammen opnieuw doorgerekend en er een paar al op de site gezet.(Frederick nog bedankt voor de remarks)

MRF.

MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
rob007

Yarr, Matey!

Geef mij de draadjes maar!
En liefst met een goeie aarde.

Alleen als het echt niet anders kan misschien…
Maar dan nog sorry ik geloof er niet in!
Ik heb nog nooit iemand met iets anders gehoord dan met draad.

Alleen voor ontvangst ja, kan misschien wel!

Maar wie ben ik!

Rob007.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 30 maart 2006 21:35:21 schreef rob007:
Ik heb nog nooit iemand met iets anders gehoord dan met draad.

Rob007.

IK hoor wel veel.. heel veel zelfs maar om nu een project al bij de geboorte af te schieten gaat me te ver.
En de praktijk heeft ons geleerd dat niet alleen de dipool het summum is!!!

Tests have measured the ISOTRONS to transmit as well as a one-half wavelength dipole. The shape of the ISOTRONS give them an excellent advantage for the reduction of noise. The ISOTRONS have been tested at 3db less noise on reception with an equivalent incoming signal as the one-half wavelength dipole.

http://www.isotronantennas.com/isohow.htm

we zullen zien

MRF

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op donderdag 30 maart 2006 21:50:26

MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/

@GALAXY: Het gekke is, dat ik, en velen met mij, de Magnetic Loop een prul van een zendantenne vinden en dat verschillende mensen juist wel redelijk tevreden zijn over de zendprestaties van een EH Antenne.
Ben het overigens helemaal met MRF eens, dat het wel heel erg makkelijk is om de Isotron nu al gelijk de grond in te stampen, terwijl de antenne eigenlijk nog in de beginfase zit... Mocht de Isotron redelijk werken, dan zie ik dat als een makkelijke oplossing voor het zenden vanuit de caravan, boot, je vakantiehuisje, desnoods jouw hotel... Easy toch? Voor veel mensen een uitkomst...;-)

HF-junk, verslaafd aan ether.

@rob007 hey ouwe piraaaat, draadjes.... zolang je de ruimte hebt is dat geen probleem, en zolang het niet te veel opvalt hihi als je begrijpt wat ik bedoel.
MRF@ ik zit meestal rond de 6.3
@hans, mij eerste groote succes behaalde ik toch met mijn loop 50 watt binnenshuis s-9 in tjechie, met die eh had ik veel last van (kan er ff niet opkomen) van dat me digitale ontvanger op hol sloeg en tot overmaat van ramp uiteindelijk niets meer deed, ben benieuwd wat het gaat worden komende tijd, oja hier nog ff een fotootje van het product http://www.geocities.com/radiogalaxyinternational/hobbytron.JPG

Dit topic is gesloten