hier heb je dus de link van de 5A gestabiliseerde voeding. http://www.circuitsonline.net/circuits/view/33
R1 = 3,3 Ω 5 Watt
C1 = 4700 µF/63 V
C2 = 10 µF/35 V
C3 = 100 nF
D1 = B40C5000 ( denk dat dat is om van wisselspanning naar gelijkspanning te gaan is niet zeker )
T1 = 2N2955 (TO3) of MJ2955 (TO220)
IC1 = 78xx ( om je spanning te kiezen die je uit je voeding wil krijgen ( DC )
F1 = 5 A ( de zekering wanneer je voeding overbelast is dat ze moet uitschakelen )
zou nu moeten weten voor wat al die componenten dienen. dank je voor de hulp !
hey,
- zekering onderbreekt draad bij overbelasting.
- 78xx is spanningsregelaar, maakt een constante gelijkspanning.
- Diodebrug maakt een van een wisselende spanning een gelijlspanning.
- C's vlakken af.
rest weet ik niet juist.
oké nog 1ding moet ik weten dan de R1 ( weerstand ) is dat dan om het aantal amperes te bekomen die je wilt hebben ? of voor wat dient dat juist in een voeding ? denk toch dat het is om ... Amperes te bekomen
De transistor wordt opengestuurt als de spanning over R1 groter wordt als 0.7 V, dat gebeurd bij een stroom door de regelaar van ongeveer 210 mA.
Zou de tor te ver open willen gaan (en daarmee de uitgangsspanning te ver omhoog) dan gaat de 78xx minder doorlaten, de stroom door R1 daalt, en daarmee wordt de tor minder open gestuurt.
Best een slimme schakeling
dus als ik het goed versta. wanneer R1 meer dan 0.7V krijgt zal de transistor in geleiding gaan ? en als de transistor te veel in geleiding gaat zal de uitgangsspanning stijgen en dan zal de 78xx minder doorlaten omdat die maar 12 of 24v kan krijgen zonder schade op te lopen en daardoor zal de stroom in R1 dalen en dan zal de transistor terug minder geleiden om de spanning op de IC rond de 12 of 24V te houden ? juist ?
Hum. Zoals ik het zelf beschrijf begrijp ik het. 
Maar: Een 78xx is een spanningsregelaar. Als de uitgangsspanning te laag zou worden gaat hij meer geleiden, zou hij te hoog worden dan minder.
Ze gaan kapot als de ingangsspanning te hoog wordt (40 V meen ik uit mijn hoofd)
Op 17 april 2006 13:47:47 schreef Meert:
- Diodebrug maakt een van een wisselende spanning een gelijlspanning.
Ik hoor liever het volgende, een diodebrug maakt van de wisselspanning een PULSERENDE gelijkspanning.
C1 is een bufferelco die de spanning afvlakt. Iedere keer als de pulserende spanning daalt geeft de de elco zijn energie af waardoor de spanning weliswaar redelijk constant blijft ( hangt af van de belasting )
De rest ga ik niet uitleggen want alles is zowat uitgelegd, juist kleine correctie, aart, een 78xx kan maximum 30 V op zijn ingang verdragen.
Mike G
Keep it alive
De rest ga ik niet uitleggen want alles is zowat uitgelegd, juist kleine correctie, aart, een 78xx kan maximum 30 V op zijn ingang verdragen.
correct