Hallo,

Ik heb een RC filter met name een hoogdoorlaatfilter, deze is aangesloten op een functiegenerator die een blokspanning genereert met een amplitude van 8V. Voor u effectief spanning (Veff) te weten moet je toch de aplitude delen door wortel 2. En voor je Vptp hebben moet je toch u 8V amplitude maal 2 doen.

De condesator heeft een waarde van 1.5nF en de weerstand een waarde van 5.6 kOhm. Fc heb ik berekent en ben ik 18.947 KHz uitgekomen. Maar moet ook mijn UrFC en mijn UcFc hebben gebruikt hiervoor de spanning Uin= 8V amplitude of Vptp? En als er gevraagd wordt Fc-5,Fc-4,Fc-3,Fc-2,Fc-1,Fc,Fc+1;Fc+2;Fc+3,Fc+4,Fc+5. Hoe moet je deze berekenen. Deze waarden moeten namelijk in een grafiek uitgezet worden. Kan iemand mij hierbij helpen aub? Alvast bedankt.

Groetjes.

Digitaal -> Schoolvragen.

Ueff =Umax/SQRT(2) geldt alleen voor sinusvormige signalen.
Utt is idd Umax*2
Reken de impedanties uit en je bent al een heel eind.

Als je een Uin= 8V amplitude gekregen hebt? Hoeveel is Vff dan voor een blokvorm. Je mag dit niet doen met vierkantswortel 2. Vptp=2*8V=16V

Ik heb Fc al berekent nu kan je aan de hand van de formule Uuit=Uin x R/R+Xc de uitgangsspanning berekenen dat tevens de spanning is over de weerstand. Voor Uin welke waarde moet je gebruiken is dit de Vptp?

Omdat je Fc berekent hebt moet we deze in een tabel zetten om de versterking aan te geven en zo maar we hebben verschillende waardes opgegeven gekregen van Fc-5,Fc-4,Fc-3,Fc-2,Fc-1, Fc ,Fc+1;Fc+2;Fc+3,Fc+4,Fc+5. Zo één getal wat stelt dat voor (de frequentie in Hz, Khz,...)? Als je hiervoor Uuit telkens weer moet berekenen.

Kan iemand helpen en duidelijk antwoorden? aub? Thanks.

De effectieve waarde van een blokspanning met een amplitude van 8 V is natuurlijk gewoon 8 V. Het kwadraat van de spanning is toch constant?

"Omdat je Fc berekent hebt moet we deze in een tabel zetten "
dit snap ik niet, kun je zelf achterhalen wat de opdracht inhoudt?

Op 1 mei 2006 08:48:37 schreef Visserke:
Als je een Uin= 8V amplitude gekregen hebt? Hoeveel is Vff dan voor een blokvorm. Je mag dit niet doen met vierkantswortel 2. Vptp=2*8V=16V

Ik heb Fc al berekent nu kan je aan de hand van de formule Uuit=Uin x R/R+Xc de uitgangsspanning berekenen dat tevens de spanning is over de weerstand. Voor Uin welke waarde moet je gebruiken is dit de Vptp?

Omdat je Fc berekent hebt moet we deze in een tabel zetten om de versterking aan te geven en zo maar we hebben verschillende waardes opgegeven gekregen van Fc-5,Fc-4,Fc-3,Fc-2,Fc-1, Fc ,Fc+1;Fc+2;Fc+3,Fc+4,Fc+5. Zo één getal wat stelt dat voor (de frequentie in Hz, Khz,...)? Als je hiervoor Uuit telkens weer moet berekenen.

Kan iemand helpen en duidelijk antwoorden? aub? Thanks.

Duidelijker schrijven? aub? Hier komt geen hond door heen.

Ok. Ik zal trachtten het beter te formuleren.

vraag1: Je hebt een blokspanning met een amplitude van 8V, deze wordt gegeneert door een functiegenerator. Wat is dan als:

Uin= 8V amplitude = ..?.. Veff = ..?.. Vptp

vraag2: Dit is een proef van een RC filter HDF. Je hebt een blokspanning met een amplitude van 8V, condensator met een waarde van 1.5nF en een weerstand van 5.6kOhm. De kantelfrequentie (Fc) heb ik berekent en kom ik op een waarde van 18947Hz. Hoeveel is dan de spanning over de weerstand(UrFc), de spanning over de condensator(UcFc) en de versterking of verzwakking(-x db Fc).

vraag3: In vraag 2 heb je Fc en u versterking/verzwakking berekent. Dit moet uitgezegt worden in een grafiek vandaar Fc-5;fc-4;...;Fc;..;Fc+4;Fc+5. In stappen van 1Khz berekent bij Fc. Van elk van deze stappen moet je Uuit en de versterking/verzwakking berekenen?

Kan iemand mij hierbij helpen aub? Alvast bedankt.

Op 1 mei 2006 12:49:06 schreef Frederick E. Terman:
De effectieve waarde van een blokspanning met een amplitude van 8 V is natuurlijk gewoon 8 V. Het kwadraat van de spanning is toch constant?

Bij een blok waarvan laag=0V en hoog=8V en een duty-cycle van 50% is de effectieve spanning de wortel uit 32 = 5,66V.
Bij 25% duty-cycle is de effectieve spanning 4V.

edit: Bij +/-8V is Veff inderdaad 8V onafhankelijk van de duty cycle, iets te snel gereageerd..

[Bericht gewijzigd door PE9SMS op ]

@Visserke: Ik ga niet via mail beantwoorden.

Vraag 1 is inmiddels opgelost.

Bij vraag 3 wordt dus gevraagd naar de "versterking" van het C-R filter bij verschillende frequenties. Nu, het is gewoon een spanningsdeler. Zoek dus nog even de juiste formule op
(tip1: het is niet helemaal Uuit=Uin x R/R+Xc )
(tip2: kijk even goed naar de juiste formule voor de impedantie van een serieschakeling van C en R)
Nu kun je voor iedere gewenste frequentie de verzwakking en de fasedraaiing uitrekenen.

Alleen heb je dan dus te maken met sinussen. De blokgolf bevat alle oneven harmonischen, met amplitude 1, 1/3, 1/5 etc. maal 2/pi maal de amplitude van de complete blok, voor de 1e, 3e, 5e etc. harmonische.

In vraag 2 is de frequentie van de blok niet gegeven. Hoge frequenties (vergelijken met fc) komen er tamelijk onvervormd uit; van lage gaan de horizontale stukken doorhangen richting nullijn.
De stappen van -8 naar +8 en andersom blijven wel altijd behouden. Dus als de frequentie erg laag is, nadert de amplitude naar de 16V (+ en -).

|     |     |
 -----------------
     |     |     |