Heeft iemand een goed idee hoe ik het makkelijks een 5x7 dot matrix display ( zit tussen andere dotmatrix displays in) uit een dubbelzijdige pcb kan krijgen.

Helaas is in dit display een ledje kapot.

Graag raad

Gebakken lucht, of pootjes molesteren.

Pas op dat je vervangende matrix dezelfde felheid heeft als de andere...

Soldeerbout, tinzuiger, desoldeerlitze...

Of met een verfstripper, zo'n 400 graden werkt goed.
Het bewuste display vanaf soldeerzijde heet stoken, als tin aanasoldeerzijde gesmolten is even doorgaan, zodat tin aan de andere kant ook gesmolten is, en dan een klein tikje met een schroevendraaier o.i.d. Onderdeel valt dan meestal vanzelf uit de print.

Het is wel handig om te oefenen met een wegwerpprint, de print kan verbranden, of er kunnen teveel onderdelen tegelijk van de print vallen, maar oefening baart kunst.

Ik heb weleens de print vlak langs de pootjes afgezaagd, vooral dubbelzijdig is erg hardnekkig...

Print doorzagen is niet zo'n puik plan als je alleen de matrix wilt vervangen. ;)

En met een verfbrander mol je de logica die eraan vast hangt.

Beste is wat soldeerkunst, of hete lucht.
Is ie nou heel hardnekkig dan pak je de dremel en slijp je hem aan de bovenkant open, dan hoef je alleen nog maar een stel losse pootjes eruit te solderen.

Als het ding netjes 2 rijen pootjes heeft: Met een dikke druppel soldeertin (of een stukje koperdraad) alle poten van een rij aan elkaar plakken en gelijktijdig verwarmen. Als een rij beweegbaar is, die kan er wat uit trekken, dan de andere kant. Kan zijn dat het in 2 of 3x moet. Die tin ruin je erna weer op.

Op 4 mei 2006 00:54:11 schreef klein is fijn:
Print doorzagen is niet zo'n puik plan als je alleen de matrix wilt vervangen. ;)

En met een verfbrander mol je de logica die eraan vast hangt.

Beste is wat soldeerkunst, of hete lucht.
Is ie nou heel hardnekkig dan pak je de dremel en slijp je hem aan de bovenkant open, dan hoef je alleen nog maar een stel losse pootjes eruit te solderen.

Aan het laatste zat ik ook al aan te denken
Misschien aan de zijkant waar de pootjes zitten de boel wegfrasen zodat de pootjes los komen, dan kan je ze stuk voot stuk eruit solderen

Slecht plan. Dit soort grappen levert een hoop ellende met statische electriciteit op. Nooit schuren oid. aan een PCB met componenten erop...

Ben nog het wachten op een nieuw matrix display
Als ik dat heb en is het zelfde ga ik aan de slag

Hopelijk mol ik de print niet, was behoorlijk duur

heb je ruimte tussen het display en de print (paar tiende mm is voldoende) ?? zo ja, wat je dan kunt doen is met een scherp mes tussen de print en het display de pootjes 1 voor 1 door te snijden (de ruimte tussen print en display moet groot genoeg zijn om een mes tussen door te laten bewegen. Een scalpel (BACO) is hier een dankbaar stukje gereedschap. Is het display los, dan kun je de gaatjes schoonmaken door de pootjes er uit te solderen en vervolgens met een tinzuigpomp aan de slag.
Met de soldeerbout aan de ene zijde het poad verwarmen, en dan aan de andere kant de tinzuiger op het pad zetten. even wachten, dan drukken en je zuigt de gaatjes (doormetallisering) zo leeg.

Als je toch naar Baco gaat... Ik woon daar niet te ver uit de buurt. Dus als je er erg tegen op ziet... :)

Dat had je nou niet moeten zeggen :P

Ik denk dat gewoon goed tin weg zuigen met litze of pomp de enige mogelijkheid is om het een beetje netjes te doen, zagen en weet ik veel lijkt me niet bevordelijk voor de print :D

Zit terug te denken hoe ik componenten desoldeer, maar 5x7 matrixen heb ik nog nooit gedaan, dus heb ik er geen ervaring mee.

bij een dubbelzijdige doorgemetalliseerde print krijg je de gaatjes met een tinzuiger en met litze doorgaans niet leeg, met een speciale desoldeerbout met vacuumpomp heb je betere kansen. Maar aangezien het display niet hoeft te overleven, met een scalpel of scherp mes de pootjes doorsnijden. Als je dit voorzichtig doet heeft je print hier niet onder te lijden, omdat je die niet 'bekrast'. Lang stoken met de soldeerbout en een tinzuiger is hier veel schadelijker voor de print.

Wat ook kan, als je twee rijen pootjes hebt, gewoon de ene rij alle pootjes tegelijk heetmaken en vervolgens display een stukje 'optillen', en dan de andere rij. Dit een paar keer herhalen en je display zal er ongeschonden vanafkomen, de print wordt hier echter ook weer flink belast door het meermaals opwarmen/afkoelen van grote vlakken.