Rd12tf Sked ??? freq. ??? 2/70/ HF

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]

Op 14 mei 2006 20:37:05 schreef MRF-Technoligy:
Rd12tf Sked ??? freq. ??? 2/70/ HF

Wat vang jij op 2 aan repeaters? Mijn 5/8 staat nog niet hoog genoeg voor directe verbinding maar Lelystad gaat prima. Ik roep je wel aan.

Repeater 't Harde op 2 zou ook net gaan.

Om maar weer ontopic te gaan :
Ik ga voor mijn F!
Groet
Bas

Bedankt nog voor het leuke qso Marcel, jammer dat het op 80 wat minder ging, volgende keer beter!

Ja was aangenaam antenne 80 moet wat hoger van je en dan die Daimond aan de 2 mtr en 70 Plus een diplexer gaat hij helemaal als een speer.

Op 14 mei 2006 22:21:36 schreef MRF-Technoligy:
Ja was aangenaam antenne 80 moet wat hoger van je en dan die Daimond aan de 2 mtr en 70 Plus een diplexer gaat hij helemaal als een speer.

Tja, ik weet het, heb nu een NVIS antenne op 80, gaat redelijk goed als er niet te veel QRM is en je "lokaal" wilt werken (~1000km) niet geschikt voor enige vorm van DX en voor hoge(re) frequenties en nog een laag rendement bovendien.

Voordeel van een NVIS antenne is dat je bijna geen last hebt van de "Oostenwind" en de KiloWatt Italianen!

;)

Klopt idd,

Ik doe momenteel NVIS met een soort van magnetic loop gemaakt van coax.
Geen enge condensator met vonken, maar een onozele ATU.

Gaat prima met vrij weinig vermogen.

Het is wel heel merkwaardig.
zet ik een andere ontvanger met een langdraad antenne op de zelfde freq,
dan hoor je heel andere dingen.
Soms is de ontvangs met een van de twee antennes vrijwel verdwenen.
40 en 30M gaan ook goed met NVIS.

Maar ehhh... kunnnen we niet gewoon eens met zijn allen op 2M afspreken.
Dat lijkt me meer soulaas te bieden.
Liefst SSB, maar ja dat zal niet iedereen in huis hebben.

Op 15 mei 2006 13:15:26 schreef Capt501:
[...]

SSB (nog) niet op 2m, wel voor 70cm. Alleen nog geen Yagi's voor 2m en 70cm.

Op 15 mei 2006 13:15:26 schreef Capt501:
Klopt idd,

hmm, als je genoeg antennehoogte en genoeg vermogen meebrengt biedt SSB wel soelaas, maar bedenk ik zit ca. 600 km hemelsbreed van je weg ;-)
(binnenkort zelfs 900km)

Op 14 mei 2006 21:06:47 schreef killerbeezz16:
Om maar weer ontopic te gaan :
Ik ga voor mijn F!
Groet
Bas

Jij en Hugo zijn de enige? Nee toch?

Voor de ware liefhebber:

http://zendamateur.2dehands.nl/markt/zend_apparatuur/hf-transceiver/14…

Buizen in de stuur/eindtrap en een erg goede ontvanger, helaas alleen de amateurbanden!
-

Ik ben idd naar zoiets aan het kijken, alleen het is zo duur allemaal....

Lijkt me leuk om te proberen, alleen de afstanden worden wat lastig
Naja gewoon proberen!
Wie trapt af?
Groet
Bas

[Bericht gewijzigd door killerbeezz16 op ]

ook ik ga weer voor f
zit nu toch wel aan een cursus te denken

en nog wat -offtopic- info :-) ;

ACTIVERING REM-EILAND

PB6REM is een special event station dat actief wordt op woensdag 24 mei vanaf het REM eiland in de Noordzee waar vele illegale radio uitzendingen ooit gehouden zijn. Wegens de aanstaande sloop zullen radio zendamateurs eenmalig actief zijn op HF en VHF.
Bij slecht weer zal er uitgeweken worden naar 30 mei. De planning is om vanaf 10:00 uur te vertrekken vanaf Scheveningen en om na 11:00 uur de stations te activeren. QSL manager is Jaap PA7DA.
Ik wens iedereen veel succes met het maken van verbindingen naar dit eenmalige speciale station. 73's Cees PA3FXO

Bron :veronsite...

Lijkt me wel vet om te werken.
ik probeer nog steeds beetje te rotzooien met satalieten.
( http://users.skynet.be/on4mgy/satelliet.htm )
Alleen heb ik nog geen goede 70cm set.
Ps ik heb nu wel een Yaesu FT-2600M
(60watt rf output!)
Groet
Bas

Ja fijn Bas, kun je lekker de AGC van die sat dichtduwen zodat je andere stations er niet over komen.
gewoon 5W en een behoorlijke antenne heeft meer nut lijkt me.

Jah alleen dan moet je een erg goede antenne hebben die echt goed gericht staat, je word anders weggedrukt door gasten die meer dan 100watt aan zendvermogen gebruiken...
(ik kom er al bijna niet overheen)
Groet
Bas

Als ik ergens kom waar mensen met zijn allen staan te schreeuwen, dan ga ik niet meeschreeuwen (kom er dan nog steeds niet bovenuit), maar dan ga ik ergens anders heen, waar het wel rustig is.... >:-)

Tja Bas,

Ik wil niet rottig doen want ik wil juist je enthousiastme in stand houden.
Maar het is precies zoals Sander zegt.
de koude oorlog is voorbij, de wapenwedloop evenzo.
over satalieten werkten wij vroeger met 1 (JA slechts een) Watt en een 2 of 4 elm yagi... meer was niet nodig.

Totdat er idd allerlei lui de AGC dicht duwden doordat ze zonodig vol gas moesten geven.
transponder-bouwers hebben wel geprobeerd om de AGC in segmentjes van 10kc op te delen, maar waar ben je dan nog mee bezig he.

Probeer eens het ruisgetal van je ontvanger wat op te krikken.
(een MGF1302 kost haast niets meer en een doodgewone BF981 is ook heel aardig) dan kun je de zwakke signalen (waaronder je eigen) ook horen.
het gaat om de verbinding, niet of het 5/9 is
ennne.. (daar komt Pascal weer) wat is er mis met 5/1/9 ;)

Op 21 mei 2006 20:39:11 schreef Capt501:
Tja Bas,

Ik wil niet rottig doen want ik wil juist je enthousiastme in stand houden.
Maar het is precies zoals Sander zegt.
de koude oorlog is voorbij, de wapenwedloop evenzo.
over satalieten werkten wij vroeger met 1 (JA slechts een) Watt en een 2 of 4 elm yagi... meer was niet nodig.

Totdat er idd allerlei lui de AGC dicht duwden doordat ze zonodig vol gas moesten geven.
transponder-bouwers hebben wel geprobeerd om de AGC in segmentjes van 10kc op te delen, maar waar ben je dan nog mee bezig he.

Probeer eens het ruisgetal van je ontvanger wat op te krikken.
(een MGF1302 kost haast niets meer en een doodgewone BF981 is ook heel aardig) dan kun je de zwakke signalen (waaronder je eigen) ook horen.
het gaat om de verbinding, niet of het 5/9 is
ennne.. (daar komt Pascal weer) wat is er mis met 5/1/9 ;)

Mmm
Dat wist ik niet... ik dacht gezien de afstand tussen aarde en satalite dat je aardig wat zendvermogen nodig hebt.
(weer mooi geval van "goed dat ik het nu weet")
Gr
Bas

Op 21 mei 2006 21:50:33 schreef killerbeezz16:
[...]

Mmm
Dat wist ik niet... ik dacht gezien de afstand tussen aarde en satalite dat je aardig wat zendvermogen nodig hebt.
Gr
Bas

De beste versterker is nog altijd de antenne. Een goede yagi met b.v. 10 dB gain geeft bij een input van 6 Watt een ERP van 60 Watt. Het mooiste is dat de gain bij ontvangst ook nog in je voordeel werkt.

Op 21 mei 2006 21:50:33 schreef killerbeezz16:
[...]

Mmm
Gr
Bas

correct me if i'm wrong maar ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat EM signalen buiten de atmosfeer niet meer verzwakken, dat je alleen genoeg vermogen nodig hebt om buiten de atmosfeer te komen, en je signalen daarna oneindig ver door kunnen zonder te verzwakken.

wat info over een hamsatt (oscar 51) http://www.amsat.org/amsat-new/satellites/satInfo.php?satID=1&retU…

Als je ff verder kijkt zie je dat de output slechts max. 7,5 Watt is!

En ook via die site wat tips voor porto users...:
http://www.amsat.org/amsat-new/echo/EchoHT.php

Succ7!! ;-)

Ps ; Waiter.. bedoel jij EME = aarde maan aarde..?
das natuurlijk een heel ander verhaal...
het moet een heel end verder + je moet nog genoeg power hebben dat via de maan teruggekaatst word zodat je het hier op aard weer kan horen!

Leuke antenne set voor dat gebeuren:
(32 antennas with 15 elements each, H&V polarization
common construction - RN6BN)

http://www.73.ru/equipment/144/002.jpg

Staat meer"gruwelijks"op die site : http://www.73.ru/index.html :-)

[Bericht gewijzigd door Ron-nl op ]

Met die antenne druk je de AGC van een satelliet met 10mW al dicht!

@The Waiter
Het totaal aan uitgestraalde energie blijft, zonder absorbtie natuurlijk, gelijk. Maar de vermogensdichtheid neemt wel af met het kwadraat van de afstand.

Wow....!
Dat is gewoon een monster!
(zeker geen vrouw in de buurt :>)