ik ga in de mei vakantie met een vriend een battlebot bouwen we wielen iets goedkoops maken. we nemen een batsmit autoje en 2 boormachine motoren. maar nu moeten we de motoren van ong 30 amper schakelen via die barsmit reesautotje is daar een printje voor?

alvast bedankt stef

Speel eerst nog maar wat met dat autoke zonder het te slopen en leer ondertussen Nederlands. Je praat als een kleuter.

Enne, wat voor een boormachine heb jij?? 30A motoren? Lijkt me een beetje veel...Verder met NV Lambik eens...

Helemaal met jullie eens

30 Amperé is mischien een beetje vergezocht
Maar ik zou het is proberen met optocouplers en mischien relais?? en met 30 Amperé een auto accu??....
suc6:P

flauw...

dat ik niet zo goed nederlands spreek wiel niet zegen dat ik niet kan praaten.

als een boormachine in dit geval de robot begind te dieuwen gaat hij meer amperé trekken duh
en en relais moeten er zekker tussen maar hoe sluit je die er dan op aan als er uit je ontvanger een plus en een min komt?

En hoe ziet zo'n batsmit autoke eruit?
Is het radiogestuurd en wil jij die sturing gebruiken om die boormachinemotoren te regelen?
Geef eens wat meer uitleg over je plannen.
En wat dat Nederlands betreft. Als het je moedertaal niet is en je nog maar korte tijd in Nederland of Vlaanderen woont en je je best doet om de taal te leren heb ik er begrip voor, maar anders niet.

Mijn preek heeft geholpen.
Ik zie in het topic "relais schakelen" dat je als je dat wil prima Nederlands kan schrijven.
Flink zo!

In Vlaanderen loopt er momenteel een actie om mensen complimentjes te geven.

het is je wilt, niet je wil tenzij je het zelf graag wil(t)

Op 25 mei 2006 22:13:14 schreef carbonglider:
het is je wilt, niet je wil tenzij je het zelf graag wil(t)

Heeft het zin om een dergelijke niets zeggende opmerking te maken in een oud topic? Nee.

Een niets zeggende opmerking heeft overigens helemaal geen toegevoegde waarde.

Op 25 mei 2006 22:17:06 schreef Hugo Welther:
[...]
Heeft het zin om een dergelijke niets zeggende opmerking te maken in een oud topic? Nee.

Een niets zeggende opmerking heeft overigens helemaal geen toegevoegde waarde.

Die overigens nog niet eens terecht is: "jij/u wil" is correct Nederlands, hoewel "jij/u wilt" te prefereren is.
Idem met de verleden tijd ervan: wilde/wou (eerste is te prefereren)

En nu mag ie dicht :-)

Om Stef toch maar een beetje op weg te helpen;
om je motoren te schakelen/regelen kan het gebruik van de BUZ 10 of 11 een uitkomst zijn.
Je zal het wel zelf op een printje moeten zetten. (niet vergeten er een FET-driver voor te zetten).
Het bekijken van de datasheet van de BUZ'en kan ook geen kwaad.

een TDA2030 (audio amplifier) als buffer/versterker werkt ook goed, deze kan wel 20 BUZ11 fets aansturen. Deze poweropamp kan als comparator geschakeld worden. Wel een 560ohm gate weerstand gebruiken per fet, anders blaas je de ingangen op door de interne capaciteit van de fets.

Dan moet het wel een groot bartsmit autotje zijn. Boormachine motoren draaien ook op wissel. Ik denk dat je beter kleinere motoren aan kan schaffen, die op gelijk spanning gaan. Servo motoren iets ??

Ik wou vroeger ook een straaljager motor op me fiets bouwen. Kwam erachter dat dit nog best lastig was.. ( niet gelukt dus haha )

ruitenwissermotoren?

Aanstuuren met een miniatuur relais?

Ik wou vroeger een helicopter op mijn fiets bouwen, ook niet gelukt.....

boormachine motoren;

we hebben het over accuboormachinemotoren op gelijkspanning.

Op 28 mei 2006 20:43:28 schreef carbonglider:
boormachine motoren;

we hebben het over accuboormachinemotoren op gelijkspanning.

ja, de meeste accu's zitten op gelijkspanning hé ;).
dus de motoren wssg ook.
en die kunnen inderdaad wel 30A trekken, maar dat is vaak enkel bij het opstarten, ik schat/denk dat die dingen nominaal zo'n 5 tot 6A trekken.

moderne modelbouwmotoren, zijn borstelloos en draaien op een wisselspanning, opgewekt door de regelaar. Deze wordt uiteraard uit een gelijkspanningsbron gevoed.

Ik heb een blad genaamd "real robots" daar staat in hoe je een battle bot kunt bouwen met wapen en al!!
Daar drijven ze de wielen aan met 2 ruitewisser motoren, misschien wel een idee, je maakt gewoon door middel van een beetje gepruts met relais een mooi aanstuur mechanisme en misschien kun je de snelheid van de motor ook nog regelen met de snelheidsregelaar van deze site, moet je wel iets zien te maken hoe je dat via RC kunt regelen....

Speel eerst nog maar wat met dat autoke zonder het te slopen en leer ondertussen Nederlands. Je praat als een kleuter.

sommige mensen kunnen er nou eenmaal niks aan doen dat ze deslecties zijn...

[Bericht gewijzigd door Nieko op ]

Op 28 mei 2006 21:01:21 schreef N!€0:
Ik heb een blad genaamd "real robots" daar staat in hoe je een battle bot kunt bouwen met wapen en al!!
Daar drijven ze de wielen aan met 2 ruitewisser motoren, misschien wel een idee, je maakt gewoon door middel van een beetje gepruts met relais een mooi aanstuur mechanisme en misschien kun je de snelheid van de motor ook nog regelen met de snelheidsregelaar van deze site, moet je wel iets zien te maken hoe je dat via RC kunt regelen....

wat dacht je van een fatsoenlijke regelaar en ab van de conrad? hebben ze erg leuk modelbouw goed, of een pictje aan de uitgangen en daarmee de boel aansturen.

Op 28 mei 2006 21:02:32 schreef pcnerd:
[...]
wat dacht je van een fatsoenlijke regelaar en ab van de conrad? hebben ze erg leuk modelbouw goed, of een pictje aan de uitgangen en daarmee de boel aansturen.

Zou kunnen ik ben daar niet zo'n exper in :p.
Ik ben nog maar een begineling in de electronica...