Dat alle prijzen drastisch zijn gestegen en dat electronica boeren maar vragen wat ze vragen kunnen is niets nieuws meer.

Was een connection plate voor een Weller soldeerbout eerst nog 2,66 euro incl BTW, nu kost hetzelfde geval al 11,35 euro

Voorbeeldje van extreme prijsverhogingen sinds de euro ingevoerd is.

Heb je ook zulke ervaringen?
Meld ze hier en deel ze met anderen zodat een ieder uiteindelijk echt waar voor zijn euro krijgt ;)

Misschien is het een idee en suggestie om op dit forum een overicht te plaatsen van electronica boeren die nog wel redelijke prijzen hanteren.

Wellicht is het daarom ook een idee om wat vaker (kleinschalige) inkoop acties te organiseren, en misschien ook op gereedschap gebied om de electronica hobby toch nog enigzinds leuk te houden.

Overigens zoek ik voor mijn Weller station een kabeldoorvoertule (de doorvoer die uit het blauwe handvat komt en de kabel beschermt tegen knikken)

Als er iemand nog een gepensioneerde of overleden Weller heeft staan, (type: WTCP-S) en je hebt zo'n tule, laat het me even weten.

SWS

ik betaal 1 euro voor een bc109c... kdenk dat het een flink prijsje is

Ik werk bij een elektronicazaak en feit is gewoon dat de kosten aan inkoop flink gestegen zijn, een goede (lees: goedkope) leverancier met een fatsoenlijk aanbod is blijkbaar niet meer te vinden. Bij navraag blijkt dat wij een uitstervend ras zijn ?? en de kosten voor opslag en voorraad etc. te duur worden. De proffesional hebben tegenwoordig hun eigen kanalen waar besteld wordt en dat maakt het voor de kleine elektronicaboer steed minder aantrekkelijk om een fatsoenlijk en betaalbaar assortiment te hebben. Zelf zie ik dat we onze produktgroepen steeds meer gaan verschuiven om toch nog een beetje fatsoenlijke omzet te halen. Het klinkt natuurlijk raar als ik zeg dat de prijzen hierdoor stijgen, maar ook voor de ondernemers wordt het leven duurder, en die willen toch echt geen boterham minder eten omdat wij een hobby hebben. Het is feitenlijk een sneeuwbaleffect van de euro. Wat is nu eerder, de kip of het ei (of de vogelpest :P)??

Op 1 mei 2003 16:58:52 schreef ledlover:
ik betaal 1 euro voor een bc109c... kdenk dat het een flink prijsje is

Heb je dan echt precies een 109c (metalen behuizing) nodig? Een 549c is bij Conrad maar 0.14 cent. En als het een metalen kan moet zijn, is een 108c dan niet genoeg? Die is maar 0.68. Enige zelfwerkzaamheid kan je misschien wat geld besparen.

vroeger in het gulden tijdperk, betaalde ik voor een weerstandje 1 kwartje (25 guldencent):)
NU IN HET F*CK*NG EURO TIJDPERK BETAAL IK VOOR EEN WEERSTAND 20 EURO CENT! :( :(

jep, de gulden roelt en de euro zuigt.

In die goeie ouwe tijd, toen kreeg je veel meer voor je geld.

ik betaal voor een bc547 80 cent een weerstandje 15 of 25 cent ( bij quantum veeeel minder ) de rest is inderdaad schrikbarend duur geworden

Op 1 mei 2003 17:56:13 schreef Roel:
vroeger in het gulden tijdperk, betaalde ik voor een weerstandje 1 kwartje (25 guldencent):)
NU IN HET F*CK*NG EURO TIJDPERK BETAAL IK VOOR EEN WEERSTAND 20 EURO CENT! :( :(

Maar dat is ook een beetje je eigen schuld. 1 weerstandje kost (naar verhouding) veel tijd om aan jou te verkopen. Wat denk je dat 1 macroon bij de Appie zou moeten kosten? Bij Conrad krijg je trouwens 100 (dezelfde!) weerstanden voor 1.49, bij Reichelt zijn ze nog goedkoper. Ik heb zelf maar 20 waarden op voorraad (OK, ik doe weinig analoog werk), dus voor E 30 ben ik voor een hele tijd voorzien.

En als ik een andere waarde nodig heb dan pak ik gewoon mijn lucifersdoosjes-magazijn met weerstanden die ik vroeger uit oude TV's enzo heb gesloopt. Dus als je echt geen geld hebt...

mwa..t hoeft niet. kijk maar naar duitsland. Nederland zit dus gewoon vies te doen. Ik werk zelf in een DHZ zaak, en daar zijn prijsverhogingen ook doodnormaal momenteel. Gewone machines die emt 20 euro omhoog gaan. Laatst kitspuiten die 2 eurp ps duurder worden, allemaal.
t gaat nergens meer over. Als je je salaris nou ook ff verhogen, dan vind ik t niet erg :P

Maar om vaker kleinschalige IAs te houden, daar ben ik t wel mee eens. Ik vind Reichelt goed betaalbaar. Als je daar nou 1x in de maand/2maanden een kleine IA bij houd, dan is t aardig te doen.

Ik betaal voor een weerstandje bij mijn electronicaboer 10 cent, een BC547/BC557 betaal ik 75 cent voor, en een ultra-low-brightness rode LED 25 cent!

...en ook precies de reden dat ik meedoe aan een IA, mijn eigen leverancier is zelfs veel duurder met een paar RGB-leds....

Op 1 mei 2003 18:32:11 schreef Tommyboy:
Ik betaal voor een weerstandje bij mijn electronicaboer 10 cent, een BC547/BC557 betaal ik 75 cent voor, en een ultra-low-brightness rode LED 25 cent!

We leven toch in een vrij land? Als jij dat wil betalen moet je dat doen. Bij Conrad zijn LEDjes (en BC547's) ze veel goedkoper. Ik verkoop trouwens 10 rode ledjes (zonder vlakke kant) voor E 0.25.

Je hebt helemaal gelijk, wouter. Ik heb nu ook een flinke voorraad van dit spul goedkoop ingekocht.

Op 1 mei 2003 19:01:03 schreef Prutsertje:
...en ook precies de reden dat ik meedoe aan een IA, mijn eigen leverancier is zelfs veel duurder met een paar RGB-leds....

Haha, dat vind ik nog eens leuk om te horen. :D

ldr's bij conrad 3 EURO en motortje 2.35

Wat betreft di IA's bij Reichelt ofzo eens in de paar maanden dat lijkt me wel wat, maar dan moet je het wel kort en een beetje kleinschalig proberen te houden. Anders wil niemand ze meer organiseren vanwege de enorme hoeveelheid werk die erin zit.

Ik betaal gewoon redelijke prijzen bij m'n electroboer. Vroeger 10 cent voor een weerstandje nu 5 eurocent. Wat alleen pas geleden duurder is geworden zijn keramische condensators. (die gele met een opschrift en geen kleurcode) Die zijn ineens 2 x zo duur geworden :( . Ze vertelden me dat ook hier de leverancier prijzen omhaag waren gegaan.

Maar mijn electroboer (Van Trijp Electronica, Roosendaal) is volgens mij nog heel redelijk met prijzen.

we kunnen allemaal zeuren over de prijzen en jullie hebben ook allemaal wel gelijk (ik vind het ook belachelijk), maar je doet er in feite zelf aan mee (ik ook hoor :)) door mee te doen aan IA's. In feite eet je de omzet van normale bedrijven als conrad ed. op, waardoor het alleen maar moeilijker krijgen.

tja, of ze gaan ff doorhebben dat ze wat aan de prijzen moeten gaan doen. Ik durf te wedden dat wanneer conrad zn prijzen verlaagd, ze opeens veeeel meer gaan verkopen.

Maar het probleem met conrad is, je moet weer minimaal voor 30 euro bestellen. Nou kan ik me dat wel voorstellen, anders zitten ze alleen maar met kleine ordertjes van 2 euro.

Verder wil ik best weleens een IAtje houden. Maar ikd enk ook dat wanneer er vaker een IA komt, dat de bestellingen per keer kleiner worden.. Nu had ik ook veeel meer besteld bij reichelt omdat ik dacht dat het voorlopig nog wel ff zou duren voordat ik weer goedkoop aan spul kom.
Ik doe de volgende wel, begin juni.

[Bericht gewijzigd door casemoddertje op ]

ik ga gewoon naar conrad.

Op 1 mei 2003 19:35:27 schreef casemoddertje:
tja, of ze gaan ff doorhebben dat ze wat aan de prijzen moeten gaan doen. Ik durf te wedden dat wanneer conrad zn prijzen verlaagd

Volgens mij is Conrad binnen NL juist een redelijk goedkope (consumenten-) leverancier. Sommige zaken (LCDs) zijn gewoon overal duur (zelfs bij Reichelt), dus IA houden (of bij mij kopen). Een LDR is een volkomen verouderd artikel, ik kan me voorstellen dat de prijs daarvan hoog is. Gewoon een fototransistor of -diode gebruiken.

Onderdelen zijn per 1 vaak erg prijzig... Koop je 1 weerstand, dan betaal je er wellicht 5 of 10 eurocent voor. Koop je er duizend, betaal je een paar euro.
Een transistortje voor 50-75 cent per stuk, of 3-5 euro voor 100 stuks, het zijn geen ongewone verhoudingen tussen detailhandel en clubs als reichelt/conrad.

Reken erop dat veel van de detailhandelskosten opgaan aan personeel, dure panden, administratie, ordering etc. In principe zou een elektronicazaak je ook zo 100 weerstanden voor een euro kunnen slijten of 100 torretjes voor 5, maar dan kunnen ze ze niet meer per stuk afzetten.

Waarschijnlijk lijken de marges groter dan ze zijn (verkoopprijs=>10x inkoopprijs), maar dat is niet zo ongebruikelijk op artikelen van een paar cent.

Bij mijn elektroboer is het soms wel raar: waar conrad duur in is bv knipperleds ( 1.20€/stuk) is mijn elektroboer goedkoop ( 0.40€/stuk) dit voor 5mm.

Voor een BC547B/BC557B betaal ik bij mijn elektroboer 0.09€.

Een instelpotmeter groot model L-serie betaal ik amper 30 cent

Ik kom tegenwoordig nooit meer bij mijn electroboer. Ze zijn gewoon hartstikke duur geworden. Een ledje kost daar 30 cent! Een gewoon ledje. Daarom heb ik ze zelf gekocht(voor maar 5 cent!) maar ik merk nu dus dat ik er veel teveel heb:D
Dus als iemand ze wilt...
Laatst heb ik trouwens zo'n leuk pakketje gekocht met allemaal soorten weerstanden op een kartonnetje. De meeste waarden(bijna allemaal!) Ze zitten allemaal per 10 op een kartonnetje. En dat voor maar 6,55. Is wel mooi en je kan er lang mee vooruit;)

Zeg Jelle, ik geloof dat jij wel een redelijke electroboer hebt weten te vinden.. in welke plaats ergens?