tesla coil en dergelijke Deel 1

Dit topic is gesloten

oke daar is het topic dan
zet hier dan alle dingen voor/van tesla coils en wimshurst machines

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Ah, het topic is gestart.
Wellicht een High Voltage of Experiments rubriek bij CO?

Enfin,
Ik ben zelf niet van plan een Marx generator te maken vanwege
het feit dat je een hoogspanningsvoeding nodig hebt.
Misschien is het wel een idee, de caps met de wimshurst generator
te laden.

Over de Leidse Fles, wanneer je in bijv een statiegeld fles water stopt..
en daarin een pvcpijpje met aan de binnenkant alufolie + contact.
en om de statiegeld fles ook alufolie met een contact.
Dan hoeft toch 't water niet zuiver te zijn zodat 't niet geleid?
je kan doe ook dieelectrica (is dat 't meervoud?) stapelen? tussen de geleidende platen.
dus.. plaat,pvc,water,pvc,plaat ?

gr. Tom

ScouBrou's Brouwmeester

Inderdaad het ziet er makkelijk uit Tom... Maar dat is het absoluut niet. Je moet zorgen dat je aan de juiste condensatoren komt en het moeiljkste is wel de flyback transformer uit een TV, hoe kom je aan de goeie? In de tv's van nu zitten flyback transformers die niet open kunnen en die niet makkelijk te gebruiken zijn voor een marx generator. Als je wilt weten naar welke je moet zoeken: http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Lab/5322/fbtype.htm
Nummer 3 is het beste in de meeste tv's die je opensloopt zit nummer 4 op het plaatje.

Ik ga twijfel nu tussen het maken van een teslacoil en een Jacob's ladder. Een Jacob's ladder lijkt me wat makkelijker en goedkoper om mee te beginnen. Ik heb voor bijde een flinke transformer nodig. Ik zou een neon sign transformer kunnen kopen maar dat tikt al gauw behoorlijk aan. Nee ik wil het goedkoop houden. Daarom wil ik er zelf 1 maken met 2 ignition coil's uit een auto. Heeft iemand hier een goed schema voor? Ik zoek iets zo rond de 9KV en 30 tot 60mA en het liefst met een input van 230 want ik heb wel dingen gevonden met 12V input maar ik vind het zo onlogisch om eerst het voltage te verlagen om het daarna weer enorm omhoog te gooien.

Hey Tom
Water geleid van nature electriciteit en dat moet ook waar wij het voor gebruiken. Het is makkelijk dus om het water te laten geleiden en de fles te laten isoleren. Het idee is om een fles te nemen met daar in zout water zodat het nog beter geleid. Dan om de buiten kant van de fles aluminium folie doen en in de dop van de fles een gat boren en daar een bout in hangen tot in de helft van het water. Dan is de buitenkant van de fles met alu folie de ene pool en de bout de andere pool. Als je er een zooi in parrallel zet kun je flink wat opslaan. Omdat deze dingen flink wat rommel geven kies ik voor poly caps, naar mijn idee zelfs goedkoper en veel simpeler, zie hier
.(je moet de poly cap wel in motorolie doen als hij klaar is.)

http://www.spacecatlighting.com/teslacoil.htm

allemaal makkelijk zelf te maken
een groot deel van de onderdelen is te samplen
en is nog redelijk makkelijk ook als je wat van elektro weet

Hallo Teslaman,

Je begon net over dat 't allemaal niet zo simpel was als dat
het eruit zag met de marx generator en flyback transformatoren enzo.

Maar dat ben ik ook niet van plan.. dus dat scheelt.

Ik wil dus nog steeds een Wimshurst generator maken..

Is het niet mogelijk om ook het water in een Leidse Fles als
dieelectricum te gebruiken??

gr. Tom

ScouBrou's Brouwmeester

Op 2 mei 2003 15:16:13 schreef ·°*teslaman*°·:
Hey Tom
Water geleid van nature electriciteit en dat moet ook waar wij het voor gebruiken. Het is makkelijk dus om het water te laten geleiden en de fles te laten isoleren. Het idee is om een fles te nemen met daar in zout water zodat het nog beter geleid. Dan om de buiten kant van de fles aluminium folie doen en in de dop van de fles een gat boren en daar een bout in hangen tot in de helft van het water. Dan is de buitenkant van de fles met alu folie de ene pool en de bout de andere pool. Als je er een zooi in parrallel zet kun je flink wat opslaan. Omdat deze dingen flink wat rommel geven kies ik voor poly caps, naar mijn idee zelfs goedkoper en veel simpeler, zie hier
.(je moet de poly cap wel in motorolie doen als hij klaar is.)

verrek dat bedoelde ik ook in die trafo topic :P
dat werkt idd goed
vooral als je 150KV erop zet
hoger heb ik ook getest maar de flessen sprongen kapot... :(

Mensen mensen mensen ik heb echt heel veel gelezen maar k kom er maar niet achter wat een MOSFET is... Kan iemand mij dta vertellen?

Hey Tom
Ik neem aan dat het wel kan maar waarom zou je dat doen? Dat is veel ingewikkelder.. Leiding water is schoon en geleid daarom redelijk goed. Je moet eens opzoek gaan bij google naar bottle capacitors. Daar kun je echt veel over vinden.

En Ace hoe kom je aan die voeding daarvoor dan? Ik wil na de vakantie ff een ignition coil gaan halen bij de auto sloperij maar moet eerst goed schema vinden.

allemaal makkelijk zelf te maken
een groot deel van de onderdelen is te samplen
en is nog redelijk makkelijk ook als je wat van elektro weet
[/qoute]
Niets aan een teslacoil is makkelijk. De lengte van je vonken hangt zelfs af van het plastic dat je kiest voor je secundaire coil. En alle onderdelen die je ziet zijn nauwkeurig berekend met heel veel formules. Neem een kijkje op: http://home.earthlink.net/~electronxlc/formulas.html

[Bericht gewijzigd door ·°*teslaman*°· op vrijdag 2 mei 2003 15:58:47

net even zitten klooien met mijn bobine op 6 volt
hij hoort wel op 12 volt
met automatisch knipperende lampjes aangestuurd: nog geeneens een halve mm
met een motortje aangestuurd: max 3 mm
verder nog nix behaald

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 2 mei 2003 15:50:14 schreef ·°*teslaman*°·:
Hey Tom
Ik neem aan dat het wel kan maar waarom zou je dat doen? Dat is veel ingewikkelder.. Leiding water is schoon en geleid daarom redelijk goed. Je moet eens opzoek gaan bij google naar bottle capacitors. Daar kun je echt veel over vinden.

En Ace hoe kom je aan die voeding daarvoor dan? Ik wil na de vakantie ff een ignition coil gaan halen bij de auto sloperij maar moet eerst goed schema vinden.

ik wikkel mijn trafo's daarvoor altijd zelf
op 1tje na die is met een vaag kastje wat ik ooit gekregen heb waar je de printplaaten uit moet klikken dat ze plat liggen voor koeling enzo en 2 aansluiting heeft..
deze leveert ongeveer 30KV

en me grootste koil was gewikkelt op 1m pvc buis met een diameter van 20 met daar een goede 5km draad op sec
en dan een paar prim. wikkeling die rechtstreeks op het lichtnet zaten

5KM draad? Hoe kom je daar aan? En hoeveel AWG heb je dan gebruikt? En heb je een apperaatje voor het wikkelen dan?

Ah, zo'n poly cap lijkt me ook wel wat..
Alleen zou ik het fijn vinden om het zodanig te ontwerpen dat
olie overbodig is.

Ik neem aan dat je wanneer je de olie weglaat alleen moet oppassen
voor het overspringen van vonken van de ene plaat naar de andere.

Zijn er verder nog dingen waar je dan op zou moeten letten?

gr, Tom
P.S. ben ook benieuwd naar die 5km draad..

ScouBrou's Brouwmeester

Slecht plan: water gebruiken als dielektricum.

Maar even voor de duidelijkheid. Kraanwater is geen zuiver water. Chemisch gezien is dit sterk verontreinigd. Zuiver water is een isolator. Even een meting gedaan met gedeminiraliseerd water, dit is nog steeds vies, maar ik had nu geen gedestileerd water voorhanden.
Meting gedaan door de meetpennen van de multimeter in het water te hangen en de waardes op het moment van contact te noteren. (De waardes verlopen snel door het ontstaan van waterstofbelletjes op de pennen.)

Gedeminiraliseerd water: 1Mohm
Kraanwater: 15kohm
500g kraanwater met een theelepeltje zout: 6kohm
500g kraanwater met twee theelepeltjes zout: 3kohm

dat was een rol dat ik bij een stage adres meegekregen had.. bij die rol stond niet op hoeveel awg maar wel de dikte in MM.. hij was 0,2mm meen ik me te herinneren of 0,3 dat kan ook ergens tussen die 2 in
was oorspronkelijk een rol waar iets van 6km op hoort te zitten..

Inderdaad daar is de olie voor ja. Je zou eventueel iets kunnen maken waardoor alle aluminium folie bedekt is aan de zijkanten als een soort isolatie over stroomdraad.

Ik heb 4 prachtigge condensatoren liggen met een waarde van 1500µf en 450Volt als ik die in serie zet kunnen ze oppeens 450*4=1800 1800Volt aan. Kan iemand mij vertellen of dit ook gebeurt als je ze in parrallel zet? En is het mogelijk een teslacoil te maken met zo'n laag voltage?

Op 2 mei 2003 16:23:00 schreef Freddy:
Slecht plan: water gebruiken als dielektricum.

Maar even voor de duidelijkheid. Kraanwater is geen zuiver water. Chemisch gezien is dit sterk verontreinigd. Zuiver water is een isolator. Even een meting gedaan met gedeminiraliseerd water, dit is nog steeds vies, maar ik had nu geen gedestileerd water voorhanden.
Meting gedaan door de meetpennen van de multimeter in het water te hangen en de waardes op het moment van contact te noteren. (De waardes verlopen snel door het ontstaan van waterstofbelletjes op de pennen.)

Gedeminiraliseerd water: 1Mohm
Kraanwater: 15kohm
500g kraanwater met een theelepeltje zout: 6kohm
500g kraanwater met twee theelepeltjes zout: 3kohm

Ja dat klopt wel maar kraanwater schijnt wel goed te geleiden op de 1 of andere duistere wijze... Omdat het dacht ik schoon was of door de deeltjes kalk die er in zweven. 1 van de 2

Jij hebt echt geluk Ace! Ik heb die grote condensatoren ook van een stage adres gehad. Echt wel handig;).

Op 2 mei 2003 16:27:45 schreef ·°*teslaman*°·:
Inderdaad daar is de olie voor ja. Je zou eventueel iets kunnen maken waardoor alle aluminium folie bedekt is aan de zijkanten als een soort isolatie over stroomdraad.

Ik heb 4 prachtigge condensatoren liggen met een waarde van 1500µf en 450Volt als ik die in serie zet kunnen ze oppeens 450*4=1800 1800Volt aan. Kan iemand mij vertellen of dit ook gebeurt als je ze in parrallel zet? En is het mogelijk een teslacoil te maken met zo'n laag voltage?

serie is spanning verhogen
par is capaciteit verhogen

Op 2 mei 2003 16:33:12 schreef ·°*teslaman*°·:

[...]

Ja dat klopt wel maar kraanwater schijnt wel goed te geleiden op de 1 of andere duistere wijze... Omdat het dacht ik schoon was of door de deeltjes kalk die er in zweven. 1 van de 2

Jij hebt echt geluk Ace! Ik heb die grote condensatoren ook van een stage adres gehad. Echt wel handig;).

stage is soms wel fijn
ik heb van mijn stage bij philips research en development een voedingskast overgehouden
2x 12v 40A =
1x 5v 80A =
1x 5v 30A =
1x 5v 10A wissel

en dat in een profi tafelkast :D

mocht ik meenemen voor 15 pleuro :D:D
zijn btw allemaal op geschakelde basis en dus perfect spanning met remote sensing erin mocht het toch nog ergens fout gaan door kabel afstand enzo :D:D
alleen als ik heel die kast aan heb en redelijk veel belast knalt de stop er uit :(

[Bericht gewijzigd door ace op vrijdag 2 mei 2003 16:42:03

Vet chill man:)!
Maar met zo'n hooge cappaciteit is het niet verstandig een teslacoil te maken... Das wel jammer.. Dan word de frequentie veel te laag. En Ace hou jij je bij het wikkelen van je transformer bezig met formules? Of wikkel je gewoon? En gebruik je nou een apparaatje?

Wou ik ben echt blij met dit topic:)

Op 2 mei 2003 15:16:13 schreef ·°*teslaman*°·:
Hey Tom
Water geleid van nature electriciteit en dat moet ook waar

puur water (H2O) is een perfecte isolator

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

neon verlichting transfo krijg je geen vonken mee (misschien halve mm), door normaal vochtige lucht kan je isolatiedoorslaag bij 1000V/1mm krijgen (lucht is de isolator) je kan een transfo van een microgolf gebruiken (secundair 2000V) en daar een charge pump achter zetten kom je toch tot een 8000V... je hebt eerder onsteekspoelen nodig tot 150kV pas wel op vanaf een bepaalde spanning krijg je ioniserende stralingen je wil niet oplichten in het donker (figuurlijk dan) en btw als je door een normale tesla coil geraakt word sta je niet meteen weer recht (of zelfs niet) MAW pas op :p dadelijk 5 CO members minder.... of blind ofzo

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Op 2 mei 2003 17:05:50 schreef ·°*teslaman*°·:
Ja maar hoe kom je aan zuiver water?

Zelf maken door pure waterstof en pure zuurstof te laten reageren ;)

Dit topic is gesloten