Wounded in Action Part 2.

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Op 16 juni 2006 12:36:11 schreef markyboy:
Nou, dan zal ik ook maar :)
[...]
2.Solderen op de vloer, en dan je KNIE verbranden doordat je op je soldeerbout steunt ...

Of je handpalm omdat je jezelf afzet om overeind te komen met de hand op de bout... Auw en een schroeiplek in het tapijt...

3. elco verkeerd aansluiten... BOEM en dan een uur een irritante piep in je oor hebben...

Of 'pok' horen nadat je het printje ingebouwd en het kastje dicht hebt. :+

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Mijn cd speler wouned in action: tijdens het solderen had ik mijn cd speler altijd op mijn bureau staan. Ik soldeer een printje, houd de bout even naar de zijkant om het printje te inspecteren, voel een lichte weerstand op de bout en kijk ernaar: de helft van de afscherming van mijn speakers weggesmolten:( Nu staat hij voortaan achter me zodat het wat moeilijker is hem te raken:)

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 17 juni 2006 13:58:12 schreef muddy:
Mijn cd speler wouned in action: tijdens het solderen had ik mijn cd speler altijd op mijn bureau staan. Ik soldeer een printje, houd de bout even naar de zijkant om het printje te inspecteren, voel een lichte weerstand op de bout en kijk ernaar: de helft van de afscherming van mijn speakers weggesmolten:( Nu staat hij voortaan achter me zodat het wat moeilijker is hem te raken:)

Plakbandje er over en klaar, gat weer dicht;)

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Op 17 juni 2006 13:58:12 schreef muddy:
Mijn cd speler wouned in action: tijdens het solderen had ik mijn cd speler altijd op mijn bureau staan. Ik soldeer een printje, houd de bout even naar de zijkant om het printje te inspecteren, voel een lichte weerstand op de bout en kijk ernaar: de helft van de afscherming van mijn speakers weggesmolten:( Nu staat hij voortaan achter me zodat het wat moeilijker is hem te raken:)

Ik blijf zo altijd in het snoer van men andere soldeerbout haken |:-(.

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Wel, nu is het eindelijk mijn beurt om me als WIA te verklaren :

- Waarom moet ik altijd aan weerstanden VOELEN of ze warm zijn?

- Hoe werkt een elco? mmh, die kan een spanningsverschil opslaan! lukt dat ook voor wisselstroom? KABLAM!!! ... Neen dus (ik ben nog altijd aan het denken om kleine elco's te gebruiken in miniatuur-tankjes)

- Je hebt geen striptang in de buurt en je besluit dan maar om de draad te strippen met je tanden, als je draad dan ook nog eens uit verschillende kleine draadjes bestaat heb je achteraf een onaangenaam tintelend gevoel aan je lippen.

- 's ochtends naar je werktafel wandelen op blote voeten, je trapt op iets, denkt "ach neen, toch niet ik", blij zijn dat het SMD is, denken "oef, gelukkig ik niet" en vervolgens op een 40PDIP trappen die dood op zijn rug lag met pootjes naar boven.

- Een vriendin hebben die je BS2 in het afwaswater stopt omdat ze vond dat ie vuil was.

- In je schakelende voeding per ongelijk een transistor die bedoeld is voor 400V verwisselen met eentje die bedoeld is voor 50 ofzo en vervolgens stukjes plastiek tegen je gezicht aan krijgen.

Wel, dat was het zowat voor mij tot nu toe, ik heb mij nog niet verbrand aan mijn soldeerbout, ik heb nog geen dure IC's vernietigd... maar wie weet wat er nog gaat komen? (neen serieus, das een vraag! als er iemand is die weet wat er gaat komen, laat het mij weten :))

I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am
Henry S.

Moderator

Heden overleden: mijn dierbare soldeerbout, een Antex XS25. Na meer dan 15 jaar trouwe dienst is zijn lichaam plotseling koud geworden.
Zijn opvolger is bekend, een nieuwe Antex XS25. Moge deze het werk van zijn voorganger met veel plezier voortzetten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 23 juni 2006 18:12:32 schreef Henry S.:
Heden overleden: mijn dierbare soldeerbout, een Antex XS25. Na meer dan 15 jaar trouwe dienst is zijn lichaam plotseling koud geworden.
Zijn opvolger is bekend, een nieuwe Antex XS25. Moge deze het werk van zijn voorganger met veel plezier voortzetten.

slavendrijver :P

-

Op 23 juni 2006 18:06:07 schreef Ununoctium:

- Een vriendin hebben die je BS2 in het afwaswater stopt omdat ze vond dat ie vuil was.

Bs2????????

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
onze site -- -- -- |Siemens - LOGO! rocks| "HELP! het werkt!!!"

Op 23 juni 2006 18:12:32 schreef Henry S.:
Heden overleden: mijn dierbare soldeerbout, een Antex XS25. Na meer dan 15 jaar trouwe dienst is zijn lichaam plotseling koud geworden.
Zijn opvolger is bekend, een nieuwe Antex XS25. Moge deze het werk van zijn voorganger met veel plezier voortzetten.

hm, treurig. :'( maar dat is een goede gelegenheid om wat nieuws te kopen. tweedehands magnastat bijvoorbeeld... (die van mij was maar 25 euro+ 5 nieuwe puntjes)

bij het bouwen van een benodigd push-pull versterkertje zijn er veel torren en opampjes doorgegaan... bij 1 kwamen zijn ingewanden naar buiten zakken... was ik even blij dat ik dus net niet voelde of er ook iets warm werd...

nog eentje, maaar die is niet van mij: op de print de ingang en de uitgang van de wisselspanningsadapter kortsluiten. 'hee, die adaptor is ook niet goed jah... ' 'probeer deze maar, is wel goed..' 'neehoor, doet ook niks..' 'jij *$!@#&*^@!* nu hebben we dus geen adaptors meer. ga heel vlug wat nieuwenhalen'

[Bericht gewijzigd door MAH op vrijdag 23 juni 2006 20:28:35

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

BS2???

En dan nu allemaal "Aaah, nen BS2" zeggen:

Basic Stamp 2

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

henry: antex.. hmm, ik heb lekker een weller wsd50 staan :).
ach ja, wounded in action.
laatst nog weer kortsluiting doordat mijn printje was kortgesloten via 4 stukjes miniscule tin over eilandjes.
en draad afstrippen met je tanden, doe ik alleen met die kleine voor in je breadboard, ik zit erop te wachten dat ik een mooi gleufje in m'n tan krijg :+.

Take a parachute, and jump!
Henry S.

Moderator

Wat nou Antex hmmm... Doet niet onder voor Weller!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hier weller WSD81 in aantocht en Fluke 112:) oh wat zal ik gelukkig zijn:)

nu nog iemand inhuren die de datasheets voor me leest;)

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
KT88

Overleden

Op 23 juni 2006 20:05:51 schreef Henry S.:
Wat nou Antex hmmm... Doet niet onder voor Weller!

http://zelfbouwaudio.nl/forum/images/smiles/icon_eek.gifhttp://zelfbouwaudio.nl/forum/images/smiles/icon_eek.gifhttp://zelfbouwaudio.nl/forum/images/smiles/icon_eek.gifhttp://zelfbouwaudio.nl/forum/images/smiles/icon_eek.gif

Misschien is HF minder kritisch dan audio....:+

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 23 juni 2006 18:12:32 schreef Henry S.:
Heden overleden: mijn dierbare soldeerbout, een Antex XS25. Na meer dan 15 jaar trouwe dienst is zijn lichaam plotseling koud geworden.
Zijn opvolger is bekend, een nieuwe Antex XS25. Moge deze het werk van zijn voorganger met veel plezier voortzetten.

Heb ook al menige soldeerbout moeten begraven. Op de laatste zijn grafsteen stond:

Afscheid van een trouwe vriend.
Hij verwarmde steeds zonder moeite zijn omgeving met zijn warme gemoed.
Hij was een hete van aard maar heeft uiteindelijk toch het loodje gelegd, in deze loodvrije tijden.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 24 juni 2006 18:34:08 schreef big bang:
[...]

Heb ook al menige soldeerbout moeten begraven. Op de laatste zijn grafsteen stond:

Afscheid van een trouwe vriend.
Hij verwarmde steeds zonder moeite zijn omgeving met zijn warme gemoed.
Hij was een hete van aard maar heeft uiteindelijk toch het loodje gelegd, in deze loodvrije tijden.

- - big bang - -

Ik heb al menige soldeerpunten moeten begraven. waren van die goedkope dingen :) heb nu weer wat nieuwe gekocht, alleen de verkeerde:(

Op 24 juni 2006 18:37:44 schreef William van t Hul:
[...]
Ik heb al menige soldeerpunten moeten begraven. waren van die goedkope dingen :) heb nu weer wat nieuwe gekocht, alleen de verkeerde:(

Levend begraven in de vuilnisbak >:)

Op 23 juni 2006 18:06:07 schreef Ununoctium:
- Je hebt geen striptang in de buurt en je besluit dan maar om de draad te strippen met je tanden, als je draad dan ook nog eens uit verschillende kleine draadjes bestaat heb je achteraf een onaangenaam tintelend gevoel aan je lippen.

Heb dat ook al voor gehad met draadjes waar spanning op stond.

Of iemand een dreun met m'n elleboog op zijn gezicht verkocht toen ik in een reflex wegtrok toen ik spanning voelde.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Henry S.

Moderator

Op 24 juni 2006 16:43:11 schreef KT88:
[...]
[afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding]

Misschien is HF minder kritisch dan audio....:+

De Antex stiften hebben een grote warmtebuffer, blik en grote componenten solderen gaat dus ook probleemloos met 25W. ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 24 juni 2006 19:02:42 schreef Henry S.:
[...]
De Antex stiften hebben een grote warmtebuffer, blik en grote componenten solderen gaat dus ook probleemloos met 25W. ;)

daarvoor heb je toch het Pistool:)

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Op 24 juni 2006 19:02:42 schreef Henry S.:
[...]
De Antex stiften hebben een grote warmtebuffer, blik en grote componenten solderen gaat dus ook probleemloos met 25W. ;)

jemig, 25 watt, aargh, ik moet er niet aan denken!
leuk, grote warmte buffer, maar als ie dan "koud" is, moet je weer wachten tot ie weer warm is...
geef mij maar mijn welller wsd50, nog puntjes zat voor (5) en ook mijn conrad digi-s 60watt stationnetje doet het nog.

Take a parachute, and jump!
Lucky Luke

Golden Member

we dwalen af, we moeten hier verwond zijn!
heb weer een stuk uitgedroogde/afgestorven huid op mijn duim (kunstmatig eelt zegmaar) keurig in de dikte van de draad die ik "iets" te dicht bij de print vasthield toen ik hem vastzoldeerde. doet nu geen zeer, maar wel zolang je de draad beethebt. trek je je hand terug, is die draad weer los...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik heb nog steeds 2 littekens (vage vlekken op m'n huid) van m'n hetesoldeerbout + gewone soldeerbout;(. Dacht dat ze wel weg zouden gaan:+.

Woei! *heeft etsbak*

Dit topic is gesloten