Wounded in Action Part 2.

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Op 24 juni 2006 19:08:43 schreef pcnerd:
[...]
jemig, 25 watt, aargh, ik moet er niet aan denken!
leuk, grote warmte buffer, maar als ie dan "koud" is, moet je weer wachten tot ie weer warm is...
[...]

Hij wordt niet koud, dat is het 'em juist! Als je dat niet snapt blijf je maar lekker met je Weller spelen.
En dat is het laatste wat ik er over zeg.

En nu maar weer on topic.
Met een verse bout komen er vast weer WIA's van deze kant.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

heb weer een stuk uitgedroogde/afgestorven huid op mijn duim (kunstmatig eelt zegmaar) keurig in de dikte van de draad die ik "iets" te dicht bij de print vasthield toen ik hem vastzoldeerde. doet nu geen zeer, maar wel zolang je de draad beethebt. trek je je hand terug, is die draad weer los...

Daaraan herken je de echte vakman: de eigen duim is onbelangrijk, als de draad maar goed bevestigd is!
Maar toch... doe zulke gekkige dingen niet als je met netspanning of met HS aan de slag bent. Je wil (als je het overleeft) niet voor de rest van je leven als een monster door de wereld gaan...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Nou laat ik ook eens een domme actie hebben begaan.

Een kabel uit de knoop halen terwijl je staat. Je doet een arm omhoog om de kabel glad te trekken en slaat daarmee de knokkel van je linker wijsvinger in een draaiende plafond ventilator. Dat doet ECHT zeer, heb nu dan ook een blauwe vinger :'(:+

een ander ongemak...vandaag kwamen bij de kanovereniging waar ik bestuurlid ben een aantal groepen kinderen kijken of het wat voor hun was.....

heel de dag met mijn korte broek door brandnetels, bramen gelopen. doornaast nog de nodige muggen en horzels tegen gekomen....je wilt niet weten hij mijn onderbenen eruit zien

vandaag bezig geweest om mijn scoopje te repareren. ik dat ding openmaken, blijkt meteen al dat de verbinding van de bncplug niet vast zit. mooi, dat kunnen we wel oplossen, dunne punt op de bout en aan het werk. even later klaar en kan ik de boel weer in elkaar zetten om hem te testen. bij de laatste schroef... die valt me dus naast de beeldbuis en rolt vervolgens weg. grom, ik dat ding schuin daarna voorzichtig op de kop maar die schroef hoorde ik niet meer. na veel geloer, gekijk, gepruts met een magneetje op een uitschuifbare antenne de moet maar op gegeven en dar ding uitelkaar gedraaid. maar nog niks. nog verder uitelkaar, jah, daar zit ie! kklem onder de hooftprintplaat. na veel gepruts dat ding weer terug, scoop weer inelkaar, bleek dat hij het nog niet deed................. en telkens maar uitkijken dat ik niks aanraak in dat ding... dit was een vermoeiende zaterdag.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

kennis van me... een 80watts bout.
Zat met sandalen aan te solderen en laat die bout eerst *goed* warm worden.

Laat hem daarna met de punt omlaag in zijn voet vallen.
Zag er niet echt fijn uit :7

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...

Ik ben met een 50 volt 5 amp voeding bezig
met een zener diode en een 2n3055
De eerst test
spaning er op
zener diode word Bloed heet en 2n3055 verkleurd

spanning er af
even de schakeling ontladen..( elco's)

alleen even vergeten dat ik dat niet moet doen met
me meet pennen van me multimeter..

pang knetter gat in me print
2n3055 naar *(^&(*^(*)^&*&*

leuk he elektronica

Cq3 cQ3

omg. niet heel handig. maar een gat in deprint van je voeding of van je miltimeter?
pak in het vervolg maar gewoon ff een weerstand :P

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Ja zal ik doen !! lol
Maar er zit dus een gat in me Printje
waar ik sluiting heb gemaakt..baal baal

Cq3 cQ3

this thread is worthless without pics :+

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
Henry S.

Moderator

Op 25 juni 2006 00:30:26 schreef BoudewijnEctor:
kennis van me... een 80watts bout.
Zat met sandalen aan te solderen en laat die bout eerst *goed* warm worden.

Laat hem daarna met de punt omlaag in zijn voet vallen.
Zag er niet echt fijn uit :7

Hmmm, een dikke drup tin op de sok is al schroei,auwww :P

Wat zal dat gestonken hebben...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Enige tijd geleden op het werk:

Iemand gaat de spanning controleren aan de uitgaande kant van een 120A scheider (overbelastingsbeveiliging); wat hij niet gezien had was dat de meetsnoeren nog in de gaten van de stroommeting zaten.

Gevolg: WAF, 2 meetpennen een stuk weggebrand, koperen schijnkleur tegen de binnenkant van de kastdeur en pijnlijke ogen. Ze zijn nadien met hem naar de medische dienst gereden en heeft dagen thuis gezeten met lasogen.

Multimeters (die er niet tegen beveiligd zijn) wegleggen met de meetsnoeren in de stroombussen is bij ons DOODzonde.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 16 juni 2006 12:36:11 schreef markyboy:
Nou, dan zal ik ook maar :)
1. er achter komen dat 1mm isolatie op een tang gewoon 5Kv doorlaat :)

Hoe kom je daar nou achter?

nou je zult het wel voelen :+

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...

Op 23 juni 2006 18:06:07 schreef Ununoctium:
- Je hebt geen striptang in de buurt en je besluit dan maar om de draad te strippen met je tanden, als je draad dan ook nog eens uit verschillende kleine draadjes bestaat heb je achteraf een onaangenaam tintelend gevoel aan je lippen.

Verhaal wat ik ooit eens heb gelezen: engelsman wil telefoonkabel verlengen, draad is helemaal vastgespijkerd tegen de muur, doet dat dus ter plaatse, onder 't tweepersoonsbed. Ook met z'n tanden. Dan wordt er gebeld...

...en heeft de beste man ook nog een bult op z'n kop omdat-ie omhoog schrok..

man man man ik hou het op verbrande vingertoppen ...

zou die weerstand warm hebben, aw ja dus :s

grrrr die component valt nu niet uit zijn gaatjes terijl ik hem los soldeer ... aw die is heeeeeeeeet, misschien had ik zo lang niet mogen zitten pielen om hem los te krijgen

effe het de schroevendraaien dat deksel openwrikken ... vlam schiet je er dan niet plost door, stuk vel eraf

tindruppens op je handen enzo, altijd gezellig, vooral als ze niet snel afkoelen

draadje ontmantelen met je tanden, isolatie tussen tand en tandvlees

met je voet achter de draad van de soldeerbout blijven hangen, (al tig keer gebeurd, maar nog nooit de bout de grond in gedropt !)

soldeerbout een hele namiddag op statief laten staan, en dan savonds de boel opruimen, en vergeten dat ie zooooo heet was

nja dat is het zo denk ik

wounded components in action: 555 inductief belasten, zonder vrijloop, net als je denk ah het werkt lekker BOEM 555 is zijn dak kwijt, en ik ferm geschrokken

verder houden we het hoer vooral op vingers die vervellen, van de hitte (systematisch de pijngrens bij het desolderen van (hette !) componenten verleggen ;) )

haha.
mijn wellertje kan ik eindeloos achter elkaar aan laten staan, zonder dat ie warmer wordt, dat kreng houdt 'm echt perfect op 325 graden :).
ook voor jouw tijd daarvoor zo te zien, die goedkope boutjes worden idd steeds heter, daarom zijn ze ook wat ongeschikt voor delicatere elctronica.

Take a parachute, and jump!

tis een weller hoor, een echte weller, de bout wordt niet heet (op de punt na dan :+) maar het statief wel ;)

Ik weet niet als deze als is geweest. Weerstandje te veel stroom door heen jagen zonder dat je het door hebt en dan even vast pakken.....

Op 1 juli 2006 21:47:31 schreef reneonline:
Ik weet niet als deze als is geweest. Weerstandje te veel stroom door heen jagen zonder dat je het door hebt en dan even vast pakken.....

jeetje, dat is een van de dingen die ik nog nooit heb meegemaakt, over het algemeen weet ik welke weerstandjes het warm hebben, en raak ze niet aan. verder heb ik een temp. sensortje bij mijn (goedkope) multimeter, is zéér nuttig bij dit soort dingen (vooral bij het verwarmen van constantaandraad).

Take a parachute, and jump!

Dat was het eerste jaar dat ik een beetje bezig was met elektronica, toen lette ik niet echt daarop. Was gewoon een beetje te proberen tot dat het goed was. En toen werd hij opeens gloeiheet:p Het was volgens mij een 10 ohm weerstandje als ik me niet vergis.

Op 1 juli 2006 22:12:43 schreef reneonline:
Dat was het eerste jaar dat ik een beetje bezig was met elektronica, toen lette ik niet echt daarop. Was gewoon een beetje te proberen tot dat het goed was. En toen werd hij opeens gloeiheet:p Het was volgens mij een 10 ohm weerstandje als ik me niet vergis.

op 10 volt? 1 ampere stroom, 10 w, 0,25 w weerstandje, auwa!

Take a parachute, and jump!

Het volgende zou ooit in België gebeurd zijn. Zonder standaard-Belgen-moppen-ondertoon :-)
(jaren 60) Een man had een aantal mensen gebeld, zich voordoende als PTT-medewerker, dat er een storing was geconstateerd in de telefooncentrale waardoor alle toestellen wel eens gloeiend heet zouden kunnen worden. De beste remedie was het toestel in een emmer met koud water te zetten.
Hoewel bijna niemand daar in trapte, hadden een paar oude dames het toch opgevolgd. Met alle defecten vandien.

Er schijnt eens ergens in het zuiden van Nederland een monteur geweest te zijn die een fase en een nul verwisseld had in een kopstation(?) In ieder geval een groot deel in de regio waar koelkasten, TV's, Radio's, lampen, enz, enz naar de eeuwige stroomvelden zijn gestuurd wegens een te hoge spanning. 380v waar dat 220v had moeten zijn.

Beide uit overlevering aan de stamtafel en in "leuke feiten rubrieken" van minder gerenomeerde roddelbladen. :-)

Klinkt wel leuk. :-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

zonder grappen dat laatste is vorig jaar in sommige buurten in belgië voorgevallen. no kidding! mensen hebben wrsch nog altijd niks gezien voor schadevergoeding ma swat typisc belgisch ( en ja ik ben belg :) )

My Tube is bigger then yours
KT88

Overleden

In Holland zou dat eerste grapje van Fantomaz misschien nog wel lukken als men erbij vertelde dat er een korting op de telefoonrekening zou plaatshebben >:-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Dit topic is gesloten