Sony TA-1630 versterker, rechter kanaal doet het slecht

De waardes die ik gemeten heb lagen rond de 21K... voor een preciese waarde zal ik weer even moeten meten.
Ik heb gemeten over de buitenste pootjes!

Ik zie net dat het betterijtje van m'n metertje leeg is...
Die zal ik dan maar eens gaan vervangen...

[Bericht gewijzigd door Boet op ]

Als je over de 2 buitenste pootjes meet heeft de loper ook helemaal geen invloed, blijkbaar weet je nog niet wat een potmeter is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Potentiometer

Je meet dus de vaste waarde van de potmeter, en vaak staan er ook getallen ingeslagen/opgedrukt.

20k (opdruk 20k of 203) is een normale waarde voor een potmeter (kleine k want je spreekt over kilo, niet over Kelvin).

Op 31 mei 2006 18:19:52 schreef Henry S.:

En vaak staan er ook getallen ingeslagen/opgedrukt.

Bij deze niet.

20k (opdruk 20k of 203) is een normale waarde voor een potmeter (kleine k want je spreekt over kilo, niet over Kelvin).

Oké! kleine k... weer wat geleerd! (CO is echt leerzaam!:D)

[Bericht gewijzigd door Boet op ]

De waarden die ik heb gemeten:
21.2k en 22.5k.

Twee 25k potmeters nemen en testen.

Ik heb de potmeters erin gesoldeerd, en de bias aan beide kanten afgesteld op 24mV.
Ik meet nu aan beide kanten over beide weerstandshelften 24mV.
Ik ga er zo even geluid in stoppen om te testen.

Tot zo ver lijkt het goed. :)

Jep, wat je zegt... Tot zo ver...
Het rechter kanaal doet het prima! Maar het linker kanaal spettert. Zou dit komen door een te lage bias, een te hoge bias, of iets anders?

wat is spettert?
ik heb ook een amp gehad die spetterde blijkt dat het 1 transistor was in de eindtrap die defect was.

Nou, als er een bas ofzo in de muziek komt, dan spettert/kraakt het geluid.

Blijft dat bij iets meer bias?

Nu ik de bias aan beide kanten op ± 30mV heb gezet, klinkt het geluid goed. Er zit wel wat meer ruis op de ene kant dan op de andere kant, maar de biasspanning veranderen helpt hier niet bij. Dit zal wel komen doordat de kap eraf ligt.

Controleer de emitterweerstanden nogmaals, soldeer ze eruit en meet aan beide helften.
Meet ook de basisweerstanden aan de eindtorren naar de voedingsrails, die dienen om lading uit de basis af te voeren.
Als die defect zijn, heb je dit effect ook (plus warmtedissipatie).

De emitterweerstanden meten aan beide helften ongeveer evenveel weerstand.
De basisweerstanden zal ik opzoeken op de print, en ook even doormeten.

Op 1 juli 2006 09:19:24 schreef Boet:
De emitterweerstanden meten aan beide helften ongeveer evenveel weerstand.

En hoeveel is dat?

Miss verrotte elco's?

hmm... Ik heb ze er net weer in gezet... Op de weerstand staat het volgende:

MPC2 0.47Ωkx2
FU-764

Verrotte elco's zie ik zo gauw niet.

En hoe staat het met de basisweerstanden?

Die moet ik nog even zoeken op de print.

Beste,

Ik weet niet of je nog aan je TA1630 bezig bent, maar ik had een soortgelijk probleem met mijn TA1630. Met een toongenerator en een scoop zijn we erachter gekomen dat het probleem in de eindtrap zat. Ik ben toen torren gaan verzamelen en alle torren van het rechter kanaal gaan testen met een multimeter van 5 euro (GAMMA). Om die torren te testen heb ik ze een voor een losgesoldeerd en gecontroleerd. Ook heb je de twee potmetertjes gesmeerd met contactspray, en alle twijfelachtige soldeerverbindingen opnieuw gesoldeerd. Uiteindelijk bleek een eindtor slecht te zijn. Ik heb toen beide torren (van het rechter kanaal) vervangen door een TIP31B (NPN) en een TIP32B (PNP). De versterker werkt nu goed en de eindtorren van het linker en het rechter kanaal geven dezelfde warmtedissipatie. Alles lijkt dus goed te zijn, alleen de bias nog controleren.

Goedendag! Mijn complimenten voor de geweldig goede website!
Ik ben nieuw hier en op het gebied van electronica weet ik maar heel weinig, hoewel ik reparaties met logisch denken in het algemeen wel voor elkaar krijg. Elektrotechniek is meer mijn ding. Maar niet deze keer. Al zoekende kwam ik op deze draad terecht die al heel oud is. Toch hoop ik dat ik er nog op aan kan sluiten en iemand mij verder kan helpen. Mijn Sony TA-1630 mist het rechter kanaal na jaren goed gefunctioneerd te hebben. Er is slechts een hele zachte brom te horen.
Doordat uit de hoodtelefoonuitgang ook maar één kanaal komt veronderstel ik dat het probleem in de voorversterker zit.
Maarook: Bij het afkoppelen bleken de luidsprekers verkeerd aangesloten te zijn en doordat er een set MFB-boxen aan hangt (met een gezamelijke massa) is er dus in feite kortsluiting ontstaan tussen beide uitgangen. Wellicht is dit van invloed geweest?

In het begin van deze draad wordt gesproken over torren met geöxideerde pootjes die een probleem kunnen vormen Dit zou zijn de 2SC458. Ik heb er twee met zwarte pootjes maar die heten: C1345 (niet met 2S ervoor) Ik kan nergens de genoemde 2SC458 vinden (zowiezo komt er nergens 2S voor). In het schema hebben alle torren de code 2S. De C1345 van mij komt in het schema niet voor. Op die plaats heten ze 2SC1362 in het schema, maar bij mij zitten die heel ergens anders. Dat geldt voor meer torren trouwens of ze hebben een heel andere benaming. Er kunnen zelfs verschillen tussen L en R zijn.

Samengevat:
Waar kan het probleem zitten als ook de hooftelefoon niet werkt en kan de foute LS-aansluiting een oorzaak zijn?

Met vriendelijke groet.