waarde knutselaars,
ben net in bezit gekomen van een stationsuurwerk. Werkt op 220 en heeft een puls nodig om te lopen...
Heb geen idee wat een en ander betekent... Op welke wijze krijg ik zoiets aan het lopen?
Stationsklokken maken gebruik van een moederklok. Vroeger liep de klok zelfstandig een minuut in 59 seconden en bleef dan hangen tot de moederklok het signaal gaf dat de volgende minuut kon beginnen. Volgens mij geven de moderne moederklokken een puls per seconde maar dat weet ik niet echt zeker.
----edit----------------
als ik die bovenstaande link van Marcel volg lijkt het nog wel een sminder eenvoudig te kunnen zijn dan ik me voorstelde.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]
Zet er voedingsspanning op en kijk eens wat hij al of niet doet. en kijk er eens binnen in wellicht zit er een aansluitschema o.i.d. en kun je testetn emt een drukschakelaartje
voedingsspanning aangesloten, klok reutelt wel, maar wijzers lopen niet. kortsluiten van pulsingang geen effect.
geen schema aan de binnenzijde! De twee draadjes waarop de puls ontvangen zou moeten worden, zijn duidelijk telecom draadjes, massieve kern, R/B gekleurd....
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
hoera! succesje: op basis van 2 serie 9V batterijen en elke keer ompolen de wijzers aan het lopen gekregen.... Nu het volgende probleem te tackelen: hoe kan ik een puls van 18-24V maken die eens per minuut er is en ook steeds ompoolt? Suggesties?
pcnerd
Take a parachute, and jump!
Op 2 juli 2006 12:31:34 schreef hobbieprutser:
hoera! succesje: op basis van 2 serie 9V batterijen en elke keer ompolen de wijzers aan het lopen gekregen.... Nu het volgende probleem te tackelen: hoe kan ik een puls van 18-24V maken die eens per minuut er is en ook steeds ompoolt? Suggesties?
h-brug + 555/andere timer voor je minuut.
Op 2 juli 2006 12:34:05 schreef pcnerd:
[...]
h-brug + 555/andere timer voor je minuut.
Que ?
Een RC oscillator a-la 555 is *veel* te onstabliel voor een klok, denk eerder aan een kristal oscillator of een deler die de klokpuls uit het lichtnet haalt
niet te snel. mijn kennis is wat weggezakt... Een h-brug. tot voor een paar minuten nooit van gehoord. timer-ic tjes als 555 wel... svp in simpel nederlands een toelichting of een link.
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Op 2 juli 2006 12:51:44 schreef hobbieprutser:
niet te snel. mijn kennis is wat weggezakt... Een h-brug. tot voor een paar minuten nooit van gehoord. timer-ic tjes als 555 wel... svp in simpel nederlands een toelichting of een link.
een H-brug is voor het ompolen:)
Op 2 juli 2006 13:12:55 schreef Aart:
Natuurlijk zijn we als Co blij met actieve leden, maar je vele posts vallen mij de laatste tijd regelmatig op als minder bruikbare bijdragen. Let daar mogelijk iets beter op.Zie dit als opbouwende kritiek, vele leden zijn eerder door zo een soort fase gegaan.
![]()
Is dit @ * Ibanez ??
Dan zal ik mijn best doen om zo formeel mogelijk te zijn.
[Bericht gewijzigd door Ibanez op ]
@ pcnerd: Een 555 haalt een nauwkeurigheid van ongeveer 3%, hetgeen me voor een klok niet voldoende lijkt. 
Natuurlijk zijn we als Co blij met actieve leden, maar je vele posts vallen mij de laatste tijd regelmatig op als minder bruikbare bijdragen. Let daar mogelijk iets beter op.
Zie dit als opbouwende kritiek, vele leden zijn eerder door zo een soort fase gegaan.
OK. begrijp dat h-brug voor ompoling zorgt... Zie echter nog niet de link met klokpuls. Moet bv de voeding op deze h-brug constant zijn of juist de spanningspuls waardoor eea ompoolt?
wat heeft hij nodig om verder te stappen ?
om de minuut de polariteit omdraaien ? of een puls per minuut ( positief / negatief ) ?
-Edit-
Kijk hier eens ...
uit dit topic : http://www.circuitsonline.net/forum/view/7601/1/klokken
[Bericht gewijzigd door Sine op ]
Mocht je er niet uitkomen, kijk hier maar dan eens op.
Ik heb na vele pogingen mijn pulsgenerator daar ook gekocht, de mensen helpen je goed en ze zijn snel in service.
http://www.radioclockcontrol.com/
Even voor de duidelijkheid:
Dit gaat over de stationsklok type met de rode wijzer
met een cirkel erin en een blauwe behuizing.
De 220V aansluiting is voor de secondenwijzer, die alleen van zijn plaats komt als de grote wijzer een plus krijgt.
De grote wijzer-puls heeft een wisselende puls (om de minuut) en kan ingesteld worden op 12 en 24 volt.
(ik raad 24 volt aan, op 12 blijft die bij mij nog wel eens hangen, 24 niet.)
brains
Special Member
ik kan me herinneren dat ik ooit in een boekje van de elektuur een speciale schakeling voor het aansturen van stationsklokken heb gezien.
Als ik me niet vergis ging het om de 300 series, boekjes met 301, 302 etc schakelingen.
Anders in een oude elektuur tussen, pak hem beet, 1997 en 2003 maar dat kun je zo nakijken op hun website.
Misschien heb je er wat aan.