In alle beschrijvingen van stappenmotoren zie ik dat de stap afstand 1,8 graden bedraagt. Maar nu moet ik om de 360/24=15 graden stoppen. Dat zijn 8,3333333 stappen.

Weet iemend hoe ik dat het eenvoudigst kan doen.

Tandwielverhouding 1:3, dan kun je 25 stapjes doen?
En anders: d'r schijnen drivers te zijn die 'micro-stappen' doen, vraag me niet wat het precies is, maar dat las ik ooit ergens. (Sowieso kun je half-step doen door 2 fasen tegelijk te bekrachtigen, maar dat zou jou probleem niet geheel oplossen.)

Heb zelf geen ervaring met stappenmotoren, maar weet je zeker dat elke stappenmotor 1,8 graden per stap doet? Is dat niet afhankelijk van het aantal polen (danwel het aantal fasen) en dus model-afhankelijk? Het zal toch niet zo zijn dat alle stappenmotoren in de wereld alleen per 1,8 graden kunnen stappen? Waar haal je die info vandaan, want het klinkt me niet waarschijnlijk in de oren.

Jochem,

Als ik kijk bij leveranciers van stappenmotoren zie ik uitsluitend "step angle 1.8" en 200 stappen per omwenteling

Er zijn stappenmotors die 300 stappen doen per omwenteling. Dat is dus 1.2 graden per stap.

Door bijvoorbeeld op spoel1 5 volt te zetten en op spoel2 2.5 volt te zetten kun je hem nog kleinere stappen laten doen (quarter step, of deze uitspraak al bestaat weet ik niet) Een stappenmotor kun je eigenlijk exact op de 0.1 (of minder) graad afstellen door de spoelen analoog aan te sturen (dus niet aan-af maar 0-0.2-0.4-0.6-...). Hoe je het moet doen is een beetje zoeken.

Yo Freak,

Waar zijn deze motoren te koop.
Ben ze op het net niet tegengekomen.

veel stappenmotors uit printers zijn 7,5 graad per stap

Hi,
Heb zelf uit een HP printer een stapmotor genomen voor een schuifplateau te realiseren. is ook 7,5/stap.
Dan de half-step methode gebruiken. Als het direct gaat vanaf de motor-as (ligt dus ook aan de belasting) dan kies daarvoor want tandwiel overbrengingen zo perfect te krijgen zoals jij dat wenst is ook weer een vak appart. (Ze mogen immers 0 speling hebben t.o.v. elkaar!)

Dus nu op zoek naar printers met een stappen motor.
Nog advies welk type printer het beste is.

Op 11 juli 2006 11:10:58 schreef Gharryh:
Yo Freak,

Waar zijn deze motoren te koop.
Ben ze op het net niet tegengekomen.

weet ik niet, ik weet alleen dat ze bestaan

Op 11 juli 2006 19:47:53 schreef Gharryh:
Dus nu op zoek naar printers met een stappen motor.
Nog advies welk type printer het beste is.

Ik heb HP dekjets ervoor gesloopt.. meerdere dus. De gegevens van de motoren:
http://www.eminebea.com/content/html/en/motor_list/pm_motor/pdf/pm55l0…

Ik kan er één afstaan, dan heb ik er zelf ook nog één over als reserve. Geen idee wat ze kosten, maar de verzending binnen nederland gaat 5,50 kosten helaas. (Past niet in brievenbus dus wordt pakketpost tot 5kg)
Kunnen we eventueel per email verder afspreken.

Laat maar even weten dan
Fred

edit: de motor is voorzien van een tandwiel op de as en het aansluitstekkertje heb ik er ook nog wel bij.

Of als het niet ZO nauwkeurig hoeft doe je af en toe een stapje meer of minder om het weer te laten kloppen ? :)

voor de mensen die willen weten waar je aan zulke stappenmoter kan komen, ik heb de mijne besteld op

http://www.stappenmotor.nl

gr.

In oude harde schijven zitten er in met heel kleine stapjes.

De bedoeling is dat de motor een draaischijf voor locomotieven aandrijft met 24 posities en de beide rails moeten wel exact tegenover elkaar komen anders ontspoort de trein, net als in het groot :-)

Op 11 juli 2006 23:07:29 schreef Stynus:
In oude harde schijven zitten er in met heel kleine stapjes.

én niet te vergeten héél gering vermogen/kracht.
Ligt er natuurlijk aan waarvoor je zoiets nodig hebt, maar voor mijn schuifplateau van ca 50Kg zijn ze toch wat aan de zwakke kant ;-(

Op 11 juli 2006 23:29:45 schreef Gharryh:
De bedoeling is dat de motor een draaischijf voor locomotieven aandrijft met 24 posities en de beide rails moeten wel exact tegenover elkaar komen anders ontspoort de trein, net als in het groot :-)

DAAR ga IK dus ook nog aan beginnen. Momenteel één in gebruik voor mijn schuifstation, een draaischijf maak ik er zo ook mee. Dank een tandriem heb ik met deze motor een resolutie van 0,3mm op het schuifstation. Voor H0 spoor is dat prima.
Wat misschien dan meteen interesant is voor jouw: De besturings electronica heb ik er ook al voor klaar!

Stappenmotoren kun je heel precies aansturen met microstepping, eigenlijk is dat gewoon pwm op de spoelen.

Hallo Bobo1op1,

Is dat ook te doen met een PIC en heb je daar voorbeelden van. Het gebied is nogal nieuw voor mij.

Op 11 juli 2006 23:42:25 schreef Gharryh:
Hallo Bobo1op1,

Is dat ook te doen met een PIC en heb je daar voorbeelden van. Het gebied is nogal nieuw voor mij.

Per email al meer info gestuurd.
Nieuwe gebieden kunnen aangeleerd worden, zo zijn we allemaal ooit begonnen. No problem. Vanzelfsprekend is alles PIC bestuurd, dus ook daar zijn vele open mogelijkheden.

Op 11 juli 2006 22:24:57 schreef belvend:
[...]
maar de verzending binnen nederland gaat 5,50 kosten helaas. (Past niet in brievenbus dus wordt pakketpost tot 5kg)

let op: die tarieven zijn veranderd, er is nu 1 tarief tot 10kg, prijs zit tussen de oude 5kg en 5-10kg tarieven in.

@eerste vrager: je kan natuurlijk gewoon een interne teller bijhouden die de gewenste stand bijhoudt, en dan steppen naar de dichtbijzijnde waarde. Dat geeft een beetje 'quantiseringsruis', maar niet eens zo veel. Dit lijkt een beetje op de methode om bv een lijn te tekenen in pixels als die lijn niet door het midden van de pixels loopt, of het bijhiuden van de tijd als je interrupts geen lekkere verhouding hebben met de resolutie van je tijd registratie (bressenham algoritme?).

Ik ziet het Wouter,
is nu dus tot 10Kg 6,20 geworden... lekker.. wordt het verzenden binnen nederland dus Wéér duurder.

250gram binnen euro is maar 2,85, in nederland nu dus 6,20.. belachelijk voor woorden!

Op 12 juli 2006 16:55:27 schreef belvend:
250gram binnen euro is maar 2,85, in nederland nu dus 6,20.. belachelijk voor woorden!

250..500g binnen busformaat is goedkoper.

grappig: 100 gram niet-bus-formaat is goedkoper naar europa dan binnen NL!