Ben bezig met bouwen van een klok, prototype met kleine 7-segment displays werkt.
Het display, CA type, wordt aangestuurd door een 247 die de segmenten aan massa trekt. De vier segmenten multiplex (5ms) ik met een BC547 aan +5V. Tot zover geen problemen.

Het definitieve ontwerp moet met 60mm 7-segment displays worden uitgevoerd. Deze werken op ca.10V, met een BC547 12V schakelen door de PIC werkt niet logisch (NPN). Maar wie heeft er een oplossing hoe ik het wel werkend krijg?

Om de een of andere reden lukt het niet met een PNP BC557.

LET OP eerst de transistor dan de belasting (7-segment) en dan de naar massa schakelen via 247

Supply side driver chip gebruiken (zitten er 4 of meer in een IC) of een schakeling met twee transistoren.
De TIP32 dan vervangen door de BC557 en de 1K door 4K7 (de schakeling was voor wat grotere belastingen)
http://www.uploadarchief.net/files/download/ssdriver12el.gif
Het stippellijntje hoort niet bij de schakeling.

Als ik 10V op de emiter van de BC557 zet dan gaat de tor bij 0V en bij 5V in geleiding. Als de basis los hangt spert die nagenoeg.?

Dat probleem had ik helaas al ontdekt.

leg de basis van de 557 met een 10k weerstandje ook aan de =10 volt

Ik zit me rot te zoeken achter een BC557... '-)
Laat de BC547 waar die zit, en plaats een R van 10k of zo tussen +12V en de basis v/d TIP32.

Toshiba TD62783A/Allegro UDN2981 van bij Voti...
8 channel 50V/500mA high side drivers in één chip.

Ik gebruik die al jaren in mijn LED klok ontwerpen, aangestuurd vanuit een PIC.

CD :)

Mede dankzij jullie het probleem opgelost.

Na een tijdje experimenteren ben ik gekomen op een high side driver, om de een of andere reden kreeg ik het met transistoren niet voor elkaar.

Heren / dames hartelijk dank voor jullie input.

Dannis