Ik ben net weer begonnen aan een robot, en daarvan werken de motors op 6 volt. (cybot)
Nu heb ik een paar verschillende mogelijkheden:
* 1 accu voor motoren en PIC). ( 4 cellen 4,8 volt)
of
* 1 accu voor de motoren (die 4 cellen) en 1 oplaadbaar 9 volt blokje voor de PIC.
het nadeel van 1 accu lijkt mij dat als hij wat minder wordt de pic meteen al niet meer werkt.
en het nadeel van een appart 9 volt blokje lijkt mij het vele (en rare) opladen.
zul je net zien dat de 9 volt net opgeladen is, rijdt ie ff en is de andere accu alweer leeg
Wat ook nog zou kunnen is bvb 8 cellen in serie zetten met 7805 voor pic en dan een aftakking maken voor de motoren.
Wat denken jullie wat het handigst/slimst is? en wat zijn jullie ervaringen?
Danny
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op KLM heb ik 4 cellen (1,2V per zel, in geladen toestand VEEL meer)
Dit is met onoplaadbare cellen 1,5V per cel (6V totaal dus), maar als deze nieuw zijn ligt dat ook hoger, max 8V.
Op die 8V zou ik keurig een 7805 kunnen laten lopen voor de PIC. Alleen is de spanning na even gebruiken al erg gedaald, dus dat werkt niet.
Zodoende heb ik nu een step-up converter naar 8V. Van deze 8V worden direct de motoren gevoed en na een 78l05 ook de PIC.
Die stepup kan het niet hebben als de motoren net aan gaan, dus staat er een dikke elco na da 7805 om dat piekje op te vangen.
Maar ik heb ook wel ergens gemerkt dat een 7805 geen hogere spanning op de uitgang mag hebben als op de ingang.
Dus misschien is het verstandig als ik die elco verplaats naar de uitgang van de step-up.
Mocht je het gaan nabouwen neem dan ofwel een stepup die die stroom aan kan, of zet een diode na je 7805, en een diode in de - leiding van dat ding (dan komt er 5,7 V uit, waarvan 0,7 v weer over die diode in serie met die elco en de PIC valt, dus 5V voor de pic)
Ik heb zelf geen robot gebouwd, maar ik zou een aantal cellen in serie zetten dat geschikt is voor de motor. dus bij 6volt motor neem je 4 niet-oplaadbare batterijen, of 5 oplaadbare baterijen.
Pak dan een buckboost converter, een step up, of een step down converter afhankelijk van de spanning van je baterijen.
eehm ik heb net dat topic zitten lezen waar lucky luke z'n step up maakt, maar das wel lastig als ik dat zo lees...
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 7 augustus 2006 14:57:17 schreef Danny:
eehm ik heb net dat topic zitten lezen waar lucky luke z'n step up maakt, maar das wel lastig als ik dat zo lees...
nou, als je er net mee begint wel. ik weet niet op welk topic je doelt? als je het nixietopic bedoeld, het gaat niet over die stepup, maar over eentje met eeen of ander maxim ICtje. (opgezocht: max1605. regelbare Vout, max 20mA stroom door de spoel (dus minder dan dat als uitgangsstroom)
na 3 gefrituurde IC's en een die zoekraakte (zitten in sot32, dat is niet te solderen man!) is het gelukt.
gaatjebord, koper rond de gaatjes moeten cirkeltjes zijn anders is de afstand te klein. dan doorkrassen zodat je 2 kopervlakjes hetb. IC aan de koperkant solderen (eerst dun soldeer op de doorgekraste kopervlakjes, dan IC er op leggen en vastzetten) rest van de componenten er zwevend op solderen. gebruik een diode die snel genoeg is en low ESR condensatoren, dan moet het lukken! (mits je de verbindingen zo kor mogelijk houd)
anders, maxim heeft ook een stepup in DIP, die is wss. minder gevoelig voor te langer verbindingen etc. is wel wat ouder dus heeft niet zo'n hoog rendement. ik meot daar nog eens wat mee opbouwen. er komt 12V uit (of 15V) bij 200mA.
ik zal even het typenr. opzoeken.
dat is de max732, 12V uit. ze hadden ook een 15V variant
(zal ik 'm dan ook maar bouwen vandaag? waarom niet. weet ik gelijk of het kan of niet.)
datasheet
In dat topic stond heel je verhaal over dat maxim ic.
En dat je progje toen niet goed was
Ik heb net ff vlug de datasheet bekeken,en die dip versie moet te doen zijn.
Een paar c'tjes en een spoeltje kan ik nog wel solderen
.
Alleen lijkt mij het het lastigte om aan de onderdelen te komen? Of zou m'n boer (die niet eens PIC's heeft) die ook kunnen hebben?
Heb jij ze niet toevallig "over"? kunnen we vast wel wat regelen...
Lucky Luke
ik heb niets over vrees ik, maar de "boer op de hoek" (niet direct op de hoek maar wel dichtbij) heeft mij de spullen geleverd. verder ook op internet besteld.
ik noem dat aderes zo vaak straks denken ze (=de mods) nog dat ik zit te spammen www.elektronica-onderdelen.nl heeft het meeste wel. misschien zul je voor bepaakde waardes de condensatortjes moeten samenstellen uit meerdere losse ctjes.
voor de low esr condensator en de spoel moet je naar de locale boer, evenals voor de diode.
anders heeft www.voti.nl ook snelle dioden, en http://home.hetnet.nl/~fbakelaar/index.html (met deze heb ik geen ervaring met viti en electronica-onderdelen wel) heeft misschien wel een spoel.
maar dan heb je 3 keer verzendkosten.
mocht je geen boer-op-de-hoek hebben of mocht íe niet hebben wat je zoekt stuur dan maar ff een mailtje, dan kunnen we waarschijnlijk wel wat regelen 
ik ga nu bouwen aan dei step up, ik meld zo wel of íe dus ook werkt op gaatjesprint (heb de onderdelen dus in huis)
enige is hoe je aan die chip (max732) moet zien te komen.
als student kun je die samplen. nou doe ik aan zelfstudie, dus dat zit wel goed voor mij 
zolang je het niet doorverkoopt, er van leert, en mischien later het bedrijf waar je (dan) werkt tipt over de maxim-ic's zullen ze het niet erg vinden als je sampeld denk ik...
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]
Lucky Luke
ik heb die 12V stepup af. zou de foto's kunnen posten, want het is meer artwork dan electronica (dubbelzijdig, op gaatjesprint, gestapelde condensatoren etc.
moet nog even testen of ie werkt. heb er zo nu niet echt een toepasiign voor, misschien later wel.
@danny
als íe gewoon werkt en je hebt 'm nodig, stuur dan ff een mailtje.
getest, werkt, maar leverd niet genoeg stroom om een kerstlampje op te laten branden. msschien met kerst? 
alles zit compact en goed gesoldeerd.
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]
Ik heb lucky luke net al gemailt, ik moet wel wat power hebben. ik heb nu een ander idee:
Ik wil nu proberen om met 6 cellen in serie zo'n 9 volt te maken, daar dan de 7805 met PIC op aansluiten.
Voor de motors wil ik dan de 5 ampere voeding bouwen met een 7806 (die bestaan meende ik?):
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/33
da's nu mijn idee..
Danny
Lucky Luke
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30
hier staat een lijstje met alle 78xx varianten. (of in ieder geval de meest voorkomende. de 7806 bestaat volgens die lijst.
maar 5A voor de motoren? dat is wel, uhm, érg veel.
de motoren van KLM gebruiken hoogstends 80mA (maar zijn erg zuinig)
de meest vretende motor die ik heb liggen verbruikt 2A en is een stappenmotor.
ik hoop toch dat jou motoren wat minder vragen dan 5A anders blijf je batterijen kopen!
inversteer dan in een betere motor.
(en gebruik oplaadbare cellen. krijg je geen spijt van!)
ik heb het net even gemeten maar 1 ampere is zat. ( dan houdt ik hem al tegen.. ( die 5 was een gokje...)
ik heb hier nog een 7805 liggen die 1 amp aankan, eens testen.. jullie horen het nog
Danny
EDIT:
Het werkt! (zoals ik al verwachtte..
)
ik zet er wel een koelblokje/plaatje op.
eens kijken of ik hier nog een 7806 heb liggen.. zou mooi zijn. anders een diode tussen de min.
[Bericht gewijzigd door Danny op ]
Lucky Luke
gewoon een diode in de - zetten. en zet er gelijk 1 in lijn met je microcontroller.
dan word die 7805 iets dat 5,6V levert, maar krijgt je micro alsnog 5V.
2 diodes kan ook. zolang je het maar bij allebij doet.
trouwens, waarom voed je je motoren niet direct uit je acu en alleen je microcontroller via die 7805?
Op 14 augustus 2006 15:10:54 schreef Lucky luke:
trouwens, waarom voed je je motoren niet direct uit je accu en alleen je microcontroller via die 7805?
Als ik dat doe, ben ik bang dat de robot na eventjes gereden te hebben al weer stopt omdat het voltage van de accu dan te laag wordt voor de microcontroller. (6 volt accu dus, net als de motors).
en een voordeel van de 7805 is dat als de accu iest minder wordt, je het niet eens merkt. De robot rijdt dan nog steeds even snel enz. je hebt dan wat speling.
Ik heb nu wat gemaakt met 8 grote oplaadbare cellen, dus opgeladen zo'n 12 volt. 12 - 5 is 7 volt speling ongeveer
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/tl2575-33.pdf
Zuiniger dan een 7805 en gratis te samplen bij Texas instrumens
Op 15 augustus 2006 10:16:31 schreef Lucky luke:
zonde! word puur omgezet in warmte!
neem dan 6 cellen!
mmm... als dat zo is kan ik dat beter doen ja.
heb ik gelijk meer ruimte op m'n robot.
( is nu een en al accu zowat...)