Op 23 augustus 2006 13:52:51 schreef Lucky luke:
het leuke is dat dat dan OOK stil staat.

......
maar een PIC is zwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar overkill voor dit.

555 om de knipperfrequentie te regelen
555 om de pomp te regelen (mottorregeling

1 556 dus.
lijkt mij een lollig ding!

Denk wel dat alles met een PIC makkelijker te regelen is, of dmv wat druk toetsjes zou je een aantal preset kunnen kiezen...

en met plus en min toetsen de snelheden kunnen regelen voor verschillende effecten...
?

In een uC kan je inderdaad makkelijker met het algoritme spelen. Als het princiepe werkt, kan je kijken of je het ook in pute hardware kan maken.
@pros: ik heb voor de kort door de bocht aanpak gekozen: 7 ledjes parallel en direkt aansturen met een BD139. Voedingsspannig is 5V. Ga van het weekend wel eens met meer (UV) Ledjes proberen.

Je zet toch wel een weerstand in serie met ieder LED'je?

Zoals ik al zij, 'heb voor de kort door de bocht oplossing' gekozen: geen weestand. En nu niet gaan zeggen dat dit moet, want dat weet ik wel. Had gewoon geen zin om 7 weerstandjes te solderen (was al 2 uur 's nachts ;) ). De leds worden (werden) aangestuurd met een blok die ongeveer 1.5ms aan en 18ms uit is.
In het weekend maak ik het wel iets netter (meer leds + weerstanden)

Hè Lexy gaaf dat je dit uitzoekt man ik vond het filmpje in de startpost ook gaaf en daarom volg ik je ontwikkelingen op de voet :D

even het pompje van conrad gekeken, maar dat is 220 volt, dus niet makkelijk electronisch regelbaar. en er mag volgens de handleiding alleen gedestilleerd water in...

Er zijn relatief goedkope 12V pompjes te krijgen in de caravan/kampeer sector.

Heb ondertussen 24 UV ledjes (met voorschakel weerstanden) op een print gesoldeerd en deze als lichtbron gebruikt. Het water heb ik gekleurd met de inhoud van een rose markeerstift. Dit licht goed op in het UV licht. Heb geprobeerd met de webcam een filmpje te maken, maar die is niet om aan te zien. Wel hier twee foto's:

http://members.home.nl/a.vermaning/Fontein/Pic00900.jpg
Met flits. Het is dus 'toeval' dat de druppel in het midden hangt.

http://members.home.nl/a.vermaning/Fontein/Pic00903.jpg
Zonder flits. Dit is ook een beetje zoals je het in het echt ziet.

ziet er erg leuk uit, misschien wil ik ook eens beginnen met zo'n projectje. Is volgens mij niet al te moeilijk voor een beginner

Hey Lexy, ziet er goed uit!

Hoe heb je die druppel detector geplaatst? (t.o.v. je koperen buisje?)

Krijg je geen last van corrosie als je DC door de druppel detector stuurt of is de stroom heel erg laag?

Worden jullie niet bruin in al dat UV licht? ;-)

woehahaha.

ik ga dit ook maar is proberen, knippersnelheid regelen met 555 moet genoeg zijn, nog ff kijken waar ik die uv-fluorescent vloeistof kan vinden, gelukkig heb ik hier nog een ruitensproeier pompje, die moet dan ook maar wat vertraacht worden, zal wel (lekker lui)lm317 worden :P.

leuk projectje though, ook iets verschrikkelijk leuks om in het groot te maken :P.

Als je het geheel toonbaar wil maken, moet er uiteraard een "kast" omheen - niet zelden het moeilijkste probleem...
Misschien kan je wat ideeën en technieken pikken op Terw_Dan's casemods ( http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1133087 ). Het artistieke aspect mag tenslotte ook niet genegeerd worden...

kastje is voor mij geen probleem, zal wel weer trespa worden, ik denk dubbel wandig dit keer, en een beetje verf om het geheel af te maken, ik heb meer moeite met het vinden van die vloeistof denk ik, iemand al enig idee?

Ik heb het ook gemaakt, totaal in elkaar geflanst, maar gewone fluostift erin open doen en uitknijpen werkt uitstekend.
Ik heb er twee stiften in gedaan. Ik had wel alleen roze, misschien geeft geel wel een mooier effect.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op ]

* pcnerd gaat eerst maar is met gewoon licht, zwarte of witte achtergrond en normale stroboscoop experimenteren.

ook ff kijken hoe je mooie druppeltjes maakt, zal eerst wel omgekeerde cola fles worden :P. voorlopig ben ik nog ff druk helaas.

Ook zin om er aan te beginnen...

Heb in elk geval al 50x 5mm UV-LEDs gekocht voor 3.91 Euro via de eBaywinkel van verkoper Ivehk uit Hongkong.

CD :)

Ik heb dit gedaan met 8 blauwe ledjes.
Dit gaat ook redelijk goed, als het donkergenoeg is, dan licht die roze vloeistof goed op hoor.
De bedoeling is eigenlijk gewoon de vloeistof minder lichtdoorlatend te maken.
Beetje fluo is altijd meegenomen voor een beter effect.

ook vast ledjes besteld....
heeft iemand al een goed adres voor een pompje?

Ik gebruik een oude ruitewisserpomp, met een aftakking, en een klem op de leiding, zodat ik het debiet kan regelen.
Ik kan geen pwm gebruiken omdat die moter nogal oud is.

Dus misschien bij een autoschroothandelaar?

Woow, heel cool dit allemaal maar wat is een druppel detector?
Ik bedoel is hier echt een sensor voor? Of maken jullie die zelf met een lichtsluisje?
En waar kan ik dan het één en ander krijgen?

Ik zit te denken aan koelvloeistof voor in de auto die heb je ook in het geel/groen. Glycol volgend my. En voor case modding heb je toch ook die kleuren die ze in de waterkoeling voor cpu doen.

een -liefst gouden- draadje aan het uiteinde van de slang. dmv de mogelijke geleiding van het water 'zie' je de druppel