Mijn huidige project is nog iets meer werk dan verwacht.. Het gaat dus om een apparaatje waar je je biergebruik bijhoudt ipv de ouderwetse streeplijsten.
Alles werkt op een 16F877A met een 16LC256 als geheugen, en een standaard HD44780 display. OOk is er een connectie met de seriele poort.
Iedere user heeft een ID, daaraan gekoppeld zit een naam. Die is zichbaar op het scherm. Op de tweede regel van het scherm staat hoeveel bier die persoon die dag gedronken heft en dat kan je ophogen. Per dag is alles gescheiden. De datum moet je wel zelf invullen.
Dan heb ik een standaard en zodra je het apparaat erin zet krijgt die externe spanning, die een puls aan de pic geeft en op dat moment weet de pic dat er een connectie is met het basisstation. Dan gaat de Pic alle gegevens overpompen naar de pc die daar door een VB programma worden aangepakt.. daar zijn mooie dingen te zien maar de gegevens worden ook opgeslagen als CSV en dat wordt naar de website gemaild die alles bijhoudt..
Dmv een RC combinatie is er een vertraging ingebouwd in de vaste spanning, en na een aantal seconden als de pic klaar is met wegschrijven naar de pc, wordt de 5 volt onderbroken en wordt het laadcircuit in werking gezet..
HEt laadcircuit bestaat uit een LM317 die 10 mA constant levert. Op de batterij zit een NTC geplakt die met een vaste weerstand een spanningsdeler vormt, dmv een opamp wordt er voor gezorgt dat zodra de batterij te warm wordt het laadcircuit wordt afgeschakeld. De grenswaarde hiervan is in te stellen via een potmeter..
Oja er zit een roodgroen ledje in en tijdens normaal bedrijf brandt die groen en tijdens het laden knippert die rood..
Alleen over het spannings-onderbrekings-geheel ben ik nog niet helemaal tevreden.. daar zal ik misschien nog wel een schema van posten..
-Maximaal 255 users (lijkt me zat)
-Maximaal 16 chars per user als naam.
-Maximaal 16bits getal als inleg (hoeveel heeft die persoon al betaald)
-Maximaal 3 verschillende typen bier (Denk aan witbier of beugels oid)
-Met 50 users zijn er 600 dagen apart op te slaan
-De gegevens worden zelf overgepompt naar de pc
-Het laadcircuit schakeld ziczelf aan en uit
Ik moet alleen nog heeel veel programmeren Op de een of andere manier krijg ik het HD44780 display niet aan de praat.. 10.000 tutorials te vinden op internet en in de simulatie werkt het perfect.. Iemand nog een stuk code liggen toevallig wat werkt met een 16f877a op 20 mhz?