Schakelaartje

Ik wil een LED gaan schakelen met een drukknopschakelaar, maar nou moet na 1x in drukken de led aan blijven tot ik de 2e keer op het drukknopje druk.
Het moet zo klein mogelijk zijn en het moet op 3V (2x AA batterij) werken.

Iemand een schakeling, mij lijkt dat de tip toets en het solid stade relais niet werken, omdat je daar 2 drukknopjes voor nodig hebt...

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Ga naar de elektroboer/DHZwinkel, en vraag een schakelaar in het drukknop-type. Kost je erg weinig, eenmaal drukken voor aan (blijft wat dieper zitten), nogmaals drukken voor uit. Dan nog een geschikt weerstandje en je LED, klaar.
Minder componenten en zuiniger kan niet.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

En als het echt electronisch moet, neem dan gewoon een tweedeler - best met een antidender-schakelingetje ervoor.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Eigenlijk liever een met schema, of het moet echt veel duurder zijn (dat soort schakelaars hebben vaak best veel ruimte nodig, en dat heb ik niet...).

@pros,
Ik weet niet wat je bedoeld kun je misschien een schema posten of zo? Of een dieper gaande instructie zodat ik het eventueel zelf kan vinden?

//EDIT,,
Bedoel je zo iets?
http://home.wanadoo.nl/sepeezebinkhorst/misc/druktoets%20lampje%20-%20006%20-%20accent.png
Hoeveel kost dat ic ongeveer?
En kan dit ook voor 3V dan?

[Bericht gewijzigd door Nieko op donderdag 17 augustus 2006 18:08:01

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Ja, zoiets bedoelde ik.
De CD4013 (HEF is de Philips-aanduiding voor hetzelfde IC; die maken trouwens het beste spul) kost zowat een halve euro, en werkt gegarandeerd met elke voedingsspanning tussen 3V en 15V. Min Vcc = 0.5V (nog nooit geprobeerd) Max Vcc = 18V.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Wow echt een halve euro :p
Da's niet zo duur, ik denk alleen waar ik hem haal wel 1euro kost, een LM317T koste daar ook €1,50.....
Ik zal eens kijken of het er in past....

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Op 17 augustus 2006 20:40:29 schreef N!€0:
een LM317T koste daar ook €1,50.....

1.5 euro is een flinke prijs voor een dingetje dat hier 60 eurocent bij de electronicaboer kost. Zeker als je bedenkt dat ik voor LED's en avr's mijn heil bij een webshop zoek omdat het prijsverschil meer dan 50% bedraagt.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Lucky Luke

Golden Member

Op 17 augustus 2006 20:40:29 schreef N!€0:
een LM317T koste daar ook €1,50.....

nou begrijp ik waarom je niet voor een simpele drukschakelaar gaat. wedden dat die "daar" 5 euro kost?

tijd om een leuk webshopje uit te kiezen...
geen reclame hoor ;)
dit ook niet hoor
en dit natuurlijk ook niet...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dat winkeltje is:
http://www.circuitsonline.net/shops/view/54
Een (nou het zou een ultra bright moeten zijn maar dat denk ik niet) blauwe led: €2,50!!!!!!! (led's bestel ik wel online vortaan!)

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Op 17 augustus 2006 18:03:35 schreef N!€0:
[afbeelding]

Leuk dit schema, maar even over dat Flip-Flop tekentje, wat is het > tekentje (Vcc of Vdd, of wat?) en welk tekentje is de Set en de Clear? Dan kan ik namenlijk in de datascheet kijken welk pinnetjes dat zijn.....
Ga ik het voor mezelf even uitwerken....

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

> is de clock (3)
D is de data (5)
q is de output (1)
!q is de geinverteerde output (2)
vdd is (14)
vss is (7)

zie ook de datasheet

Op 5 september 2006 21:52:15 schreef N!€0:
Leuk dit schema, maar even over dat Flip-Flop tekentje, wat is het > tekentje (Vcc of Vdd, of wat?) en welk tekentje is de Set en de Clear? Dan kan ik namenlijk in de datascheet kijken welk pinnetjes dat zijn.....
Ga ik het voor mezelf even uitwerken....

Er is nog een andere tekening van met alle pinnetjes

http://home.wanadoo.nl/sepeezebinkhorst/misc/druktoets%20lampje%20-%20110%20-%20HEF%20of%20BC%20.png

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Ik hebt het even duidelijk uitgewerkt, ik heb dus uit de tekst bij het schematje heb ik het schema uitgewerkt, klopt het zo?
http://members.lycos.nl/conquer/circuitsonline/schakelaartje.gif
Of moeten Set 2, Clear 2, Data 2 en Clock 2 aan de GND van het IC (of moet ik het Flip-Flop noemen?), dus pin 7?

P.S.
De schakeling werkt op 3V (vergeeten te vermelden), kloppen de waardens van de weerstanden dan nog wel (behalve die voorschakel weerstand van de LED :p)?

[Bericht gewijzigd door Nieko op woensdag 6 september 2006 19:02:29

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

1) je hebt niet alle clear en set gedefinieerd, twee hangen nog los

2) blauwe led op 3 V weet ik niet of dat gaat. Je transistor zit aan de verkeerde kant van de led, dat is ongunstig qua spanningsval

3) ik zou de ontdender nemen van de tweede tekening en niet van de eerste ivm stijg- en valtijden

4) de 330 kun je zelf uitrekenen of gewoon even de stroom meten die je daar wilt hebben en een paar weerstanden uitproberen

1) Dus ik moet ook de Set 1 en Clear 1 aan de gnd zetten.

2) Tja het kan misschien een ongeunstige plek van de led zijn, maar de rode kant van de led (duo led) word door iets anders geschakeld, dus ik dacht dat ik dan niet goed uit kwam met de GND (omdat de led via de gnd word geschakeld).

3) oke zal ik doen, even veranderen :p

4) Het blauwe gedeelte van de led moet 3,8V hebben, dus dat moet geen probleem opleveren.

Ik zal het schema even fixen, alleen die tor laat ik dus nog even zo staan, tot we op de oplossing zijn gekomen.

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Geen gemaar, je transistor moet hier met de emitter aan de Gnd en die led frut je maar ergens aan de bovenkant van de tor.

En ik ben geen wiskundige (alle wiskundigen hier zijn trouwens ook geband geloof ik) maar als je voeding 3V is en je led brandt op 3,8V dan zou dat wel eens "verminderd werkzaam" kunnen zijn.

Het is niet erg dat hij wat minder fel is, ik heb t al geprobeerd, maar het werkt wel :)

Zo moet hij kloppen, ik had m dus maar half gemaakt :p:
http://members.lycos.nl/conquer/circuitsonline/schakelaartje_2.gif

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Mooi dat ie het doet. R1 moet wel veel groter. Of weg. Dan maak die C3 maar 10uF als je R1 niet wilt. Deze RC zit er alleen om te zorgen dat de led altijd uit is als de spanning wordt ingeschakeld.

Dat is voor mij dus niet zo belangrijk.
Hier is het compleet geoptimaliseerd schema:
http://members.lycos.nl/conquer/circuitsonline/schakelaartje_2.gif

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Lijkt me ok. Je hebt geen weerstand voor de led. Je zou eigenlijk moeten nameten wat de stroom door de led is en eventueel de basisweerstand aanpassen als je die weg laat (maar weglaten is niet zo heel netjes).

Jah, maar de het blauwe gedeelte van de duo led heeft 3,8V nodig, en zo krijgt hij 3V, dan brand hij nog enigzins fel genoeg...
Het rode gedeelte heeft 1,8V nodig, maar komt ergenst anders te zitte waar warschijnlijk al een voorschakel weerstand zit, dat weet ik zo niet zeker, ik denk het wel, want daat zit nu ook een led....

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Nou mooi. Dan bij deze gefeliciteerd met uw schakeling :)

Dank u :)
Ik moet alleen nog een goede webshop vinden waar ik deze spullen ook in SMD kan halen, ik verwacht dat er te weinig ruitme is voor deze schakeling in HMT (of was het nou HTM?) formaat...

[Bericht gewijzigd door Nieko op woensdag 6 september 2006 21:13:35

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P