Op 10 september 2006 01:25:42 schreef Ovni:Alleen een 50 mm2 kabel in een ruime bocht van de mastkoker naar de kielbouten zou kunnen helpen ...
Dat is ook normaal bij zeiljachten? En een dikke kabel van wantputtingen naar de kielbouten zie ik ook vaak genoeg. Ik let er ook niet altijd op maar op de minder afgewerkte jachten vallen ze soms erg op.
Op 10 september 2006 01:25:42 schreef Ovni: ... ga bidden!
Ik ben bang dat dat in het verleden ook niet altijd de meest effectieve bliksemafleiding is gebleken.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Op 10 september 2006 02:00:35 schreef cosphi:
Het is beter naast een goede geleider te staan als een metalen lantaarnpaal of zo dan naast een boom omdat daarin een hoog potentiaal zal ontstaan zodat er een bliksemschicht zal vertrekken vanuit de boom naar jou toe. Ook je benen gesloten houden zodat er geen grote spanningsverschillen kunnen ontstaan. Daaraan kunnen soms koeien op een wei sterven.
ik ga helemaal niet bij een goede geleider staan. als je ook maar in de buurt bent van iets waar het op inslaat is het al mis en krijg je een optater van jewelste.
Wat betreft bolbliksem , ik geloof er niets van. Haast altijd als je bij mensen komt voor bliksemschade hebben ze een z.g.n "vuurbal" gezien, hij gaat dwars door de kamer en dergelijke verhalen. Ik denk dat door de schrik men het wel zo ervaart, maar ik denk dat de werkelijkheid anders is. Ik heb zelf jaren geleden ervaren toen ik de oprit van ons huis opreed dat het vlakbij insloeg. Op dat moment zou ik gezworen hebben dat de inslag voor mij gebeurde, achteraf was het ca 500 meter achter mij geschiedt. Ook het feit dat er wel vele foto's zijn van bliksem en geen enkel fatsoenlijke van een bolbliksem, dit mede in relatie met de vele "waarnemingen" geloof ik er niet in. Ik wil graag de eerste scherpe onverdachte foto zien van een bolbliksem.
LaStei
carpe cerevisi
niet naast een lantaarnpaal! In een eerdere topic had ik al verteld dat ik een neefje kwijt was, juit omdat-ie net naast een lantaarnpaal stond, langs een snelweg ergens in Zeeland.
Wat die bolbliksems betreft, ooit eens gelezen dat er een zo vriendelijk was in een teil water te vallen, en vervolgens dit gedurenden een aantal minuten aan de kook te houden. Dit is een anekdote uit een KIJK uit de jaren 70/80 dus hoeveel waarheid hier in zit weet ik niet.
[Bericht gewijzigd door LaStei op ]
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Wel/niet naast een paal of boom gaan staan is en blijft een dilemma.
Loop je ervan weg in een open veld, dan vergroot je de kans zelf direct geraakt te worden. Sta je ernaast loop je kans bij een inslag de pineut te zijn door secundaire ontlading of grote potentiaalverschillen in de bodem. Waarschijnlijk een situatie waarin je meer aan geluk dan aan wijsheid zult hebben 
Wat bolbliksems betreft heb ik ook mn twijfels, maar ik zie niet in hoe zoiets langdurig kan voortbestaan... welke kracht zou zo'n bol bij elkaar moeten houden?
Dat er niet of nauwelijks foto's van bolbliksems bestaan zou natuurlijk ook wel eens kunnen komen door het feit dat ze relatief zeer weinig voorkomen!
Een jaar of 20 geleden hebben wij er ook eens een meegemaakt. Helaas heb ik hem zelf niet gezien, al zat ik wel slechts 3 meter van de inslag (de bekende zolderkamer).
We woonden toen in het hoekhuis onder de gele circel.
Tijdens dat onweer stond ons ma bij het achterraam naar buiten te kijken, dus naar het noorden. Toen die bliksem insloeg begon die bij de schoorsteen van de overburen (de rode circel). Die schoorsteen en vooral hun zijgevel was daardoor stevig beschadigd. Daarna zag ma een bol van het huis afrollen richting ons. Bij die passage heeft die bliksem diverse waslijnen die in onze tuin hingen (groene circel) verbrand en is daarna tegen ons huis 'opgerold' en heeft onze schoorsteen aan gruzelementen geslagen (die lag daarna in stukken op het trottoir).
Helaas gaat google hier nog niet ver genoeg, anders zou je kunnen zien dat die twee huizen een gemetselde schoorsteen hebben terwijl de rest van het blok het moet doen met een betonnen schoorsteen.
Wel grappig was dat in vele huizen in de buurt telefoonleidingen finaal waren weggebrand (inductie van 1/4 winding, ofwel de bocht om is al teveel voor een impuls a la bliksem), terwijl er bij ons en bij de buren niets aan de hand was (afgezien van die schoorsteen die nu op de stoep lag natuurlijk).