10 lichten op 230V aansturen via schruifregistren via de seriële poort in VB

10 lichten op 230V aansturen via schruifregistren via de seriële poort in VisualBasic

deze 10 lichten zijn triac gestuurd,
nu werk ik met de LPT poort om deze (8 van de 10 dan) aan en uit te doen.

nu aangezien ik zot wordt van die hopen kabels die tussen alles moeten met van die brede stekkers enzo dacht ik van als dat nu is 2 of 3 draads ging...
ik dacht hierbij aan een mogelijke oplossing met schuifregisters en dan 3 draden (data, clock en massa) die ik dan via 2 van m'n parallelle (of miss via de seriele uitgang kon sturen in VB)

nu ik ken de basisbegrippen schuifregistres en seriele dataoverdracht maar ik ken dus niet te veel van de praktische kant.

als iemand mij daar ietsmeer kan over vertellen praktisch gezien dan. hoe stuur ik die aan en hoe sluit ik die IC's aan elkaar en dan hoe koppel ik die met die triac's.

en flikkeren mijn lampen dan niet ff als ik een nieuwe 'binaire code' doorstuur?

ik heb hier al is gezocht en heb al wat gelezen maar niet echt genoeg om aan zoiets te beginnen...

mercitjes

kunde anders niks proberen met het dmx protocol dat wordt gebruikt om lampen te dimmen enzo
en dat is met een heleboel comatibel
het is 3 draads (+data -data en gnd) het zijn ook xlr aansluitingen
je moet maar is googlen miss dat je daar iets mee kunt doen

Op 5 juni 2003 23:05:20 schreef beertje_01:
kunde anders niks proberen met het dmx protocol dat wordt gebruikt om lampen te dimmen enzo

ja, dit is dus wel wat moeilijker en DUURDER.

zelf ben ik nu bezig om via serieele poort een uC te laten lullen met mijn pc en anders om. het lukt al aardig, tis een zelf ontworpen protocol. Hoe en wat ga ik nu _nog_ niet uitleggen, misschien wel in de toekomst. dit om te voorkomen dat er grote vraagtekens onstaan :)

kijk eens in de elektuur van mei. Daar staat zo een project in. Volgens mij is dat net wat je nodig hebt.
http://elektuur.o4s.com/Elektuur/NL/Products/Magazines.nsf/5218536c642…

Op 5 juni 2003 23:05:20 schreef beertje_01:

.

ja idd al duurder maar ook vooral ingewikkelder, ik heb hier ooit is van iemand de hele technische uitleg daarover gehad en k moet zeggen om dat praktisch uit te werken daar ben ik nog ni echt aan toe :-s dus dermee proberen van serieel te werken

Om het te bouwen hoef je het toch niet 100% te snappen. Ik ben ook bezig met een dmx projeckt, samen met DjMuis. Ik heb 2 6kanaals dimmers en 8 switches gebouwd. Het is echt niet zo duur. Het ligt er maar aan of je het uitbrijdbaar wil hebben. Want dmx is de standaard voor licht gebeuren. Ik heb ook een printje gemaakt dat de dmx dongle heet. daarmee kun je via een progje op de pc 64 DMX kanalen uitstuuren. Er zit zelfs de source code voor vb bij, kun je zelf een progje maken. Dus misschien is dat een goed idee.Dan kijk je tenminsten een beetje naar de toekomst.

Link voor switch dimmer en eenkanaals dimmer ( op die site staan ook alle hex en asm files voor in de atmega8 :
http://groups.msn.com/djmuis/documenten.msnw

Link voor dmx dongle :
http://users.skynet.be/kristofnys/

Ik hoop dat je hier voor kiest. Voor vragen mail naar mij of naar DjMuis.

ja ok dat is idd standaard, ik heb ook lichten die ik dmx kan sturen maar ik heb geen dmx

maar ik wil ook nog wel meer algemene andere dingen doen, niet enkel voor lichten gebruiken.

ik heb trouwens aan mijn LPT poort een K8000 kaart hangen van velleman (deze werkt via I²C) en op m'n andere 8 datakanalen 2*4kanaals triackaarten...

nu dacht ik van via 2 van die 8 datakanalen te werken naar een stappenregister toe ofzo

miss is der ook wel een mogelijkheid via die I²C bus maar ik zou niet weten hoe dat werkt

Dat dacht ik in het begin ook maar het blijkt dat I2C hoogstens storing vrij werkt binnen het zelfde apparaaat. Het is niet gemaakt om enkele meters te overbrugen. DMX daar in tegen is daar wel voor gemaakt.

seg bert ik kan die files van u niet downloaden van die dimmer enzo

Je moet wel een .NET paspoort hebben. anders kun je er niet bij. sorry maar het is zo.

Op 6 juni 2003 19:07:59 schreef Bert Geelen:
Je moet wel een .NET paspoort hebben. anders kun je er niet bij. sorry maar het is zo.

dan ngo lukt het niet ook al heb ik een .net paswoord

Stuur mij maar ff een mail. Met wat je wil maken enzo.
Ik ben namelijk bezig met verschillende dmx projecten.
Dimmers, switchpack en momenteel een lichtregietafel.
Alles met avr controllors uiteraard.
Dan stuur ik je de schema's, pcb layout en code.
De DJMUIS MSN pagina is niet helmaal uptodate namelijk.
Maar ik ben pas dinsdag weer thuis. Heb dus geduld..

ok ik zal je mailen wat ik van plan ben
alvast bedankt he

en eu geduld heb ik zene , ik zit toch in de blok dus...

ik heb een ICtje gevonden waarmee ik miss kan doen wat ik zou willen doen...

74164

A gewoon aan de +5V hangen
B aan een uitgang van m'n lpt poort
de clock ook aan een uitgang van lpt
en de massa's van de ic en de lpt doorverbinden
CLR' aan de +5V
QA tot QH elk aan een optokoppel naar massa (met serieweerstand)

is er hier iemand dat weet of dat zou lukken of niet?

Op 10 juni 2003 14:44:42 schreef whoopi:
ik heb een ICtje gevonden waarmee ik miss kan doen wat ik zou willen doen... 74164

Ik zou een 74(HC)595 aanraden.

de afstand zal wel beperkt zijn, ligt ook aan de snelheid van je pulsen natuurlijk

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op ]

in welke mate beperkt?
1m 5m 10m 20m 50m ...

want ik denk dat de kabel nu zo'n 15m is

Op 10 juni 2003 14:53:51 schreef Wouter van Ooijen:

[...]

Ik zou een 74(HC)595 aanraden.

en eu weet ge ook toevallig hoe ik deze dan aansluit? ik heb een datasheet gevonden van de 74595 maar er zijn enkele pootjes waar ik geen weg me weet...

-- > opto_1 Y1 |1
-- > opto_2 Y2 |2
-- > opto_3 Y3 |3
-- > opto_4 Y4 |4
-- > opto_5 Y5 |5
-- > opto_6 Y6 |6
-- > opto_7 Y7 |7
-- > massa GND |8

9| Q7 -- > heb ik deze nodig??
10| /RST < -- massa of +5VDC ??
11| SCLK < -- clock input (LPT)
12| RCLK < -- ????
13| /OE < -- massa of +5VDC ??
14| A < -- seriele data invoer (LPT)
15| Y0 -- > opto_0
16| VCC -- > +5VDC

ja maar da heb ik ongeveer

t is de bedoeling da het serieel wordt en niet meer met zo 15 draadjes

wat is het verschil tussen

shiftclock register clock input
en
storage register clock input
?

is het zo dat na het inschuiven op storage register clock input een puls moet gegeven worden om het nieuwe dat ingeschoven is naar de uitgangen te verplaatsen??