Hallo allemaal!
Ik ben bezig met een projectje waarbij ik een standaard gyro-module (van Graupner) wil gaan gebruiken. Het uiteindelijke doel is om een cameraatje te fabriceren dat meedraait naar de bewegingen van je eigen hoofd.
Het probleem is alleen dat ik niet precies weet hoe ik zo'n gyro aan moet sluiten. Normaal gesproken zit een gyro-module tussen de ontvanger en de servo, om de servo bij te sturen. Maar voor dit project heb ik alleen het kale signaal van de gyro nodig. Een ontvanger is overbodig. Na wat research kwam ik er achter dat het standaard stuursignaal van een ontvanger bij 0 uitsturing 20ms met een dutycycle van 7,5% is.
Kan ik de gyro nu gewoon doen geloven dat 'ie aan een ontvanger gekoppeld is door hem een vast signaaltje met die waarden aan te bieden?
Alvast bedankt voor de moeite!:)
Daan
johne
?
met een zgn servo-tester kun je dat makkelijk realiseren.
de gyro doet niets anders dan de servo corrigeren in tegenovergestelde richting
Hee, bedankt voor je reactie Johne! Het is dus gewoon mogelijk met een NE555.
Da's mooi!:)
Maar dat was eigenlijk deel 1 van mijn vraag. De gyro moet namelijk uiteindelijk aangesloten worden aan een standaard zender van Graupner, op de plek waar een potmetertje zit. Ik moet dus een manier zien te vinden om met behulp van het uitgangssignaal van de gyro een spanningsdeler met de weerstandswaarden van die potmeter uit de zender na te bootsen. Enig idee iemand?
johne
?
het simpelst is een servo aan de gyro hangen die de potmeter regelt.
kun je anders proberen of je met een motorregelaar een gelijkspanning regelt ipv de potmeter.
ongeveer het idee van dit topic
http://www.circuitsonline.net/forum/view/39538
Waarom zijn gyro componenten zo lekker schaars. bah.
Ik heb er ook 1 nodig.. dan wel NEC-TOKIN CG-L43
kan ook wel:
"Tokin CG-16D0 A83" of een "Tokin CG-16D0 AY1".
Waarom verkopen ze die dingen niet Los zoals een weerstandje?
Of weet iemand een adresje 
Op 12 oktober 2006 09:29:11 schreef ElectroNoob:
Ik moet dus een manier zien te vinden om met behulp van het uitgangssignaal van de gyro een spanningsdeler met de weerstandswaarden van die potmeter uit de zender na te bootsen. Enig idee iemand?
Ik heb zo'n schakeling gemaakt. Je moet de puls integreren met een opamp.
Ik heb zo'n schakeling gemaakt. Je moet de puls integreren met een opamp.
Dat klinkt simpel! Heb je daar misschien wat info over? (schemaatje o.i.d?)