Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 6 juni 2003 21:55:38 schreef Bliksem:
Volgend jaar (als ik over ga) krijg ik ook informatica op school.
Wat wil je?
Als je een carriere in de informatica gaat maken dan zal je echt zowel C++ als VB tegenkomen (en nog veel meer talen), dus dan maakt het echt niet zo veel uit waar je mee begint.
Als je snel een gelikte interface wil maken dan is niet de taal maar de bijgeleverde omgeving (bibliotheken etc) van belang. Dan wint VB het al snel (overigens alleen voor Windows!), maar VB veliest het weer ruim van bv Tcl/Tk en (mijn favoriet) Python.
Als je snelle code wilt maken dan is een echte complileerde taal onmisbaar (dus C, C++, Delphi, TurboPascal, etc).
Als je even snel iets wil maken dan moet je goede voorbeelden hebben, dus kijk of je ergens een goed boek over interfacing op de kop kan tikken en gebruik de taal die daarin gebruikt wordt (wrsch. VB of Delphi).
Als je omstandigheden weer anders zijn dan komt er weer een ander advies uitrollen...
PowerPC603
4096 LED's of meer afzonderlijk sturen met parallelle poort? Easy...
Ik gebruik al de hele tijd Visual Basic 6.0 voor interfacing.
Hierbij heb ik natuurlijk wel een speciale OCX-component nodig, want ik werk hier met Windows XP Professional.
Dat component is NTPort en is hier gratis te downloaden:
http://www.uct.on.ca/
Omdat ik via de parallelle poort in feite serieel werk, heb ik wel een extra module aangemaakt met mijn eigen subroutines, maar nu is interfacing met die poort geen enkel probleem.
Ik ben wel nog volop bezig met het creeëren van de hardware,
maar de software kant is (bijna) volledig klaar.
Wanneer ik nog eens tijd heb om mijn website aan te passen,
kan je daar een kijkje gaan nemen wat ik allemaal van plan ben met die poort.
De website staat wel online, maar is een beetje "out of date".
Ben een tijd geleden mijn programma kwijtgeraakt om websites te maken, en dus kan ik momenteel geen update doen.
http://users.pandora.be/vge/projects/
P.S.: Geef mij dus maar VB.