Ben ik het mee eens, begin met een "echte programmeertaal" en niet met eentje voor mensen die het wel een beetje willen leren maar er verder niet zo om geven.
Michel, probeer eens 'n exemplaar van MS Visual C++ op de kop te tikken of ergens te lenen. Versie 6.0 Standaard is al ruim voldoende. Je kunt je dan inleven in C en C++ en tevens kennis maken met de "Visual" programmeer methode die veel lijkt op die van Visual Basic.
Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
[MODBREAK]laten we het er op houden dat hier een erg DOMME opmerking stond en in strijd was met onze regelgeving.
[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op ]
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Op 6 juni 2003 22:23:34 schreef Jeroen Boere:
Wil je ECHT leren programmeren, begin dan met C++de reden is vrij simpel:
als bijvoorbeeld in VB een variabele "var1" gebruikt hoef je deze niet aan het begin van de source te declareren, het zal VB een rotzorg zijn of je het doet.
In tegendeel bij C++, als je vergeet een variabele aan te melden zal je programma nooit en te nimmer gaan werken. Er onstaan dus veel minder bugs in de software.
Ik ben dus fout begonnen en dus met VB gestart
Maar na een Tijdje C++ progge leer je het wel af om het te vergeten.Let wel, dit is slechts mijn visie op het geheel
sinds wanneer geeft VB geen errors bij het declareren? bij mij anders wel... en om het ff uit de wereld te helpen... visual basic word onderschat in zijn mogelijkheden omdat het een basic taal is. Ik en er zijn VEEL meer die vinden dat visual basic een volwaardige programmeer taal is, het is misschien logisch dat bijvoorbeeld games in C of C++ worden gemaakt maar verder is eigenlijk alles mogelijk wat in C/C++ ook mogelijk is... er zullen misschien wat uitzonderingen zijn maar ik ben er nog niet veel tegen gekomen. ik programmeer nu een tijdje in VB en ik ben nog niet dingen tegen gekomen die niet in VB kunnen...
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
Op 7 juni 2003 00:08:14 schreef Erik:
[...]
sinds wanneer geeft VB geen errors bij het declareren? bij mij anders wel... en om het ff uit de wereld te helpen... visual basic word onderschat in zijn mogelijkheden omdat het een basic taal is. Ik en er zijn VEEL meer die vinden dat visual basic een volwaardige programmeer taal is, het is misschien logisch dat bijvoorbeeld games in C of C++ worden gemaakt maar verder is eigenlijk alles mogelijk wat in C/C++ ook mogelijk is... er zullen misschien wat uitzonderingen zijn maar ik ben er nog niet veel tegen gekomen. ik programmeer nu een tijdje in VB en ik ben nog niet dingen tegen gekomen die niet in VB kunnen...
ALS dit verhaal slaat op hetgeen je van mij kwoot mag je nog wel een keer of 10 die tekst doorlezen:
Ik zeg NERGENS dat VB geen volwaardige programmeertaal is. in tegendeel zelf. ik RAAD hem alleen aan een andere taal te kiezen om met programmeren te beginnen.
en dan nog een ding:
jij zegt: "sinds wanneer geeft VB geen errors bij het declareren? " blijkbaar lees je het niet goed. ik zeg: als je in VB geen variabele declareerd zal VB niet liggen te mekkeren. doe je het in C++ niet dan krijg je juist wel een error. Juist als je in VB een variabele declareerd en een spelfout hierin maakt zal hij wel gaan zeiken, hoe vreemd het ook mag zijn.
Kijk, en om dit soort dingen geef ik mensen liever aan dat ze in een taal zoals C++ of delphi beginnen.
en trust me, ik heb mijn eindproject ook een VB geschreven en er zijn nog steeds bepaalde bedrijven diep onder de indruk van hetgeen ik en mijn projectgroep hebben weggezet!
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Op 7 juni 2003 00:35:16 schreef Jeroen Boere:
[...]
en dan nog een ding:
jij zegt: "sinds wanneer geeft VB geen errors bij het declareren? " blijkbaar lees je het niet goed. ik zeg: als je in VB geen variabele declareerd zal VB niet liggen te mekkeren. doe je het in C++ niet dan krijg je juist wel een error. Juist als je in VB een variabele declareerd en een spelfout hierin maakt zal hij wel gaan zeiken, hoe vreemd het ook mag zijn.
de rest zal allemaal wel maar jij zegt dus als je bij een VB project niet een variabele declareerd zal hij niet gaan mekkeren... et vage is dan dat hij dat hiero wel doet. wat voor versie gebruik(te) jij dan?
Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
Op 6 juni 2003 23:09:34 schreef GeRwIn:
[MODBREAK]laten we het er op houden dat hier een erg DOMME opmerking stond en in strijd was met onze regelgeving.
sorry:+
Michel, probeer eens 'n exemplaar van MS Visual C++ op de kop te tikken of ergens te lenen. Versie 6.0 Standaard is al ruim voldoende. Je kunt je dan inleven in C en C++ en tevens kennis maken met de "Visual" programmeer methode die veel lijkt op die van Visual Basic.
Er zijn al mensen die nu al hetzelfde doen en daar zijn er bij die VB en C++ doen dus het zal niet erg moeilijk moeten zijn om zoiets te vinden. Ik zal eens wat rondvragen.
Als ik het zo lees klopt mijn vermoedde. Visual Basic is makkelijker maar met C++ kan je wat meer.
Ik ben net zoals Jeroen ook in VB beginnen programmeren, ik ben daarna ook overgeschakeld naar C++ en ik heb er geen seconde spijt van. Alleen moet je veel dingen afleren. In VB ben redelijk vrij hoe je met variabelen omspringt. Je hoeft die niet op voorhand te declaren, als je dat niet doet dan doet VB dat zelf maar dan in "variant" wat heel veel geheugen gebruikt als je dat maar als een char gebruikt. Het gebruik van de punt-komma en accolades, enz.
Enkele voordelen van C++ tegenover VB:
Typeveilig
- Veel meer object geörienteerd, overerving en zo
- pointers en geheugen op de heap adresseren in plaats van alleen op de stack
- rechtstreeks tot hardware spreken zonder dll's
- je ben niet OS gebonden, je kan je programma vrij vlug porten naar bv linux
- ...
VB is goed als je één of ander database gedreven programma wil schrijven voor een bedrijfje maar als je vooral interfaces naar andere apparaten op je porten gaat schrijven zou ik toch c++ nemen.
PS: een heel goed boek is C++ in 21 dagen van SAMS
zoeloelip in Welke programeertaal voor intefacing?Op 7 juni 2003 11:24:50
PS: een heel goed boek is C++ in 21 dagen van SAMS[/quote]
thanks
Staat in dat boek gewone programmering of interfacing? Ik zoek namelijk ook een goed boek over interfacing. Maar ik zal binnenkort eens kijken voor dit boek.
Nee dit gaat niet over interfacing. Dit gaat alleen over pure c++. Leer eerst dit en de rest kan je leren door op verschillende sites voorbeelden te bekijken.
C++ is heel wat moeilijker om te leren dan VB maar ik ben op C++ overgeschakeld omdat ik een programma aan het schrijven was om de parallelle poort aan te sturen en in VB zit je met van die DLL's te klooien.
Maar wat bedoel je juist met interfacing?
Ik zou eens in de bib gaan kijken hebben ze meestal ook wel boeken. Als C++ dan te moeilijk is kan je nog altijd iets anders proberen. Ik zou dan delphi proberen, heb er zelf geen ervaring mee. Zou simpeler zijn dan C++ maar kan wel rechtstreeks naar poorten schrijven.
Als je discolitez zou kennen, dat is in delphi geschreven.
Ik zal inderdaad ook eens in de bibliotheek kijken (hehe bedacht me net dat ik vandaag een boek had moeten inleveren). Ik weet wat je met discolites kan maar ik heb nooit verder naar het programma gekeken.
Op 7 juni 2003 00:08:14 schreef Erik:
[...]
Erik ik ben het met je eens Visual Basic 6 (en de .NET is helemaal kwijl), zijn zeker zo goed als C++, hte voordeel van bv die variabelen van Jeroen zegt is dat je in VB met de functie "Option Explicit" dat aan of uit kunt zetten, en dat kun je bij C++ niet, m.a.w. VB is zeker zo goed als VC het werkt alleen eenvoudiger en op meerdere manieren. Persoonlijk vind ik de syntax van C++ echt een RAMP met al die ";" en "==" bijvoorbeeld, helemaal om gestoord van te worden, maar wederom dat is weer mijn visie op het verhaal.
Die codes daar heb ik niet zo'n probleem mee. In html (eigenlijk de enige taal die ik echt kan) werk ik ook met rot codes als   enz.
Ik vind niet dat je naar de syntax van een taal moet kijken, je moet naar de functionaliteit kijken. Dat C++ zo streng is tegen over types is juist een goede zaak. Daarmee debug je compiler al direct je programma.
Maar het voordeel van C++ (delphi heeft dat ook) is object geörienteerd programmeren. Visual Basic heeft dit een klein beetje (.net misschien al meer, maar dat weet ik niet).
Visual Basic is heel goed voor programma's waar je niets met hardware moet doen, of veel met api calls gaat werken. Dan werkt c++ veel beter. Dit ben ik nog vergeten, voor visual basic heb je altijd die runtime nodig en bij andere talen (buiten java dan) niet.
Maar Bliksem je moet nog altijd zelf kiezen. Kijk wat je het beste ligt en wat het beste werkt voor je interfaces.
Ik wil je alleen maar helpen, want de reden dat ik op c++ ben overgeschakeld is omdat vast zat in visual basic (zonder heel rommelige code te schrijven) om mijn interface naar de parallelle poort te maken.
[Bericht gewijzigd door zoeloelip op ]
Frits Kieftenbelt
Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl
Ik denk dat je voor interfacing idd beter af bent met C++.
Maar wat ik een voordeel van Visual Basic vind is dat je in de ontwerp fase steeds meteen kunt 'runnen', even met pauses kunt onderbreken enzo.
In C++ moet je het programma steeds weer eerst compileren.
Nu is het al een tijd geleden dat ik in C++ heb geprogrammeerd (was nog in good-old MS-DOS, Borland) dus het kan zijn dat dat inmiddels sterk is verbetert.
Gaarne uw reacties.
OK iedereen heeft een andere voorkeur voor een of andere programeertaal waar je graag mee werkt. elke taal heeft zijn eigen voordelen.
Als begint met programmeren moet je weten dat als je een taal kent je de volgende in korte tijd kunt leren.
Welke je kiest om mee te beginnen maakt dus niet zo veel uit begin met iets makelijks (basic of zo)
Persoonlijk ben ik begonnen met: VB (maar dat was te moeilijk , ik was 11, wist ik veel wat variabele waren) toen Pascal versie 2.0( oud, maar een makelijk boekje, he variabele), Qbasic (voor dos is al makelijker), VB (nu ging het beter), Pascal 7 (zo dat gaat ook), Delphi (voor windows nu ook met pascal), C, java
Interfacing:
nu met interfacing heb in ervaring met de volgende talen/comilers: quikbasic (voor dos geen visual) lekker makelijk, Pascal (dos, ook makelijk), delphi (moeilijker) VB (ook niet echt fijn), C (tja het is c)
[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op ]
Het allereerst prototype van mijn treinsysteem werkte met hardware adressen op &h300 t/m &H31C, en dat werkte perfect met Visual Basic 6.
Het is gewoon "Smaken verchillen"
Aedolon
Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 6 juni 2003 21:55:38 schreef Bliksem:
Volgend jaar (als ik over ga) krijg ik ook informatica op school.
Wat wil je?
Als je een carriere in de informatica gaat maken dan zal je echt zowel C++ als VB tegenkomen (en nog veel meer talen), dus dan maakt het echt niet zo veel uit waar je mee begint.
Als je snel een gelikte interface wil maken dan is niet de taal maar de bijgeleverde omgeving (bibliotheken etc) van belang. Dan wint VB het al snel (overigens alleen voor Windows!), maar VB veliest het weer ruim van bv Tcl/Tk en (mijn favoriet) Python.
Als je snelle code wilt maken dan is een echte complileerde taal onmisbaar (dus C, C++, Delphi, TurboPascal, etc).
Als je even snel iets wil maken dan moet je goede voorbeelden hebben, dus kijk of je ergens een goed boek over interfacing op de kop kan tikken en gebruik de taal die daarin gebruikt wordt (wrsch. VB of Delphi).
Als je omstandigheden weer anders zijn dan komt er weer een ander advies uitrollen...
PowerPC603
4096 LED's of meer afzonderlijk sturen met parallelle poort? Easy...
Ik gebruik al de hele tijd Visual Basic 6.0 voor interfacing.
Hierbij heb ik natuurlijk wel een speciale OCX-component nodig, want ik werk hier met Windows XP Professional.
Dat component is NTPort en is hier gratis te downloaden:
http://www.uct.on.ca/
Omdat ik via de parallelle poort in feite serieel werk, heb ik wel een extra module aangemaakt met mijn eigen subroutines, maar nu is interfacing met die poort geen enkel probleem.
Ik ben wel nog volop bezig met het creeëren van de hardware,
maar de software kant is (bijna) volledig klaar.
Wanneer ik nog eens tijd heb om mijn website aan te passen,
kan je daar een kijkje gaan nemen wat ik allemaal van plan ben met die poort.
De website staat wel online, maar is een beetje "out of date".
Ben een tijd geleden mijn programma kwijtgeraakt om websites te maken, en dus kan ik momenteel geen update doen.
http://users.pandora.be/vge/projects/
P.S.: Geef mij dus maar VB.