beveiliging tegen overbelasting

Hey, heb sinds een tijdje 2 nieuw luidspreker kisten gemaakt, ze bevatten :

JB Systems - JB330 ( Tweeter )
JB Systems - SP10/150 ( mid/bass speaker )
JB Systems - CN6 ( 2-weg Wisselfilter / crossover )

meer info op www.beglec.com

Nu is mijn vraag, bestaat er een "goedkope" beveiliging tegen overbelasting van de luidspreker ?

ik had al gedacht aan een : buffer, mini-fuse

want wisselfilter "beschermt" de tweeter wel maar wat met de speaker ?

Groetjes Koenios

<<< Koenios >>>
Henry S.

Moderator

Gezond verstand is goedkoper ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dat weet ik wel, en doe dat al lang zo, maar ik ga tegenwoordig ook op feesten spelen, of ik leen mijn boxen uit.

Maar niet iedereen heeft verstand :p ^^

dus als iemand is te hard speelt en ik ben er niet, tja

<<< Koenios >>>

Zet je er een lichte zekering in (zou ik doen, moeten ze maar niet mijn boxen afbreken).

Er bestaat ook een component (weet zo niet hoe het ook alweer heette) wat je in je speaker bekabeling kan opnemen dat afschakelt als er teveel stroom loopt.

High met Henk

Special Member

simpele snelle zelf herstellende overstroombeveiligingen? (polyswitches, wel de audio versies nemen)
--edit -- denk dat juul die ook bedoelt? Of zijn de jouwe permanente, die heb je ook, lijken soort buislampjes

of gewoon smelt draadjes nemen.

je zou ook iets met en shunt kunnen doen, maar dit zal al snel HEEEL lastig worden. Tja of de impedantie van je luidsprekers in een uC stoppen en dan a.d.h.v. de spanningsval de stroom berekenen.

luidsprekers gaan nl kapot door teveel stroom. Niet door teveel spanning als ik me niet vergis.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 2 november 2006 11:44:03

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 2 november 2006 11:43:15 schreef High met Henk:
simpele snelle zelf herstellende overstroombeveiligingen? (polyswitches, wel de audio versies nemen)
--edit -- denk dat juul die ook bedoelt? Of zijn de jouwe permanente, die heb je ook, lijken soort buislampjes

Ja denk dat dat die soort buislampjes waren.

Limiter kan je ook gebruiken. Als de DJ over een drempel komt het spul zachter laten spelen. En hoe meer de DJ pushed hoe zachter je het laat draaien >:)
Ook wel de bloemkooloren beveiliging aldus mijn vroegere stagebegeleider :)

High met Henk

Special Member

die buislampjes kun je voor tweeters gebruiken, mochten het piezo's zijn: de tweeters zijn goedkoper dan de beveiliging >:-)

Voor de woofers si het neit nodig, kun je beter die audio polyswitches nemen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Luidsprekers gaat weldegelijk stuk door teveel spanning.

Een voorbeeld:
2-weg luidsprekersysteem, 100Watt. Meestal is de bas-speaker dan 100 watt, en de tweeter iets van 50 watt. Als je een versterker van 70 watt overstuurt (clippen) dan worden er hogere hamonischen gecreeerd. Met als gevolg dat een grondtoon (sinus) van 1Khz door het clippen omgezet wordt in een blok van 1Khz. Een blok van 1Khz bevat de hogere harmonischen van 3Khz, 7KHz enz. Deze hogere harmonischen gaan allemaal de tweeter in.

Dus op dat moment pomp je 70 watt in een tweeter van 50 watt, en dat overleven ze meestal niet.
Vandaar dus dat je met een (te) kleine versterker toch "zwaardere" speakers kunt vernielen.

Een lampje in serie met de tweeters wordt veel toegepast.

Dat komt doordat er gelijkspanning over de tweeter komt te staan bij clippende versterkers.
Hierdoor loopt er dan een continue stroom door je speaker. De speaker warmt op (wordt heet!), beweegt niet (geen ventilatie) en brand door. Dus de stroom door de spreekspoel icm de weerstand van de spreekspoel zorgen voor het doorbranden van de speaker. (CMIIW)

Op 2 november 2006 11:52:45 schreef EJK:
Een lampje in serie met de tweeters wordt veel toegepast.

Lijkt me niet echt goed voor je geluid als je er een lampje tussen hebt zitten.

High met Henk

Special Member

Dank u Juul, ik had het niet korter kunnen verwoorden: alleen het koelen mag achterwegen: geldt niet voor tweeters!

@ EJK zoek eens het verschil tussen impedantie en ohmse weerstanden. Voor 0 Hz is alles ohms, impedantie van een tweeter staat in de datasheet van het ding. Dan snap je ook hoe ik evt a.d.h.v. een spanningsmeting EN de impedantiekarakteristiek EVT stroom zou kunnen meten over een speaker.

Maare, let wel een speaker kan ook een dynamo zijn, dus of dit in de praktijkw erkt. 't was just een brainwave, maar als die spanning die hij opwekt minimaal is, is er geen probleem.

P.S. dat lampje is een verzwakker weerstand, omdat men gewone weerstanden te duur vindt: het rendement van tweeters (zeker piezo) is over het algemeen belachelijk hoog, zeker t.o.v. de woofer (de klankt is trouwens veel minder van piezo's)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 2 november 2006 12:08:14

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 2 november 2006 12:07:03 schreef High met Henk:
alleen het koelen mag achterwegen: geldt niet voor tweeters!

oke dankje, weer wat geleerd :) (ook logisch, uitslag is nihil)

Op 2 november 2006 12:07:03 schreef High met Henk:

P.S. dat lampje is een verzwakker weerstand, omdat men gewone weerstanden te duur vindt: het rendement van tweeters (zeker piezo) is over het algemeen belachelijk hoog, zeker t.o.v. de woofer (de klankt is trouwens veel minder van piezo's)

Dat lampje wordt niet als gewone weerstand gebruikt: zolang het lampje niet brandt is de weerstand laag. Bij overbelasting van de speaker gaat het lampje branden en neemt de weerstand enorm toe. (PTC effect)
Uiteraard moet de waarde van het lampje goed gekozen worden.

High met Henk

Special Member

kan ook, maar vindt het hoe dan ook een waardeloze oplossing als je tweeters minder vermogen kunnen hebben als je woofers!
Desnoods verstook je het maar, maar niet in lampjes die niet lineair zijn! Nu weet je nooit hoe je luidspreker klinkt!!

Tja ik ben dan ook geen PA man --> die meuk klinkt bijna niets van

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 2 november 2006 13:11:33

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 2 november 2006 11:52:45 schreef EJK:
Luidsprekers gaat weldegelijk stuk door teveel spanning.

Een voorbeeld:
2-weg luidsprekersysteem, 100Watt. Meestal is de bas-speaker dan 100 watt, en de tweeter iets van 50 watt. Als je een versterker van 70 watt overstuurt (clippen) dan worden er hogere hamonischen gecreeerd. Met als gevolg dat een grondtoon (sinus) van 1Khz door het clippen omgezet wordt in een blok van 1Khz. Een blok van 1Khz bevat de hogere harmonischen van 3Khz, 7KHz enz. Deze hogere harmonischen gaan allemaal de tweeter in.

De harmonischen zijn NIET de hoofdoorzaak van opgeblazen tweeters, clippen is een vorm van compressie. hierdoor gaat er gewoonweg teveel signaal naar de tweeter dan bedoeld was.

De harmonischen nemen heel snel in amplitude af waardoor ze bijna geen effect hebben in vergelijking tot het compressie verhaal.

Henry S.

Moderator

Welke beveiliging dan ook, het gaat stuk in verkeerde handen.

Daarom ook mijn eerste post: Gezond verstand gebruiken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

En zo'n audio polyswitches, wat doet dat ?

polariteit even veranderen of zo ? ...

<<< Koenios >>>
Shiptronic

Overleden

het zelfde als een lampje, iss vaak ook een ptc

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het zijn gewoon PTC dingen berekend voor audio, maar een bas speaker moet je niet protecten met dit soort dingen.

gewoon niet te hard spelen of een limmiter gebruiken. voor hoge tonen kan je ze wel gebruiken maar of je ze zo kan aanschaffen dat ze precies het maximale uit je drive halen lijkt me stug.

Gewoon niet teveel insturen lijkt mij het beste, dus de gebruiksaanwijzing goed lezen.

High met Henk

Special Member

integendeel: polyswitches voor audio zijn JUIST voor bastoners.

't zijn geen PTC's. 't zijn overstroombeveiligingen. (zou een zekering dan ook PTC zijn??). Wat erinz it is idd wel temp afhankelijk, maar zijn 2 bi metalen. bij teveel stroom worden ze te warm en gaan ze van elkaar af (is mij althans ooit zo verteld).

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

kortom, met een PTC van max 150 W (zoals de luidspreker) ?

LTSPR.BESCHERMINGSELEMENT1.35A

Schakelstroom (A) P (W) Ø (mm)
1,35 150 13,5

Max 100W watt lijkt mij iets veiliger, want iets met de warmte zal nooit direct uitschakelen he

zoals bv. een automaat van 4A schakelt pas 20 Sec later uit als we er 10A doorsturen !

Of moet ik nog iets anders nemen dan die PTC

info ==> http://www1.be.conrad.com/scripts/wgate/zcop_be/?~template=pcat_area&a…

Groetjes Koenios

[Bericht gewijzigd door Koenios op dinsdag 14 november 2006 17:36:54

<<< Koenios >>>

Ik wil een tweeter van 5 Watt 8 ohm beveiligen met een autolampje in serie, weet iemand hoe gemakkelijk uit kan rekenen hoeveel watt het lampje moet worden?

Groeten,

Mitch

Op 2 november 2006 11:52:45 schreef EJK:
Luidsprekers gaat weldegelijk stuk door teveel spanning.

Een voorbeeld:
2-weg luidsprekersysteem, 100Watt. Meestal is de bas-speaker dan 100 watt, en de tweeter iets van 50 watt. Als je een versterker van 70 watt overstuurt (clippen) dan worden er hogere hamonischen gecreeerd. Met als gevolg dat een grondtoon (sinus) van 1Khz door het clippen omgezet wordt in een blok van 1Khz. Een blok van 1Khz bevat de hogere harmonischen van 3Khz, 7KHz enz. Deze hogere harmonischen gaan allemaal de tweeter in.

Dus op dat moment pomp je 70 watt in een tweeter van 50 watt, en dat overleven ze meestal niet.
Vandaar dus dat je met een (te) kleine versterker toch "zwaardere" speakers kunt vernielen.

Een lampje in serie met de tweeters wordt veel toegepast.

Dag EJK,
Ik ben zojuist eens uw bericht aan het lezen.... ja, ik weet het...het is een oud bericht maar wel met goede info....

Over de paraaf: "als je een versterker van 70 watt overstuurt....."

Als het vermogen vd versterker zoals vermeld = 2 x 70 watt...., mag ik aannemen dat de volumeknop op een stand staat van = 100 % ?
kan er bij deze volumestand van 100 % oversturing optreden vd versterker ?

of kan dit vermogen (70 watt) al te voorschijn komen bij vb een volumestand van 90 % ?
Als je dan de volumeknop verder zou opendraaien dan kan er waarschijnlijk wel oversturing optreden omdat het vermogen groter zou worden dan 70 watt ?

groeten
SteFFe 1

benleentje

Golden Member

(zou een zekering dan ook PTC zijn??)

JA dat zijn smeltveiligheden zeker wel, een deel van de werking is dat de weerstand toeneemt en de kortsluitsroom daarmee begrenst word.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

Deze oude koe was al dik 10 jaar geleden verzopen...

Maarem om je vraag te beantwoorden:

Het is een versterker.
Hij versterkt.

Ik kan bij mij thuis de versterker vol open zetten en alles blijft heel.. als ik de mengtafel ervoor maar minimaal open zet (klein ingangs signaal)
Dan is uitgang ook erg klein signaal.

Er zijn 1001 reden dat dit niet handig is, want ook alle ruis/brom/storing die ik op pik wordt mega versterkt..
+ Feit dat je versterker snel overstuurd.

Maar de speakers blijven heel..
Tot iemand de TL verlichting inschakelt :+

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???