Hoi,

ik denk eraan om een scoop aan te kopen en ik dacht eraan om een van de USB-oplossingen aan te schaffen.

Voordeel lijkt mij vooral dat je er ineens een spectrum analyser bij hebt die je anders apart moet bijkopen.

Of koop ik toch beter beide toestellen apart?

Als je die PCSU1000 van Velleman ziet, dan kan je voor die prijs (€495) weinig vinden die de specs benadert, of wel?

Graag jullie mening hierover.

ik gebruik vaak een usb scoop, een van TiePie, werkt goed maar voor de prijs/nauwkeurigheid, bedieningsgemak en handelbaarheid zou ik kiezen voor een DSO kijki ook eens naar dit topic: http://www.circuitsonline.net/forum/view/40426

waarom op de pc? usb?

kijk dan maar rap eens hier.
voor ietje meer heb je een ECHTE scoop :

http://www.rigolna.com

ik heb die eergisteren aan de tand gevoeld. fantastische dingen

ietsje meer? volgens mij zelfs nog geodkoper als een TiePie!

en er zit een usb aansluiting op = 2 vliegen in een klap je hebt een usb scoop en een losse ineen

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op ]

Lees ook dit topic eens! Overigens staat de aankoop nog altijd op de todolijst!!!

[Bericht gewijzigd door Evarist op ]

Op 4 november 2006 00:46:14 schreef evarist:
Lees ook dit topic eens! Overigens staat de aankoop nog altijd op de todolijst!!!

welk topic?

Raam open. USB scoop eruit. Raam dicht.

Waarschijnlijk voornamelijk omdat het veel te lastig is die dingen in te stellen. Even een slinger aan een knop geven is er niet bij.
Verder hebben die dingen alle nadelen die een digitale scoop ook heeft en een beperkt aantal van de voordelen.
Tenslotte hang je waarschijnlijk vrij sterk aan je software en (dus) aan winshit. Je kunt alleen maar hopen dat je 2 winshit versies verder nog iets hebt wat werkt. Uiteraard heb jij net het model waar 'no longer supported' achter staat...

Ik heb het idee dat je voor het geld wat je voor een nieuwe USB scoop neer telt je beter af bent met een 'echte' 2de hands.

Ok, de antwoorden zijn wel duidelijk, bedankt!

Maar dan heb ik er natuurlijk nog geen spectrum analyser bij?

En, eerlijk gezegd, van tweedehands heb ik helemaal schrik...

spectrum analiser zit vaak in de software, bij deze scoop hoort de software ultrascope, maar daar is weinig over te vinden op de site , staat alleen in de handleiding.

geen screen shots, ook vind ik de website sumier, geen downloads bij software en manuals, is de onderstuning wel goed?

Free_electron, mooie scopes op die site, maar hoe weet je de prijzen van die dingen? Ik kan dat op die site niet vinden.

een USB oscilloscoop is heel gemakkelijk, je kan dan met printscreen het beeld in een fotoprogramma plakken en verder bewerken, waarna je het heel gemakkelijk in een meetverslag kunt importeren. een mogelijk nadeel is dat het ingangsspanningsbereik gaat tot 20V, bij een normale oscilloscoop is dat meestal groter. ik weet dat zo goed want ik heb er ook enkelen.

Heb hier ook een HS3-50 van tiepie en werkt prima.
Ik heb hem gekregen van een stage bedrijf, als ik zelf een scoop zou kopen voor hetzelfde geld had ik waarschijnlijk wat anders gekocht, omdat je nu altijd een pc nodig hebt.
Maar toch ben ik wel blij met het scoopje, ingebouwd functie generator, spectrum analyzer en nog wel meer volgens mij.
Ik heb nog lang niet alle mogelijkheden door, maar dat zal wel komen omdat ik nooit een handleiding lees.

ik heb met de velleman PCS scope gewerkt, maar is leuk om snelle shots te maken. Die werkte nog via RS-232.

RS-232 is real time. USB niet, wordt gemuxed over het aantal apparaten en ik ben niet zeker, maar volgens mij voert die ook geen processor interrupt uit (als hij dat doet, iig met lage prioriteit) Nadeel zal dus zijn dat hij erg traag is. Dat probleem had ik met RS-232 niet.

Ik heb nu TDS 210. die zijn uiteraard niet PC based. MAar mooiste is idd als je dat soort dingen gewoon nog aan je PC kan knopen.

't is wel handig als spectrum analyser idd. Das wel een mooie optie.

Vrij simpele/goedkope usb scopes heb je meestal niet zoveel aan... het lijkt leuk, maar werkt niet heel praktisch en de performance is vaak matig.

Wat software spectrum analysers betreft moet je ook kijken naar het bereik van die dingen. Vaak zijn de samplerates zodanig laag dat je het (voor audio) bij wijze van spreken net zo goed via je soundcard kan proberen.

die rigol machienes hebben spectrum analyser aan booord (fft engine )

in het andere topic ( zie link hierboven )
heb ik de links gepost naar de users manual. lees die manual eens. je zult grote ogen trekken. das echt een heel knap ding

de prijzen heb ik van de plaatselijke verdeler hier ( ze zittenin City of Industy ( das net ten zuiden van San Francisco

dat zijn end- user prijzen ( voor de particulier dus ( wel nog 8.25 % btw bij doen. alle US prijzen zijn ex btw )

die scoop kan je aan de pc hangen om interactief te besturen.
maar veel makkelijker is dit : usb memory stick inpluggen in het frontpanel en rechtstreeks files saven.

Wat Ben zegt kan ik volledig beamen.
Op het werk hebben ze even geleden nog een PC oscilloscoop bijgekocht, een PICOCOPE 3205. Een 100Mhz ding, ook multimeter mode en spectrum analyse.
Prijs rond de 1000 euro.

Mooi ding maar persoonlijk heb ik liever 'the real thing' onder de hand. In de softwarepresentatie moet je te lang zoeken, op een echte scoop ga je zonder nadenken naar de juiste knoppen. En die hebben dan ook nog meer mogelijkheden en opties.
Ik zie die softwarescoops vooral passeren voor mensen die gaan throubleshooten op lokatie, even de laptop erbij en wat beeldekes schieten om te zien wat er aan de hand is.

- - big bang - -

die Elquip prijzen zijn ok niet mis.
wel jammer dat ze 100 euro duurder zijn. tel de wisselkoers erbij tussen dollar en euro en ze zijn 300 euro duurder dan hier..

enfin. ik heb die 'elquip-tip' eens gelezen.
talk about shooting yourself in the foot. ze mogen daar ook dringend eens die manual lezen...
de Rigol schaalt zijn sampling NIET terug bij meer kanalen. dus das dikke zever die tip.

nog iet s over die rigol machiens. de probe die erbij zit is schakelbaar 1:! en 1:10.

bij 1:1 haal je 10 MHz (wat normaal is ) bij 1:10 haal je de volle bandbreedte. en dat is voor ELKE scoop zo. das iets wat vel mensen over het hoofd zien.

Op 4 november 2006 16:16:28 schreef free_electron:
bij 1:1 haal je 10 MHz (wat normaal is ) bij 1:10 haal je de volle bandbreedte. en dat is voor ELKE scoop zo. das iets wat vel mensen over het hoofd zien.

En waarom is dat dan? Het signaal aangeboden aan de scoop lijft toch hetzelfde? Ik dacht dat die probes alleen maar een invloed had op de extra impedantie die je zowiezo hebt als je een scoop aansluit?

Op 4 november 2006 17:30:03 schreef sven:
[...]

En waarom is dat dan? Het signaal aangeboden aan de scoop lijft toch hetzelfde? Ik dacht dat die probes alleen maar een invloed had op de extra impedantie die je zowiezo hebt als je een scoop aansluit?

Voor uwe scoop blijft het inderdaad hetzelfde, maar voor het netwerkje dat ontstaat door de probe/transmissielijn(coax) en ingang van de scoop is het wel wat anders met stand 1:1 of 1:10.
In dat netwerk zitten niet alleen weerstanden maar ook capaciteiten, zoals de parasitaire capaciteit van uwe probekabel, de ingangscapaciteit van uwe scoop en de regelcapaciteit in de probekop. Die bepalen mede de bandbreedte.

- - big bang - -

Op 4 november 2006 05:36:27 schreef Marco69:
Raam open. USB scoop eruit. Raam dicht.

Waarschijnlijk voornamelijk omdat het veel te lastig is die dingen in te stellen. Even een slinger aan een knop geven is er niet bij.
Verder hebben die dingen allen nadelen die een digitale scoop ook heeft en een beperkt aantal van de voordelen.
Tenslotte hang je waarschijnlijk vrij sterk aan je software en (dus) aan winshit.

Volgens mij is het gewoon wennen hoor, ik gebruik nu sinds 3 jaar USB oscilloscopes (TiePie Handyscope HS3) en ik wil echt niet meer anders, ik vind werken met een normale scope onhandig. Ik werk liever met software. Dat is in het begin ff wennen, maar als je er 1x aan gewend bent is het echt super handig:
Een aantal voordelen:
- Instellingen opslaan
- Metingen opslaan
- (wiskundige) bewerkingen doen op de metingen
- FFT (spectum analyzer)
- Voltmeter

TiePie heeft ook een demo verschil beschikbaar van hun meetsoftware genaamd: Multi-Channel -> http://www.tiepie.com/uk/software/9/117 probeer die eens, die kun je gratis downloaden.

Het Multi-Channel pakket kan ook meerdere scope tegelijk gebruiken, en je kunt dan ook data van verschillede instumenten mengen. bijvoorbeeld (scoop 1 ch 1 + scoop 2 ch 3) * scoop 2 ch 1

Je moet wel ff wennen aan de software, want het lijkt totaal niet meer ook een "scoop" maar als je er 1x aan gewend bent is het echt ideaal. Als het goed is verschijnt binnen enkele weken versie 1.0 waar nog meer features in zitten.

Op 4 november 2006 10:20:59 schreef High met Henk:
RS-232 is real time. USB niet, wordt gemuxed over het aantal apparaten en ik ben niet zeker, maar volgens mij voert die ook geen processor interrupt uit (als hij dat doet, iig met lage prioriteit) Nadeel zal dus zijn dat hij erg traag is. Dat probleem had ik met RS-232 niet.

RS-232 is idd (bijna) realtime, alleen de datasnelheid is mega laag. max 115 kbit/s dus als je met 8bit ADC's werkt haal je max 14.375 kHz, das dus niet echt handig.

Voor digitaal meten zijn 2 technieken. Blockmode en Stream mode.
Blockmode: In de scope zit geheugen dat wordt gevuld door een meting, zodra die klaar is wordt het gecopieerd naar de PC.
voordeel: hoge sample frequenties
nadeel: niet realtime

Streammode: De gemeten data wordt direct over USB verstuurd
voordeel: meting is (bijna) realtime
nadeel: sample frequentie is beperkt.
De sample frequentie wordt nu beperkt door de USB snelheid en de PC. ff een reken sommetje.

Als je 50 MHz meet op 2 kanalen met 12 bit's ADC, dan heb je aan data per sec: 50M * 2 kan * 2 byte = 190 MByte/s ! Dat kan dus niet over USB (480 MBit/s), zelfs niet over PCI (133 MByte/s)

Ff iets over USB, USB kent idd geen interupt, een USB apparaat is nl. dom, de PC moet alles vragen. Er zal altijd een beetje vertraging optreden. Wat ik neit snap is dat jou RS232 scope sneller is dan je USB scope. Daat meot iets fout zijn ingesteld of ontworpen. Want USB is echt wel sneller.

@reinder:

klopt, maar als je kastje hebt wat triggering en buffering doet, kun je dus nog enigszins real time zien wat je wilt!

bij USB zou het voor het gemak al kunnen dat je signaal al en minuut geleden plaats heeft gevonden, terwijl jij het nu pas ziet. ('t is extreem, maar kan wel als jij bijv tegelijk aan het scannen bent en nog 100 USB apparaten eraan hebt hangen)

Op 6 november 2006 15:14:28 schreef reinder:
[...]

Ff iets over USB, USB kent idd geen interupt, een USB apparaat is nl. dom, de PC moet alles vragen. Er zal

fout.
USB kent wel interrupt maar dit is op class niveau.
een device kan een conbtrol request aanvragen. probleem is dat dit alleen werrkt voor het control endpoint

bijna geen enkele driver intercept dat. en zelfs als je dat doet dan nog heb je je inter-frame latency aan je broek.

de enige drivers waarvan ik weet heb die dat intercepten zijn usb to ethernet kaartjes