Beste,
Ik heb ene maand geleden een grote afstandbesturebare wagen gemaakt. Hier zat een pc in met een relais kaart, die via draadloos netwerk werd aangestuurd. De relais schakelde dan de motoren. Nu wil ik wel eens iets nieuws maken en ben dus nog niet zo gevorderd. Ik wil een robot maken (wel afstandsbestuurbaar, dus eigenlijk nog geen robot). Kan ik dan het beste stappenmotoren of gewone motoren gebruiken. Ik wil hem 4 wiel aandrijven. En hoe kan ik volgens jullie als beste de besturing maken? Met een besturing van een oude afstandbestuurbare auto? Of zelf een besturing maken?
En dan nog een vraag, ik wil eigenlijk 2 standen hebben. De eerste is dat ik hem zelf bestuur. De 2e is dat hij mij achtervolgt op bijvoorbeeld 2 meter afstand. Is dit technisch mogelijk?
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
kan je pics en zo niet posten bij "show your projects" van die wagen bedoel ik dus, met ingebouwde pc en zo
http://www.circuitsonline.net/forum/view/40124
[Bericht gewijzigd door Tim Blanckaert op ]
Ja dat kan ik wel doen. Hij is btw nu niet meer compleet, omdat de relais kaart voor een ander project word gebruikt. Maar de rest is NOG wel intakt. Zal morgen eens foto's maken, het is nu te donker hier voor.
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
was het btw een op batterijen, of reed hij werkelijk met brandstofmotor?
aleja, ik verheug me al op morgen, want het lijkt wel een groot project, zonde dat je hem gedeeltelijk gesloopt hebt
Hij reed op 2x12V accu's die samen 24 Volt leverde. Daarachter zat ook een omvormer voor de 230 voor de voeding van de pc. Je moet je er verder niet te veel van voorstellen hoor
Het is gewoon een grote houten bak, met achter een wiel met een motor erop, en voor een wiel met een antenne rotor erop om te sturen. En die werden gewoon geschakeld door de relais. Achterlamp zat er al wel op, maar voorlamp was ik nog niet aan toegekomen. Er zat ook een camera op zodat ik zonder iets te kunnen zien de wagen binnen 100 meter overal heen kon rijden. Maar dat was toen, nu wel ik een nieuw project starten, die veel kleiner is (Oude was 2 meter lang en 1 meter breed) , en die meer kan. Deze word waarschijnlijk niet meer met een pc bestuurd, en vandaar dit topic
(Dit gaat wel heel erg off-topic zo ;P )
(Laten we weer even on-topic gaan
en later in het show your projects forum hierover verder gaan
)
Van elektro wel ja, maar niet van het "digitale" gedeelte. Ik zal dus niet weten hoe je een stappenmotor aanstuurt. Dus daarom deze vragen over wat het handigste is.. en slimste.
Maar kan dan niemand eens simpel antwoord geven? Ik heb hier een afstandbesturebare auto gevonden die toen heel snel ging dus hier kan ik misschien mooi het motorische gedeelte van gebruiken + de besturing. Dit is een gewone 27 MHz ontvanger.
[Bericht gewijzigd door Bartslipper op ]
stappen motoren in accu aangedreven robot's ben ik niet zo'n fan van.. in vergelijking met een 'gewone'electromotor trekken die dingen veel meer stroom
jou volgen, in principe is dat wel mogelijk.. hang een infra rood baken aan jezelf, en laat hem zoeken naar dat baken. de afstand tussen jou en de robot is te meten met bijv een ultrasone zender en ontvanger. 2 meter is alleen wel ver denk ik.
Oke, over de aandrijving ben ik het eens, ik weet nog niet veel van stappenmotors en besturing lijkt me ook moeilijk dus gewone motoren leken mij de beste oplossing. Om hem de laten sturen wou ik 4 wielen gebruiken, 2 aan elke kant, en als hij dan naar rechts moet, moet links harder gaan draaien en andersom. Ik hem nu een hele mooie motor gevonden uit een afstandsbestuurbare racewagen die behoorlijk hard ging. Alleen heb ik dan de 2 achterassen op de zelfde motor dus sturen zal op mijn eerste manier niet meer lukken. Ik kan wel voorop een draaibaar wiel zetten en die laten "sturen/draaien" met een andere motor. Zal dit veel moeilijker zijn?
En dan heb ik ook nog een vraag over de besturing hiervan. Kan ik de besturing van de racewagen goed gebruiken? of moet ik een nieuwe maken. Die van de racewagen is gewoon een 27 MHz besturing zoals in elke afstandbestuurbare wagen. Let er op dat ik ook dingen aan en uit wil schakelen op de afstandsbediening (Denk aan verlichting, de verschillende modussen (mij volgen of manuele besturing) en misschien nog spraak en beeld.)
OF kan ik beter dit helemaal laten zitten en gewoon 4 motoren kopen met 4 banden en zelf een aansturing maken?
Ik hoor net hier dat de afstandbediening er niet meer bij is, dus besturing zal ik zelf moeten maken, maar geen idee hoe.. met google ook nog niks gevonden.
afhankelijk van je budget zou ik lekker zelf een platformpje bouwen.
dit hoeft helemaal niet groot te zijn en veel te kosten, afhankelijk van wat je uiteindelijke doel is. wil je er een afstandbestuurt karretje van maken, wat werkt via een computer, zal je moeten zorgen dat je computer er op past.
wil je een robot bouwen, kan het veel kleiner.
Je zal moeten kiezen hoe je het dingetje aan wil sturen, met een computer of niet, met een simpel zender en ontvangertje, met een modelbouw zend en ontvangst setje, etc.
jij zal daarin een keuze moeten maken, en je kunt bijvoorbeeld eerst eens voor jezelf uitstippelen wat je wil.
Ik heb zelf voor ik m'n eerste botje bouwde, een tijdje op internet gezocht naar andere robots, en me daar uiteindelijk door laten inspireren.
zo zal je er achter komen, dat je inprincipe alles bouwen kan wat je wilt, als je er maar genoeg tijd in stopt, (en genoeg geld voor hebt
) Dingen die je nu niet weet, kan je leren, en daar heb je later profijt van.
hoe harder je je robot wil laten rijden, hoe lastiger het is om hem onder controle te houden.
je moet een hele snelle microcontroller hebben, hele snelle programma's degelijke sensors en dergelijke.
de keuze die je maken moet is dus, wil ik een afstandbestuurbaar autotje bouwen waar ik een kant en klaar zootje spul op monteer,of wil ik een robotje bouwen, die je mogelijk later afstand bestuurbaar zou willen maken (met bijvoorbeeld de afstands bediening van je dvd speler?)
begin bij het begin, en begin rustig aan. zorg bijvoorbeeld eerst eens dat je leert hoe je met simpele programmaatjes een paar ledjes laat knipperen, en vervolgens ga je een h-brugje bouwen om een motortje heen en weer te bewegen.
als je dat kan het motortje heen en weer laten bewegen zodra je een schakelaartje indrukt.
2 schakelaars en 2 motortjes met wieltjes monteren op een platformpje, en een programmaatje maken dat ie als ie met de schakelaars ergens tegenaanrijdt, hij omdraait en verder z'n weg vervolgd.
als je dan vervolgens gaat klooien met andere sensors, infra rood bijvoorbeeld, en ziet dat je als je het protecol van je afstandsbediening kan gebruiken (met de juiste IR ontvanger) om je karretje op afstand te besturen.. dan ben je al een heeeel stuk verder.
Je hebt helemaal gelijk, ik denk dat ik te ver van stapel loop om gelijk zo iets te maken. Zoals wel meerdere mensen dat doen. Ik denk dat ik eerst eens een platform ga maken met een batterij en 2 motoren, met een 5 polige aansluiting, waarop ik dan verschillende printplaten kan zetten, zoals bijv. 1 die een lijn volgt of 1 die richting het licht gaat/het licht volgt. En dan maar eens verder zien.
Dit kan ik het beste doen met een 12V accutje en 2 DC motoren ofniet?
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Op 17 november 2006 10:49:27 schreef Ibanez:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/40884
Had ik al bekeken
Mooi en simpel schematje, ik ga hem denk ik in het weekend eens maken, moet alleen even de onderdelen bestellen, zijn allemaal niet zo duur dacht ik.
Nieko
LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
Ik verwacht dat die van ons 40-45euro gaat kosten, maar we gebruiken wel servo's en spullen van conrad dus je kunt er dan wel van uit gaan dat hij dan duur is...
Verder is hij idd niet zo moeilijk, wij hopen maandag te kunnen bestellen 
Onze bestel lijst nodig? Dan mail ik hem wel even..
[Bericht gewijzigd door Nieko op ]
De bestellijst is toch gewoon deze
? Of heb je meerdere componenten gebruikt die je al had ofzo?
IC1 = 74HCT240 (volgensmij mag de 74HC240 ook, niet zeker)
PD1, PD2 = licht gevoelige of IR Photodiode (bij voorkeur licht gevoelig, vind je ze echt te duur mag een IR Photodiode ook) in het Nederlands Fotodiode
C1, C2 = 220nF (condensator)
C3, C4 = 100uF (elco)
D1, D2 = 1N4148 (diode)
Rel1, Rel2 = 6V 2x OM (relais)
T1, T2 = BC635 (NPN transistor)
R1, R2 = 4,7k Ohm (weerstand)
P1, P2 = 1k Ohm (Instel-potmeter)
S1, S2 = gevoelige schakelaar (voor de sensoren)
Van deze lijst moet ik alleen nog het volgende:
PD1, PD2 = licht gevoelige of IR Photodiode (bij voorkeur licht gevoelig, vind je ze echt te duur mag een IR Photodiode ook) in het Nederlands Fotodiode
S1, S2 = gevoelige schakelaar (voor de sensoren)
Voor wat ik dus al heb besteld was ik 4 euro kwijt (incl verzendkosten en nog paar andere componenten) Vandaar dat ik 40 euro vet veel vind, zoals je in je eigen topic beschreef..
Nieko
LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
Op 17 november 2006 17:15:31 schreef Bartslipper:
De bestellijst is toch gewoon deze? Of heb je meerdere componenten gebruikt die je al had ofzo?
C1, C2 = 220nF (condensator)
C3, C4 = 100uF (elco)
D1, D2 = 1N4148 (diode)
Rel1, Rel2 = 6V 2x OM (relais)
R1, R2 = 4,7k Ohm (weerstand)
S1, S2 = gevoelige schakelaar (voor de sensoren)Van deze lijst moet ik alleen nog het volgende:
S1, S2 = gevoelige schakelaar (voor de sensoren)Voor wat ik dus al heb besteld was ik 4 euro kwijt (incl verzendkosten en nog paar andere componenten) Vandaar dat ik 40 euro vet veel vind, zoals je in je eigen topic beschreef..
Leuk he knippen en plakken? 
Als je hem alleen licht wil laten zoeken/volgen dan heb je alleen het volgende nodig:
IC1 = 74HCT240
PD1, PD2 = Photodiode
C1, C2 = 0,22uF of 220nF Condensator
M1, M2 = servo's, maar mag ook iets anders zijn..
Batterijen...
De andere onderdeelen zijn voor het "anti-bots" gedeelte/ voelsensoren.....
Maar 40euro is met servo's schakelaars en het hele bouwsel dus... Maja we zullen zien of we van school ook ergenst anders mogen bestellen...
Ja dat van die onderdelen had ik begrepen, en waarschijnlijk heb je me niet goed begrepen
Ik bedoelde met die lijst, dat jouw bestellijst gewoon het zelfde was als de lijst die je schreef op je topic .. en jij begrijpt volgens mij dat ik die lijst zelf heb gemaakt ofsoo
Ik heb het denk ik fout geformuleert. En ik wil dan idd ook die bots-sensoren toepassen.