Je Mooiste Meetapparatuur!

Dit topic is gesloten

Hmm, dat van die EMC heb ik ook (nog) niet gemerkt. Zal hem eens opentrekken.

De oudere modellen waren bruin de nieuwere zijn beige. De nog latere modellen (fluke had toen philips T&M al overgenomen) worden grijs (PM3394 b.v.)

Op 7 december 2006 09:17:33 schreef Datron:
Klopt het dat die scoops van Philips zoals de PM3055 een erg slechte EMC hebben.
Een leraar vertelde dat het kwam door dat rechthoekige LCD schempje. Achter dat schempje zou totaal geen afschermig zitten. Wie weet of dat zo is?

Geen idee wat betreft de EMC van de PM3055 nooit problemen mee gehad.
Wel vindt ik het een bijzondere gammelle scoop, vooral die nare potmeters van dit model.
Ze breken snel af en zijn slecht instelbaar.
En eigenlijk is dat heel jammer want voor de rest is de bediening peanuts, geweldige uitvinding die drukschakelaars i.c.m. een LCD scherm.
Echter het grootste nadeel aan deze scoops vindt ik de slechte gevoeligheid van de triggerschakeling.
De PM3055 is de eerste scoop waar ik ooit echt mee gewerkt heb, dus ondanks dat het geen uberscoop is, heb ik er wel een zwak voor :-)

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Ik vind de PM3055 niet bijzonder gammel. De potmeters doen het prima en heb ook niet de indruk dat je ze zo kan afbreken.

Dat van de triggering deel ik wel een beetje. Default staat de triggering op peak-peak triggering en deze 'mist' soms een trigger (erg vervelend trouwens). Heb echter nog niet echt veel gestoeid met deze scope.

Ik heb (bijna) geen problemen met de potmeters. Krijg ook niet de indruk dat ze gammel zijn en ze doen het goed.
Ze hadden van mij wel wat groter gemogen. Vooral de knoppen Y POS en X POS bijvoorbeeld.
Misschien is dat ook wel een reden dat ze niet lekker zijn in te stellen. Ze zijn simpelweg te klein.

Ik heb sinds kort ook weer 2 nieuwe speeltjes

http://www.uploadarchief.net/files/download/fotolab.JPG

Linksonder de Leader LSG215A RF generator.
En rechts 2de van boven de de HP34401A 6 1/2 digit Multimeter.

Jij hebt teveel hobbygeld:)
(Vroeger niet gezien al die ouwe 'elektuur'-doosjes en elv-bakken op rechts... ;) )

Zoveel en zulke mooie meetapparatuur heb ik niet...
Maar sinds vandaag ben ik wel een apparaatje rijker:

http://www.krisje8.nl/4/werkplaats/3_tn.JPG
http://www.krisje8.nl/4/werkplaats/4_tn.JPG

Mijn eerste :-).

"Keyboard not connected, press F1 to continue." - MS-DOS ... Check www.krisje8.nl !

Gefeliciteerd! Mijn "eerste" was ook zoiets, maar dan met 1 kanaal. Evengoed een grote stap vooruit, als je van NULL komt.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

En ook mijn eerste, goed ding.

Transistors are Cool Tubes are Hot

dat is een zeer mooi ding (ik geloof zelfs een ECHTE dubbelstraals, dat zie je als je twee focus en intensity knoppen hebt).
op zich veel handiger dan. geen chop/alt gedoe. je hebt twee apparte elektronen kannonen dan.
voor zover ik kan zien is het toch dat type.
als dat zo is.
ga je heel veel plezier aan hebben!

My Tube is bigger then yours

Klopt, het is een dubbelstraals :-)

"Keyboard not connected, press F1 to continue." - MS-DOS ... Check www.krisje8.nl !
free_electron

Silicon Member

Op 7 december 2006 09:57:05 schreef Xenobinol:
[...]
Geen idee wat betreft de EMC van de PM3055 nooit problemen mee gehad.
Wel vindt ik het een bijzondere gammelle scoop, vooral die nare potmeters van dit model.
Ze breken snel af en zijn slecht instelbaar.
En eigenlijk is dat heel jammer want voor de rest is de bediening peanuts, geweldige uitvinding die drukschakelaars i.c.m. een LCD scherm.

ik heb er zo eentje ( de combi analoog/digitaal uitvoering). vindt dat ene fantastisch idee.
mooie duidelijke aflezing.
geen idee met afbrekende potmeters ...
instelling gaat vlotjes.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Laatste aanwinst: http://www.flickr.com/photos/23966711@N00/337597372/

HP 3575A gain/phase meter. Erg fijn dingetje; lekker breedbandig (1Hz tot 13 MHz). Verzendkosten waren duurder dan de prijs van 't ding zelf :o.

[Bericht gewijzigd door alex278 op zaterdag 30 december 2006 13:15:08

Tektronix TDS 430A 400MHz 2 kanalen

http://home.quicknet.nl/qn/prive/j.gelling/CO/TDS430A.jpg

Scoop met een floppy drive is altijd leuk...
Kan ik schermafdruk maken en op de pc gebruiken.
Heeft ook nog een video uitgang voor een pc monitor.
En ook zo'n IEEE uitgang.

[Bericht gewijzigd door ThiGel op zondag 7 januari 2007 23:56:47

dat is zowaar een echt prachtding :).

Take a parachute, and jump!
Anoniem

ik heb alleen een multimeter....
zo'n analoge van philips o.i.d.
(en een geo)
maar wat is er nou zo handig aan een oscilloscoop?

High met Henk

Special Member

|:(

elektrische signalen in de tijd zichtbaar maken is VERREKTE handig.

Jouw multimeter doet niet meer dan van SINUSVORMIGE spanningen die rond de 50 Hz zitten een betrouwbare RMS waarde aangeven.

Met een scope kun je zien of dit wel een sinus is en geen blokspanning of ander signaal. Je kan met een goede scoop ELK signaal analyseren zolang het binnen de specs van de scoop past. Jij kunt alleen maar DC en AC 50 Hz RMs spanningen meten.

Bij faseaangesneeden dimmers ga jij al plat. Dan heb ik nog niets over blokgolven gehad of laat staan audio signalen of andere anloge data verbindingen.

overigens zijn highspeed datanetwerken op een MM zeker ook niet te zien. Probeewr jij maar eens representatief je ethernet te bekijken... GOOD LUCK

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 8 januari 2007 17:28:36

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Anoniem

ok....
maar dan zie ik als nog alleen maar golfjes met waarden
(wees gerust, die kan ik wel aflezen hoor)
wat kan je met die golven dan komen te weten?

frequentie
top-top waarde
vorm (sinus, blok, een uit mars komend videosignaal waarin ze zeggen dat ze morgen ons allemaal komen ontvoeren,...)
fazeverschuiving als je meerdere kanalen hebt
...

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry
Anoniem

en wat kan ik dan daarmee?

als je bijvoorbeeld je versterker wilt meten, zet je der een signaal in, dat bekijk je, en je kijkt wat er uit komt, en hoe het er uit komt, vervormig,... en weet ik veel wat allemaal

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry

Op 8 januari 2007 18:16:59 schreef Monster_henry:

fazeverschuiving als je meerdere kanalen hebt
...

Doe maar niet. Het is wel te doen, maar als je zoiets moet doen zonder een 'deftige' scoop die dat automatisch voor je doet dan is 't een pak werk.

Anoniem

:* das handig!
maar ik ben ben niet erg into audio
maar dus je kan ook de precieze frequentie aflezen?

Op 8 januari 2007 18:27:19 schreef alex278:
[...]

Doe maar niet. Het is wel te doen, maar als je zoiets moet doen zonder een 'deftige' scoop die dat automatisch voor je doet dan is 't een pak werk.

ik gaf maar een voorbeeld, er is zoveel wat je met je scoop kunt doen, van rimpel bekijken tot ... (iemand zal wel iets graaf weten)

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry

Dit topic is gesloten