Hallo, ik heb eens gehoord dat je om aan het net te meten met een scoop een scheidingstransfo nodig hebt om kortsluitingen te vermijden. Is dat zo?
En zo ja, is dat dan voldoende dat je die transfo gebruikt om de scoop te voeden?
Ik vraag het liever eens want ik zou niet graag mijn scoopje pijn doen...
Merci!

nou ik heb het volgende gehad
ik mete met mijn scoop rechtstreeks aan het net
niets aan de hand totdat ik de aansluitingen omdraaide
werd ineens heel donker wat is het geval
een van de meetaansluitingen ligt aan aarde en die had ik op de fase gezet overigens heeft de scoop hier niets aan overgehouden!

Hehe, zoiets heb ik ook gehad op school ja... >:)

Alleen was ik de enige die het wel leuk vond zo'n klap, de rest zat namelijk achter z'n PC te werken en zonder UPS kan je niet meer opslaan zonder netspanning...

Wel een Conrad alles in één voeding mee gesloopt (en weer gerepareerd voor zover mogelijk).

Op 2 juli 2003 17:50:22 schreef NicoDV:
Hallo, ik heb eens gehoord dat je om aan het net te meten met een scoop een scheidingstransfo nodig hebt om kortsluitingen te vermijden. Is dat zo?
En zo ja, is dat dan voldoende dat je die transfo gebruikt om de scoop te voeden?
Ik vraag het liever eens want ik zou niet graag mijn scoopje pijn doen...
Merci!

Kortsluitingen kun je niet echt vermijden door het gebruik van een scheidingstransfo (:)) maar je isoleert wel de scoop van het 230VAC net. Een scheidingstransfo is hoofdzakelijk bedoeld om het 230VAC lichtnet te scheiden van je applicatie zodat je een lokaal 230VAC net creeert. Dan pas kun je je scope hangen aan wat je maar wilt...

Ja idd, als je een kortsluiting maakt zal het wel blijven vonken geven :+ maar als ik het goed begrijp kan je met die transfo wel die scheiding maken en dus toch wel die bovengenoemde dingen vermijden.
Is dat dan voldoende dat je enkel de scoop achter die transfo zet en dat je dan aan het "gewone" net kan meten?

Ik denk het wel he?

Zonder meer. Maar kijk wel heel goed uit wat, wat is. Je meet uiteindelijk aan een 'life' net.

Volgens mij mag dit niet, je mag alleen de te meten schakeling van het net scheiden, niet de scoop zelf. Als je de scoop van het net scheidt kan er op de metalen delen van de behuizing een gevaarlijke spanning komen!!! Dat zit namelijk verbonden met de aarde en de massa van de meetpen.

Mijn scoop is zelfs niet aan de aarde aangesloten. Gewoon een tweepolige stekker, het is dan ook wel een heel oud ding maar hij doet moei zijn werk zolang het signaal niet te ingewikkeld is. (geen automatische trigger)

Op 2 juli 2003 18:56:56 schreef Benadski:
Volgens mij mag dit niet, je mag alleen de te meten schakeling van het net scheiden, niet de scoop zelf. Als je de scoop van het net scheidt kan er op de metalen delen van de behuizing een gevaarlijke spanning komen!!! Dat zit namelijk verbonden met de aarde en de massa van de meetpen.

daar zit iets in... zou wel eens goed kunnen.
Mijn scoopje is wel volledig van plastic de buitenkant maargoed...

Op 2 juli 2003 18:56:56 schreef Benadski:

Ehmm statisch, dynamisch, erotisch of??

Zolang je de 2 'netten' uit elkaar houdt kan er weinig verkeerd gaan tenzij je erg on-oplettend bent?

Mja, in feite, nu werk ik ook niet-geaard... dus dat probleem zijn we ook al kwijt... dan lijkt het mij toch geen kwaad te kunnen van een klein transfotjes te nemen en die tussen mijn scoop te steken.